Kommer min Ål(iver) överleva? Snälla svara snarast!

#1 - 16 oktober 2006 07:09
Hej!
Köpte en öronål igår (Åliver), har haft en öronål tidigare (Åla) som levde länge och var mycket snäll. Han hoppade aldrig (försökte inte heller) ur akvariet, och jag kunde lyfta ur honom vid rengöring av akvariet med mina bara händer. Han dog tyvärr av en sjukdom (ålen får typ.. blåmärken och börjar flyta.. läste om det här på zoopet).

Men nu har jag som sagt köpt en ny, och hittils har han verkat väldigt snäll och lugn. Åkte iväg på en halvtimmes tripp i morse och när jag kom hem så låg han på mattan (!) Jag vet att man blir varnad för detta men jag har absolut inte en enda öppning till akvariet. Han måste ha hoppat och på det sättet lyft på en av luckorna.. hur som helst, det var ju tur att jag kom hem efter bara en halvtimme tyckte jag först. Men sen såg jag att han redan var väldigt torr.. och oturligt nog hade jag tydligen slarvat med dammsugningen för han var full av hårstrån och damm :( Men han rörde sig..

Släppte i honom i akvariet direkt (innan jag såg allt damm), men tog sedan ut honom direkt när jag såg all smuts (+ att han knappt rörde sig), jag tog på mig handskar och fyllde en hink med rent vatten och rengjorde honom försiktigt.. "strök" bort dammet osv med fingertopparna.. Och i början stretade han.. men så fort han märkte att jag tog bort dammet så slappnade han av tills jag var klar (jag måste ha haft tur? Har hört att de flesta ålar ringlar som attan för att bli fria.. men ingen av mina har hittils varit bråkiga?). har nu släppt i honom i akvariet..

Han har lagt sig vid ytan ovanpå en stor växt..
Hur stora är oddsen att han överlever? Kan jag göra något ytterligare för att hjälpa honom? Snälla svara någon!
#2 - 16 oktober 2006 19:48
Det hade nog varit bättre om smutsen suttit kvar. När du rengjorde fisken tog du bort det mesta av slemlagret som innehåller en viktig del av skyddssystemet mot infektioner etc. Det enda du kan göra nu är att låta fisken vara ifred i ett akvarium utan fiskar. Ingen matning. Lite metylenblått (inte så mycket så man inte ser in i akvariet) eller alkottar kan möjligen motverka infektioner. Annars är det bara att vänta. Om fisken dör, gör den det troligen inom två dygn. Efter det ökar chanserna att den ska överleva betydligt. Det är trots allt en art som har väldigt skyddande plåtar (ganoidfjäll).
#3 - 16 oktober 2006 19:55
Det hade nog varit bättre om smutsen suttit kvar. När du rengjorde fisken tog du bort det mesta av slemlagret som innehåller en viktig del av skyddssystemet mot infektioner etc. Det enda du kan göra nu är att låta fisken vara ifred i ett akvarium utan fiskar. Ingen matning. Lite metylenblått (inte så mycket så man inte ser in i akvariet) eller alkottar kan möjligen motverka infektioner. Annars är det bara att vänta. Om fisken dör, gör den det troligen inom två dygn. Efter det ökar chanserna att den ska överleva betydligt. Det är trots allt en art som har väldigt skyddande plåtar (ganoidfjäll).

Tack.. men han dog för många timmar sedan nu :( Önskar jag hade vetat det där om slemlagret dock.. satt en stor dammtuss och ett hårstrå i en av hans gälar.. var lite därför jag fick så bråttom att ta bort dammet.. trodde han inte kunde andas..

Jag har hört att ålar hoppar när de vantrivs, eftersom det ligger i deras natur att finna ett nytt vattenål att bosätta sig i då.
Men.. akvariet är rent, de får mat varje dag. De har både en bra genomströmning med reningspump plus en luftpump som syresätter, och två fina växter och gott om gömställen. Inga fientliga fiskar och inga vassa stenar.. Jag förstår inte varför han skulle ha vantrivts?
#4 - 17 oktober 2006 20:30
En skrämd fisk hoppar lätt ur ett akvarium även om den är nöjd med vatten och så. En fisk som bara har bott i akvariet ett dygn blir mycket lättare skrämd än en som har bott länge i samma akvarium. Samma sak efter en större förändring (i eller utanför akvariet).

Ett lagom tungt täckglas är aldrig fel. Till ålmalar eller ormhuvudsfiskar (och för all del även fengäddor som öronålen) får man väl ha en tyngd på för säkerhets skull...
#5 - 18 oktober 2006 12:52
det va trisst, har haft både öronålar och andra polys som har hoppat ur karet och har varit tillsyndes livlösa men har överlevt och repat sig på ett par dagar.
#6 - 18 oktober 2006 19:00
Jag har två pansar(öron)ålar nu, en hane och en hona, och har haft dem vid tidigare tillfällen också, och de har aldrig tagit sig ur akvariet. Har haft två dödsfall som jag kommer ihåg, den ena kröp in i pumpen, och skadade sig förmodligen på impellern, och den andra började flyta runt, såg ut som den inte tog sig ner till botten, och se´n dog den. Kanske inte lyckades göra sig av med luften de hämtar vid ytan. De ska klara sig ett tag ovanför vattnet, eftersom de kan andas luft. Har sett andra fiskar som nästan varit helt torra, men piggnat till när man släppt i dem i vattnet.

Mina nuvarande är pigga och friska, och äter t.o.m flingfoder från ytan. De är charmiga och fredliga fiskar, även mot varandra, som dock äter småfisk. Mitt förra par ägnade sig åt nå´t jag tolkade som lekbeteende.

Annons