Kom med förslag på fisksorter till 250l

#1 - 15 september 2005 12:53
Vi har idag 3 malar, en lite större och 2 små som inte kommer att växa mera, minns inte namnet på dem med det gör detsamma.

Som det är nu lever de ensamma i akvariet som är på 250l.
Men nu ska dom få sällskap är det tänkt, och det jag hade tänkt mig är att skapa ett sällskapsakvarium, alltså med variation på fiskarna.

Har bestämt mig för att köpa scalarer, hur många ska man isf köpa? Är 5-6 stycken rimligt, för få, för många?

Med scalarerna i baljan finns det ju förmodligen lite plats kvar ändå, så någon annan fisksort vore trevligt. Kom med förslag på vilken annan sort som vore lämpligt!

Synd att guldfisk är en kallvattenfisk som förmodligen skulle tycka det är lite väl varmt i baljan för att de ska trivas, hade varit trevligt med 2 sådana. Kommer det att fungera tror ni med 2 vanliga guldfiskar eller är det lika bra att lägga ner den tanken på en gång?
#2 - 15 september 2005 14:23
tänk på att skalarer vill ha höjd.
altum skalarer vill ha tro det va 60cm simhöjd så vanliga är kanske att föredra.
#3 - 15 september 2005 20:18
Ja, altumskalarer kräver ju högre akvarium än vanliga skalarer så det får förhoppningsvis bli vanliga skalarer.

Men vad tror ni andra om att blanda skalarerna med 2 guldfiskar?
#4 - 15 september 2005 20:20
Antagligen blir guldisarnas fenor total söndertrasade av skalarerna. Det blev mina, så jag gav bort guldisarna.

//Camilla
#5 - 15 september 2005 20:23
Du/ni är inte sugen på Ciklider? (förutom skalarer som är en sydamerikansk ciklid).
#6 - 15 september 2005 20:24
[QUOTE=C.Ciklid]Antagligen blir guldisarnas fenor total söndertrasade av skalarerna. Det blev mina, så jag gav bort guldisarna.

//Camilla[/QUOTE]

Det låter inge vidare, men du säger guldisar, menar du då att det var vanliga guldfiskar som fick fenorna söndertrasade eller hade du slöjstjärtar? Slöjstjärtar är ju rätt sega i vattnet och den vanliga guldfisken mycket piggare. Ville bara kolla för att vara säker så att det inte blev något missförstånd här.
#7 - 15 september 2005 20:25
Jag letar efter nån lämplig fisk att ha i mitt akvarium med muränan.. Skrev en tråd om det, men fick inte så mycket ideer som jag hoppats på. De skall tåla en hel del salt och inte vara för aggresiva.

//Camilla
#8 - 15 september 2005 20:27
Det var dock slöjisar. Men eftersom de vill ha rätt kallt vatten blir de lite småsega i varmare vatten. Jag har själv avecklat skalarerna eftersom de tillslut inte gick att ha hos de "vanligare" fiskarna.

//Camilla
#9 - 15 september 2005 20:28
Sprutfiskar kanske funkar. Har ingen direkt erfarenhet av muränor.
#10 - 15 september 2005 20:29
[QUOTE=Gimbo]Du/ni är inte sugen på Ciklider? (förutom skalarer som är en sydamerikansk ciklid).[/QUOTE]

Hej!
Vet faktiskt inte om jag ska vara ärlig.
Tror att det vi är ute efter är ett sällskapsakvarium med lite blandade fiskar utan att det för den skull blir en fisksoppa av allt och naturligtvis att fiskvalet görs med hänsyn att de ska fungera i samma tank.
#11 - 15 september 2005 20:32
Fick det tipset i tråden. Och ja, de verkar ju rätt trevliga. De måste ju bli rätt stora för att inte bli mat åt muränan. Det är föresten en sötvattensmuräna, men den simmar hellst i bräckt vatten. Blir ca 50cm och nu är den runt 40+cm... Tittade på nån regnbågsfisk på en zooaffär.. minns inte riktigt vad de hette! Den var av stimfisktyp, rätt rolig form på kroppen, röda på rygg och lite silvriga på magen... Nån som kan namnet?

//Camilla
#12 - 15 september 2005 20:33
Något som är snyggt är ett gäng med Blå/Marmor-gurami. Dock inte blanda Gurami av olika färger. Då blir det lite soppa av det.
#13 - 15 september 2005 20:37
[QUOTE=Gimbo]Något som är snyggt är ett gäng med Blå/Marmor-gurami. Dock inte blanda Gurami av olika färger. Då blir det lite soppa av det.[/QUOTE]

Passar guramis bra ihop med skalarer då?
Blå gurami är lite tråkig tycker jag, har haft den förut.
Marmor-varianten är därimot snyggare, hur många skulle man kunna tänkas ha tillsammans med skalarerna och kommer de inte att bli hunsade och ihjälskrämda?
#14 - 15 september 2005 20:37
[QUOTE=C.Ciklid]Fick det tipset i tråden. Och ja, de verkar ju rätt trevliga. De måste ju bli rätt stora för att inte bli mat åt muränan. Det är föresten en sötvattensmuräna, men den simmar hellst i bräckt vatten. Blir ca 50cm och nu är den runt 40+cm... Tittade på nån regnbågsfisk på en zooaffär.. minns inte riktigt vad de hette! Den var av stimfisktyp, rätt rolig form på kroppen, röda på rygg och lite silvriga på magen... Nån som kan namnet?

//Camilla[/QUOTE]

Se bara till att ha täckglas om du skaffar Sprutfisk :) De trivs bäst i bräckvatten, precis som muränan.

Tyvärr vet jag inte dilken regnbåge :(
#15 - 15 september 2005 20:39
[QUOTE=Blindsillen][QUOTE=Gimbo]Något som är snyggt är ett gäng med Blå/Marmor-gurami. Dock inte blanda Gurami av olika färger. Då blir det lite soppa av det.[/QUOTE]

Passar guramis bra ihop med skalarer då?
Blå gurami är lite tråkig tycker jag, har haft den förut.
Marmor-varianten är därimot snyggare, hur många skulle man kunna tänkas ha tillsammans med skalarerna och kommer de inte att bli hunsade och ihjälskrämda?[/QUOTE]

Jag hade 8st Marmorguramisar (10-15cm) ihop med 4st Skalarer. Det är en klockren kombination.
#16 - 15 september 2005 20:42
Ha ha!! Jag hittade regnbågen!!! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=248
Visade precis min man sprutisen, men som vanligt var han lite anti... He he.. jag får väll övertala honom med en whiskey!! :D

//Camilla
#17 - 15 september 2005 20:44
Så det är en klockren kombination.
Undrar just om guldguramin skulle vara en lika bra kombination?
Skulle vilja ha lite färgglada fiskar i akvariumet också som lyser upp lite, guldguramin är väldigt fin tycker jag.
#18 - 15 september 2005 20:45
[QUOTE=C.Ciklid]Ha ha!! Jag hittade regnbågen!!! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=248
Visade precis min man sprutisen, men som vanligt var han lite anti... He he.. jag får väll övertala honom med en whiskey!! :D

//Camilla[/QUOTE]

Det gör du helt rätt i. Whisky funkar i alla lägen.

Off Topic:
Bara i USA som man stavar Whiskey med "ey" :) Ge honom en Whisky i stället :)

Du skulle inte ta upp det. Nu högg det tag i Whisky-tarmen :D
#19 - 15 september 2005 20:47
Glömde visst o kommentera Regnbågen... Vilket annorlunda utseende :D
#20 - 15 september 2005 20:49
[QUOTE=Blindsillen]Så det är en klockren kombination.
Undrar just om guldguramin skulle vara en lika bra kombination?
Skulle vilja ha lite färgglada fiskar i akvariumet också som lyser upp lite, guldguramin är väldigt fin tycker jag.[/QUOTE]

Borde funka lika bra med Guldgurami.
#21 - 15 september 2005 20:51
Lite offtopik för att retas.. ;) Skottsk och en amerikanare! :D
//Camilla
#22 - 15 september 2005 20:55
[QUOTE=C.Ciklid]Lite offtopik för att retas.. ;) Skottsk och en amerikanare! :D
//Camilla[/QUOTE]

Härligt...! Ser att min favorit är med Dalwhinnie 15år är på plats!!! Alltid ett måste i varje mans barskåp :)

Har en svärfar som är Whiskykonsult, så det gäller att man gillar whisky :)
#23 - 15 september 2005 21:02
Har gett min man en whiskyprovning i födelsedagspressent. 10 olika whiskys, mat och cornelius trubadur kväll. 600:- Tyckte jag inte var farligt. :)

Återgår till fisken...
Blindsillen, kanske Månfisken skulle kunna vara nått i stället för skalarerna :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=387

//Camilla
#24 - 15 september 2005 21:06
[QUOTE=C.Ciklid]Har gett min man en whiskyprovning i födelsedagspressent. 10 olika whiskys, mat och cornelius trubadur kväll. 600:- Tyckte jag inte var farligt. :)

Återgår till fisken...
Blindsillen, kanske Månfisken skulle kunna vara nått i stället för skalarerna :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=387

//Camilla[/QUOTE]

Det är en mycket bra present!

Jo, vi ska väl inte förstöra tråden mer nu med sprit :D

Månfisken är väldigt vacker. Fast det är mycket synd att den tappar färgen med åldern.
#25 - 16 september 2005 06:52
Jag tycker att det skulle va snyggt med ett gäng fjärlisciklider med skalarerna.
#26 - 16 september 2005 07:44
[QUOTE=MichaelE]Jag tycker att det skulle va snyggt med ett gäng fjärlisciklider med skalarerna.[/QUOTE]

Ja du har rätt. Har jag inte tänkt på tidigare :)
#27 - 16 september 2005 08:45
Kollade in fjärilscikliderna, dom var väldigt fina.
Tror också att dom skulle passa bra, dom verkar rätt fredliga mot andra fiskar också om man får tro på de som skrivit under artbeskrivningen.

Hur många fjärilsciklider är det lämpligt att stoppa ner i tanken tillsammans med scalarerna då?

Annons