Kompis till Guldsöm

#1 - 3 juli 2004 22:07
Verkar bli ett 540L nu när nästa lön kommer.

Har tänkt flytta över mitt lekpar Guldsömmar (hane ca 10-11cm, hona ca 5-6cm) samt en liten chokladmal, en Synodontis, en prickog knorrmal, en Plecostomus och 10st banjomalar.

Finns det plats/möjlighet att ha ett par av någon annan ciklid däri, eller blir det för fullt?

Dessa går i dagsläget ihop med ytterligare 3st Guldsömmar och 5st Eldbukar i ett 375L. Dock får dessa flytta från mig på något vis.

Vilken ciklid skulle klara av att leva ihop med ett lekpar Guldsömmar. De måste ju uppenbarligen ha lite skinn på nosen och de skall ej äta växter (iallafall inte de javaormbunkar och anubias jag har i karet).
#2 - 3 juli 2004 22:47
pröva aequidens tetramerus(sadelciklid), kan va svår o få tag på men minst lika tuff som guldsömmarna.
De måsta var bra storlek på dem (minst 12cm) eftersom de e ganska mesiga när de e små.
Andra tuffa aequidens går nog också bra med dina guldsömmar.
#3 - 3 juli 2004 22:50
Några exempel på andra tuffa aequidens?

Här på zoopet finns ju mest "mesiga" aequidens. Dom lär inte få det så lätt är guldsömmarna leker. Iofs klarar sig mina Eldbukar rätt bra ännu så länge, men det blir säkert lite skillnad när Guldsömmarna växt till sig lite om något år. Man märker redan att den största hanen spänner upp sig om det så är 2st eldbukar som bråkar...
#4 - 3 juli 2004 23:48
Aequidens patricki och Aequidens pallidus e två bra exempel.
#5 - 3 juli 2004 23:53
Skulle du kunna ge nått exempel på var man kan hitta info/bilder på dessa arter? Är det något som brukar förekomma i handeln?
#6 - 4 juli 2004 00:14
i akvariets lexikon finns Ae. tetramerus och Ae. pallidus, Ae. patricki finns på alf stalbergs sida(kommer inte ihåg adressen!).
Tyvärr e det ganska sällan man ser några av dessa arter Ae. tetramerus e den vanligaste av de tre....... om du har någon bra akvarieaffär i närheten så kan dem kanske ta hem någon av dessa(jag har själv några Vildfångade Ae. tetramerus på ingång).
Ae. tetramerus e den aggresivaste av de tre(aggresivare än guldsömmar!!!) tätt följd av Ae. patricki, Ae. pallidus e lite snällare men borde klara av guldsömmar!
#7 - 4 juli 2004 00:16
Okej... Dom kommer ju bo i ett 540 så de måste ju klara av att leva i samma kar utan att döda varandra direkt... Hur stora blir dessa arter ungefär?
#8 - 4 juli 2004 00:20
Patricki och tetramerus blir som max 25 cm, pallidus max 20 cm, och jag tror inte de slår ihjäl varandra, inte så länge de är ungefär lika stora.

Annons