Kompisar till dvärgciklider?

#1 - 13 juni 2003 10:29
hej jag ska starta ett akvarium med dvärgcilkider och jag undrar vilka fiskar man mer kan ha i karet? Fiskar som passar bra med dvärgciklider?

//Fredde
#2 - 13 juni 2003 12:00
Pansarmalar fungerar bra på flera sätt. Tetror däremot är svårt, eftersom de konkurrerar om samma mat.
#3 - 13 juni 2003 12:04
"Tetror däremot är svårt, eftersom de konkurrerar om samma mat."'

Det där håller itne jag alls med om, jag har fantomtetror, glödbandstetror och kardinaltetror med Apisogramma Hongsloi och Apistogramma agassizii + skalarer och malar. jajuste ett par fjärilsciklider också.

Dvärgcikliderna har absolut inga problem att hävda sig bland tetrorna och få den mat dom behöver. Kanske lite i början men så fort dom är vana vid sitt akvarium så har mina inte haft några problem, större problem är det då att få mat till pansarmalarna efter som ytterst lite foder hinner sjuka till botten, vilket iof löses bra med räkmix som sjunker.

Men sen beror det iof lite på hur stort akvarium du har som du ska ha dina dvärgciklider i.
#4 - 13 juni 2003 13:04
Går det verkligen att ha scalarer ibland dvärgcilkider och tetror
är inte scalarerna agresiva av sig? kan inte tetrorna bli mat?

//fredde
#5 - 13 juni 2003 13:08
visst kan tetrorna bli mat, men har man skalarerna från dom är små med tetror så brukar det fungera bättre, sen så växer inte skalarer så fruktansvärt fort så kommer ta ett tag innan dom kan få in en fullvuxen tetra i munnen. Men visst när dom är fullväxna kanske det itne är den smartaste kombinationen.

Dvärgciklider och skalarer där kan ja dock inte så något problem över huvudtaget. Dvärgciklderna håller till på botten skalarerna mer i mellanskiktet så dom ser knappt varandra. När det väl blir konfrontation så har inte skalarerna en chans mot en uppretad hongsloi hane.

så terorna, visst i längden kanske itne den ultimata lösningen, skalar - dvärgciklid där kan jag itne så nått problem så länge akvariestorleken tillåter det.
#6 - 13 juni 2003 13:14
I detta fal har jag ett 160 L akvarium!
tror du att det fortfarande går då Skalarerna alltså eller jag kanske ska prova någon annan fiska har du något förslag?
jag har hört att det ska va lungna fiskar?

//fredde
#7 - 13 juni 2003 13:20
vet itne hur högt ditt 160L akvarium är, skalarer blir ju rätt höga så dom gillar höga akvarium om dom ska växa till sig bra.

nöj dig med dvärgciklider i ett sånt litet kar. Fyll ut med lite pansarmalar kanske, tetror.. bilbukar e trevliga. . å håller sig uppe vid ytan också . .
#8 - 13 juni 2003 17:40
Annars kan man ha Nannostomus beckfordii (pennfisk) som ytfisk. Har precis skaffat 7 stycken, jättefina med intressant beteende./Cecilia
#9 - 24 juni 2003 11:37
Man kan väl ha Honungsgurami eller någon annan gurami.

/PG

Annons