Kompisar till Frontosa?

#1 - 28 december 2013 09:09
Efter att ha haft någon epedemi i akvariet och endast mina Frontosa överlevde så är akvariet redo att fyllas igen.
Vilka ciklider kan jag ha ihop med mina Frontosa?
Förut hade jag Hantelciklider och en okänd sort jag adoptera.
Någon som vet bra tips om bra kompisar till mina frontosa?

<3
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 december 2013 12:13
Frontosor är ju rovfiskar och de äter fiskar som är upp till ca. 18 cm (t.ex. fullvuxna Tropheus).
Bäst har det för mig funkat att hålla dem ihop med lite mindre fiskar typ Julidochromisar. helt enklet för att de på natten har förstånd på att gömma sig.
#3 - 28 december 2013 12:40
Njaaa det beror nog lite på Frontosornas aggressivitet... Mina 2 hanar och 3 honor har inte rört någon av de andra i karet... Har haft allt från stora Venustus till väldigt små Golden som går tillsammans där nu.
Så lite är väl frågan hur aggressiva dina Frontosor är? Hur stora är dom nu? Hur stora va dina hantlar?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 december 2013 13:47
Njaaa det beror nog lite på Frontosornas aggressivitet... Mina 2 hanar och 3 honor har inte rört någon av de andra i karet... Har haft allt från stora Venustus till väldigt små Golden som går tillsammans där nu.

Så lite är väl frågan hur aggressiva dina Frontosor är? Hur stora är dom nu? Hur stora va dina hantlar?

Jo självklart - ju större frontosorna är ju större fiskar kan de ta - men förr eller senare så........
Dessutom så är det en fördel om de är odlade i många generationer som möjligt - ju fler generationer de odlas i desto mer utraderas deras naturliga beteende.
#5 - 28 december 2013 15:05
Precis Kjell!
#6 - 28 december 2013 15:39
Ett par endlicheri/lapradei på botten?
#7 - 29 december 2013 09:33
Den ena frontosan är 15 cm sen är resten 10 stycken frontosor ungfiskar. Men Förut har inte dessa varit på någon annan vad jag har märkt.
Hantlarna jag hade va som frontosan aningen större men inte mycket.
Ville mestveta om det finns någon sort som matchar den bättre än andra som kanske är lite roligare än hantlarna.
Vill helst inte ha för små fiskar utan tycker om sorter som blir lite större :)
#8 - 29 december 2013 09:36
Dem va ju faktist jättefina men vad är det för sort en slags algätare?
#9 - 29 december 2013 17:22
P lapradei / endlicheri.. Passar utmärkt på botten med frontosa..

Annons