kommentera mitt akvarie

#1 - 27 januari 2008 20:19
Här kommer en bild på mitt första akvarie, det e 160l
kan ni ge lite råd å tips på vad som borde ändras eller helt tas bort? :)
http://www.pixbox.se/pic_show_id18046676.html
tack!
#2 - 27 januari 2008 20:23
Såg helt ok ut, jag skulle faktist vilja ha lite mer växter, men det ser helt ok ut som det är. jag är hyffsat ny på området...
#3 - 27 januari 2008 20:26
växterna växer ju :) men det kommer nåra växter till...
#4 - 27 januari 2008 20:35
För att passa min smak skulle det ha fler växter och inga bubblare ;)
#5 - 27 januari 2008 21:02
Kanske lite fisk... :D
#6 - 27 januari 2008 21:04
ta bort bubblet
annars va de ok ..

vad ska du ha för fisk i det?
#7 - 27 januari 2008 21:12
Jag tycker det var fint, en bra "grund" till att få ett fint akvarium på lång sikt (med roten och stenen). :)

Jag håller med de andra, mer växter (för även om de växer så växer de inte så mycket i bredd). Kanske några låga anubias-plantor (den lilla låga anubias som kallas "nana") i ett hörn eller i förgrunden? Mina personliga favoriter, för deras rotsystem bildar en "djungel" eftersom alla rötter inte ska vara under sanden.

Bubblor i vattnet driver ut koldioxid, som växterna gillar. Så därför brukar man inte ha bubblor om man vill satsa på att få fina växter. Bubblorna ger heller inget viktigt syre till fiskarna, som vissa kan tro. För fiskarna är det viktigaste att vattenytan rör sig mycket, för då tar vattnet ner syre från luften ovanför. Så för fiskarnas skull räcker det med pump.

Men tycker du att bubblorna är jättefina så är det klart du kan ha dem kvar, ville bara förklara :) Jag tycker ändå du ska minska ner till bubblor på endast ett ställe, för annars blir det lite mycket för "ögat" tycker jag. Det är fint om det är lite lugnare på ett ställe i akvariet där fiskarna simmar lite långsammare :)
#8 - 27 januari 2008 21:51
Jag skulle byta bakgrunden mot en helsvart, det ser mer naturligt ut
#9 - 28 januari 2008 06:33
Säger som de ovanstående, det ser bra ut men du skulle kunna skaffa lite mer växter som fyller ut lite så ser det inte så tomt ut och om jag var du skulle jag ta bort bubblorna, men det är jui en smaksak;) Ser fram emot fler bilder :D
#10 - 28 januari 2008 12:56
Jättefint akvarium. Säger som de andra, mer växter och mindre bubbel.
Vad ska du ha för fiskar i?
#11 - 28 januari 2008 14:51
splatt skrev:
Här kommer en bild på mitt första akvarie, det e 160l

kan ni ge lite råd å tips på vad som borde ändras eller helt tas bort? :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id18046676.html

tack!

ronten kommer lite i skymundan, jag tycker du ska placera den mer centralt i mitten eller nästan i mitten så att den blir blickfånget och sen binda lite java ormbunke på den!
#12 - 28 januari 2008 16:43
Jag tycker det ser bra ut och håller med andra gällande växter =) (gillar växter ) men som sagt det är smak sak .

Sen skulle jag höja vatten nivå så den "mellan skilnaden " inte skall synas
#13 - 28 januari 2008 16:52
En till liten rot ihop med den du har som sträcker sig lite åt vänster. Den ska inte nå upp till ytan alltså utan vara lägre. En annan färg på stora vita stenen tror jag ser bätre ut.
#14 - 28 januari 2008 17:49
tack för alla svar :) ja kommer ha nåra guppys,x-antal neontetror, skäggmal... eller annan mal om ja får tag i nån, den lokala akvarie affären har inte så stort utbud :( sen får ja 2 kuhli ålar, 2 dvärg guramis, en slöj stjärt (tyvärr) men den måste ja ha för syrran, hon e nämligen förälskad i dom :p

Växter kommer jag att skaffa fler av...

Tycker lite om när de bubblar... men ska se om ja minskar ner till bara ett ställe me bubblor... eller hur skulle de vara att sätta dom mer i bakgrunden??
Har ni nåra förslag på andra fiskar ja kan ha?? temperaturen är 23'c.
#15 - 28 januari 2008 17:56
jag tycker att du ka höja tempen till 27 grader istället, tycker fiskarna blir mer aktiva då :)
#16 - 28 januari 2008 20:39
Helt OK till att börja med. Håller i stort sett med de andra komentarerna angående växter, bubblor och bakgrund. Däremot skulle jag inte höja tempen mer än till 24-25 grader. Men som så många gånger tidigare konstaterats smaken är som baken dvs. delad. Huvudsaken är att du själv är nöjd och att det funkar.
#17 - 28 januari 2008 23:02
Ser ok ut men mer växter och mindre bubbel som de flesta nämnt. Fler snabbväxande växter kan även minska risken för eventuella algproblem.
#18 - 28 januari 2008 23:16
Får jag fråga vad du haft för inspiration när du inrett karet så som du gjort?
#19 - 29 januari 2008 07:18
Som sagt, många växter som trivs = mindre alger, oftast! Så vräk på med växter :)

Såg dina tankar på fiskar: Du vet säkert redan att du måste ta det väldigt lugnt i början och bara sätta i kanske 2-5 fiskar den första månaden, iallafall de första 3 veckorna. I övrigt blir det säkert bra med de fiskarna.

När det gäller algätande malar (alla äter inte alger) så är det tyvärr inte så många förutom Ancistrus (skäggmunsmal) som blir lagom stora för ditt akvarium. Det finns en annan fisk som kallas "Pitbull pleco" (latinskt namn: Parotocinclus Jumbo) som också skulle bli lagom stor. De flesta andra som kallas "pleco" blir alldeles för stora vad jag vet. Så var noga med att köpa rätt fisk i affären!

Jag tycker du ska satsa på en eller två ancistrus-malar, för de är verkligen suveräna på att äta alger! Köp en som är en ung fisk, runt 4 cm lång eller något. De är väldigt lätta att få tag på :)
#20 - 29 januari 2008 07:53
Det kommer bli fint med tiden när det har växt till sej. Så klart att du inte har så mycket växter än, de är dyra och man vill inte köpa allt på en och samma gång. Ta det lugnt bara så mår karet bäst.

Jag kan ge ett litet fisktips till dig, 2 sötingar jag köpte själv igår. Nämligen Botia kubotai - Polka dot Botia. De går i mitt räkkar nu och är himla fina.
#21 - 29 januari 2008 10:37
tackar tackar :)
jo ja vet att man inte skall sätta i för många fiskar till att börja med :)
har satt i 4 st guppys, 2 e gravida xD så de lär ju bli fler :) och så fick ja EN! neontetra av en klasskompis för hon skulle slänga ut sitt akvarie...
Får se hur de blir me akvariet nu, åker till playa del ingels på torsdag å då e de morsan som skall ta hand om fiskarna :confused: men hoppas hon lyder mina råd :) har nu även ändrat på bubblarna så dom bubblar dubbelt mindre :D
#22 - 29 januari 2008 10:52
Får jag fråga vad du haft för inspiration när du inrett karet så som du gjort?

Har till största del inrett de med sånt som ja tycker e fint, även kollat runt här på sidan på andras akvarie och fångat in lite smått å gott här å där :)
men som sagt till största del det ja tycker e fint :)
#23 - 29 januari 2008 12:18
jag säger som dom andra,, att det skulle behövas mer växter, dels för algerna och dels för att ynglen skulle kunna gömma sig någon stans, men ta din tid med det, karet mår bäst så.

När det gäller temperaturen så tycker jag du bör ha mellan 25-26 eftersom både fiskar och växter mår bra av, har själv sett det, hade ibörjan 28 men sänkte det till 25-26 och då började växterna att växa med stor skillnad.

Vatten nivån skulle behövas höjas så det kommer ändå upp till listen av akvariumet,, du får tillräckligt med cirklation på vattnet ändå, eftersom vattnet ska piska på vatten ytan. Det ser finare ut oxå. (Det är vad jag har lärt mig.)
jag tycker det ser bra ut annars.:)
#24 - 29 januari 2008 13:48
splatt skrev:
Har till största del inrett de med sånt som ja tycker e fint, även kollat runt här på sidan på andras akvarie och fångat in lite smått å gott här å där :)

men som sagt till största del det ja tycker e fint :)

Är det något i naturen du vill att ditt kar ska efterlikna eller är det bara fina element som du lägger i? Ex "Å vilken fin sten, den ska jag ha. Å vilken fin rot, den passar nog bra.

Om jag ska vara ärlig så känns det som om du använt dig av metoden; "Glass är gott och ketchup är gott - varför inte blanda båda".
Ett tips är att kika på olika växtakvarier här på zoopet. De som gör dessa är väldigt duktiga på det de gör och vet hur man inreder en burk. Hitta inspiration från tex Takashi Amano (googla) eller varför inte Petnym här på forumet. Ditt kar har ett mycket större potential än det du gjort idag.

Hoppas jag inte är för elak. Säg ifrån i så fall! :)
#25 - 29 januari 2008 14:38
Nej du e inte för elak :) man lär sig av kritik!
Har idag köpt lite fler växter:) har inte bästa ekonomin just nu så det lär ta ett tag att få det som ja vill.. kommer även att sätta i lite felr stenar.
#26 - 29 januari 2008 15:34
Hoppas du inte tog det så hårt när alla tjatade om växter :) Självklart kan du vänta med växterna lite för som flera har sagt nu: Det är ju dyrt! Att många nämnde växter var mest för algernas skull, växterna tar upp mycket näringsämnen. Just nu har du nog inte så mycket näring i akvariet, men sen när det kommer igång ordentligt och fiskarna börjar skita ner och det finns lite "gegga" i botten så är det bra med mycket växter. :)

Jag håller med Robin om att det är lite "plottrigt" med flera olika stilar (ljus sten och mörk rot, osv). Men samtidigt är det ju så man gör som nybörjare, man vill testa sig fram och köpa det man tycker är fint. Även om man blandar fiskar och växter hejvilt, så kan det vara fint att låta andra dekorationer vara mera "samstämda" och lite mer lika varandra. Tex endast rötter eller endast stenar, eller stenar som går i samma ton som roten. En rot blir mycket vacker om den får en central placering i akvariet, där den syns bra.

Men gör som du vill. Allt kommer se mycket mer levande ut när akvariet är mer inkört också, det brukar bli lite alger på stenarna och växterna får ett mer naturligt utseende när de börjar växa :)

Lycka till!
#27 - 29 januari 2008 16:16
såja... roten är nu flyttad lite mer åt mitten (den fick för sig att flyta upp :()
den vita stenen fick ja gratis från djur affären så ja tänkte den går att använda, tycker även att den e mycket fin... men den kommer (förhoppningsvis) inte att synas så mycket när växterna vuxit till sig lite.
Tack för alla svar :)
#28 - 29 januari 2008 16:33
http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=5012

Här ser du mina akvarium och här nedan mitt stora kar där jag satt roten i mitten.

http://www.zoopet.com/forum/blog_attachment.php?attachmentid=159&d=1199312551
#29 - 29 januari 2008 19:25
http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=5012

Här ser du mina akvarium och här nedan mitt stora kar där jag satt roten i mitten.

http://www.zoopet.com/forum/blog_attachment.php?attachmentid=159&d=1199312551

OJ OJ OJ! dina kar var värkligen snygga!! :)
Hur länge har du hållit på med akvarie?

Kommer nog att ske stora förändringar i mitt kar om si sådär en vecka! :D
#30 - 29 januari 2008 22:08
För mig är det lite fusk faktiskt. Jag har en sambo som jobbar i sveriges största akvariebutik och har sysslat med akvaristik i så länge hon minns och jag har själv sysslat med det till och från i 10 år. Det är inte åren som räknas dock, utan förmågan att hitta inspiration och kunskapen. De senaste 3 åren har jag lärt mig mer varje år än de 7 första - tillsammans.

Annons