Kombination Asiatisk redtail mal och jaguarer?

#1 - 1 januari 2004 16:26
Jag skulle vilja veta om någon har lite erfarenhet angående denna kombination. Gärna lite ytterligare information omm malen också. MVH Alex
#2 - 1 januari 2004 16:43
Har bara en fråga hur stort e akvariet för at båda blir ju rätt stora o behöver plats=)
Asiatiska redtail malen e väldigt rovgirirg!
Tobbe
#3 - 1 januari 2004 17:00
Tack för att du bryr dig. ca 700 liter. Måtten 170,60,70.
Jag vet att malen är rovgirig. Det är därför den intresserar mig.
#4 - 1 januari 2004 17:05
Det skulle nog funka om du har små exemplar som växer upp tillsammans så inte malen får nån chans att äta jaguarerna o tvärtom så set ill att ha ungefär samma storlek på dopm så ska detnog funka men det kommer behövas större när dom kommer upp till en 40-50 cm<=)
Men du Lycka till=)
Tobbe
#5 - 1 januari 2004 21:14
Ok. Stort tack till cool för alla svaren.
#6 - 2 januari 2004 13:58
Det är nog en knepig kombination...
Växer jaguarerna för sakta så kommer redtailmalen att käka upp dem och växer samtliga fiskar lika snabbt så kommer jaguarerna förr eller senare att döda eller skada redtailmalen allvarligt pga att de kommer att anse att redtailmalen inkräktar i deras revir. Jag har inte haft någon större lycka med att kombinera mina jaguarer med andra stora arter.

Min rekommendation är att du antingen struntar i den asiatiska redtailmalen och kör enbart med jaggor eller också att du byter ut jaguarcikliderna mot påfågelciklider som är lite snällare.

Mvh Fredrik Isaksson
#7 - 2 januari 2004 15:59
Ok. Lite svårt nu när jag fått lite olika svar.
Men killen på akvarieaffären sa att det skulle va lungt. Men man vet ju inte riktigt eftersom de som har affärer tyvärr gör allt för att få sälja.
Men eftersom mitt kar är så pass stort borde väl det inte vara någon fara. Eller? Gärna fler och mer ingående svar.

Är det någon som har haft en asiatisk redtail? Taack än en gång för alla svar
#8 - 2 januari 2004 16:28
Har två jaguarer å dom kan jag inte ha ihop med några andra när dom går in i lek för dom tuggar sönder eller strässar övreig tils domdör eller hoppar ur karet
#9 - 2 januari 2004 16:32
inte så konstit om du har jaguarerna i 140 liter bara;)
Men ja tror nog det skulle funka att ha red tail me jaggor för dom växer väll inte så toksnabbt om du köper ungfiskar kan du ha dom däri minst 2-3 år iallafall
#10 - 2 januari 2004 16:39
Hmm...var det inte någon som sa att jaguarerna växte ca 2cm i månader!? Var inte det du FI?
#11 - 2 januari 2004 16:42
I artbeskrivingen står det att den asiatiska redtailmalen behöver 600 liter och 200 cm.
Detta uppnår jag helt klart. du borde det inte alls vara samma ihopstötning med jaggorna som i ett 140 liters. Går inte att jämföra ju. Sen borde väl redtailen vara så pass tuff att han klarar sig eller?
ingen som har haft en liten redtail?
#12 - 2 januari 2004 18:36
Jag tror precis som FI att det är dömt att misslyckas eftersom antingen kommer du ha att jaggorna bildar ett par och försöker leka, då kommer de defenetivt att spöa skiten ur rtm:n, eller också kommer rtm:n få sig två 50 kronors bitar med foder. Jag vet inte hur snabbt den asiatiska rtm:n växer men om den växer i samma takt som den vanliga rtm:n så går det väldigt snabbt. Jaggorna växer också väldigt snabbt.
#13 - 3 januari 2004 10:52
Ok. Tack Gwendly. Du verkar veta vad du pratar om. Ska nog följa ert råd och hålla mej till en av arterna.
#14 - 3 januari 2004 11:16
jag tror den asiatiska RTM:en kommer göra processen kort med jaguarerna. På de amerikanska forumena jag hänger på är det rätt poppis med ARTM men såvitt jag vet har ingen lyckats ha den med något annat i ett så pass "litet" kar som 700L. iallafall om den har storlek över jaggorna.
#15 - 3 januari 2004 17:46
Men jag är ju faktiskt över den rekommenderade gränsen. Borde inte det spela in gsnka mycket. 600 liter står det på RTM. Vilka förum hade du vart inne på orm?
#16 - 3 januari 2004 17:49
predatoryfish.net
cichlidmadness.com
aqua-addiction.com
aquatiqterrors.com
#17 - 3 januari 2004 18:00
du är under gränsen då ditt kar bara är 170cm långt. Här är ett par citat från ett par trådar om Hemibagrus nemurus (Mystus) ... ta allt med en nypa salt, amerikaner gillar att överdriva:

reknowned among aquarists as the world's most aggressive FW fish

my cousin in China was attacked by one while swimming in a pond or whatever

someone here had a i think 17" tsn with a 10" artc and the artc killed and ate the tsn........don't ask me how

My ARTC has killed a larger cichlid and ate off all the flesh over the course of 2 days

the only thing to survive out of 12 gold gouramis & 24 Asian RTC was 3 RTCs. Everything else was killed

If you keep it with other fishes, the Asian Redtail will kill eat.

Från Zoopets artbeskrivning:

Denna ensling är en nattaktiv tålig mal som är aggressiv samtidigt som den är en utpräglad rovfisk som sätter i sig det mesta. Den kan enbart hållas ihop med rejält stora fiskar (lika stora som den själv) och då krävs ett större akvarium än vad som ovan anges.

mine just reached 8 inches and to celebrate this he killed a 14" clarias and a 10 inch red devil

go search and see just how many threads questioned about "what can live with asian red tailed cat".........the answer is nothing unless you have an absolutely huge tank/pond

They've been seen killing tankmates by biting them in half, and just leaving the pieces lying around

I have tried all sorts of tank mates in the past (I have kept two previously)..... Nothing works once the ARTC is past 12". In fact my last one removed the tail and the flesh of the caudal peduncle from my M. wykii. (the ARTC was 12", the wykii 14")

#18 - 3 januari 2004 18:14
ett kar på 200cm räcker inte alls till en redtail!
Jag har sett en bild på en redtail som är mkt större än ett kar på 2 meter. Det finns andra malar än just redtail som är rovgiriga.

Mvh Ola
#19 - 3 januari 2004 18:18
ASIATISK! Red Tail. 65cm max och det är att ta i i överkant.

"Vanliga" RTC är ju dödsasnäll men blir aldeles för stor istället.
#20 - 4 januari 2004 17:38
Ok. Stort tack för svaren. Utförligt och allt.
Har nog bestämmt mej nu att bara köra med en asiatisk redtail. Verkar inte funka med nå andra individer i karet. Denna fisk blir bara 65 cm ca.
Den växer inte ur ett 700 liter+ kar.
Gör den det är det något som min akvarieaffär får ta den till sig eftersom han tydligt har sagt åtskilliga gånger att den går att hålla i mitt kar.
#21 - 4 januari 2004 23:21
lycka till! lite avis blir jag :) Släktet Bagridae är ju lätt ballaste malarna! ta en titt på den "äkta" asiatiska redtailmalen här: http://www.planetcatfish.com/catelog/bagridae/hemibagr/19_1.php
#22 - 4 januari 2004 23:39
Kan inte förstå hur man kan tänka sig att ha en 65 centimetersfisk ifall man inte har ett monsterkar som är 2-2,5 meter långt och minst 1 meter brett. Standardkaren är väl bara 60 cm breda och att då ha en fisk som blir 65 cm tycker jag luktar djurplågeri.

Simma rakt fram några kroppslängder för att lirka sig runt en tight U-sväng för att återigen simma 3 kropplängder och göra en ny tight U-sväng osv. Jag tycker inte att det är något värdigt liv för en fisk.

Annons