Kön på äppelsnäcka

#1 - 3 oktober 2006 12:57
Hej!

Jag har sett att min äppelsnäcka har som ett "rör" på vä sida, bakom "huvudet". Är det ett äggläggningsrör = hona?

Skulle vara kul om "Rut" gör skäl för sitt namn. :p
#2 - 3 oktober 2006 13:15
tyvärr..:p

Det är snäckans luft rör. Alltså en lunga.. Har du sett att den åker upp till ytan och sträcker upp "lungan" och suger i sig lite luft.. Mina gör så i alla fall..
#3 - 3 oktober 2006 13:32
Attans... [:o] Tänke det kanske var lätt att se könet för en gångs skull. Går det att se på nåt annat sätt?

Vet ng förresten om det är svårt att få tag på blå/lila äppelsniglar? Har inte sett ng i affärer iaf. Min Rutan är gul, vore ju kul om man kunde få en kull, men det blir såå måånga har jag hört... :p
#4 - 3 oktober 2006 13:38
tyvärr så har jag förstått att det är jättesvårt att se kön på ampullarior..:(
Det är bara att ha ett gäng tillsammans och hoppas på rom..:p
#5 - 3 oktober 2006 14:46
Vad jag har hört så är de tvåkönade men det behövs ändå 2 stycken för att de ska få babysniglar.
#6 - 3 oktober 2006 14:49
batski skrev:
Vad jag har hört så är de tvåkönade men det behövs ändå 2 stycken för att de ska få babysniglar.

Det stämmer inte på äpplesnäckor, de är hane eller hona till skillnad från de flesta (?) snäckor.
#7 - 3 oktober 2006 15:26
Nitra98 skrev:
Det stämmer inte på äpplesnäckor, de är hane eller hona till skillnad från de flesta (?) snäckor.

Då hade vi tur för vi hade sex st och la dom i tre olika kar och fått små sniglar i två av dessa.Finns lite att läsa här om dom.
http://www.applesnail.net/

Thomas
#8 - 3 oktober 2006 16:32
Det är faktiskt inte så svårt att se kön på dem. Man måste bängla lite dock, lyfter man dem rätt kan man se om de har eller inte har ett penisfodral under skalet framtill. Penisfodral = hane btw :)

Finns en guide på www.applesnail.net
mvh Mattias
#9 - 3 oktober 2006 17:21
Nitra98 skrev:

Ok, tack för informationen! Man lär sig nya grejer hela tiden :)

morphriz: Tack för länken. Jätteintressant att titta på deras anatomi. Nu har jag även fått bekräftat det jag länge trott. Nämligen att sniglar har ögon :)
#10 - 4 oktober 2006 11:42
Hehe, ögon har de. En del saltvattens sniglar "tittar" rätt intensivt på en.

Det här var länken jag inte hittade, de hade gjort den sticky så jag letade på fel ställe. Sticky har sina nackdelar :)

http://www.tronchaser.com/~cindi/ss.html

En könsbestämningsguide helt enkelt.
mvh Mattias
#11 - 4 oktober 2006 21:29
Tack! :D Nu ska min lilla gula inspekteras närmare. Har föresten bytt ut den engelska gruset mot fin sand idag. Först såg det ut som snigeln ÅT sanden! [:o] ... och sen spottade ut den. Blev lite rädd att h*n för alltid skulle tro att det var mat och "föräta" sig med katastrofala följder. Men det verkar inte vara så. :p

Fina bilder förresten!
#12 - 4 oktober 2006 21:42
Nu har jag kikat och jag tror att "Rut" e en hane... men jag e inte helt säker. Penisfodralet var i så fall mer i mitten, eller vad det var... :p Men om det nu är enkelt att könsbestämma så måste det här ju betyda att man kan be om att få kika efter i affärer. Eller? Det e ju faktiskt kul med egenodlat! :D
#13 - 5 oktober 2006 20:28
Kolla i affären du det gör jag. Fast jag brukar börja med att säga att jag vill ha en hane... brukar bli lite lagom diskussion.. :)
#14 - 5 oktober 2006 20:43
morphriz skrev:
Kolla i affären du det gör jag. Fast jag brukar börja med att säga att jag vill ha en hane... brukar bli lite lagom diskussion.. :)

Vad gör du om du vill ha en hona då? ;) :D
#15 - 10 oktober 2006 11:58
Kollar så de inte har snoppfodral. Fast jag brukar köpa flera åt gången. En hane köper jag och så många honor. Råkar det bli 2 hanar så är det ingen fara. Det är ju inte så att de slåss med varandra direkt :)
#16 - 10 oktober 2006 13:15
morphriz skrev:
Råkar det bli 2 hanar så är det ingen fara. Det är ju inte så att de slåss med varandra direkt :)

Nej, snäckor är nog väldigt fredliga djur :p

Annons