Kommande "hit"

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 9 september 2006 21:15
Den hamnar i alla fall högt på min önskelista http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=1060
#2 - 9 september 2006 21:29
Ja,det var en fin liten fisk !
#3 - 9 september 2006 21:42
Ja en fin liten rackare och vilken färg!:D

mvh erik l
#4 - 9 september 2006 21:45
Hopplahejsan, den hade jag inte sett förr. Väldigt ovanlig färgteckning dessutom.

Ja, Microrasboror är väldans trevliga fiskar; jag har odlat M. erythromicron (hanarna ser ut så här http://www.aquatab.net/gallery-detail.asp?id=660 medan honorna är lite blekare). Enda nackdelen med dem är att de är så jämrans små.
#5 - 9 september 2006 21:55
en micro röding! :)
#6 - 10 september 2006 08:02
Ja de var riktigt fina, häftig färgtäckning!! =)
#7 - 10 september 2006 08:05
Oj! Azur måste bara säg att dina var nästan ännu finare! =) Var får man tag på dessa fiskar?
#8 - 10 september 2006 09:19
Tja, de flesta zooaffärer tar inte in dem för de vet inte vad det är, men har du nån zooaffär som för sällsynta småfiskar så kan du hitta dem. Mina är köpta på Akvarieleasing.
De är, liksom dvärgkardinal och normans lyktöga, lättodlade "bubblare" i akvarievärlden, så jag räknar med att de blir allt vanligare med tiden.
#9 - 10 september 2006 13:57
Snygga fiskar båda två sorterna tyckte jag! :)
#10 - 10 september 2006 14:07
Visst är de snygga fiskar - om de bara vore killis ändå ;)
#11 - 13 oktober 2006 17:51
Den hamnar i alla fall högt på min önskelista http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=1060

Tjoa till om du ser dem i Sverige ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 13 oktober 2006 17:56
Mamma Mia skrev:
Tjoa till om du ser dem i Sverige ;)

Jag skall - rena oturen gjorde ju som sagt att jag inte fick med dem från Tyskland senast.
#13 - 20 november 2006 21:20
Nyss hemkommen från Lisabon - med 6 stycken fina Microrasbora sp. galaxy i baggaget :)

Hejhopp. R
#14 - 20 november 2006 21:25
erikthur skrev:
Visst är de snygga fiskar - om de bara vore killis ändå ;)

det kan väll inte vara så att du gör ett litetlitet undantag för dessa skönheter då ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 20 november 2006 21:25
ralp skrev:
Nyss hemkommen från Lisabon - med 6 stycken fina Microrasbora sp. galaxy i baggaget :)

Hejhopp. R

Vad trevligt - visst är det små skönheter
#16 - 20 november 2006 22:09
Jo - absolut - hoppas bara att jag får de att överleva - de ser ganska magert ut. "Microröding" sade min icke-akvariest-kompis som följde med mig.

Hejhopp. R
#17 - 21 november 2006 07:50
Men - HUR fick du hem dem?! Med tanke på förbud mot vätskor i handbagaget...?
#18 - 21 november 2006 11:58
Jag hade väldig bra support från akvarieaffären. Han som äger shopen gick med på att "öppna" butiken åt mig klockan 06.45 på måndag morgonen och förpackade fiskarna noggrant i en frigolitlåda med värmepack. Det hela stoppade jag sedan ner i mitt vanlig baggage som jag checkade in med - ingen handbaggage altså. Det var visserligen ganska riskant men det gick ju bra :P

Änsålänge såg jag iallfall fem stycken av de... levande. Det är som att räknar in räkor ;)

Hejhopp. Ralf
#19 - 21 november 2006 13:20
Härligt med serviceminded personal :D Håller tummarna att de överlever för dig! Synd att du inte tog hem lite räkor åt oss också ;)
#20 - 21 november 2006 14:38
Nu har jag sett alla sex igen. De verkar vara liiite större än Boraras maculatus (vet ej om de här är fullvuxen). För till fället har jag de i mitt litet 16 liters och de verkar trivas. De är mycket lugnare än Boraras maculatus/briggitae som jag tidigare testade i lilla "karet". Det gick bara inte med de. Skall blir spännade att se hur det utvecklas då microrödingarna tydligen skall vara lite mer revierhävande. Det kanske blir slagsmål senare - när de har kommit över sin jetlag :D

Hejhopp. Ralp

OFFTOPIC:
Mamma Mia skrev:
... Synd att du inte tog hem lite räkor åt oss också ;)
De hade ingenting märkvärdig där annars skulle jag självklart även provat det :)
#21 - 21 november 2006 17:05
Säger bara "Oj, oojj..." Det var några läckra rackare.
De står nog en bit upp på min önskelista också.

Ni kan väl ha vänligheten att hålla oss uppdaterade ifall de skulle dyka upp.
Själv bor jag i södra Sverige.
#22 - 21 november 2006 17:08
Fellan skrev:
det kan väll inte vara så att du gör ett litetlitet undantag för dessa skönheter då ;)

Det blir nog svårt om man hamnar öga mot öga med dom iaf
:)
#23 - 21 november 2006 22:22
De har funnits på fiskimportören Imazos listor i några veckor.

Går nog att beställa i många butiker runt om i landet, men priset drar iväg, ett saftigt kilopris blir det. Jag har haft mina fyra i tre veckor nu och de äter som hästar, så små de nu är. Lite revirspel har jag sett, men inga allvarliga skärmytslingar. De går ensamma i ett 60-liters akvarium, så de har ju förvisso gott om utrymme.

Söta är dom i alla fall!!

/Ola
#24 - 22 november 2006 07:22
Vad kostar de och vilken storlek på akvarie kan vara lämplig. Jag blev lite sugen när jag såg dom i Practical Fishkeeping.
Någon som vet hur man prenumererar på den tidningen föresten? Jag försökte via nätet, men jag kom bara till inhemsk (brittisk) prenumeration.
#25 - 22 november 2006 07:39
någon som har någon fakta om dom, ph mjukt vatten om lek mm?
#26 - 22 november 2006 08:59
De har funnits på fiskimportören Imazos listor i några veckor. Går nog att beställa i många butiker runt om i landet, men priset drar iväg, ett saftigt kilopris blir det.

Hmm... finns de altså i en viss butik i Tyresö ;) eller måste man beställer de där med? Och vad kostar de (inte kilopriset - tack)? Jag betalade 9,5 euro styck i Portugal vilket blir 90 sek - jamfört med olika räkor rena rama reapris - om du fråga mig...

någon som har någon fakta om dom, ph mjukt vatten om lek mm?

Jag får väldig olika uppgifter. På engelskspråkiga foren pratar de om mjukt och lätt sur vatten och tyska foren sägs det tvärtom snarare hård och alkaliskt vatten. Det känns som att det är dags att öppna en ny thread där man samlar på lite fakta... Rubriken här är ju en aning missvisande.

Hejhopp. Ralp
#27 - 31 december 2006 00:10
Dessa finns på Södermalms Akvarieaffär. (Hoppas detta inte räknas som reklam eller ngt, men jag såg dom där idag och den här tråden verkar handla om var man får tag på dessa i landet.)
#28 - 31 december 2006 00:42
såg dem igår på zookompaniet i göteborg... har dock inte råd eller plats att skaffa några... får väl bli nästa löning om de finns kvar...
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 31 december 2006 09:28
Det finns en lång tråd i ämnet redan http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95962
#30 - 31 december 2006 09:56
Fiskarna finns hos Janne på Södermalms akvarieaffär.
http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 31 december 2006 10:03
suzanne.h skrev:
Fiskarna finns hos Janne på Södermalms akvarieaffär.

http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm

Som man kan läsa om i Olivins inlägg samt i tråden jag länkar till ovan:p
#32 - 19 januari 2007 21:54
De har ett gäng inne i en butik här i Umeå. 75 kronor tror jag att de ville ha för dem, under rek.pris som är 90 eller nåt. Ganska dyrt för en centimeter stora (?) fiskar. Men fina är de, absolut!
#33 - 19 januari 2007 22:18
[:-164] fin liten rackare

Annons