Kön på Bolivianska fjärilar?

#1 - 20 januari 2004 15:34
Hej!
Jag köpte två Bolivianska Fjärilsciklider av en handlare som då hade tre hemma och tyckte att de två brukade sällskapa/ troligt var hane & hona.(Vet att det bästa är att skaffa en grupp och låta dem para ut sig men nu blev det så här)
Första veckan höll Bo (större) och Kerstin(mindre)ihop men nu fyra veckor senare har Kerstin stort revir och jagar undan den större. Jag har mycket växter och gömställen finns så Bo simmar lugnt i sitt hörn. Båda har blivit mycket fina i färgerna men Bo är oftare mörk. Men min fråga är vilket kön ni tror de har? Två honor, hanar eller trots allt ett par som inte riktigt trivs? Jag är inte så van att bedöma ciklidbeteenden som ni märker.. Karet är 112L
#2 - 20 januari 2004 15:39
Hanens bröstfena burkar vara längre. Ofta så pass långa att de når att lägga dem lite omlott med analfenan.

Var de fina i färgen precis innan de blev osams också? i så fall kan de ha lekt och hanen kör iväg honan för att han inte litar på henne. (det är inte så vanligt men så gär mina fjärilar).
#3 - 20 januari 2004 18:23
Hej! Nä så långa bröstfenor har ingen av dem. Jag tycker inte att de blev riktigt fina förrän efter ca två veckor. Den mindre är 5 cm och den större 6,5. Vet ju inte hur gamla de är men hanen hos bolivianer ska väl vara större. Vet inte riktigt vad nästa steg ska bli, avvakta eller leta efter fler individer och hoppas på tycke?
#4 - 21 januari 2004 01:16
Hej

Bröstfenorna blir inte längre än hos andra ciklider. Hanarnas bukfenor kan däremot bli rätt långa, och längre än honans. De röda förlängda fenstrålarna överst och underst på stjärtfenan blir längre hos hanen. Han blir också lite större, slankare, och med något spetsigare rygg och analfenor.

MVH Micke
#5 - 21 januari 2004 05:38
Halloj
Upplever som problem med mina 4, ser ingen större skillnad på dem mer än färgandet.
Några av dem "näbbas" med varandra, upplever Du samma sak med dina Billo?
Finns Du i Gbg-trakten så kanske Vi kunde kolla in könen lite närmare och isf byta med varann.
Köpte mina nere på Zoo-mässan i Kba, och enligt honom så skulle jag få olika kön.....
#6 - 21 januari 2004 13:46
Hej!
Deras främsta "umgänge" är att den lilla jagar undan den större, ibland kan de simma ganska nära utan jakt, tycker det verkar vara dagsform som avgör, vissa dar är den lilla riktigt sur. De är ju sk fredliga och skulle tro de är av samma kön men undrar om jakten skulle vara "värre" om de var två hanar tex.
Tlindome:Jag bor inte precis i närheten så "popping by" funkar inte riktigt, men tack för bra förslag. Är det några av dina som "parat ihop" sig och är det oftast samma som näbbas?
#7 - 21 januari 2004 13:59
Halloj
Det är nog samma par "näbbas" mest, jag har köpt dessa i två omgångar. Vet inte om det är det som sitter i hos de "äldre".
Samtliga fyra är svagt röd/rosa på buken, är det täcken på att det är honor då kanske?

Billo: får et felmeddelande när jag "trycker " på dig, så jag ser inte var Du kommer ifrån.
#8 - 21 januari 2004 19:56
Hej! Bor i Tibro, strax utanför Skövde. Vet inte om rödmagar är honor, det enda jag hittat förutom tipsen här från Micke_A är kroppsform, honor rundare etc. Men hur stora behöver de vara för att kallas fullvuxna? När går det att jämföra fenor etc...

Annons