Kön på gurami

#1 - 11 september 2003 20:11
Jag har ett litet problem. Jag har tre guldguramis. En hanne och två honor. Sedan har jag även två mosaikguramis. Men jag vet inte om det är två hanar eller två honor. De har exakt likadan kroppsbyggnad med lika långa och likadant formade fenor. Fenorna ser även likadana ut som på guldguramihonorna. Guldhanen har längre och spetsigare ryggfena än övriga fyra firrar. Men mosaikerna är betydligt robustare och har en tuffare attityd än guldhonorna. Den ena är akvariets härskare/härskarinna och är allmänt taskig mot de övriga, särskilt den ena guld-honan. Finns det nåt knep för att jag skall kunnabestämma deras kön med säkerhet. Vill ju kunna köpa till någonytterligare så att jag kan få dem att leka. Jag skulle ju kunna chansa på att det är två honor och köpa till en hane, men tre hanar är inte heller särskilt lyckat. Dilemma. SKall man släpa med dom till akvarieaffären för att få dem könsbestämda? Någon kanske har en bild på hona eller hane så man kan jämföra.
#2 - 11 september 2003 20:21
Hej!

Jag hade samma bekymmer för några månader sedan. Skaffade fem mosaiker vilka alla hade exakt samma kroppsform. Hade haft andra sorters guramis förut och på dem var det ju mycket lätt att se skillnad på könen (hannar: längre fenor) redan vid relativt låg ålder. Så jag var helt säker på att jag hade fem honor, och vallfärdade till alla djuraffärer i närheten efter hannar. Fast några sådana hittade jag inte.

Men efter ett tag var det två av mosaikerna som sakta men säkert började få längre fenor, så nu har jag två praktfulla och välutvecklade hannar och tre honor. Tydligen dröjer det just hos mosaiker för könsskillnaderna att uppträda.

Förresten - så fort hannen började ge sig till känna, började han uppvakta den största honan och de lekte strax därefter :-)
#3 - 11 september 2003 20:21
PS: har en bild på en mosaikguramihanne på min zoon.
#4 - 11 september 2003 20:38
Ah jag tänkte väl att jag blandat ihop saker och ting. När jag ser din bild så märker jag ju direkt att det inte är den sorten jag har. Marmorgurami var det. Marmor - mosaik mosaik - marmor *dåligt minne* Det var därför jag jämförde dem med guldguramin eftersom de är samma "ras" olika färgvarianter. Är inte ens säker på att det är marmor och inte blå. Dom är kanske 7-8 cm stora nu.

Annons