Kommer han att dö??

#1 - 12 juli 2008 08:36
Min guppiehane är jättetjock och simmar knappt i akvariet utan håller sig på samma plats. Han skakar väldigt mkt på kroppen, vad kan detta bero på? Jag avlivade en annan guppie idag för han var sjuk hade röda prickar på bakfenan och hade tappat färg, istället för blå var han grå/svart, kan det va en sjukdom som har spritt sig? Det jag tkr är konstigt är att den hannen som är tjock inte har dom "symptomen".
#2 - 12 juli 2008 08:41
Ofta när man börjar se sjukdomssymptom beror det på vattenkvaliten men det kan oxå vara så att du fått ett dåligt exemplar av Guppy. Många "vanliga" Guppy är väldigt känsliga idag eftersom de avlats så hårt.

Har du kollat vattenkvaliten?
Hur länge har akvariet varit igång?
Hur ofta gör du vattenbyte?
Hur stort akvarium?
#3 - 12 juli 2008 08:44
Nina82 skrev:

Har du kollat vattenkvaliten?

Hur länge har akvariet varit igång?

Hur ofta gör du vattenbyte?

Hur stort akvarium?

Vattenkvaliteten är bra.
Lite mer än en månad typ.
Gjorde ett för en vecka sen, då jag flyttade akvariet.
60 liters.

Det kan va att det är ett dåligt exemplar, för vi hade en annan fisk från samma ställe som dog bara en vecka efter den kommit.
#4 - 12 juli 2008 08:51
Guppie skrev:
Vattenkvaliteten är bra.

60 liters.

Det kan va att det är ett dåligt exemplar, för vi hade en annan fisk från samma ställe som dog bara en vecka efter den kommit.

Det låter ju bra.

Tror oxå på att det är dålig kvalite då, tyvärr. En sak man kan kolla när man köper fisk är hur de andra beter sig. Är det nån som är hängig eller ser sjuk ut ska man låta bli att köpa.

Du gjorde vattenbyte för en vecka sen, så då är det kanske dags igen nu då eller?
I ett 60L får du nog byta ca.1/3 eller 20-30% var vecka. Viktigt är oxå att man gör det regelbundet (samma veckodag) för att få så bra balans som möjligt.
#5 - 12 juli 2008 08:53
Okej, tack för svaren!:)
#6 - 12 juli 2008 10:49
Guppie skrev:
Vattenkvaliteten är bra.

60 liters.

Tror knappast att vattenkvaliten är särskilt bra då karet ses som nystartat och du har antagligen tömmt ganska mycket vatten när du flyttade det! jag tror absolut problemen beror på svajjande värden och för höga ammoniak, nitrit värden någon gång under uppstarten!

Annons