Kompisar till palettciklider?

#1 - 14 mars 2007 17:46
Jag har precis köpt ett akvarium (på 200 liter) och har, sedan innan jag köpte det, bestämt att där ska bo palettciklider och skäggmunsmalar. Men jag har börjat fundera på vad de kan ha för kompisar, då killen i djuraffären sa att de jag ville ha var alldeles för aggressiva (och någon mumsade på växter, vilket inte är så bra då jag precis har köpt jättemånga växter som jag vill ska överleva). Kravet är att de lätt får ungar, för jag tycker det är så roligt när de får ungar. Helst vill jag att det ska vara någon annan ciklid, för jag tycker om ciklider. Jag har försökt hitta någon lämplig munruvare, för jag tycker de verkar vara så häftiga, men det verkar som att de antingen är för aggressiva eller kräver högre pH än palettcikliden. Någon som har några tips om roliga fiskkompisar till mina palettciklider?
#2 - 14 mars 2007 18:58
Om du inte är så noga med biotopriktigt kar så är några Skalarer inte fel om akvariet bara är högt nog. Till dessa kan du ha ett stim med tetror, tex Kardinaltetror eller Rödmunstetror.
Paletterna håller för det mesta till i de nedre regionerna medans skalarerna i det mellersta och övre skiktet på karet samt tetrorna lite överallt.
Sedan är det inte så svårt att få lek på skalarer heller, men de kan som paletterna bli "lite" revirhävdande under leken.
#3 - 14 mars 2007 19:19
Karet är nog inte högre än 40-45 cm, räcker det för skalarer?
#4 - 14 mars 2007 19:54
det är i mnsta laget
#5 - 14 mars 2007 23:41
Fjärilsciklider
#6 - 14 mars 2007 23:52
mooose är bolivianska fjärilar tåligare än vanliga?
#7 - 15 mars 2007 07:29
Ingen egen erfarenhet av bolivianska fjärilar. Men enl. artbeskrivningen här ska dom vara en aning lättare.

Fast jag tycker att vanliga fjärilar är finare. Dom blir inte heller lika stora som bolivianska.
#8 - 15 mars 2007 08:54
Okej, fjärilscikliderna såg ju faktiskt ganska söta ut! Men de blir inte för aggressiva då? För "relativt" fredlig är ju alltid relativt. När jag från början letade efter kompisar till palettcikliderna sökte jag på fredlig, men han i djuraffären tyckte ändå att de var värsta mördarna. Det var i och för sig malawiciklider, tror jag, och de har väl lite dåligt rykte.

Hur funkar fjärilsciklider ihop med växter då? För jag gillar växter ganska mycket också.

Sen funderade jag på en annan sak. Läste att man kunde ha dvärgklogrodor tillsammans med akvariefiskarna. Går det med dessa, eller kommer de ha ihjäl varandra?
#9 - 15 mars 2007 23:13
En kompis har 4 st Fjärilar och dom tar visserligen revir men dom bråkar inte mer än vad paletterna gör vilket inte är mycket. Hade jag inte haft stora SA-ciklider hade jag noga valt sånna eller några andra snälla dvärgciklider.

Förövrigt vill varken paletter eller fjärilar ha samma vatten som malawis.
#10 - 16 mars 2007 13:14
Mooose skrev:
En kompis har 4 st Fjärilar och dom tar visserligen revir men dom bråkar inte mer än vad paletterna gör vilket inte är mycket. Hade jag inte haft stora SA-ciklider hade jag noga valt sånna eller några andra snälla dvärgciklider.

Förövrigt vill varken paletter eller fjärilar ha samma vatten som malawis.

På zoopet står det ju i och för sig bara pH och temperatur, men de jag hade kollat kunde ha sdamma. Men det är väl ganska oviktigt nu ändå, eftersom det inte blir några sådana. :)
#11 - 16 mars 2007 17:17
[COLOR=black]Malawi och Tanganyikasjön är två väldig speciella sjöar (kan nästan defineras som innanhav) som har vattenvärden som inte är normala jämförelsevis med det flesta andra sötvatten. På grund av att dessa sjöars invånare är vana vid och vill ha alkaliskt vatten så är det många andra fiskar som inte trivs så bra tillsammans med malawi- och t[/COLOR][COLOR=black]anganyikaciklider.[/COLOR]
#12 - 16 mars 2007 17:29
enligt mig går paletter enbart med typ Stingrocker o hajjar dom kanske blir lämnade ifred ... mina anfall mina plecos på 35cm helt galna fiskar atakerar allt dom rör sig under lek o yngel vakt
#13 - 16 mars 2007 22:22
Paletter går med de flesta vanliga sällskapsfiskar, men de kan bli lite revirhävdande under lek samt när de har yngel.
#14 - 16 mars 2007 23:46
ansjo skrev:
Paletter går med de flesta vanliga sällskapsfiskar, men de kan bli lite revirhävdande under lek samt när de har yngel.

Men jag har funderat på en annan sak.. Om man skulle släppa i dvärgklogrodor till palettciklider, skulle de bli fullständigt galna då? För grodorna är väl ganska förtjusta i rom och yngel...
#15 - 16 mars 2007 23:47
Mooose skrev:
[COLOR=black]Malawi och Tanganyikasjön är två väldig speciella sjöar (kan nästan defineras som innanhav) som har vattenvärden som inte är normala jämförelsevis med det flesta andra sötvatten. På grund av att dessa sjöars invånare är vana vid och vill ha alkaliskt vatten så är det många andra fiskar som inte trivs så bra tillsammans med malawi- och t[/COLOR][COLOR=black]anganyikaciklider.[/COLOR]

Det är lite oturligt, för de är väldans fina.
#16 - 17 mars 2007 00:07
Hur det går tillsammans med grodor har jag inte en blekaste aning om, men jag tycker nog att paletterna ska kunna hålla borta grodorna då paletterna är duktigt tuffa om de har yngel eller rom på G.
#17 - 17 mars 2007 11:12
Ok. Får väl fråga i djuraffären då. Tror att jag faktiskt har lyckats hitta en djuraffär där de svarar ärligt på ens frågpr, och inte bara försöker få sålt.
#18 - 2 april 2007 17:24
Arter som funkar och inte funkar

Jag har själv Palettciklider som har yngel nu och jag har några tips på vad som går och inte går att ha. Jag relativt grön på det här med akvariefiskar och deras lekförmåga, men hos mig funkar iaf följande arter:
Blågul regnbågsfisk, Kejsartetra, Svart neontetra, Algätare (siamensis)

Arter som inte funkar hos mig är gurami och små pansarmalar (stora klarar sig undan). Det slutar ofta med att de får sin stjärtfena avtuggad :mad:

/Johannes
#19 - 2 april 2007 19:06
En kompis till mig har tuppkamciklider med sina, dom är munruvare och det går perfekt.

Annons