Kommer de att äta upp mina ancistrusyngel?

#1 - 1 februari 2004 11:04
Funderar på att skaffa platy till mitt 200l och ha tillsammans med mina ancistrusyngel eftersom de inte behöver salt i vattnet. Men kommer de att äta upp de nyfödda ynglena?
#2 - 1 februari 2004 11:19
Det skulle jag tro...

Platys är glupska av sej...som du kanske vet så äter de opp sin egen avkomma...
#3 - 1 februari 2004 14:29
ok...då blev det inget med det. Tack för svaret!
#4 - 2 februari 2004 23:27
Jag kan säga ganska säkert att Platys inte äter Ancistrusyngel... de är ganska stora när de kommer ut ur grottan så de går nog inte in i munnen på en Platy... Annars kan du väl köpa Guppys, det har jag med mina Ancistrusyngel...
#5 - 2 februari 2004 23:28
Kan tillägga att Ancistrusynglen klarar ganska mycket salt... jag kör ganska ofta 2 msk/100 l i min yngelbalja och de har inte dött av det precis... ibland undrar jag om inte de faktiskt mår ganska bra av det... högre överlevnadsprocent..
#6 - 7 februari 2004 12:56
Hur många guppy ska jag köpa till att börja med? Nu har jag ca 15st yngel, 2 mindre små och den stora hanen och honan.
Blev erbjuden ett hantelciklidpar men det blir nog alldeles för litet för dem i ett 200l (tyvärr)..och då finns det garanterat inga ancistrusyngel kvar. Blev också sugen på platy om det nu är så att de inte äter ynglena. De är som du skriver Nanc att ancistrusbebisarna är ju redan 1cm så det borde ju kunna gå med platy också?? Mina zebraciklider och blåciklider går nog tyvärr inte *s* ihop med ynglena. Tänkte mig försöka på att flytta ynglena till mitt 96l för jag hann inte göra det från början. Men kan de överleva om jag flyttar dem direkt dit från det andra akariumet? Där har jag 2 pumpar och inga fiskar.Räcker det annars om jag tar och fyller upp halva 96l akvariumet med vatten från föräldrakaret och hälften har jag kvar ifrån mitt 96l?
Hoppas på snabbt svar! Nanc hjälp mig!*s*
#7 - 9 februari 2004 21:16
Om du bara flyttar de 15 ynglen kan du göra så här i stället:
Töm 96:an helt.
Fyll upp till hälften med vatten från 200:an.
Flytta ynglen direkt, så det inte hinner bli någon tempskillnad.
Fyll upp med 5-10 l vatten varje dag tills det blir fullt.
Sedan kan du flytta de stora också om du vill, men de kanske behövs i 200:an.
Sorry att svaret blev sent, har legat på sjukhus tills i dag...
#8 - 10 februari 2004 12:32
Jag anser att det är en myt att vissa fiskar ska vara känsliga mot salt.

Har förnärvarande massa malar av olika slag och även corydoras tillsammans med diskus som jag har 40ml salt per 100 L vatten och det funkar hur bra som helst.

Dock ska man inte ha dessa mängder när det gäller yngel.

Ps. 100:e inlägget oxå

Max

Annons