Kompletera med vilka fiskar?

#1 - 2 april 2004 09:12
Efter en sjukdom i vårt akvarie, vita pricksjukan så strök alla våra neontetror med, antagligen för att de inte tålde medicinen speciellt väl, har läst att neontetror är väldigt känsliga för det.

De fiskar som nu bor i akvariet (152L) är följande:
1 Gibbiceps, ca 15 cm stor.
1 Blå Gurami-hanne
15 Zebra-fiskar
2 små algätare (ej siamesiska, prickig liten algätare, ska kunna bli maximalt 10 cm stor som fullvuxen, är dock jätteliten än så länge)

Vi vill gärna ha färggranna fiskar, vad skulle ni rekommendera för fiskar till oss?

Skulle en kampfisk vara möjligt?
#2 - 2 april 2004 09:21
150 liter för en 15cm gibbiceps är för litet!! Dubbelt så stort akvarium är alldelles för litet också. Den blir 50cm lång...

Kampfiskar är ganska mesiga och det är möjligt att den skulle få stryk.

Om det är nystartat igen, så lugna dig lite, köp ett nitrittest och håll koll på värdena. Om en månad eller så om allt är ok kanske du kan köpa till något... Njut av de fiskar du har sålänge!
#3 - 2 april 2004 09:34
Tycker synd om guramin, att den ska gå där alldeles ensam.
#4 - 2 april 2004 09:34
Ursprungligen skickat av Zaphi

150 liter för en 15cm gibbiceps är för litet!! Dubbelt så stort akvarium är alldelles för litet också. Den blir 50cm lång...

Än så länge går det nog bra, men när den blir större så kommer den också att flytta till ett större akvarie. Det är inte heller nu på en gång vi ska släppa i nya fiskar utan nu planerar vi bara! Så ni andra kom med råd vad vilka fiskar ni tror passar in, gärna färglada fiskar.
#5 - 2 april 2004 09:35
Ursprungligen skickat av mohlin

Tycker synd om guramin, att den ska gå där alldeles ensam.

Den var inte ensam tills sjukdommen bröt ut, vi hade ett par. Det kan då tyckas naturligt att införskaffa en hona, men vi tror hellre att vi skänker bort den blå guramin och satsar på någon annan fisk istället.
#6 - 2 april 2004 09:59
Kan de 2 små algätarna vara otocinclusar?
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=329
isf blir de bara 5 cm...
#7 - 2 april 2004 10:08
Ursprungligen skickat av ViZiR

Kan de 2 små algätarna vara otocinclusar?

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=329

isf blir de bara 5 cm...

Nej så ser de ej ut, den är svart och full med prickar över hela fisken
#8 - 4 april 2004 19:53
Hejsan!
Varför inte kika lite på de olika guramivarianter som finns förutom den du redan har? Dvärggurami finns som blå o rödrandig och en variant som är helt blå. Det finns också en röd / persikofärgad dvärggurami som jag inte minns namnet på... Dvärguramina är inte alls så okaxiga o rädda sig som jag läst i böcker...
Om ni ska köpa större akvarium framöver kan jag också varmt rekommendera månskensgurami och mosaikgurami. Man kan blanda dem utan problem (lite jaga blir det dem emellan om man som jag har flera varianter men inget allvarligt).
Ett palettciklidpar skulle säkert också funka, honan är otroligt vacker (starkt röd och gul ser ut som Kleopatra) och de är intressanta för de skaffar gärna yngel och vaktar dem väldigt bra.
Praktbotior är dock mitt allra bästa tips! De är mycke vackert tecknade och dessutom hur underhållande som helst när de är i ett stim!!! (gula å svarta med röda fenor).
Kampfisk tror jag är för långsam för din gurami och dina zebror...
Nej, nu måste jag hejda mig...kan visst skriva mycket om fiskar!
Lycka till!!!
Mvh Kia [:-142]

Annons