Hej
Har gått och tänkt på ett problem nu ett tag, hur jag ska bygga egna grottor. Har letat efter en stensort som man skulle kunna gröpa ur och forma som man vill men inte hittat någon passande stensort som man kan få tag på lätt.
Men nu har den idéen att jag ska forma en frigolit bit så som jag vill att insidan på grottan ska se ut, sedan tar jag husfix och blandar med lite vatten. Husfixen ska inte vara flyttande utan bara som en massa. Sedan tar jag och smetar in formen med ett sådant tjockt lager husfix som jag vill att grottan ska vara tjock. Sedan när husfixen stelnat så tar man bort frigoliten och se där, man har skapat sin egen grotta.
Men ett problem, husfix löser sig ju med vatten. Man måste då lacka grottan, vad jag undrar är kan man silikona på lacket, vill silikona på grottan så jag kan fästa mitt bottenmaterial på ovansidan så att grottan inte kommer att synas. Eller kommer silikonet att lösa upp/inte fästa på lacket eller på något annat sätt inte bli bra att silikona på lacket?
Och en annan sak, vad kan man använda för växt att fästa på en rot. Skulle bli snyggt att ha en växt växande på roten. Vilken växt är bra till det?
MVH Markus