Marcus.N skrev:ja prata med min lärare om det när vi satt och åt vid bampa igår och då sa han ja tycker det är dåligt att dom förstör naturen men man måste ju ha mat så sa han passa på och ät nu för snart är fisken borta
Marcus.N skrev:nä åhh nu tänker ja på när min kompis farsa tog fram kniven och skar av huvudet för att döda dem med en gång åhh nää vad elakt tycker man ska behandla dom fiskarna ute som man gör med akvariefiskarna nu får ja dåligt samvete stackars fiskar som bara är hungriga och ska äta mat och så fastnar dem med munnen på en krock!
Pheter skrev:Jag har svårt att se hur fiskars neuroanatomi skulle tillåta "ångest" eller reflektion över det egna "varat".
Pheter skrev:Att man som privatperson drar upp en och annan aborre har nog inte heller så stor påverkan på den globala miljön.
Pheter skrev:Det som behövs är väl egentligen att alla människor i i-länder skaffar sig lite mer ekologiskt gångbara levnadsvanor, och att de u-länder som är på god väg att bli i-länder inte gör om samma misstag och missbrukar naturen på det sätt som vi redan gjort. Att få sex miljarder människor att förstå och leva upp till det är en utmaning.
Pheter skrev:Anledningen till att smärta för oss är obehagligt är för att vi kan reflektera över den. Det kan inte fiskar.
Pheter skrev:Min poäng är att det är värre att göra illa en människa än en fisk, eftersom en människa kan reflektera över det.
Pheter skrev:Man kan alltså inte tolka fiskar med begrepp (som till exempel "ångest") som används för att förstå det mänskliga psyket, eftersom människor är mer komplexa. Fiskar kan inte må "psykiskt dåligt".
Pheter skrev:Jag tror inte att mina fiskar simmar omkring och tänker på vad de ska göra i helgen - och jag hävdar fortfarande att man inte kan förstå fiskar genom att använda termer som ångest.
Pheter skrev:Sen är det ju frågan om det inte hade varit bättre för allt liv om människan återgick till att vara lite mindre komplex, och inte förstod hur man överträffar naturkrafterna. Planeten hade kanske blivit mer långlivad om inte vi var så intelligenta?
Pheter skrev:
Argumentet här är att eftersom vi har ett språk kan vi tänka tanken "jag har ont" och därför känner vi smärta medan fisk endast "registrerar skada".Pheter skrev:Anledningen till att smärta för oss är obehagligt är för att vi kan reflektera över den. Det kan inte fiskar.
De kan utan tvekan drabbas av beteendestörningar om de hålls under onaturliga förhållanden (ciklidhanar som hålls i isolering blir t.ex. vanligen extremt aggressiva; fiskar som normalt håller till i gömställen blir tappar färgen och blir antingen inaktiva eller abnormt aktiva om de hålls ljust utan gömställen) vilket i alla fall jag tolkar som symptom på psykisk ohälsa.Fiskar kan inte må "psykiskt dåligt".
Pheter skrev:Är dödsångest ett vedertaget begrepp? Om det är det borde det handla om ångesten inför vad som sker just efter döden. Slutar man existera? Ångest, instinkter och panik är olika saker!
Pheter skrev:Om ett spädbarn gör sig illa väcker det väldigt starka känslor hos dig - och det gör kanske att du tolkar det som att spädbarnet också känner så. För spädbarnet handlar det nog mest om att registrera smärta, och reaktionen på det blir skrik
Pheter skrev:(spädbarnsskrik har visat sig vara stark ångestframkallande för vuxna människor).
Pheter skrev:Du kanske med hjälp av ditt eget komplexa känsloliv övertolkar vad spädbarnet "känner", såsom batski gör med vad fiskar känner?
Kensa skrev:T.om växter har det visat sig har känslor. Det finns undersökningar som påvisar att den eletriska reaktionen i deras nervsystem, reagerar på samma sätt när någon rycker av ett friskt blad, som om någon skulle rycka av en arm på en människa. Alltså i relation till storlek och skada på "moderkroppen".
Kensa skrev:Om man skulle följa resonomanget att man inte skall tillföra negativa skador på levande saker, så blir det antingen massvält, eller så får vin leva på syntetiska produkter, med allt vad det innebär.
Kensa skrev:Jag lever efter devisen att allt jag äter skall avlivas på ett sådant vis att det har tillfört minimal reaktion innan döden inträffar.
Kensa skrev:Jodå, jag är väldigt seriös.
Kensa skrev:Om man utgår från principen att jag SKA äta fisk. Av en eller annan anledning, för att det är nyttigt, det är gott, etc etc.
Kensa skrev:Visst finns det växter som reagerar på både tryck och värme.
Eucalyptusträden exempelvis, de vänder löven från solen för att inte bränna sig. Det finns en blomma (kommer ej på namnet nu) som simulerar att den är sjuk när man tar på den. Dess löv sjunker rakt ner när man tar på den.
Och det märkliga med det, är att man kan röra på den på en sida, och löven rör sig på andra sidan. Hur kan den göra det om det inte finns en generell koppling inne i växten. Dvs ett central nervsystem.
Kensa skrev:Nej, en böna har naturligtvis inte samma medvetandegrad som en aborre.
Men vart drar man gränsen ?
Kensa skrev:Anses det mindre lidande att föda upp djur för slakt, jämfört med att jaga vilda djur ?
Kensa skrev:Vidare så har de senaste studierna visat att det är extremt nyttigt för gravida kvinnor att äta fisk. De aminosyror som enbart finns i fisk, är mycket nyttiga för människofoster. (Nya rekomendationer är på gång från myndigheterna till gravida kvinnor.)
Kensa skrev:Vem, jag upprepar VEM skulle vilja missuna en gravid kvinna ett kosttillskot som är nyttig för dess foster ?
Pheter skrev:batski:
Det finns visserligen många definitioner av ångest, men din verkar vara den mest originella hittills, om du påstår att det är någonting som kan drabba aborrar.
"Ångest är inte en känsla bland andra känslor, som lust eller svårmod. Den är snarare ett ontologiskt kännetecken hos människan, rotad i själva hennes existens. Den är inte ett perifert hot, som jag kan befatta mig med eller låta bli att befatta mig med. Den är inte en reaktion som kan klassificeras vid sidan av andra reaktioner. Den är alltid ett hot mot min grund, mot centrum för min existens. Ångest är upplevelsen av hotet om överhängande icke-vara."
May, Rollo (1999). Den omätbara människan - Om människosynen i existentialistisk psykologi och terapi. WSOY: Finland.
solbacka skrev:Jag tror inte alla fiskar kommer att dö ut, fast vi fortsätter att fiska som vi gör. Men en del arter är ju klart hotade som t.ex. torsken.
solbacka skrev:Ang. djur och känslor, min son tycker synd om mygglarverna jag ger till mina fiskar.....
gladys skrev:Egentligen så spelar det väl ingen större roll vad vi gör. Våran planet kommer inte att finnas i evigheter ändå, och det är "naturens gång".
gladys skrev:Utvecklingen har lett oss hit, och vi kan inte stoppa den.
Ja visst, mänskligheten kanske borde tänkt sig för, men nu har vi ju girigheten i oss...
batski skrev:
Även om planeten inte kommer att finnas i evigheter så spelar det visst roll vad vi gör. Det spelar roll för oss som lever nu och de generationerna som kommer efter oss så länge jorden finns kvar.
Visst kan vi ändra på utvecklingen så den går åt rätt håll. Bara medvetenheten och viljan finns så är det möjligt.
Pheter skrev:JDet är klart att alla arter kommer att dö ut! Frågan är bara hur snabb processen ska bli. Det kan vi människor påverka i betydligt högre utsträckning än andra djur (och växter kanske man måste skriva nu för att vara korrekt), eftersom vi är intelligentare och mer komplexa. Problemet är väl att vi i dagsläget påverkar processen i fel riktning. Skulle vi inte kunna använda våra enastående hjärnor till att påverka processen på ett för naturen bra sätt istället?
batski skrev:Det vet jag faktiskt inte. Den gick på SVT så det är mycket möjligt. Det blev en TV-kväll för mig i kväll. Först "Planeten" och sen en dokumentär till. "Belfast Girls" om spänningarna i Nordirland. Oj vad OT detta blev [:o]