Hej!
Köpte en öronål igår (Åliver), har haft en öronål tidigare (Åla) som levde länge och var mycket snäll. Han hoppade aldrig (försökte inte heller) ur akvariet, och jag kunde lyfta ur honom vid rengöring av akvariet med mina bara händer. Han dog tyvärr av en sjukdom (ålen får typ.. blåmärken och börjar flyta.. läste om det här på zoopet).
Men nu har jag som sagt köpt en ny, och hittils har han verkat väldigt snäll och lugn. Åkte iväg på en halvtimmes tripp i morse och när jag kom hem så låg han på mattan (!) Jag vet att man blir varnad för detta men jag har absolut inte en enda öppning till akvariet. Han måste ha hoppat och på det sättet lyft på en av luckorna.. hur som helst, det var ju tur att jag kom hem efter bara en halvtimme tyckte jag först. Men sen såg jag att han redan var väldigt torr.. och oturligt nog hade jag tydligen slarvat med dammsugningen för han var full av hårstrån och damm :( Men han rörde sig..
Släppte i honom i akvariet direkt (innan jag såg allt damm), men tog sedan ut honom direkt när jag såg all smuts (+ att han knappt rörde sig), jag tog på mig handskar och fyllde en hink med rent vatten och rengjorde honom försiktigt.. "strök" bort dammet osv med fingertopparna.. Och i början stretade han.. men så fort han märkte att jag tog bort dammet så slappnade han av tills jag var klar (jag måste ha haft tur? Har hört att de flesta ålar ringlar som attan för att bli fria.. men ingen av mina har hittils varit bråkiga?). har nu släppt i honom i akvariet..
Han har lagt sig vid ytan ovanpå en stor växt..
Hur stora är oddsen att han överlever? Kan jag göra något ytterligare för att hjälpa honom? Snälla svara någon!