Kom med förslag.

#1 - 6 juni 2010 21:24
Jag har nyligen efter mycket om och men fått ordning på mitt 540l kar och nu även fått i lite fisk, Jag tycker att de känns lite naket men kan inte säga exakt vad som saknas, Vet att de ska i lite mer växter dock, Kom gärna med förslag.

http://img12.imageshack.us/img12/2400/helbild.jpg

Johan
#2 - 6 juni 2010 21:31
Ja mer växter! Några stora fina svärdplantor längst bak kanske? Och stora rötter och stenar är alltid fint :) Vad har du för fisk?
#3 - 6 juni 2010 21:35
aa lite naket känns det allt :P

bort med den där "ruinen" eller vad det är. hör inte hemma i ett akvarium i min mening.

i med massa sten o rötter o tokmyclet växter! långa fina vallisar o som sagt stora svärdsplatntor där bak. längre fram kan du ja anubis eller nått liknande. javaormbunke kanske. :P
#4 - 7 juni 2010 18:19
Håller med Hannesc! Mkt mer växter, och bort men de konstgjorda grejerna. Skulle nog satsa på en hel del rötter, det tycker jag är jättefint!! Massa grönt o "trä"!
#5 - 7 juni 2010 21:11
jag är ju bara en nybörjare som har fått igång sitt 375-liters precis men jag skulle också säga att konstgjorda "ruiner" går bort.. Jag har ungefär samma problem i mitt kar - det ser lite naket ut, men jag har en plan... har fått lite dille också på flytväxter, så det kanske kunde vara något? Bilder på mitt kar finns på http://ettlitettricks.blogspot.com men då det oockså är lite naket så kanske det inte är något bra tips...
#6 - 8 juni 2010 15:50
jag tror att om du bara har i mer växter, MYCKET MER växter så ser det nog bättre ut. sen rötter och stenar passar ju fint också. kanske mer fiskar också. det ser ut som att du har rätt få. ;)
#7 - 12 juni 2010 20:39
Tack för alla förslag.

Har idag varit och köpt lite mer växter samt lite fisk, Blev 4st Scalarer samt 2 st av en variant jag inte minns namnet på. Kommer dock lägga upp bilder snart,

Jag har även planer på att skaffa en typ krokodil eller liknande samt man kopplar en luftpump till, så den blåser ut bubblor, Nån som vet hur de påverkar fiskarna?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 12 juni 2010 20:47
Kramer84 skrev:
Jag har även planer på att skaffa en typ krokodil eller liknande samt man kopplar en luftpump till, så den blåser ut bubblor, Nån som vet hur de påverkar fiskarna?

Det driver ut CO2 ur akvariet - vilket växterna behöver - så det är alltså negativt för växterna.
#9 - 12 juni 2010 21:52
Så, numera ser de ut såhär, lite mer växter kommer troligtvis skaffas under morgondagen,

http://img217.imageshack.us/img217/2400/helbild.jpg

Nån som har en bra fisk att rekommendera, Gärna färgstark,

De fiskar som finns nu är:

4st Scalare
2st Palettciklider
2st Påfågelsciklider
1st Segelfenspleco (Gibbiceps)
1st Regnbågshaj.

Jättetacksam för hjälp.
#10 - 12 juni 2010 22:23
Kramer84 skrev:
Så, numera ser de ut såhär, lite mer växter kommer troligtvis skaffas under morgondagen,

http://img217.imageshack.us/img217/2400/helbild.jpg

Nån som har en bra fisk att rekommendera, Gärna färgstark,

De fiskar som finns nu är:

4st Scalare

2st Palettciklider

2st Påfågelsciklider

1st Segelfenspleco (Gibbiceps)

1st Regnbågshaj.

Jättetacksam för hjälp.
Det ser ganska tomt ut pga att det är tomt...:p Du kan väl skaffa 2 maffiga redmorerötter och binda javaormbunke på och javamossa sen lite cryptocoryner och sten runt rötterna;) ang.fisk så tycker jag inte du ska blanda i några fler arter det, det är redan lite av en fisksoppa, skaffa iställer fler av de arter du har (dock inte pleco som blir ohyggligt stor[:o])
#11 - 13 juni 2010 06:40
En liten kommentar, jag tror påfåglarna blir alltför våldsamma mot de andra fiskarna du har. Scalarer exempelvis. Det kommer du snart att märka att det inte fungerar.

Om du injte hade varit där du nu och med det att du vill ha färgstarka fiskar kanske du frånbörjan skulle kört med malawi istället.
#12 - 21 juni 2010 11:02
håller med om att det ser tomt ut. vill forfarande ha bort ruinen o absolut bort med bubblorna. som kjell sa så är4 det inte särkuillt bra för växterna. ( + att personligen tycker jag det är skitfult o låter alldeles för mycket)

lite av fisksoppa som sagt. Läs gärna på om fiskarna innan du köper. som Dre säger så kan påfåglarna bli riktigt jobbiga mot scalarerna tex. inget kul.

mer växter förresten!
#13 - 21 juni 2010 18:07
Mer grönt skulle jag absolut köra på! Det är ju otroligt bra då växterna hjälper till att hålla vattenvärdena bra. I mitt 86 liters startade jag med 11 krukor växter. Du har..2?
#14 - 21 juni 2010 18:17
Nu hoppas jag inte att du tar det fel, utan det är rak och ärlig kritik från min sida, och eftersom du frågade så...;).
Bakgrunden är inget vidare, då är det bättre du vänder på den planschen och hoppas på att den är enfärgad som är i mina ögon mycket snyggare.
Skaffa ett par stora rötter som du försöker dölja tekniken bakom, och sedan ett stort gäng mindre rötter som spretar lite här och där. Nu har du gjort lite galet om du vill ha växter, genom att köpa lite fel fiskar med Påfåglarna då de kan få för sig när de växt till sig, att den växten inte ska vara planterad där;).
Byter du ut dessa mot ett gäng tetror, 30-40 st minst, ett bra gäng med Corydoras och sedan är det grönt att köpa på dig minst ett 20-tal krukor med akvarieväxter. Tyvärr är en av växterna du har nu en sumpväxt så den kommer att multna och riskera vattenkvalitén om ett par veckor och det är den gröna med vita kanter.
Nu kommer detta att kosta dig en slant, men ska du ha lite fason på karet är det tyvärr något som är mer eller mindre nödvändigt. Är det däremot inte så bråttom kan du alltid hålla ögonen öppna efter privatannonser på både växter och tillbehör:).
#15 - 21 juni 2010 18:56
ansjo skrev:
Är det däremot inte så bråttom kan du alltid hålla ögonen öppna efter privatannonser på både växter och tillbehör:).

Privatannonser är helt fantastiska och man kan snabbt och billigt fixa till ett större kar så, med några väl rotade från butik som komplement. :)

Annons