Kommer äggen klara sig?

#1 - 22 mars 2008 08:19
Jag fick precis ett sms av min mamma, mina äppelsnäckor har lagt ägg. Det här har jag väntat på i evigheter. Men nu är ju frågan om äggen kommer klara sig, jag har förstått att de är ganska känsliga angående luftfuktigheten. Jag har heltäckande ramp, men enligt mamma så har de lagt äggen på glaset, 1 cm ovanför vattenytan. Det blir inte så jättefuktigt i luften i det akvariumet, för där är två ganska stora hål i sidan på rampen där sladdarna går ut. Ska jag låta äggen vara?
#2 - 22 mars 2008 11:27
Jag tycker faktiskt inte att andra ska fira påsk när jag har problem. :) Jag har bestämt mig för att låta den sitta kvar i alla fall, men problemet är att de har lagt en till äggkokong uppe i själva rampen. Sen sitter precis vid sidan om ena änden på ljusröret, ca 5 cm ifrån. Blir det för varmt för den där?
#3 - 22 mars 2008 11:32
Mina snäckor lägger också kokonger nära rampen, och de har klarat sig fint.
Låt äggen vara du så märker du om ca 2 veckor, om det kommer småttingar.
#4 - 22 mars 2008 12:03
Annars kan man måla dom dekorativt och ha dom som påskutsmyckning!
#5 - 26 mars 2008 17:21
Var hos min mamma idag. Nu är där fyra kokonger. Men på tre har äggen börjat dö längst ner. De blir helt vita, och vissa är trasiga. Är det för torrt för dem då?
#6 - 26 mars 2008 17:35
Har du superkoll på när kokongerna är lagda, allesammans menar jag? När snäckungarna kläcks så gnager dom sig ut ur det hårda skalet och trillar ner i vattnet, men det har kanske inte gått tillräckligt lång tid än för att det ska vara det som hänt? Det ser ut som om kokongerna är trasiga då. Sen kan det vara så att de yttre äggen/kornen blir förstörda av någon anledning men de som sitter längre in i kokongen klarar sig.
#7 - 26 mars 2008 17:44
Två blev lagda i lördags, en i söndags och en idag. Så det kan inte vara som att de har kläckts. Men jag får väl vänta och se om några klarar sig.

Sen kom jag och tänka på att jag hade en annan fråga. Kokongen som de la idag är mycket mindre än de andra, kanske vara en tredjedel så stor som dem. Lägger de så olika stora, eller kan det vara en mindre snäcka som har lagt dem? Har nämligen tre äppelsnäckor som verkar ha stannat i växten, och jag vet inte om de känner sig färdigväxta eller om de bara är extremt långsamma. De har liksom blivit omväxta av yngre snäckor.
#8 - 26 mars 2008 19:21
När jag hade mina gula äppelsnäckor så dök det upp kokonger av olika storlek hos mig med. Men jag hade flera snäckor så jag hade ingen koll på om det var samma hona som lade olika stora kokonger.
#9 - 27 mars 2008 18:31
mina vita och lila har lagt en korv den 24 får se vad det blir för färg på den sen hade rosa ljuslila sex med en lila idag så vi får väl se om det blir fler korvar och vad det blir för färger.
#10 - 27 mars 2008 18:56
Nu försöker du bara retas. :P

Hör av dig om du får för många. :)
#11 - 27 mars 2008 21:40
Oj vilka snyggisar. Vad fina dom är i skalet också.

Annons