Kön på honunggurami?

#1 - 25 juli 2005 05:49
Hej,

jag köpte två stycken honungsgurami. Försäljaren var ganska säkert på att det var ett par. När jag släpte när de i karet så färgade den större genast ut (båda två var bleka och silverfärgade i affären). Den mindre förblev silverfärgad med en mörk horizontalstreck. Men nu efter drygt fyra veckor blir strecken något svagare och "honan" blir även liiite mer honungsfärgad istället för silver.

Kan det vara så att "honan" är i egentligen en undertryckt hane? Eller finns det såna små variationer i dräkten hos en honungsguramihona?

Hejhopp. Ralp
#2 - 25 juli 2005 07:26
Det känner jag igen.

Jag köpte 2 hannar och 4 honor...trode jag. En dog, varför vet jag inte, de andra har det fint, och det visade sig att det var 4 hannar och en hona! Det tog tid för alla hannarna att färga ut (ett par veckor), men nu är det helt tydligt. Dock finns det en alfa hanne som styr, plus att honan är en kaxig dam som klarar sig fint.

Men om den inte blivit riktigt röd/svart på 4 veckor och du fortfarande kan se strecket så tror jag att det är en hona. Min kan skifta liiiiite i färgen, fenorna kan bli ganska gula emellanåt tex. Och hon blir brunare/mörkare.

Annons