Kompis till Guldsöm

#1 - 24 februari 2004 13:28
Har ett 375L med 5st små (4-5cm) Guldsömmar och en gibbi.

Jag skulle gärna ha en ciklidart till i detta kar, iallafall under uppväxttiden.

Finns det någon ciklid som under något/några år skulle kunna bo ihop med ett Guldsömspar i mitt 375?

Vill helst inte ha några växtätare och helst inte Zebror.
Har kollat på Eldbukar och Blåciklider, men jag antar att dessa blir lite för snälla...även om dom växer upp ihop..

Några bra förslag?
#2 - 24 februari 2004 13:30
Någon geophagus art!
Typ geophagus sp. bahia red geophagus brasiliensis e rätt tuffa o kan klara av guldsömmar
#3 - 24 februari 2004 13:41
Jack dempsy eller texas eller eldbuk går bra.
#4 - 24 februari 2004 13:49
tjäna. JAg har fyra guldsöm mellan typ 6-11 cm och några små eldbuk, fyra silverhajar, en gibbiceps en skäggnosmal eller nåt i ett 720 liters och det är lugnt.
#5 - 29 februari 2004 21:37
Jag har mina guldsömmar med zebraciklid, blå ciklid...Har även haft dom med salvini. Men salvinisarna fick åka hem eftersom dom var alldeles för tuffa för mina guldsömmar...
#6 - 29 februari 2004 21:43
Får se vad det blir...Eldbukar är det somligger närmast just nu. Dock är akvariepengarna för mars spenderade, så det lär inte bli något före 25:e :( Bara å hoppas att mina Guldsömmar inte växt till sig för mycket tills dess...en av dom växer bra fort å ser betydligt kraftigare ut än de andra 4..

När skall man börja plocka bort "överblivna" förresten. En av guldsömmarna har väldigt mörk färg å stor ofta uppe i något hörn...den "stora" som jag gissar är en hane simmar ofta runt den svarta å "imponerar"....börjar oroa mig lite för att "han" är leksugen å stressar den andra som jag kan tänka mig är en hona... Jaja, bara spekulationer ännu, men någon kanske har sett samma betéende?
#7 - 29 februari 2004 22:30
Har Bålciklider med mina och det är inga problem alls. Även mina Eldbukar funkar bra med Guldsömmarna. Skulle tro att Jack Dempsey klarar sig bra med GSarna.
#8 - 29 februari 2004 22:32
Ursprungligen skickat av doohan

Har Bålciklider med mina och det är inga problem alls. Även mina Eldbukar funkar bra med Guldsömmarna. Skulle tro att Jack Dempsey klarar sig bra med GSarna.

Jo, men eftersom jag har ett antal (om än att litet antal) växter, så går JD och Zebror bort.

Blåciklider eller Eldbukar är väl det som låter intressantast.
#9 - 29 februari 2004 22:44
eldbuk kan vara för snäll och en liten terrorist men annars är dom snälla

Annons