Kombinera guramis?

#1 - 3 maj 2011 14:50
Jag har själv 1dvärg gurami par i 180 l akvarium, nu undrar jag följande. Jag fick reda på att de måste vara par och om jag ska köpa ett par till så måaste det vara dvärggurami igen och av den röda sorten, har den blå nu, alltså inte blanda guramisorter, samma färger eller omaka par!? Jag vill ha så "snälla" fiskar som möjligt och jag bryr mig inte om att få yngel, bättre om det inte blir några.:)
#2 - 3 maj 2011 15:25
Är det samma sort men bara odlingsvarianter kan du blanda dem.
Men ett par brukar räcka gott i ett 180 liters kar:).
#3 - 3 maj 2011 15:45
Jag tycker att det är så lugna vackra fiskar och skulle vilja ha fler!? Måste det då bli ett par till, maste det vara blå dvärggurami eller kan det vara röd dvärg gurami, kan jag ha en hane och två/tre honor, eller tvärtom? Kan jag ha någon annan gurami t.ex parad fisk istället...eller också?
#4 - 3 maj 2011 17:05
Ingen som vet?????
#5 - 3 maj 2011 17:12
Du kan ha två honor per hane.
Mvh Simon
#6 - 3 maj 2011 17:52
...och de andra frågorna? flera hanar, blanda guramis eller blanda dvärgen med röd eller måste det bli blå igen?
#7 - 3 maj 2011 18:02
du kan blanda färgerna men det rekomenderas ej pga av risken för korsningar. du bör inte ha fler hanar än honor, då kommer honorna att bli sönderstressade av hanarna.
#8 - 3 maj 2011 20:51
Röd,blå och röd/blå dvärggurami är exakt samma art bara olika färgvarianter, så ja, du kan ha röda ihop med din blåa..

Antal hannar och honor spelar ingen större roll om de är i en större grupp, dock så brukar hannarna bråka lite mer än honorna även om det inte brukar märkas nämnvärt..

Dvärg guramis kan du (utan att det finns någon större risk för problem av något slag) blanda med läpp och honungs gurami, kan även gå med kampfisk och andra guramis som blir i ungefär samma storlek, men läpp och honung är det ända jag är helt säker på..

Fråga gärna mer om du undrar över något.. :)
#9 - 4 maj 2011 08:20
BÖR jag ha TVÅ/TRE honor till varje hane???
#10 - 4 maj 2011 08:25
Hur många guramis kan jag ha i mitt 180l akvarium??
Kan jag ha kampfisk med guramis om jag har guppys?
Slåss inte gurami hanen med kamphanen?
Är det bättre för Kamphanen att vara ensam, eller ska han ha en-tre honor????
#11 - 4 maj 2011 09:57
Hur många guramis kan jag ha i mitt 180l akvarium??

Kan jag ha kampfisk med guramis om jag har guppys?

Slåss inte gurami hanen med kamphanen?

Är det bättre för Kamphanen att vara ensam, eller ska han ha en-tre honor????
Du bör inte blanda gurami, guppy eller kampfisk på något sätt tillsammans! Kamphanen har du med fördel själv eftersom den är aggressiv och inte går konstant tillsammans med honor i naturen!
#12 - 4 maj 2011 10:01
gurami och guppy är väll inget problem? du kan ha en hona till var hane men det rokomenderas 2. till ditt 180 liters kan du nog ha 2 hanar och 3-4 honor utan problem.
#13 - 4 maj 2011 10:59
freddi36 skrev:
gurami och guppy är väll inget problem? du kan ha en hona till var hane men det rokomenderas 2. till ditt 180 liters kan du nog ha 2 hanar och 3-4 honor utan problem.
Gurami kan vara ganska argsinta och de går igång på stora fenor därför brukar kombinationen inte vara bra!
#14 - 4 maj 2011 11:13
Än så länge så är min dvärgurami hane snäll mot dom!?
#15 - 4 maj 2011 11:26

Gurami kan vara ganska argsinta och de går igång på stora fenor därför brukar kombinationen inte vara bra!

där kan nog deras personlighet spela stor roll! jag har faktiskt haft ett par av dvärggurami tillsammans med en kamphane.
#16 - 4 maj 2011 11:55
Kanske jag börjar m 1...eller 2? honor...kanske olika färger? Hanen Är ju snäll. kanske dumt att chansa på att få en taskisk som ger sig på honorna eller hanarna?!
#17 - 4 maj 2011 12:22
ja köp du 1 eller 2 honor till dein hane.
#18 - 4 maj 2011 12:41
Till att börja med:) Ge mig gärna fler förslag...
#19 - 4 maj 2011 15:26
freddi36 skrev:
där kan nog deras personlighet spela stor roll! jag har faktiskt haft ett par av dvärggurami tillsammans med en kamphane.
Likväl så är det inte ett råd att ge!
#20 - 4 maj 2011 15:56
Jag har 9 dvärgar i mitt 250 liters kar och jag skulle kunna skaffa fler om det inte vore för att jag har både halvnäbbar och idag införskaffade fjärilsfiskar som även de tar en del plats vid ytan..
Dessutom så har jag planer på att alva på både apistogramma hongsloi och borelli plus även schackbrädes ciklid i det karet så jag vill inte ha för många fiskar som skulle kunna käka upp ynglen, därav har ju valt at ha fjärilsfiskar ock halvnäbbar då dessa simmar vid ytan..

Och som jag skrev, könsfördelningen spelar inte så stor roll..
Vill du ha bara hannar, ta bara hannar..
Vill du bara ha två eller tre honor och sedan en massa hannar, gör då så.. ;)
Vill du ha en hanne och sedan 8 honor, ja då köper du bara honor.. ;)

Förstår du vad jag menar?
#21 - 5 maj 2011 12:28
Jag köpte en hona i en annan färg igår, vi får se hur det går:). Skulle villja ha en blå hona till eller honungsgurami?
#22 - 5 maj 2011 13:29
Kan man ha en dvärg gurami hona till kamphane?
#23 - 5 maj 2011 20:54
Dvärg gurami ihop med kampfisk kan gå både bra och dåligt..
Honungs gurami kan du garanterat ha ihop med dvärg guramis och du kommer även att kunna köpa den blåa honan.. ;)
#24 - 6 maj 2011 20:32
Varför hävdar alla akvarier affärer att dvärguramin är parfiskar och att för att de ska trivas så ska det vara en hona o en hane, förvirrande?!
#25 - 6 maj 2011 20:38
Därför att de i djuraffären inte kan något om guramis.. ;)
Guramis är gruppfiskar och inget annat, man kan ha dem ensamma och de lider inte nämnvärt plus att man slipper allt bråk som alltid uppstår när man har fler guramis ihop..
Fast guramis kan slåss riktigt hårt med varandra så skadar de ytterst sällan varandra bara för det..
#26 - 7 maj 2011 07:02
Fast hanen kan döda honan? Och då är det bättre att ha flera honor per hane? Är det sant att blå dvärg gurammi vill gå tillsammans och röda vill vara för sig?
Kan jag jag ev. ha Några mosaik honor eller parad gurami honor för att undvika bråk, alltså inga hanar, tillsammans med mina dvärg guramis?
#27 - 7 maj 2011 18:27
Både paradis fiskar/guramis (de är inte guramis utan macropoder, båda sorterna ingår i familjen labyrint fiskar) och mosaik guramis är för tuffa för dvärg guramis, dessutom blir båda större och skulle troligen slå ihjäl dvärgarna då de är så mycket starkare..
#28 - 7 maj 2011 19:12
...och Är det bättre att ha en blått gäng och ett rött som de påstås i affären?
De säger att de röda hanen trivs med röd hona och blå med blå hona, inte blå hane med röd hona?
#29 - 7 maj 2011 20:37
Jag har givit dig svar på den frågan på det privata.. :)
#30 - 8 maj 2011 01:15
freddi36 skrev:
jag har faktiskt haft ett par av dvärggurami tillsammans med en kamphane.

Hos mig verkar det också fungera bra (kampfiskar + DvärgGuramis)
#31 - 8 maj 2011 15:16
Jag har ett 375 l akvarium med fiskar som neontetror, mollys, glödtrådstetror, 1 eldstjärt, 1 praktbotia, 3 khuliålar, massa ancistrusmalar, 2 blå gurami, 4 marmorgurami och 2 kyssgurami.
Jag är nu sugen på att skaffa ciklider och ska därför göra mig av med de mindre fiskarna som inte kan vara tillsammans med ciklider. Dock undrar jag ifall mina guramis, eldstjärten, praktbotian, malarna och ålarna kan vara kvar med cikliderna. De är alla ganska stora.
#32 - 8 maj 2011 18:29
De ciklider som inte eldsjärten slår ihjäl slår ihjäl dina guramis istället och de som inte slår ihjäl dina guramis blir troligen ihjälslagen av eldsjärten istället.. :/
#33 - 8 maj 2011 22:11
Jag tänkte utöka familjen dvärg guramis, flyttade över sporgemanteltetrorna till 60l akvariet med kamphanen( hoppas de trivs där) 10 st är de. nu funderar jag på vad jag ska ha..rosenterrer, kardinalerna, rasbora...? det får inte bli överbefolkat eller stressa guramisarna. Men jag vill att det skabli en ögonfröjd:)!?
#34 - 10 maj 2011 09:29
Sååå... nu har jag, en dv. gurami hane, två honor, fem albino pansarmalar, två panda pansar malar, en ."cistrus "pansar mal, en ancistrus mal hane tror jag, fem guppy killar och en mayer bilbuk!
Vad ser bra ut? Vad kan bli bättre?
Ska tillägga att jag kommer att utöka gurami familjen:)
#35 - 10 maj 2011 11:57
Någon:)?
#36 - 10 maj 2011 18:57
Praktbotia kanske? Plus fyra dvärggurami honor till? Fler pansar malar? Någon stimmfisk som passar?
Är det verkligen ingen som har en ide så att jag slipper göra en massa misstag!?
#37 - 10 maj 2011 21:26
Vi får bara ge råd gällande labyrint fiskar i den här delen av forum, ska du ha vilka fler fiskar du kan så måste du fråga antingen i forumdelen mix fisk eller första akvariet..
#38 - 12 maj 2011 08:17
Ok, då får jag lägga in på nytt på mix istället och se om jag kan få mer hjälp där: D!
#39 - 12 maj 2011 08:57
Går det att ha ciklider och fjärilsfiskar i samma kar som dvd.guramin?!

Annons