Kompis till L-134

#1 - 1 januari 2007 13:10
Har tänkt skaffa en kompis till min L-134:)
Karet h*n går i är på 200 liter. just nu delar h*n det med en ancistrushane som ska bytas bort mot ett gäng LDA25.
temp 26 och ph ca 7.5

Lite kriterier för kompisen.
Fredlig, max 15 cm och ska inte äta växter. Helst inte gräva allt för mycket.. Och det viktigaste, den ska vara snygg;)

Har kikat igenom hela GOCs artbeskrivningar och favortien än så länge är Hemiancistrus L141 (L215). Gillar den skarpt! Vad tror ni om den?? Har tidigare haft problem med mina "vanliga" ancistrus som åt upp allt i växtväg. hur är det med hemiancistrus??

Har lagt upp samma fråga på GOC men det är mer aktivitet här;)

Tacksam för svar!

/Hans
#2 - 1 januari 2007 13:25
Varför inte en till L-134.
MvH Richard
#3 - 1 januari 2007 16:38
njae kanske... Är dom inte aggresiva mot egna rasen?

/Hans
#4 - 1 januari 2007 17:17
Nej jag har 6st i samma akvarie.
Se till att ha mycket hålor till dem.
MvH Richard
#5 - 1 januari 2007 17:38
Jo jag har ett par rötter dom kan krypa in i;)
Men skulle den jag har nu trivas bättre eller sämre med en till 134 eller spelar det ingen roll om det kommer in en annan sort?

/Hans
#6 - 1 januari 2007 18:59
Jag tror inte att den skulle må något sämre.
Nån annan sort spelar nog inte heller någon roll.
Det som kan hända är om man får 2 hannar från
samma art är att det kan bli lite revirstrider,men
det brukar lugna ned sig efter att de hittar varsin
grotta eller tillhåll.Sen kan man ju ha turen och få
en hona och en hane med yngel som följd.
MvH Richard
#7 - 2 januari 2007 17:11
JO det vore ju kul om man skulle lyckas få en hona och en hane;) har ett ganska bra kort som jag tänkte posta när jag har lagt in det på datorn så får experterna säga sitt...

Men risken att det blir strider är större om det är två hanar av samma art än två olika?
om vi säger att jag har ene hane, hur skulle han reagera om det kom in en hona och tvärtom?

/Hans
#8 - 2 januari 2007 18:06
NU har jag lite bilder på min L-134. Så nu får experterna träda fram och säga vilket kön det är på h*n :)
H*n är ganska precis 8 cm.

http://s90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/?action=view&current=digitalbilder015.jpg

http://s90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/?action=view&current=digitalbilder014.jpg

Jag tror personligen att det är en hona. Vad tror ni??

/Hans
#9 - 2 januari 2007 18:27
Jag tycker också att det ser ut som en hona.
MvH Richard
#10 - 2 januari 2007 19:15
Ja då är iaf du och jag överäns om det;)
Har lagt up på goc också, få se vad dom säger där... Men det kan inte var nåt annat än en hona..

Hur skulle hon reagera om det kom en till hona? eller en L134 hane. eller en hona/hane av annan art? Dom är lugnare än hanarna va??

/Hans
#11 - 2 januari 2007 22:11
Kommer det en hane som är könsmogen så blir han nog lite het på gröten om omständigheterna är de rätta.En annan art bryr hon sig nog inte om,möjligen kamp om hon har en favorit håla.
MvH Richard
#12 - 3 januari 2007 18:24
Dom verkar ju ganska lättlekta (jämfört med andra malar) så det är väl inte omöjligt att det blir en hane;)
Vet att zookillen tog hem fyra när jag beställde och en var kvar för inte allt för länge sen.. Ska in å kika vad det kan vara för kön på den:) Annars är en resa till akvarielagret planerad inom en snar framtid!

Men jag är ändå väääldigt sugen på L141. Gillar den gråa färgen:)

/Hans
#13 - 3 januari 2007 19:03
battalionP skrev:
Men jag är ändå väääldigt sugen på L141. Gillar den gråa färgen:)

/Hans

Den är jag också jättesugen på, ska vi slå oss ihop och tjata lite på Erik? :D
Är det någon risk att L141 äter växter, förresten?
#14 - 3 januari 2007 19:13
battalionP skrev:
Ska in å kika vad det kan vara för kön på den:) Annars är en resa till akvarielagret planerad inom en snar framtid!

/Hans

Jag var på akvarie lagret igår och de hade inga L-134 inne för tillfället.
Men de hade många andra fina L-malar hemma.
MvH Richard
#15 - 4 januari 2007 12:12
Nitra98 skrev:
Den är jag också jättesugen på, ska vi slå oss ihop och tjata lite på Erik? :D

Är det någon risk att L141 äter växter, förresten?

Ja detär inte omöjlig att vi kan göra;)

Ska ner i morrn å kika om dom har nån L134 kvar och vad det kan vara för kön på den.. Om det inte är en hane så blir det till 99% en 141. Om jag kan övertala Petra vill säga;) Hon vill ha en 134...

/Hans
#16 - 4 januari 2007 12:13
gigardt skrev:
Jag var på akvarie lagret igår och de hade inga L-134 inne för tillfället.

Men de hade många andra fina L-malar hemma.

MvH Richard

Nej det brådskar inte.. Blir nog inte förräns i februari. tänkte mest kika på en L141 där:) Men nu när nitra också är sugen på en så kanske det inte behövs köpas nåt där nere.. titta går ju alltid:D

/Hans
Bilagor:

Annons