Kommer dom bli uppätna? Hjälp!!!?

#1 - 10 augusti 2006 19:07
Hej. Jag misstänker att mina palettciklider har yngel i krukan. Honan är inne där hela tiden och hannen vaktar. Ynglena borde dyka upp nu vilken dag som helst, men är osäker på om dom kommer bli uppätna.
Det är ett 150 liters (hörn) och där i bor det 3 ancistrus, 1 gibbiceps, 3 dvärgguramisar, ett stim neontetror och ett stim minor tetra tror jag (tillfälligt iofs, fick nyligen dem av en kompis). Så, nån som vet? Borde väl vara nån av malarna isåfall?
Tack för svar!!
Yuri
#2 - 10 augusti 2006 19:29
Normalt sett är palettciklider mycket bra föräldrar och kommer att göra allt för att försvara sin avkomma, men det är ju klart att dom klarar ju inte allt.

De paletter jag hade en gång i tiden klarade galant av att försvara sina yngel, men det är ju svårt att säga hur dina klarar sig..
#3 - 10 augusti 2006 19:37
Okej. Tusen tack för snabbt svar! Jaja, det är väl bara att vänta och se och hopas på det bästa då :)

Nån annan som har nån aning?
Tack :)
Yuri
#4 - 10 augusti 2006 20:27
Hur stort är akvariet? Hur stor är gibbicepsen?.. Ancistrusarna?..
Även om paletterna skulle förlora de små kommer dom att leka igen inom en snar framtid, hade ett par Anomalochromis thomasi, en annan västafrikansk ciklid, som lekte en gång i månaden under ett halvår!.. Paletterna är också väldigt lätta att få i lek som regel och ofta blir dom bättre på att försvara ju mer rutinerade föräldrar dom blir. :)
#5 - 10 augusti 2006 21:56
Risken är väl snarare att de andra fiskarna åker på stryk - eller svälter ihjäl - när paletterna använder hela akvariet till sin kull. Men hur aggressiva föräldrarna är varierar inte bara mellan arter utan också mellan individer. Håll noga koll på terrorbalansen kommande veckor, men så länge ingen tar skada är det bara att avvakta.

Annons