kompisar till rockor?

#1 - 12 maj 2007 19:41
Vill ha lite förslag på vad man kan ha tillsammans med en motoro/ Leopoldi. Ngt kul, dock ej Arrowana då min fru inte vill sitta och äta ihop med en sådan! (Karet står i matsalen). Burkens mått 200x50x50.
#2 - 13 maj 2007 20:37
Stora jordätare funkar jätte bra ihop med rockor tex Geophagus altifrons ,eller stora tetror tex Semaprochilodus ,Boulengerella ,Triporthus, eller Chalceus... även små ytlevande tetror funkar bra .
#3 - 14 maj 2007 07:24
Har 2st Arius seemanni , skulle de funka eller är de för stimmiga?
#4 - 14 maj 2007 20:45
Det funkar ... fler fisk skulle passa om du vill blanda från andra världdelar tex en tigerfisk eller C.pleurophthalma .
#5 - 14 maj 2007 21:14
ett generelt tips inte allt för agresiva fiskar som är tillräckligt stora att dom inte ska betracktas som mat. ev fiskar som håller sig undan från botten brukar klara sig ganska bra.
#6 - 15 maj 2007 16:31
Altum fungerar, Hos mig går det 2 st vinkeltetror som jag tog hand om, ett 20 tal corydoras, en flock ancistrus samt 2 st chokladmalar och så glömde jag scalarerna. Men ta inga större och aggresivare ciklider. Guldsömm kan fungera, har för mig att någon har haft det. Jag hade ett gäng vf hantlar som inte alls var roliga att ha i karet, dom gav sig på rockorna.
#7 - 15 maj 2007 16:53
Altum skulle vara riktigt snyggt, jag trodde dock att det skulle vara svårt att få dem och trivas pga cirkulationen. Har för mig att dem vill ha det lite stillsammare, kan ev vara ute och segla??
#8 - 15 maj 2007 20:18
Jag hade också pansarmalar med mina rockor när de va små men när leopoldin blev lite större började han käka upp pansarmalarna en efter en och sen dog när en pansarmal fastnade i munen [:(!] .... nu vågar jag inte ha pansarmalar med stora rockor .
#9 - 16 maj 2007 10:05
Jag har jurupari, altum, discus, några kardnialer fast där har det försvunnit nån, gibbiceps, ja sen så har vi rockan med (motoro)
#10 - 16 maj 2007 17:03
Det verkar som om mina rockor fullständigt struntar i corysarna. I alla andra fiska också för den delen. Så länge dom får sina 8 till 12 räkor om dagen så håller sig malarna från magen. :)
#11 - 16 maj 2007 17:31
Jag har en påfågel ciklid samt en ensam skalare tillsammans med mina rockor.

som sagts ovan så skulle ag ej rekomendera corydoras då de har blivit mat hos mig och att de kan fastna i munnen hos råckan pga deras fenor.

Jag rekomenderar stora och snälla fiskar, både motoro och leopoldi blir stora och de kan ta stora byten. Min honrocka som är gravid och därmed ständigt på jakt efter mat jagar efter påfågeln ibland... (han är 30cm)

dock så kan hon inte ta han än och han har inte skadats men det kan vara värt att tänka på ialla fall.

Med tanke på rockornas förmåga att suga upp långsmala fiskar likt spagetti när de blir större så skulle jag inte våga stoppa ner en channa pleurpthalma med dem. Mina äter strömmingar (hela) som spagetti när de får det och en icke ont anande channa skulle kunna ryka på natten.

ps. Dessa rekomendationer lyder vid rockor på 30+ i diameter

/David
#12 - 16 maj 2007 19:12
Jag får väl helt enkelt kanske krypa till korset och behaga den andra hälften, skalarer är ju hennes favoriter, jaja vi får se!
#13 - 16 maj 2007 19:36
Akvaristen skrev:
Med tanke på rockornas förmåga att suga upp långsmala fiskar likt spagetti när de blir större så skulle jag inte våga stoppa ner en channa pleurpthalma med dem. Mina äter strömmingar (hela) som spagetti när de får det och en icke ont anande channa skulle kunna ryka på natten.

/David

En vuxen pleurophthalma är inte lång och smal .... snarare stor och kraftig :D och den är inte bottenorienterad ,tillskillnad från de flesta ormhuvud .
#14 - 16 maj 2007 19:37
Hur stora är dina rockor Tenkare?
#15 - 16 maj 2007 20:43
Judas skrev:
Jag får väl helt enkelt kanske krypa till korset och behaga den andra hälften, skalarer är ju hennes favoriter, jaja vi får se!

Ta inte allt för små bara
#16 - 16 maj 2007 22:16
Jag syftade lite på mellantiden mellan de är små och stora och kraftiga...

Har själv haft pleurpthalma dock ej i rockkaret. ville bara påpeka att det kan finnas en risk... Mina har vait lite lugna och hållt sig mot botten på natten. det är detta som jag också skulle oroa mig för. men det är väl antagligen som med alla andra djur alla är inte lika i sitt beteende även om de tillhör samma art ;)

/David
#17 - 18 maj 2007 07:42
ray skrev:
Hur stora är dina rockor Tenkare?

Honan är ca 20cm i diam och någonstans mellan 40- 45 cm lång.
Hanen är någon cm mindre.

Annons