Kommentarer på sällskap till wavrini och schackbrädesciklider

#1 - 12 oktober 2006 21:18
Jag vill gärna ha lite kommentarer kring detta planerade fiskbestånd, akvariet är på 530 liter,
4-5 Biotodoma Wavrini
4-5 Dicrossus filamentosus, Schackbrädesciklid
10-15 Carnegiella strigata, Marmorbilbuk
10-15 Pennfiskar, alt. 5-7 Stänktetror
10-15 Pansarmalar, eventuellt pygmepansarmalar
4-5 ?, Malar, max 10 cm
+ om möjligt gärna förslag på en grottlekande ciklid som skulle passa

Tar tacksamt emot förslag på alternativ fiskbestånd uppbyggt kring åtminstone wavirinin eller schackbrädena.
#2 - 13 oktober 2006 20:44
Kan det bli bättre?
#3 - 13 oktober 2006 20:44
Jo föresten: Farlowella!
#4 - 14 oktober 2006 19:54
Jag håller också Farlowella som en het kandidat, det är bara storleken som får mig att tveka.
#5 - 14 oktober 2006 21:35
Jo, dom blir ju lite längre än 10 cm (snarare 20) men det är ju "så lite mat på dom" så det borde inte göra något. Minivarianten heter Acestridium men den har jag aldrig sett i handeln. Det finns 4-5 arter. Verkligt tuffa om man får tro litteraturen.

Rineloricaria melini eller R. teffeana (10-12 cm) är väl inte heller så lätta att få tag i.
#6 - 30 oktober 2006 19:21
Om jag byter till ett större akvarie, ett 720 liters, skulle jag kunna ha ytterligare en cilklidart? Gärna grottleande. Målet är dock fortfarande att B. wavrinin ska vara huvudattraktion.
I ett 720 liters skulle Farlowellan kännas gjuten, trots sin storlek.
#7 - 30 oktober 2006 21:09
De flesta sydamerikanska "grottlekare" bor i själva verket i lagret med döda löv på botten. Dit hör många Apistogramma. Troligen också Nannacara. A. iniridae och A. trifasciata är två av mina favoriter som jag hade för många år sedan - bägge är pastellfärgade och ganska diskreta arter. A baenschi och A. panduro är färggrannare arter som jag gärna skulle prova. Nannacara anomala är en grann art med lite mer färg - och som brukar vara ganska lätt att få tag i. Nannacara adoketa har jag aldrig sett i nån butik, men den lär vara ännu grannare
#8 - 31 oktober 2006 04:01
xCarlsson skrev:
Jag vill gärna ha lite kommentarer kring detta planerade fiskbestånd, akvariet är på 530 liter,

10-15 Pansarmalar, eventuellt pygmepansarmalar

Tar tacksamt emot förslag på alternativ fiskbestånd uppbyggt kring åtminstone wavirinin eller schackbrädena.

ta inga små pansarmalar, dom är verkligen små och blir troligtvis middag.

Annons