Kombination blå- och dvärggurami

#1 - 17 augusti 2004 20:06
Frågor om gurami. Jag har två blå gurami, en hona och en hane. Hanen har bitit lite i honans fenor, vad gör jag för att undvika detta? Skaffar en hona tilll, eller? På affären sa de att de ska köpas i par så det gjorde jag men här läste jag att det bör vara två honor till en hane.
Kan jag kombinera blå gurami med två eller tre dvärggurami eller blir det bråk då månntro? Mitt akvarium är på 350 liter.

#2 - 18 augusti 2004 07:55
Är det någon som vet, har inte kunnat läsa mig till om det går att ha olika slags gurami ihop. På affären sa han bara att de inte ska vara mer än ett par. Men böja fundera om jag verkligen inte kan ha någon anna slags gurami. Blev förtjust i arten och vll gärna köpa dvärggurami också
#3 - 20 augusti 2004 21:36
vi har haft en dvärggurami tillsammans med en guldgurami, en kyssgurami och en mosaikgurami utan problem. men när vi hade 2 dvärgguramis ihop gjorde de inget annat än jagade varandra (dvärgarna alltså, inte alla fiskar)
#4 - 20 augusti 2004 21:50
Dvärggurami trivs egentligen inte så värst jättebra med större fiskar. De vill ha lugn och ro men med storleken på ditt kar finns en möjlighet att de kan få det ändå. Jag skulle nog vara lite orolig med anledning av att den blå hanen visat lite aggresiva tendenser. Enligt mina erfarenheter så surnar gurami till med ökad ålder, de blir mer och mer revirkrävande och också lite mer aggressiva. Detta behöver inte stämma på alla. Fiskar är ju individer och allt kan hända...

Annons