Kombination av lysrör

#1 - 27 mars 2007 16:50
Hejsan!

Har ett relativt nyinköpt akvarium med en armatur som rymmer två lysrör.
Har nyligen köpt en modul och placerat dit ytterliggare ett lysrör.

De lysrör som följde med akvariumet var två daylightrör, och det lysrör jag kompletterade med var ett Philips Aquarelle (frehwater lamp).

Det senare lysröret gjorde väldigt mycket för akvariumet. Det gav ett klarare sken och tog fram fiskarnas färg på ett bra sätt, och framhävde bakgrunden på ett snyggt sätt.

Funderar nu på att byta ut de två daylightrören mot nya mer "kreativt" lysrör, och har nu några frågor.

Vad är poängen med daylightrör, och i vilket syfte har man just dessa rör?

Är det bra för fisk och växter att ha tre lysrör av modellen Philips Aquarelle (frehwater lamp), eller är det bättre att kombinera olika lysrör, exempelvis två Philips Aquarelle och ett lysrör som tar fram fiskarnas blå och röda färger på ett bra sätt om man nu har fiskar i färgerna i grått/rött/vitt/blått?

Eller hur kombinerar man bäst olika lysrör så att det passar både växter och fiskar på bästa sätt? I akvariumet finns diskusfiskar i blått/vitt/grått, kardinaltetror och en del ormbunkar.
#2 - 28 mars 2007 02:25
Låter som du utan tvekan ska köra med Philips Aquarelle i ditt kar. Det är ett av de bästa växtrören och ger kardinaler och diskus fin lyster i färgerna.
#3 - 28 mars 2007 02:26
funderar på att köpa 4 philips aquarelle men om man beställer på postorder så hur stor chans är det att lysrören är kaputt?
#4 - 28 mars 2007 02:28
Jag har skickat efter på nätet en gång, och de kom förpackade i ett tjockt, styvt plaströr, och inget av de 8 lysrören var sönder.
#5 - 28 mars 2007 02:31
okej bra då kan jag beställa :P
#6 - 28 mars 2007 02:32
varifrån beställde du?
#7 - 28 mars 2007 02:36
#8 - 28 mars 2007 02:40
just så :D

Annons