kompisar till golden labidochromis

#1 - 6 mars 2006 13:35
Jag har ett akvarium på 223 l. Där i har jag fyra golden labidochromis, en hane och tre honor. 4 st Corydoras schwartzi, Mrs Schwartz´s pansarmalar och två ancistrusmalar. Vad skulle jag kunna ha för mer fiskar i detta akvarium?
#2 - 6 mars 2006 13:48
Finns MYCKET att välja bland...

Själv har jag Golden, röd zebra, röd juvel och paletter, det går jättebra.

Se bara till att ha ordentligt med gömställen
#3 - 6 mars 2006 14:01
Eftersom du har ett relativt litet akvarium för malawiciklider så rekommenderar jag en av de mindre och fredligare mbuna-arterna. Pseudotropheus socolofi tycker jag passar bra färgmässigt tillsammans med "golden".
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106
#4 - 7 mars 2006 18:24
Tänkte bara säga att jag tycker inte socolofin är så där jätte snäll. Dina corydoras kan ligga i farozonen. Mina hyfsat stora socolofi har gett sig in i närstrid med min minst lika stora Gibiceps, som då fått lite stryk. Så jag tycker dina Corydoras ligger lite i risk zonen. Om malawi över huvudtaget så tror jag Labidochromisarna är bäst. Varför inte några fler Goldens om det funkar i nu läget?

Lycka till i vilket fall!:)
#5 - 7 mars 2006 19:01
Som Simon B säger, socolofin är rätt tuff. Gav våra golden spö så fort de visade sig när vi blandade dom förrut. I vårat 240L körde vi rödzebra, metriaclima zebra och chipokae. Nu när vi flyttade dom till vårat 560L så stoppade vi i 5st golden också, fungerar utmärkt.

Men i ett 223L så skulle jag nog rekommendera rödzebran. Väldigt lugn fisk, inte alls revirkrävande och hannarna bryr sig i princip bara om sina egna, jagar inte andra som våra metriaklimor gör.
#6 - 7 mars 2006 19:17
[QUOTE=ebbaliten]Som Simon B säger, socolofin är rätt tuff. Gav våra golden spö så fort de visade sig när vi blandade dom förrut. I vårat 240L körde vi rödzebra, metriaclima zebra och chipokae. Nu när vi flyttade dom till vårat 560L så stoppade vi i 5st golden också, fungerar utmärkt.

Men i ett 223L så skulle jag nog rekommendera rödzebran. Väldigt lugn fisk, inte alls revirkrävande och hannarna bryr sig i princip bara om sina egna, jagar inte andra som våra metriaklimor gör.[/QUOTE]

Röd Zebra är också en Metriaclima.. Tycker dessutom att Röd Zebra blir för stora för ett 223 liters. Däreomt så skulle jag rekomendera en grupp Aulonocara eller varför inte en grupp maingano.
#7 - 7 mars 2006 20:00
[QUOTE=PsyM]Röd Zebra är också en Metriaclima.. Tycker dessutom att Röd Zebra blir för stora för ett 223 liters. Däreomt så skulle jag rekomendera en grupp Aulonocara eller varför inte en grupp maingano.[/QUOTE]

Jag syftade på Zebran, trodde inte jag behövde skriva ut hela namnen på dom eftersom jag skrivit dom olika tidigare i mitt inlägg :).

Våra rödzebror är inte så himla stora, iof är de bara runt 2 år, men så himla mycket större blir de nog inte.
HazelCR
#8 - 8 mars 2006 03:50
[QUOTE=marianne.kahkonen]Jag har ett akvarium på 223 l. Där i har jag fyra golden labidochromis, en hane och tre honor. 4 st Corydoras schwartzi, Mrs Schwartz´s pansarmalar och två ancistrusmalar. Vad skulle jag kunna ha för mer fiskar i detta akvarium?[/QUOTE]

Om dina Corydoras skall kunna gå tillsammans med Malawi, måste du välja snälla malawisar som inte börjar tugga på de små Corydoras. Frågan är om det finns så snälla Malawisar.
Jag har prövat själv med ett antal arter och jag tycker att de alla ger sig på Corydoras för eller senare. Numera har jag bara Corydoras tillsammans med malawiyngel, upp till 4 cm storlek ungefär, i mina yngel akvarieum. Det fungerar iaf.

Strunta i biotopriktigheten. Välj inte flera malawi, nöj dig med de gula fina fredliga Golden. Sök fiskar från andra vatten än Malawisjön, tycker jag.

Annons