kön av antristusmal.

#1 - 12 oktober 2007 16:48
Jag har två st antristusmalar, de ser olika ut, eftersom den ena har bara små sprött ovanför ögonen i mitten. ( mörk antristus )
Den andra har både det och små sprött som liknade skägg.(albino anstristus)

Är det två stycken med olika kön eller en och samma kön??
Guest
#2 - 12 oktober 2007 16:56
går "skägget" upp mellan ögona är det en hane, är det också mer en tre rader "skägg" så är det en hane.
#3 - 12 oktober 2007 16:57
Du har ingen bild?
En hane har mera skägg än en honorna.
Vissa honor har enstaka spröt till inga alls..
#4 - 12 oktober 2007 17:58
men vad då tre rader?

Har tyvärr ingen bild.
Guest
#5 - 12 oktober 2007 20:13
sitter du tex på tredje raden på en biograf så sitter du tre rader upp:)

Har ancistrusen tre rader "skägg" så är det en hane
#6 - 13 oktober 2007 13:40
nä det är en rad, med en massor med skägg.
Men denna har även sprött som är imitten ovanför ögonen

Är det då en hona.
#7 - 20 oktober 2007 23:34
Halloj ;)
Det här undrar jag oxå, hur ser man könen på dem ??
När jag köpte nu senast en antristus så blev det ett livat
uppträde med den " lilla " jag har, de lixom spände sig och
dansade runt. När jag tittade närmare på dem båda ser jag att dem
har lite " spröt " medans den tredje " äldre " större har inga.
Är den större en hona och de andra 2 hanar, även den större utan
spröt uppträde likadant mot nykomlingen viket jag aldrig har
sett innan när jag har köpt antristus, hmmm !

Det är ändå lugnt i karet men man blir fundersamt över deras betende
imot nykomlingen.

Så hur ser man bäst kön på en antristus ???
Mvh Wilda
#8 - 21 oktober 2007 07:25
har fått en ny fundering, har sett att den ljusa antristusen har fått mer spröt.
Den mörka fortfarande bara två små spröt mellan ögonen.
Den mörka är mycket mindre än den ljusa, fast jag köpte den tidigare än den ljusa.

Är det killar jag har?
Fast själv tror jag att det är den mörka är en hona, och den ljusa en hane.
eftersom den mörka har knappt inga spröt alls, och den ljusa börjar få många spröt.
Men jag är lite osäker eftersom killar brukar vara mindre än tjejer i djurens värld.
#9 - 21 oktober 2007 07:39
Om den mörka har spröt mellan ögonen så är det en hane, min hane är för övrigt större än min hona :).
#10 - 21 oktober 2007 09:05
men varför är den inte lika stor som den andra, kan det vara att den andra tar den andra maten?
Isåna fall vad kan man göra med den mörka.

SÅ honor har inga spröt alls vid ögonen där?
#11 - 21 oktober 2007 11:27
storlek

varför är människor olika stora och växer olika fort!!! samma sak med fiskar troligen är den ena dominant och växer därmed fortare eller så har den bara bättre gener kön!! bara att vänta och se det syns bättre när de har blivit större hanen har betydligt mer skägg och dessutom längre nos!
#12 - 21 oktober 2007 11:30
[quote=elinj;1036373]men varför är den inte lika stor som den andra, kan det vara att den andra tar den andra maten?

SÅ honor har inga spröt alls vid ögonen där?[/quote]Nej honor har inga spröt mellan ögonen de kan ha som små taggar vid munnen men det är inte alla som har det.Att alla växer olika vet vi ju det gäller ju inte bara fiskar utan alla djur och även människor så det är inget konstigt.
Guest
#13 - 21 oktober 2007 11:35
[quote=elinj;1036373]men varför är den inte lika stor som den andra, kan det vara att den andra tar den andra maten?

SÅ honor har inga spröt alls vid ögonen där?[/quote]

Jo upp till två rader spröt men oftast är det en hane om det börjar växa mellan ögona.

Hanarna blir oftast större än honorna.
#14 - 21 oktober 2007 12:18
ok, det låter lite osäkert det där om det är hane eller hona, märker jag någe speciellt, om det skulle vara samma kön eller icke samma kön?

För jag hade den mörka ca 2-3 veckor innan den ljusa kom. men ändå är den ljusa större.
Guest
#15 - 21 oktober 2007 16:13
förresten hur stora är dom?
#16 - 21 oktober 2007 16:21
Honorna, och hanarna, har "grunkor" vid ögonen som inte är spröt. Hannen får spröten upp över nosen, honorna oftast bara på själva "läppkanten" om dom får några... vanligast är ändå att dom inte har några spröt alls... men som sagt, dom två grunkorna vid ögonen har alla... Jag har ett album med sanslöst oskarpa ancistrusbilder... kolla där om du vill...
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=834&ppuser=25064
Guest
#17 - 21 oktober 2007 17:13
[quote=Tant Nancy;1036591]Honorna, och hanarna, har "grunkor" vid ögonen som inte är spröt. Hannen får spröten upp över nosen, honorna oftast bara på själva "läppkanten" om dom får några... vanligast är ändå att dom inte har några spröt alls... men som sagt, dom två grunkorna vid ögonen har alla... Jag har ett album med sanslöst oskarpa ancistrusbilder... kolla där om du vill...
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=834&ppuser=25064[/quote]

de "grunkor" du snackar om är det näsborrarna du menar?

Varför vissa honor får skägg och andra inte beror på deras ursprung. Efter att man korsat in alla möjliga VF Ancistrus i den "Vanliga Ancistrusen" så har vi fått olika Ancistrus sp (Vanlig Ancistrus) stammar i Sverige och de kan skilja i färg och mönster och som sagt även på skäggtömmarna.
#18 - 21 oktober 2007 17:37
[quote=Tant Nancy;1036591]Honorna, och hanarna, har "grunkor" vid ögonen som inte är spröt. Hannen får spröten upp över nosen, honorna oftast bara på själva "läppkanten" om dom får några... vanligast är ändå att dom inte har några spröt alls... men som sagt, dom två grunkorna vid ögonen har alla... Jag har ett album med sanslöst oskarpa ancistrusbilder... kolla där om du vill...
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=834&ppuser=25064[/quote]

det låter faktist bra beskrivet på mina malar, för den mörka har bara såna där grunkor, och den ljusa har både sånt och skägg som börjar bli mer än en rad

Mina malar är 3-4cm, jag har haft i gång mitt akvarium ca 3månader eller nåt sånt.
Guest
#19 - 21 oktober 2007 18:19
Jaha men då är de fortfarande ungar vänta tills de dubblat sin storlek.
#20 - 25 oktober 2007 23:31
Ancistrushannar brukar börja få skägget vid ca 4 cm... de honor som får skägg får det oftast senare. Jag tror nog att du har en av varje kön... är faktiskt rätt säker på det...
#21 - 26 oktober 2007 09:07
[quote=Tant Nancy;1038492]Ancistrushannar brukar börja få skägget vid ca 4 cm... de honor som får skägg får det oftast senare. Jag tror nog att du har en av varje kön... är faktiskt rätt säker på det...[/quote]

Vad är det som gör dig säker att jag har en av varje kön?
#22 - 26 oktober 2007 09:59
Anledningen är att den ena börjat få spröt och att den fått spröten när den är så liten... Den andra har ju bara sina näsborrar och om det varit en hanne så borde den i alla fall börjat få "knoppar" på överläppen vid 4 cm.
#23 - 26 oktober 2007 10:09
Men om det nu är som du säger så skulle det vara roligt

Men när blir de då könsmogna, är det nu?
Hur märker man man på honan om den är full med rom eller vad det nu är de har?

Nu kom det många frågor på en gång.
Guest
#24 - 26 oktober 2007 15:00
Ja tyvärr så kan de börja få skäggtömmar redan vid den storleken och den ena är säkert en hane och den andra lite osäker på kön eftersom de är så små.

De skall egentligen bli könsmogna vid 8-9cm men pga hård avel och en himla blandande med vildfångande Ancistrus arter så finns det dom som leker vid 5-6cm och det är i den sistnämnda storleken som skäggtömmarna egentligen skall komma.

När en hona är romstinn blir hon rätt fet så du ser rätt tydligt när hon är redo för lek.

Jag skall snart sätta mina Vildfångade L180 Ancistrus sp i lek och den största hanen är ca 7-7,5cm honorna ca 5-6cm så jag får vänta någon månad:(
#25 - 26 oktober 2007 17:55
har ett akvarium på 200l , visst kan man ha 2 st i oavsett vilka kön det är.

jag får väl vänta o se om det kommer någe på den mörka
Guest
#26 - 26 oktober 2007 18:33
[quote=elinj;1038728]har ett akvarium på 200l , visst kan man ha 2 st i oavsett vilka kön det är.

jag får väl vänta o se om det kommer någe på den mörka[/quote]

inga problem du kan ha dem i ett ännu mindre kar tom.
#27 - 27 oktober 2007 09:48
ok men hur ofta får de rom som de vaktar över?
#28 - 27 oktober 2007 09:53
De leker ungefär en gång i månaden, mina har lekt för 3:e gången nu och de förra äggen blev uppätna men nu har jag ancistrusyngel lite varstans i karet :).
#29 - 27 oktober 2007 14:28
men om man får ägg,
hur ska jag göra då, eller sköter dom om äggen själva??
Hur länge tar det tills de äggen har ``kläckts´´?? ( lät roligt det där kläckts , men jag hittade inget annat ord,.
#30 - 27 oktober 2007 15:15
hanen vaktar ägg och yngel tills de är frisimmande, det tar ungefär 4-5 dagar innan äggen kläckts och ytterligare ungefär 2 veckor innan ynglen kommer fram då får de klara sig själva.
Guest
#31 - 27 oktober 2007 21:03
Det tar sammanlagt 12-14 dagar från att äggen lades till att de blir frisimmande, dag 5-6 kläcks äggen och efter ca 6-7 dagar så har de förbrukat gulesäcken.

Ancistrusar leker i perioder dvs de kan få rätt många kullar under några månader för att sedan hålla upp ett tag.
#32 - 29 oktober 2007 07:25
ok..men hur många kan det bli första gången
#33 - 29 oktober 2007 09:46
har kollat på min mörka ancitrus mal och den verkar vara 4 cm, tog en linjal mot den när den sög på glaset,, så jag passade på att kollade, så min är antagligen en hona.
Guest
#34 - 29 oktober 2007 19:37
[quote=elinj;1039586]ok..men hur många kan det bli första gången[/quote]
det är olika, mycket beror på honans storlek. allt från 20-150 ägg kan ancistrus producera.
#35 - 30 oktober 2007 19:11
[quote=Lutt;1040014]det är olika, mycket beror på honans storlek. allt från 20-150 ägg kan ancistrus producera.[/quote]

Hur många av dom klarar sig då??

Har en till fråga här,,
Jag såg den ljusa jaga den mörka idag,, inte så aggresivt, men de jagade
Vad kan det vara? Är det leken eller är det någe annat??

fläcken (dräktighetsfläckten )som man kan se på de flesta fiskarna
På en mörk ancitrus, är den ljus?? för jag tror jag hittat en fläck som ser anorlunda ut mot resten av dens kropp!!
Guest
#36 - 30 oktober 2007 20:57
[quote=elinj;1040487]Hur många av dom klarar sig då??

Har en till fråga här,,
Jag såg den ljusa jaga den mörka idag,, inte så aggresivt, men de jagade
Vad kan det vara? Är det leken eller är det någe annat??

fläcken (dräktighetsfläckten )som man kan se på de flesta fiskarna
På en mörk ancitrus, är den ljus?? för jag tror jag hittat en fläck som ser anorlunda ut mot resten av dens kropp!![/quote]

Beror på hur bra du sköter ynglena med vattnet, maten och foderkonkurrensen.

Ja varför de jagar varandra kan ha många orsaker, revir, dominans, uppvaktning mm.
"dräktighetsfläcken" hittar du hos levandefödare inte malar.
#37 - 31 oktober 2007 08:13
[quote=Lutt;1040543]Beror på hur bra du sköter ynglena med vattnet, maten och foderkonkurrensen.

Ja varför de jagar varandra kan ha många orsaker, revir, dominans, uppvaktning mm.
"dräktighetsfläcken" hittar du hos levandefödare inte malar.[/quote]

ok, trodde det fanns hos dom med,, men men,,
Men hur ser deras lek ut då,, själva parningen..
#38 - 31 oktober 2007 09:19
Hannen hittar en grotta som han börjar vara i. Honan putsar gärna runt grottan när hon är "sugen". När hannen tycker att det är läge så jagar han in honan i grottan och där inne gör dom "det". Grottan kan vara allt i från en ihålig rot eller en halv kokosnöt till en platt sten som man reser upp mot något. Det viktiga är att hannen känner sig trygg.

Jag hade för övrigt en hona som producerade en rekordkull på 300 yngel, men hon var gammal och STOR. Efter den kullen gick antalet yngel ner... så det var nog hennes toppnotering.
#39 - 31 oktober 2007 11:13
Här är en bild på hannar

Så här lite spröt kan honor ha
#40 - 31 oktober 2007 16:52
ok,, nu måste jag verkligen tacka smegga och Tant Nancy,, väldigt bra bilder, det är precis så mina malar ser ut,,
1.a bilden på hanen har visserliggen lite längre än min har men de sitter precis så,,
denna hona har mer spröt än min, min har inga alls än

Nu vet jag precis hur man kan kolla uppsikt på dem,, innan de gör ``det´´ .
Det har inte börjat gjort så än... Ska bli spännade och se det här,, iaf första gången...
#41 - 1 november 2007 10:44
Med tålamod och bra grottor kommer det snart se ut så här runt din hane

Lycka till, bara fråga om det är något du undrar
#42 - 1 november 2007 11:37
[quote=smegga;1041164]Med tålamod och bra grottor kommer det snart se ut så här runt din hane

Lycka till, bara fråga om det är något du undrar[/quote]

det såg guligt ut,, hoppas jag oxå får så...
hoppas att inte den mörka får spröt,, vill inte att den ska bli hane..
#43 - 1 november 2007 11:41
bara hoppas på det, vart bor du annars, jag har 3 honor som väntar på hane, har även ett par hanar över....
#44 - 1 november 2007 14:58
[quote=smegga;1041191]bara hoppas på det, vart bor du annars, jag har 3 honor som väntar på hane, har även ett par hanar över....[/quote]

jag bor i norrköping,,
hur stora är honorna??
#45 - 1 november 2007 21:30
honorna är 6-7 cm. hanarna är 5-6 cm....
#46 - 2 november 2007 09:03
[quote=smegga;1041566]honorna är 6-7 cm. hanarna är 5-6 cm....[/quote]

så de är ungefär lika stora som mina då,,fast min hona är mindre än hanen,,
Jag tror att jag väntar med att skaffa mig nya acistrus mal, vill se om en mörka utvecklar någe skägg eller inte.
#47 - 2 november 2007 09:53
Tycker att du borde se på dina malar nu om det är en hane eller hona. om dom är runt 6 cm. Mina sparade yngel som är 3-4 cm går att se skillnad på könet.

Jag hade honor som fick skägg runt 6 cm, men då hade den bara en rad runt munnen med skägg. som på bilden ja la upp förut. har dom så och inte får mer ganska snabbt så är det honor.
#48 - 2 november 2007 09:58
ok,, då är den mörka en hona, eftersom hon inte har någe ting alls, och den andra är en hane,, eftersom den är större och har en rad med skägg.

Den ofta inne i en grotta,, har inte sett att den har varit det förrut.. fast jag har inte sett att hanen och honan ar varit ihop så mycket.
Bilagor:
#49 - 2 november 2007 12:14
[quote=elinj;1041721]ok,, då är den mörka en hona, eftersom hon inte har någe ting alls, och den andra är en hane,, eftersom den är större och har en rad med skägg.[/quote]

Det kan även vara en hona hanar får ju mer än en rad med skägg.
Hane=skägg upp till ögonen.
#50 - 2 november 2007 13:45
MM denna är på väg med strån såg jag idag,, så vi får se vad som händer de är ju inte så gamla än.
#51 - 2 november 2007 14:21
Ne det får du se med tiden. Du har inte möjlighet att ta kort på dom?
#52 - 2 november 2007 20:08
har absoulut ingen bra kamera, har fösökt ta kort men det blir antingen suddigt om man kommer för nära, tar jag kort måste jag stå långt bort för att det ska bli ett bra kort, då syns inte malarna..

Men men,, huvudsaken är ju inte att det kommer bebisar igentliggen det är bara ett + i kanten,,
#53 - 3 november 2007 19:30
Har försökt fotat min ljusa mal.

http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1541202&gid=1544439

inte den bästa kortet,, Är det det en hanne eller hona.
#54 - 5 november 2007 15:27
Guldisen är en hanne, det kan jag säga med 99% säkerhet.
#55 - 5 november 2007 16:44
[quote=Tant Nancy;1043053]Guldisen är en hanne, det kan jag säga med 99% säkerhet.[/quote]

Vad kul, är det med samma anledning som du har skrivit förrut, att det beror på storleken och att den har mer skägg????

Vad bra att du kunde kolla på kortet, den var ju inte i det bästa kortet precis ;)

Annons