Kompleterande förslag?

#1 - 18 december 2007 22:04
Jag vet att där är några liknande trådar uppe men jag vill inte kapa dem så jag kör på en egen.

Är just mitt i en uppstart av ett nytt 400 SA kar. Tanken är nått i stil med 2 stim av tetror, två stim med corysar, några L-malar och dvärgcyklider.

Större delen av invånarna är redan bestämda. De kommer att flytta in fiskar från vårt sellskapskar. En L200 och en jätte pisksnärtsmal. Några greenstripe och några redstripe corysar (Corydoras aeneus tror jag de är). Bolivianska fjärilar, vanliga fjärilar, kakaduor och kanske nån mer apistogramma. När det kommer till tetror så har vi glödband och koppartetror i sällskapskaret. Men vi upplever koppartetrorna som ett störmoment i det karet så de får nog inte följa med.

Listan som sådan:
1 x L200
1 x jätte pisksnärtsmal
3 x green stripe cory
3 x red stripe cory
2 x boliviansk fjäril (1:1)
2 x fjärilciklid (1:1)
2 x kakadua (1:1)
10 x Glödbandstetra

Tanken är att öka antalet idivider bland de här arterna till

1 x L200
1 x jätte pisksnärtsmal
10 x green stripe cory
10 x red stripe cory
6 x boliviansk fjäril (3:3)
2 x fjärilciklid (1:1)
4 x kakadua (1:3)
20 x Glödbandstetra

Till det tänkte jag komplettera med ett stim (~20) av nån annan typ av tetra. Fler apistogramma arter. Och nån mer L-mal.

Om tre månader ska vi flytta till större och det kan tänkas att där blir plats till ett större akvarium också. Kanske 720-1000l eller så.:D Och då kommer den här gruppen få flytta till det nya karet. Blir kanske en liten justering på antalet igen.;) Vad jag försöker säga är att det inte är hela världen om mängden fisk är lite i överkant. Tar ju ett tag och skaffa de små rackarna också.

Nu undrar jag om ni har några förslag eller reflektioner över detta? Biotopförslag är också bra.

Bör tillägas att filtreringen kommer att skötas av ett fluidized bed filter med lite godis till. Dessa är extremt potenta biologiska filter.
#2 - 19 december 2007 01:05
Det här är ju en smaksak, men jag skulle sattsa på att köpa fler glödisar och fixa ett riktigt stort stim av dem istället för någon annan tetra, det blir lätt plottrigt med flera arter (imo)
#3 - 19 december 2007 01:57
Jag kanske ska göra som med corysarna? Altså ha två arter som är ganska lika och helt enkelt smällter ihop?

Tetror jag har reflekterat över (inte i samband med uttalandet ovan) är svart/röd fantomtetra, kardinal och rödmunstetra. De sistnämnda är ju lite lika.
#4 - 20 december 2007 17:54
ha bara ett stimm tetror och 2 sorters ciklider och öka antalet individer per art istället

mitt förslag
1 x L200
1 x jätte pisksnärtsmal
10 x green stripe cory
10 x red stripe cory
6 x boliviansk fjäril (3:3)
4 x kakadua (1:3)
30 x Glödbandstetra

sen kan du ju ha nån mer L mal

Annons