Kombination av fiskar!?

#1 - 21 augusti 2003 10:03
Hej!
Jag funderar på om det skulle gå att ha bolivianska fjärilsciklider, "vanliga" fjärilsciklider samt kardinaltetror alt. Svarta neontetror i samma akr eller kommer det tetrorna bli mat åt de bolivianska? och hur går det att ha bolivianska och *"vanliga" fjärilsciklider i samma kar?

hadde tänkt mig en fördelning som ser ut ungefär såhär:
B.Fjärilsciklid 2+4 alt. 3+3 alt. 1+3
"vanlig" Fjärilsciklid 1+1
Kardinalteror alt. Svarta neontertror 40-50st
Malar 2-3st

Fisikarna ska varra i ett 175l kar. Någon som vet eller tror sig veta hur detta kommer gå?

Sedan har jag ett 175l till där jag ska ha:
Paletter 4 yngel + 4 yngel (från olika afärer)
Eldbuk 4yngel (kanske från olika afärer här med 2+2)
malar 4-6 (vill försöka få ett ancitrius lekapr)

Är det någon som kan hjälpa mig med att peka ut fel eller "brister" i mina planer?

Tack på förhand!
#2 - 21 augusti 2003 11:28
ok.. då antar jag att dessa fördelningar och kombinationer är ok.
#3 - 21 augusti 2003 14:46
är ju endå orolig att det inte är bra.... kan jag få det bekräftat isf... =)
#4 - 22 augusti 2003 12:34
ingen som kan hjälpa mig? jaja då får jag väll se hur det går da... tack iaf!

#5 - 22 augusti 2003 12:59
Ursprungligen skickat av LinK

Hej!

Jag funderar på om det skulle gå att ha bolivianska fjärilsciklider, "vanliga" fjärilsciklider samt kardinaltetror alt. Svarta neontetror i samma akr eller kommer det tetrorna bli mat åt de bolivianska? och hur går det att ha bolivianska och *"vanliga" fjärilsciklider i samma kar?

hadde tänkt mig en fördelning som ser ut ungefär såhär:

B.Fjärilsciklid 2+4 alt. 3+3 alt. 1+3

"vanlig" Fjärilsciklid 1+1

Kardinalteror alt. Svarta neontertror 40-50st

Malar 2-3st

Fisikarna ska varra i ett 175l kar. Någon som vet eller tror sig veta hur detta kommer gå?
Borde fungera bra tycker jag. Jag har paletter med kardinaltetror och det funkar och jag tror attfjärilarna och bolivianerna är snällare än paletterna.

Sedan har jag ett 175l till där jag ska ha:

Paletter 4 yngel + 4 yngel (från olika afärer)

Eldbuk 4yngel (kanske från olika afärer här med 2+2)

malar 4-6 (vill försöka få ett ancitrius lekapr)

Har ingen erfarenjhet av eldbuk men det bör inte vara några problem ifall inte ancistrusarna är väldigt små.

#6 - 22 augusti 2003 13:13
Ok TACK! äntligen fick man en bekräftelse som kan lugna en att mann inte gör nånting aldeles galet mot de stakars liven.
#7 - 22 augusti 2003 13:17
litet tillägg då om antalet bolivianer. ditt 2 + 4 tolkar jag som 2 hanar å fyra honor vilket låter lite dummt när det handlar om parbildande fiskar och inte haremruvare. (eller vad det nu heter) speciellt i det relativt lilla karet tror ja det blir för många kör på ett par bolivianer och ett vanligt par å tetror.
#8 - 22 augusti 2003 13:22
hej gosatta!
ok tänkte inte på det... *stupid me* men när du säger ett par menar du 1 par eller "ett par" somn kanske 2 par? jag vill gärna ha mer än ett par bolivianer.. går det eller blir det för trångt? de blir ju trots allt ca 10cm..
#9 - 22 augusti 2003 13:31
inge mästare just på fjärillar men det känns som om 3 par (alltså ett par = 1+1) blir lite mycket där. Jag skulle börja med ett par av varje å kolla hur det går ..

sen tror jag inte dom kan utgöra någon risk för tetrorna.
#10 - 22 augusti 2003 13:33
Fick en tanke i huvudet bara.... Finns det någon korsningsrisk med fjärilsciklider och bolivianska fjärilsciklider?
#11 - 22 augusti 2003 13:34
ok!
jag vill ju inte att fiskarna ska må dåligt så jag startar med det och ser hur det går! =)

tack så mkt för hjälpen!
#12 - 22 augusti 2003 13:35
inte vad jag vet..
#13 - 10 september 2003 14:13
Har du skaffat några fjärilar än LinK?

Isåfall, är det några skillnader på beteendet mellan dessa fjärilar
(den vanliga och den bolovianska) ?

Annons