Fjärilar är ganska känsliga och kortlivade, och ställer en del krav på vattenvärden och temperatur, så att de dör är tyvärr rätt vanligt. Om det bara är det ena akvariet som har problem så är det väl ingen större fara, du får försöka lokalisera problemet.
Jag har haft fiskar oavbrutet se´n jag var sju år, och har väl inte stött på patrull särskilt ofta, hade nå´t utbrott av bukvattensot (och så klart en del anfall av vita prick) för ett antal år se´n, och senaste gången var faktiskt i mitt 100-liters för nå´t halvår se´n, där en del fiskar dog oförklarligt trots att vattentester tydde på att det inte var några problem. Men efter ett antal vattenbyten (och eventuellt spelade även borttagandet av en sten en viss roll) så funkar det akvariet bra nu, med halvvuxna palettyngel och ett antal platyyngel som går med sina föräldrar, tillsammans med Ancistrus, ca 20 kilfläcksrasboror och ett gäng Corydoras panda.
Så problem stöter man på ibland, men jag tänker inte överge världens bästa hobby för det :)