Komplementbelysning?

#1 - 14 juni 2010 16:47
Tja!

Har ett 60L akvarium med ett 15W rör som sitter i en plastarmatur (heltäckande lock), som det är nu mår mina växter inte helt hundra. Ska vid nästa vattenbyte börja med PMDD men funderar även på att lägga till nån extra belysning. Tänkte isf montera den i armaturen på nåt vänster.

Fråga: Vilken typ av lampa funkar att använda? Tror inte glödlampa är ett alternativ, då jag inte vill ha den extra värmen som isf tillkommer. Men skulle tex lågenergi-lampor vara ett alternativ? Eller en spotlight?

Kanske även behöver nån typ av hölje för lampan isf?!? Fukt och el är ju ingen skitbra kombo.. ;)

Vad tror ni?
#2 - 14 juni 2010 17:34
Hm, vad är det för sorts lysrör du har, alltså namn typ power glo, life glo, aqua glo eller? Det brukar stå på själva lysröret. Alla rör lyser olika starkt beroende på vad man vill ha ut av dem. Vissa är bra för växterna, andra tar fram färgerna i fiskarna osv. Gå in på www.akvariebutiken.se där kan du läsa vad dem olika rören är bra för och vilken sorts belysning dem avger.:)
#3 - 14 juni 2010 19:55
Ja okej, kollade nu och tror det är ett "vanligt" lysrör alltså ingen form av powerglow etc. Köpte grejerna begagnat ganska nyligen, så kanske är dags att även byta det röret.. Men funderar som sagt på om man kan ha nån typ av extra belysning utöver lysrör och funderar då på vilken typ av lampa man isf ska välja. Har inte plats att installera ett extra lysrör i armaturen nämligen.
#4 - 15 juni 2010 05:48
Du behöver 2x15W om du vill ha fina växter. Jag monterade in hållare för ett extra 15W lysrör i mitt heltäckande plastlock. Kolla om det skulle finnas plats. Jag ruggade upp plastytan och limmade.
#5 - 15 juni 2010 10:05
Eller så kan du köpa typ life-glo lyser bra och sedan köpa till en reflektor, en grej du sätter fast ovanför lysröret som reflekterar ljuset och faktiskt gör så att det lyser dubbelt så starkt. Har dock ingen sådan själv men har läst om det på olika akvariesidor som säljer sådana, ifall du nu inte gör som hörnsten tipsa om, det var ju oxå smart. Lycka till
#6 - 15 juni 2010 14:30
Du använder väl reflektor och den är också skapligt ren hoppas jag..

Annars köp ett nytt bra rör (det gamla kanske är gammalt på riktigt) och skaffa reflektor..:)

En lågenergilampa är ett skapligt komplement.. inga problem, det är väl de fysiska måtten som sätter stopp ibland dock.
#7 - 15 juni 2010 14:36
Ja, ett bra lysrör t.ex. power-glo och reflektor är förstås den enklaste och mest självklara åtgärden. Men två lysrör med reflektorer är ännu bättre. Fundera också på att kombinera PMDD med CO2. Ett enkelt system med mäsk gör stor skillnad.
#8 - 15 juni 2010 17:43
Reflektor, Easy Carbo och PMDD.
Och byt lysrör regelbundet. Inser nu när jag skriver att jag borde ta och följa mina egna råd, mitt lysrör är för gammalt!!=P
#9 - 15 juni 2010 18:30
Hörnsten skrev:
Du behöver 2x15W om du vill ha fina växter. Jag monterade in hållare för ett extra 15W lysrör i mitt heltäckande plastlock. Kolla om det skulle finnas plats. Jag ruggade upp plastytan och limmade.

det där är ju en sanning m,ed modifikation.....

du säger att han skall upp til 0,5W/liter för att det skall fungera med växter.

jag har i 5 kar inte en watt över 0,2W/liter, vilket i ett 60 liters skulle motsvara 12W.

Och mina blommor mår hur prima som helst.....inte har jag reflektorer heller....

så...vad är min "hemlis"....?

Jo, jag har blommor som "gillar" svagt ljus....

Så....antalet watt / reflektorer / gödning och allt annat är helt beroende på vilka blommor man har.

.
#10 - 15 juni 2010 20:51
Kensa skrev:
det där är ju en sanning m,ed modifikation.....

Så....antalet watt / reflektorer / gödning och allt annat är helt beroende på vilka blommor man har.

.

Helt riktigt. Jag uttryckte mig slarvigt. Om man inte gillar att trimma växter varje vecka och vill hålla det så enkelt som möjligt så är det en bättre idé att välja mindre ljuskrävande växter och plantera de som vill ha mest ljus i mitten rakt under lysröret. Men om man tycker att växterna är en lika stor del av akvariet som fiskarna så är det helt klart värt att investera lite. Jag tycker att det blev en enorm skillnad i tillväxttakt och utseende med dubbla ljuset och CO2 även för de växter som trivdes innan.
#11 - 16 juni 2010 16:12
Grymt bra svar måste jag säga, precis vad jag var i behov av! Tack!

Var förbi affären idag och köpte in ett nytt lysrör, blev av variant Flora Glo på 15 W, skulle tydligen vara effektivt för växterna. Blev iaf grymt stor skillnad efter bytet. Så har nu då 0.25 fräscha Watt / Liter. Borde ge bra effekt va?

Funderar även på att försöka montera en spotlight med halogenlampa i skalet, finns varianter för ex badrum som kanske skulle funka. Frågan är om det ger nån effekt. Är det nån idé att slänga in en sådan lampa med "vanligt" halogenljus tror ni?
Inväntar iofs nog effekten av det nya lysröret innan fler lampor installeras. Men kan ju alltid vara bra att veta..
#12 - 16 juni 2010 16:41
Måste bara lägga till, såg att jag fått tillökning i karet idag av ca. 20-30 kakaduaciklid-yngel. Hoppas de gillar sin nya lampa :d
#13 - 18 juni 2010 12:08
RRR skrev:
Grymt bra svar måste jag säga, precis vad jag var i behov av! Tack!

Var förbi affären idag och köpte in ett nytt lysrör, blev av variant Flora Glo på 15 W, skulle tydligen vara effektivt för växterna. Blev iaf grymt stor skillnad efter bytet. Så har nu då 0.25 fräscha Watt / Liter. Borde ge bra effekt va?

Funderar även på att försöka montera en spotlight med halogenlampa i skalet, finns varianter för ex badrum som kanske skulle funka. Frågan är om det ger nån effekt. Är det nån idé att slänga in en sådan lampa med "vanligt" halogenljus tror ni?

Inväntar iofs nog effekten av det nya lysröret innan fler lampor installeras. Men kan ju alltid vara bra att veta..

halogenlampan ger följande resultat:

=> Det blir varmt i karet
=> Det blir pissgult i vattnet
=> En sorts blomma gillar skarpt halogenljus...den heter: ALG

Köp istället en reflektor till det rör du har, så är du home safe......

.
#14 - 20 juni 2010 11:23
Okej. Låter som att det är smart att undvika det då, tycker det är tillräckligt med alger som det är. Har gett väldigt bra effekt av bytet av lysrör faktiskt, bara på några dagar syns stor skillnad. Synd man inte tänkte på att byta tidigare. :)

Annons