kön på grodor?

#1 - 30 juli 2007 22:50
Hej.
vi har nu återigen köpt grodor (afrikanska dvärgklogrodor), 2 st.
Vi hade ju förut men några dog bla pga affärens bristande information om skötseln mm..... :(
Nu undrar jag om man kan se skillnad på hane/hona. Går det att odla grodor? Hur??
/ Jennie
#2 - 1 augusti 2007 10:37
Svar på båda frågorna på www.groda.tk där det finns beskrivning av könsbestämning samt lite om att odla dessa. Ha dock inga stora förhoppningar om grodyngel, att få dom över morphstadiet är hopplöst svårt.
#3 - 26 augusti 2007 20:21
Hej!
Jag har 2 st grodor i ett 26 litersakvarium (jag vet, alla experter tycker att man ska ha MINST 50 liter och MINST 3 grodor) med 9 andra fiskar, bla 1 mal. Inga av fiskarna är dumma eller så mot grodorna och jag ger dom "grod tabletter" varrannan dag och flingfoder varje dag.Men jag skulle vilja veta om det är en tjej och en kille eller samma kön. För den ena har längre svans än den andra, fast den andra grodan är tjockare än den första. Och den ena är mörkare och har stora prickar & den andra är ljusare fast med mindre prickar. Har tagit en massa kort på dom i en liten burk för att få korten bra, men jag vet inte hur jag ska publicera dom.. Snälla kan någon hjälpa mig att se skillnad på grodora? Jag har redan läst på www.groda.tk men jag fattar ändå inte vilket/vilka kön dom är!!??:S
#4 - 27 augusti 2007 07:12
lottiz skrev:
Svar på båda frågorna på www.groda.tk där det finns beskrivning av könsbestämning samt lite om att odla dessa. Ha dock inga stora förhoppningar om grodyngel, att få dom över morphstadiet är hopplöst svårt.

Morphstadiet? Vad är det?:confused:
#5 - 27 augusti 2007 08:09
Det är svårt att se skillnad på könen, det går bara att gissa om de inte är i parningssäsong. Om du har haft dom länge men aldrig hört dom sjunga skulle jag gissa att det är två honor, men det kan finnas många andra anledningar till att de inte sjunger. Tyvärr går det nog inte, ens med bilder, att säkert säga vad du har. Säkrast vet man när de går in för parning.

Vill du ha av båda könen förelår jag ändå att du skaffar några till, säkert får du då tag på någon av varje.

Morpha är när grodynglet får armar och ben och börjar förvandlas till en groda. Metamorfos: http://sv.wikipedia.org/wiki/Metamorfos_%28biologi%29
#6 - 27 augusti 2007 14:50
Mehh!? Vaddå..går det alltså knappt att se skillnad på könen? Jag som trodde att de mörka/bruna grodorna var hannar å de gråa honor..:confused::(
#7 - 27 augusti 2007 18:03
Ok. Men tack ändå Lottiz! Är du grod expert? För du svarar på typalla trådar och du är så duktig på grodor!! Tack!!
#8 - 28 augusti 2007 09:07
Nej, färgerna kan vara väldigt förvillande men har inte med kön att göra.

Haha, nä någon grodexpert är jag inte. Men jag har haft dessa grodor i många år och är väldigt fashinerad av dom. Har läst massor av forskning och studier kring grodorna och studerat mina egna i många år. Det är bara ett stort intresse.
#9 - 30 augusti 2007 16:35
lottiz skrev:
Nej, färgerna kan vara väldigt förvillande men har inte med kön att göra.

Haha, nä någon grodexpert är jag inte. Men jag har haft dessa grodor i många år och är väldigt fashinerad av dom. Har läst massor av forskning och studier kring grodorna och studerat mina egna i många år. Det är bara ett stort intresse.

OK! Men skulle du kunna svara på min andra tråd som kommer aldelles snart? Har en del frågar som du kanske kunde svara på? Tack!

Annons