Kompis till våran Axel Axolotl sökes!!!

#1 - 12 oktober 2005 19:33
Har en axolotlhane (tror vi)som bor i ett 80liters akvarium själv ,så nu undrar vi hur man får tag på en hona och gärna en gold albino variant eftersom dom är så fina så han får lite sällskap.
Dessa verkar vara lite svåra att få tag på,har ringt runt till massor av zooaffärer i Sthlm med omnejd men nepp ingen tur där.så jag undrar om det är någon som vet om det finns några privata uppfödare av axolotl som man kan köpa av??Vill bara säga att vi är totalt sålda på axolotlar sedan inköpet av Axel ,bättre husdjur finns inte!!Axies rule
#2 - 13 oktober 2005 05:47
bara så du vet dom ska ha större tank eftersom dom blir 30 cm eftersom du verkar gilla dom så mycket antar jag att du visste det.

dom kan också morpha dvs bli landlevande.
#3 - 13 oktober 2005 06:58
Såg en i Eskilstuna på Djurmagazinet (Tropichuset i Eskilstuna HB). Det är dock en bit att åka, men vill man ha nått så kan det vara värt.

//Camilla
#4 - 13 oktober 2005 08:10
Ja jag vet att axoloter kan bli runt 30cm långa ,våran är dock inte så stor än och axoloter växer inte särskilt fort så jag tror att två axoloter i ett 80liters akvarium som inte är fullvuxna ännu kan bo där så länge!
Jag tror inte våran Axel lider någon nöd nu!!
#5 - 13 oktober 2005 13:34
nej det var det jag tänkte :). hoppades lite på att ni inte tänkte hålla den där tills den dör. men ni har ju vart här ett tag så ni borde förstå :D.

jag tycker att du borde leta vidare! terra butiksägarna, fråga om dom kan skeppa hem :).
#6 - 10 november 2005 12:30
...kanske lite sent svar men jag vet att Kista (arken) hade hemma ett par axolotl (hur säger man flera såna, axolotlar??? he he). du kanske kan testa med dom om dom inte kan ta hem några. jag tror du ska kolla runt lite efter info på samma gång också, jag läste mig till att dom itne ens passar att vara två i samma kar för dom skadar varandra ganska lätt. sen har vi ju tempen, andra djur (du har ju som sagt inga andra än axolotlen), växter, stenar, etc etc. om du tycker att du har bra info kan du ju nämna någon sida där du hittade info, plz =)

jag köpte en som jag lämnade tillbaka efter vad jag läste på internet, förhållanden var ganska svåra att uppnå. dock har min tjej åkt och köpt tillbaka den så nu fick jag fixa så han har så drägligt som möjligt, våran har dock ett par kompisar, några småmalar och 5 st kilfläcksrasborer (dom enda som inte biter av dom fina röda "spröten" på axolotlen).

hur som helst, som redan sas, ring och terrorisera någon (föreslagsvis kista eftersom dom helt klart hade hemma några) så kanske dom kan ta hem fler.

ps. jag hittade bara en sida som jag tyckte var bra och enligt dom så var det ingen bra ide att ha axolotl i vanligt akvarium, beroende på kraven på akvariumet. säger det igen, om du vet någon bra sida med info, snälla skriv den i ett pm eller här.

// SeanChai
#7 - 15 november 2005 20:54
Hejsan!
Ja jag har blivit medlem i en jättebra site som är internationell www.caudata.org gå in på forum och sedan klicka på axolotl där hittar du all information du behöver om axolotlar.Själv har dom små rackarna :)blivit beroende framkallande för våran familj vi har nu 3st ,en vildtyp(brun,grå) ochtvå lecustic i två akvarium en på 110 liter och en på 80liter.Och det kan vara lite knepigt att hålla vatten temperaturen nere till 18 grader.Jag brukar använda en bords fläkt bredvid akvariumet en stund varje dag,oftast brukar tempen ligga mellan 19-21 grader och det är OK!Ej högre än 22-24 grader då blir dom stressade.Ett litet tips bara våran ena axolotl som vi köpte efter Axel var väldigt bitsk på honom och bet av en liten bit av Axels svans!:(Så nu är dom inte i samma akvarium längre,fast det går jättebra med den andra axoloten som vi har.Så alla verkar inte komma överrens med varandra,men det gör ju inte alla människor heller!:DLycka till ,axoloter är jättetrevliga djur och jag hoppas kunna starta en svensk sida om dom inom en snar framtid.Är inget proffs direkt men kan en del iallfall, kanske kan få god hjälp av andra intresserade och kunniga axolotl ägare?Är någon intresserad???Vore roligt om flera kunde samarbeta.Lycka till än en gång!
#8 - 15 november 2005 21:00
Oj jag glömde att nämna caudatas systersite som har bara info om axolotlar som är superbra här kommer den www.axolotl.org
#9 - 15 november 2005 21:05
vad ligger dem på för pris ?
#10 - 15 november 2005 21:06
jisses va söta dom va =)
#11 - 15 november 2005 21:14
Dom kostar runt 360-400kr. det är rätt billigt med tanke på hur gamla dom kan bli (över 15år eller mer).Och dom är supersöta dom ser nästan ut som små mumintroll faktiskt.Men dom ska EJ vara i samma akvarium som fiskar,endast tillsammans med andra axolotlar eller ensamma.
#12 - 15 november 2005 21:17
Skrev fel är lite trött sorry dom kostar runt 260-300kr.!!Tycket det verkade lite dyrt!!! (:
#13 - 16 november 2005 18:08
det är väl inte alls dyrt, iaf inte för något som lever så länge (på både gott och ont). jag har läst igenom dom flesta trådar på axolotl forumet, finns flera som har "axisar" som är långt över 10 år. läste på ett ställe där någon påstod att dom kunde bli 25-30 år =)

våran har inte visat något symptom på att vara stressad (vi har några grader för högt för tillfället) men sitter och klurar på olika sätt att få ner tempen, fixa en ställning till lampan så att den inte sitter så nära täckglaset...bort med täckglaset senare och kanske en fläkt vid ytan. om det finns några slantar kvar nästa år blir det nog att skaffa ett kylsystem.

// SeanChai
#14 - 16 november 2005 18:36
Hej!:)
Vad kul att du gillar forumet.Att ha ljusramp till akvariet behövs inte,det räcker med vanligt dags ljus.Tog bort vårat efter jag gick med i forumet.Axoloter trivs bättre utan ramp och dom blir mycket mera aktiva utan den.Nu är dom ute och simmar och busar mycket mera än förut.Och du sänker vatten tempen betydligt utan ljusramp.Men tyvärr går det inte att ha levande växter iakvariet utan ramp men jag har köpt några snygga plastväxter till våra akvarium istället.Och jag har faktiskt inget täckglas heller längre dom är inte så hoppbenägna heller.Vatten nivån i akvariet ska inte vara så högt heller vi har väl runt 20-24 cm i vårat.Vilken färg har eran Axolotl?
#15 - 17 november 2005 08:16
...om man vill ha plantor i karet så vill det till att man har lampa till, annars ska man nog ha en ganska stark rumsbelysning. plastväxter är för mig lika hemskt som alla s.a.t.a.n.s plastkaktusar som svärmor skickar ner till oss...finns inget som är fulare. våran axolotl (lilla äcklet) har aldrig rört växterna mer än att han sitter i dom. men men, smaken är ju som baken, delad...

// SeanChai
#16 - 3 mars 2006 11:42
jag köpte min för 130:- och de andra som jag har beställt kommer att kosta mellan 80:- till 130:-

storleken varierar mellan 7-8cm upp till dryga decimetern.
#17 - 3 mars 2006 19:27
Det är värt pengarna om man vet vad man ger sig in på.
Men jag tkr 10-15 år låter lite.
Jag ha en 22 år gammal revbenssalamader och den kan juh bli upp emot 50år.
Det är ganska fantastiskt för så pass små djur ändå
#18 - 3 mars 2006 19:38
[QUOTE=Legisten]Det är värt pengarna om man vet vad man ger sig in på.
Men jag tkr 10-15 år låter lite.
Jag ha en 22 år gammal revbenssalamader och den kan juh bli upp emot 50år.
Det är ganska fantastiskt för så pass små djur ändå[/QUOTE]

Verkligen !!!

mm håller med, kul att din har blivit så gammal :D
#19 - 4 mars 2006 01:33
Åhhh - jag har blivit förstummad! Jisses vilka söta djur! Funderar på om jag ska skaffa en/ett par såna istället för fiskar nu?! =)
Synd att man inte kan blanda... =/
Sedan finns de säkert inte att få tag i här på Gotland heller...
#20 - 4 mars 2006 07:26
bara att du ber din djuraffär beställa hem åt dig.
#21 - 4 mars 2006 13:06
Jättekul att flera börjar intressera sig för axoloter, de är jätte trevliga djur!Jisses vilka billiga axolotlar du fick tag på här kostar en axolotl ca. 250kr.Fick du välja färg när du beställde nya axoloter. Jag skulle vara väldigt intresserad av var djuraffärerna får tag på sina axoloter ifrån?Någon som vet?Talade med den lokala djuraffären här och de sade att troligtvis importeras de från Singapore eller Thailand.Känns bra underligt eftersom de är kallvattendjur!!!:confused: Helst skulle jag vilja köpa min nästa axolotl hos någon som föder upp axoloter i Sverige(om de finns någon).Annars får man väl starta en axolotluppfödning själv.Man vill ju att axolotlarna man har ska vara uppfödda under bra förhållanden och ha sluppit vara i akvarium med hög temperatur och sten botten.Jag vill att axolotlarna ska leva under bra förhållanden så att deras livslängd blir desto länge. För vissa kan bli väldigt gamla om de sköts rätt.:)
#22 - 5 mars 2006 17:30
[QUOTE=Nybörjarakvaristerna]Jättekul att flera börjar intressera sig för axoloter, de är jätte trevliga djur!Jisses vilka billiga axolotlar du fick tag på här kostar en axolotl ca. 250kr.Fick du välja färg när du beställde nya axoloter. [/QUOTE]

hehe jag som trodde det va "normalpriset" ;)

jao lite iaf, han frågade mig vilka färger som jag va mest intresserad av så skulle han se vad han kunde fixa =)
vill ha gula, svarta och vita. Märkte att min grå/gröna har röda gälar, eller ja, det "ludna" på gälarna är röda.
#23 - 5 mars 2006 20:49
Jag vill verkligen ha ett sånt där djur! =)

Är de svåra att sköta?
Hur stort akvarie behöver dom?
Klarar de sig på ett 60-liters? (Vilket jag har i förrådet - kan ju vara kul om det kommer till användning!)
Kan man ha de ensamma eller är det bättre i par? Storlek på karet för två i så fall?

Finns det någon svensk infosida om dessa sötnosar som ni vet?

TACK på förhand! =)
#24 - 5 mars 2006 22:28
[QUOTE=Pusslet]Jag vill verkligen ha ett sånt där djur! =)

Är de svåra att sköta?
Klarar de sig på ett 60-liters? (Vilket jag har i förrådet - kan ju vara kul om det kommer till användning!)
Kan man ha de ensamma eller är det bättre i par? Storlek på karet för två i så fall?

TACK på förhand! =)[/QUOTE]
De är inte så svåra....jag har ett 120l och har idag En, men i veckan nu så ska jag köpa 2-3 st till....
Dom kan va lite elaka mot varandra när dom e små....bita av fötter osv....men har dom gott med utrymme och får bra mat så ska det gå bra att ha ett gäng tillsammans. Sen om dom trivs så kanske du kan få dom att leka, en hona kan lägga upp till 1000 ägg ;) Bottenmaterialet är mycket viktigt. Antingen så köper du det jag använder, det finaste blästersandet från Biltema eller så skaffar du sånt grus/sten som är 2-3cm stort, minst....för Axleotter gillar att äta från bottnen och om dom sväljer grus som är mittimellan så kommer det förstoppa dom och dom går en mycket plågsam död till mötes. Så den fina sanden fastnar inte i dom och det stora försöker dom inte ens svälja.

Men ditt 60 liters räcker till en iaf...men den kommer nog vilja ha ett större senare för dom kan bli över 30cm stora ;). Som sagt, du kan ha flera axelotter men blanda Inte fiskar med dom.

Sen ska dom ha mellan 14-18 grader i vattnet helst, kallvattendjur. Svårt att hålla om du inte har kylanordning men när du gör vattenbyten så häll på med kallt vatten. Alltså så behöver du Inte doppvärmare. Inner/Ytterfilter ska du ha, nåt direkt ljus behöver den inte. Axelotter har inga ögonlock så om det är för ljust så kommer den bara gömma sig. Om du nu skaffar Axelot och den är ung så kan du medvetet ha lite mindre med syre i vattnet, dess gälar växter ut mycket mera då, en del vill ha det så för det är väll just dom som gör Axelotterna lite speciella =)

Jag hittade en som hade skrivit Massor med info på svenska....men jag kommer fan inte ihåg vart det va...men googla lite påt så kanske du hittar, annars e det axelot.org som gäller.
#25 - 6 mars 2006 17:23
[quote=Pusslet]Jag vill verkligen ha ett sånt där djur! =)

Är de svåra att sköta?

TACK på förhand! =)[/quote]

Som grebom säger är det bäst att ha sand i akvariet ,jag skulle inte rekommendera grus el. små stenar överhuvudtaget för även lite större grus äter dem.Tro mig jag vet, våran ena axolotl dog av detta ,troligt vis hade zooaffären sten i sitt akvarium där han var tidigare.Och efter 3månader hade stenen han svalt tidigare proppat igen och kunde inte komma ut.Det kan alltså ta en lång tid innan axoloter passerar sten sand osv.Ett 60liters akvarium verkar i minsta laget för en axolotl.Dom gillar att simma runt och även att flyta en del i akvariet så det kan vara lite lite med 60liter.Jag började med ett 80liters till våran första och sedan köpte jag ett 110liters till de andra två axolotlarna.Det fungerade bra.Men jag tycker att två axoloter i ett 110liters är lagom.det blir rätt trångt annrs och risken är att de börjar nafsa och bita på varandra efter ett tag.Och en skadad axolotl kan väldigt lätt få svamp som kan vara knepigt att få bort.De är inte så sällskapliga av sig gentemot andra axoloter så de kan med fördel vara ensamma.Men har man väl köpt en axolotl blir det lätt flera de är helmysiga!:D De klarar sig med en vanlig pump, och jag har ingen ljusramp till mina för som grebom säger så har de inga ögonlock så de trivs bäst när det är vanligt dagsljus.Tyvärr trivs inte vanliga akvarieväxter när man inte har någon ljusramp så alternativet är plastväxter.(tyvärr)Axoloter vill också ha en grotta som de kan gömma sig i.(ett måste)Och man ska inte ha akvariedekoration eller andra saker i akvariet som har skarpa kanter för axoloterna kan skära sig illa på dessa.Deras hud är rätt så mjuk och skör.Jag byter ca.1/4 vatten i axolotlakvarierna en gg i veckan för de gillar inte att leva i smutsigt vatten.bara du tillsätter typ. aquasafe eller något annat medel som tar bort tungmetallerna i vattnet.Undvik stora temperatur skillnader i vattnet håll en jämn temp. hela tiden. jag har ca. 19-20 grader i våra akvarium och det kanske är lite mycket men ingen katastrof.så tillsätt absolut inte för kallt vatten när du gör dina vatten byten så temperaturen åker upp och ned. det stressar dom och gör att svampinfektioner frodas.Byt ungefär med samma vattentemp som i akvariet.vill du få ned temp. skonsamt så använd en bordsfläkt bredvid akvariet eller som vissa gör fixar en datorfläkt som man sätter fast.Jag har inte sett någon bra info sida om axoloter på svenska så jag rekommenderar dig att kolla på axolotl.org eller caudata.org de har ett axolotlforum som är superbra och det finns massor av kunniga axolotlexperter över hela världen som är väldigt hjälpsamma om det är något man undrar över.Lycka till!Hoppas jag inte har avskräckt dig!Det kan vara lite knepigt att veta hur man ska göra i början men man lär sig fort!!:D
#26 - 10 mars 2006 10:29
Hittade ett bra inlägg...

Klass: Amphibian
Ordning: Caudata (eller Urodela)
Familj: Ambystomatidae
Släkte: Ambystoma
Art: Ambystoma Mexicanum

Storlek: Knappt 30 cm
Livslängd: 10-15 år (det finns exemplar som har blivit 25 år i fångenskap.)
Temperatur: De trivs bäst i 18°c, men klarar svängningar mellan 15-28°c utan problem. Men de vill inte ha över 25°c någon längre tid. Axolotlerna kan få en viloperiod på vintern med 8-10°c.

UTBREDNING OCH MILJÖ

Axolotlerna lever vilt i Xchimilcosjöns kanalsystem och i Chalpultepecsjön som ligger i Mexico, nära Mexico City. Dessa är högt belägna sötvattensjöar. De lever i vattengravar och stillastående vatten med mycket undervattensväxter.

ALLMÄNT OM AXOLOTLER

Axolotler är ett bra exempel på djur med så kallat neoteni eller pedomorfi. Detta betyder att de uppnår könsmognad även om de inte har metamorferats (utvecklats). De är vuxna men ser ut som bebisar alltså. Axolotler kan i enstaka fall metamorferas och gå upp på land.

Man kan genom att titta på axolotlernas gälar få reda på om vattnet de lever i innehåller för mycket eller för lite syre. Mycket buskiga gälar = för lite syre, mycket små ogrenade gälar = för mycket syre. Axolotler har både lungor och gälar. Vuxna och halvvuxna djur går då och då upp till ytan för att andas.

SPECIELLT FÖR AXOLOTLER

Axolotler har en mycket speciell egenskap, de kan "göra" nya ben, armar, svans, lever och till och med nya ögon om de skadar eller förlorar dessa. Men det blir tyvärr inte alltid rätt antal fingrar e t c.

FÄRGVARIANTER

Axolotler förekommer i en mängd olika färgvarianter. Ursprungsfärgen och den färg vilda axolotler har är brun till nästan svart. Det finns även:
Vit albino: vita med röda ögon
Leucistic: vita med svarta ögon
Golden Albino: gula med klarröda gälar och röda ögon
Grå, Blå; Black Melanoid, Harlequin, Tan o s v.

Det finns även fläckiga individer men dessa bör man undvika då dessa bär på hudcancergener.

SOCIALT BETEENDE

Axolotler ska hållas i par eller i grupper. Men man ska inte ha fler än 3-4 stycken tillsammans om man inte har ett väldigt stort akvarium eller väldigt små axolotler. Då blir det överbefolkat och sjukdomar kan lätt spridas.

AXOLOTLER OCH ANDRA ARTER

Axolotler är så glupska så att de inte kan hållas med andra arter. De äter allt som luktar mat så p g a det fungerar de inte tillsammans med andra arter.

FÖDA

Axolotler matas lämpligen i separata behållare, alltså inte i akvariet och inte tillsammans. Matas de tillsammans kan de p g a sin dåliga syn, hugga även efter kompisen eftersom de hugger efter allt som luktar mat. De ska ha mat ungefär varannan - var tredje dag. Växande djur kan få lite oftare än vuxna. När man matar dem är det bra att handmata, men akta fingrarna. Jag brukar ge mina en tugga ur min hand och sedan får de äta själva för då har de förstått att det vankas mat.

När de lever vilt äter bebisar plankton och alger. Som vuxna är de rovdjur och äter små vatteninsekter. Maten till djur i fångenskap kan varieras ganska mycket och man kan köpa maten i vanliga livsmedelsaffärer och djuraffärer. Man kan ge dem: mygglarver, både levande och döda, annat levande och fryst fiskfoder, maskar, insikter, levande fisk som ex guppys och små guldfiskar (tänk på sjukdomsrisken), tubifexmaskar (tänk på att dessa lever på förorenade ställen och innehåller tungmetaller), fiskstrimlor, köttstrimlor av ex nötlever (ej svinlever) och hjärta, syrsor, forellpellets och fiskfodertabletter. De föredrar foder som sjunker till botten framför sådant som flyter.

HUR FÅR DE I SIG VATTEN? MÅSTE DE BADA?
(Dessa frågor har ju rätt självklara svar men jag svarar ändå..) Axolotler är helt akvariska djur och behöver absolut bada. De får i sig vatten genom att dricka sitt "badvatten". De behöver bara öppna munnen, precis som fiskar gör, så får de i sig vatten.

AKVARIETS FORM, STORLEK OCH TEKNISKA UTRUSTNING
Till bebisar kan akvariet vara ett plastakvarium som är ca 50x30x20 cm. Till vuxna kan man ha ett glasakvarium som är ca 100x50x50 cm. Man behöver inte ha så mycket teknisk utrustning till axolotler. Jag har en syrepump och en filterpump (som renar vattnet). Det är det enda som krävs, man behöver inte ens en akvarielampa utan det räcker med rumsbelysningen. Det kan även vara bra att ha en termometer så att man kan kontrollera vattentemperaturen, det får ju inte bli för varmt. Normal rumstemperatur går bra att ha i rummet.

INREDNING
Det finns inte så mycket fakta om axolotler så därför har jag inte hittat så mycket om hur man ska inreda deras akvarium. Det jag har hittat är att de ska ha stora stenar som de kan stå på och gömma sig bakom, växter - plast eller levande, eller båda delarna och på botten ska de ha fin sand.
Eftersom de andas till stor del med gälar är det viktigt med renat och syresatt vatten. Det bästa är att ha en pump med någon sorts filter som renar vattnet. För syresättning är det bäst med en syrepump.
I mitt akvarium har jag fin sand på botten, några lite större stenar och växter (två plast och en levande), en syrepump och en filterpump. Det tycker jag fungerar bra, det är lättstädat och axolotlerna verkar trivas.
Något som är viktigt att tänka på om man har ett akvarium med täckglas är att man måste lämna en luftspringa mellan vattenytan och täckglaset eftersom vuxna axolotler ibland går upp till ytan för att andas luft.
Förutom stora stenar, växter, fin sand och bra rening och syretillförsel finns det egentligen inte så många andra krav på hur axolotlerna ska ha det. Man kan i stort sett inreda som till fiskar, bara man har fin sand och luftspringa mellan vattenytan och täckglaset. Jag har valt att ha det, som jag har det, i mitt akvarium för att det är funktionellt, lättstädat och snyggt.

MIKROKLIMAT
Det är enkelt att hålla mikroklimatet (temperatur, luftfuktighet, ljusmängd, ventilation) när det gäller axolotler. Temperaturen hålls lätt eftersom det ska vara ungefär rumstemperatur. Det enda man behöver se till är att det inte blir för varmt, det kan därför vara bra med en termometer. Vad gäller luftfuktighet så ska de ju ha det extremt fuktigt, de lever ju i vatten! Vad gäller ljusmängden så kan man ha en skrivbordslampa eller en vanlig akvarieramp, men de kräver ingen lampa utan det räcker med rumsbelysningen. De ska ha dag i ca 12 h, lättast är att koppla en timer till belysningen (i rummet eller till lampan, om man har någon) så slipper man tänka på klockan.
På plastakvarier är det enkelt att veta hur ventilationen fungerar. Dessa akvarier har nämligen lufthål. Vad gäller glasakvarium så behöver de bara samma ventilation som fiskar så att de får ny luft vid ytan och så att inte täckglaset immar igen. Alltså behövs bara små öppningar för pumpslangar o dyl. i täckglasets hörn.

KOSTNAD
Jag köpte mina axolotler på Mammut Zoo i Stockholm, där kostade en axolotl 360 kronor så dessa salamandrar är förhållandevis dyra. Men med tanke på dess storlek o s v så är de inte så jättedyra. Kom ihåg att man ska ha minst två axolotler!
Vad som kostar att köpa är axolotlernas "vuxenakvarium" (självklart kan även bebisar bo i ett sådant).
AVEL
Axolotler föds upp i stor mängd runt om i världen. Mest som försöksdjur men även till sällskapsdjur. När man har bestämt sig för vilka två axolotler som man vill föröka, så ska man ge dem bästa tänkbara miljö. Man ska lura dem att tro att våren är på väg, då det kalla smältvattnet kommer. Genom att mixa kallt och varmt vatten i några dagar, så lurar man dem. Man kan även flytta dem från ett akvarium med ca 22 gradigt vatten till ett med ca 12 grader. Då blir axolotlerna stimulerade att fortplanta sig. De axolotler som ska föröka sig måste ha nått två års ålder.
Den naturliga parningssäsongen varar från december till juni. Parningen går till så att hanen simmar runt honan och släpper ut "spermapacket" som är omslutna av slem. Men parningen börjar med en ritual, den går till så här: Hanen simmar runt honan och höjer upp sin svans och "viftar" runt, sedan gnider han sitt kön mot bottensubstratet och släpper ut "spermapaketen" som han sedan leder honan över. Hanen kan släppa ifrån sig upp till 25 "spermapaket" på en natt.
Honan "plockar" upp många av dessa och 24 timmar senare lägger hon 300-1100 ägg som sätter sig fast på olika ytor i akvariet. Ägg som sitter fast på växter utvecklar sig bättre än ägg som ligger på botten. Man kan sedan flytta äggen till en annan behållare med gammalt vatten och syrepump.
Axolotlparet kan om man har tur ev. para sig en gång till så det är bäst om man låter dem stanna kvar ett tag i parningsakvariet. Man måste se till att det inte blir överbefolkat och syrefritt i äggakvariet. För lite syre och för mycket avfall från ägg och yngel kan leda till döden för de små bebisarna.
Det tar oftast runt två veckor innan äggen kläcks, men det beror lite på temperaturen. En bra temperatur för äggen är 14-18 grader och de får inte utsättas för hastiga temperaturväxlingar och absolut inte för direkt solljus. Döda ägg (foster) ska tas bort direkt för att inte dra till sig svamp som går över till de friska äggen.
Efter det att äggen kläckts så tar det några veckor innan den lilla axolotlen utvecklar ben och armar. Ju större babyaxolotlernas akvarium är desto snabbare växer de.
Om det är överbefolkat bland larverna kan det förekomma kannibalism. När axolotllarverna blivit större ska de delas upp i grupper. Man utfodrar de nykläckta axolotlerna med Artemia eller Daphnia. Artemia är att föredra p.g.a. sjukdomsrisken. När axolotlerna blivit större kan de matas med lever.

HOTSTATUS
Axolotlerna är trots att de är mycket vanliga försöksdjur och även äts i sitt hemland, utrotningshotade. Men det föds upp väldigt många axolotler så de som man köper i sin zoobutik är inte viltfångade. Det finns bara ett fåtal vilda djur kvar. De finns bara i två sjöar i hela världen, så det är viktigt att skydda dessa sjöar. De axolotler som fångats vilda säljs öppet trots sin hotade ställning, som mat på marknaderna i Mexico. Detta måste genast stoppas. Befolkningen borde föda upp axolotler som kan användas till mat istället för att fånga och äta upp de få vilda som finns kvar.
Axolotlerna är upptagna i CITES, den lista som räknar upp utrotningshotade arter så att dessa lättare ska kunna skyddas. Man ha fött upp och släppt ut axolotler i Mexico, men mer måste göras för att axolotlernas framtid i det vilda ska säkras!
#27 - 10 mars 2006 13:09
Jättebra beskriving om axoloter.vad hittade du den???Konstigt att en annan inte har sett den förut!Bra jobbat!!:)det är jättebra att den finns skrivet något om axoloter på svenska och som faktiskt stämmer!!
#28 - 10 mars 2006 17:38
[QUOTE=Nybörjarakvaristerna]Jättebra beskriving om axoloter.vad hittade du den???Konstigt att en annan inte har sett den förut!Bra jobbat!!:)det är jättebra att den finns skrivet något om axoloter på svenska och som faktiskt stämmer!![/QUOTE]

Ja precis :D

Kommer inte ihåg...har sökt över hela www efter den men kan verkligen inte hitta den igen, som tur är så skickade jag den till en bekant som hade sparat den och kunde skicka tillbaka den till mig :D
hehe tur ;)

mm verkligen, allt som du behöver veta om dom står där och mycket där till....så axelot.org behöver man inte längre ;)

Hur många hade du ?

min har blivit skitsnygg nu....grön med svarta prickar och röda gälar :D
#29 - 11 mars 2006 09:06
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=520157

Här är bilder på mina axolotlar.:DTyvärr dog våran vildtyp Axel för ett par veckor sedan,så nu har vi bara två lecustiska kvar.men jag har beställt en ny axolotl som kommer om ca.två veckor.Det skulle vara kul och se en bild på din axolotl, jag tror du har en annan färgvarant av vildtyp enligt din beskrivning. Har aldrig sett en sådan live förut!!verkar väldigt snygg.Kanske skulle man köpa en sådan oxå, det skulle bli väldigt fina färgkombinationer på axolotlbebisarna om man blandar lecistiska och dem.Fast jag får nöja mig med tre axoloter så länge det blir överfullt i akvarierna annars!:) Och Rickard Vitnos (lecustisk) bor i ett eget akvarium för han är väldigt aggressiv mot andra axoloter så där går det inte att klämma in en till.:DVissa axolotlar ska nog vara ensamma i ett akvarium.Ska köpa amanoräkor som sällskap till honom istället.Dem lär han inte få tag på i första taget!Annars hade det blivit många fler axoloter!!Hoppas att du har bättre tur med axoloter som håller sams!!!

Annons