kom i gruset: snäckinvadering-hur få bort?

#1 - 3 februari 2008 13:25
Ja, jag köpte en vanlig säck grus och nu typ 2 år efter fullkomligt svärmar mitt akvarie av små snäckor.. När jag köpte gruset såg jag nog att det fanns några snäckskal men det fanns ingen levande såvitt jag såg. Hur kan snäckorna isåfall klara sig eller bara "bli till"?? Och min huvudsakliga fråga: Hur får jag bort dem?:(
#2 - 3 februari 2008 13:42
fast är det nte större chans att du fått det med växterna, gruset var väll torrt eller köpte du beg?
grus spolar man ju dessutom genom med hett vatten.

iaf mata mindre, plocka dom du ser och locka fram dom som gömmer sej med ett salladsblad på botten som får ligga ngn timme.
det går fort att få invasion men krävs tålamod och tid för att få bort dom och återgärda det som skapade invasionen.
#3 - 3 februari 2008 13:42
Oftast kommer dom med växter. har du köpt massa växter?
#4 - 3 februari 2008 13:48
Det kan faktiskt hända att dom kommit med växterna, nu när ni säger det så[:o], jag fick nämligen ganska många växter av en bekant så.. okej, ska försöka med operationen då, tack för tipsen:p
#5 - 3 februari 2008 13:51
har du en rimlig stl på akvariet och några hundra extra i plånboken så kan du skaffa ett gäng städare som hjälper dej:-D
Botior är helt suveräna, men tänk på att dom vill vara några st.
finns en del olika men mtt hjärta är stulet av praktbotiorna iaf:-D
#6 - 3 februari 2008 14:00
Sen har du ju min favorit kulfisk :D
#7 - 3 februari 2008 14:12
alltså akvariet är ungefär 70 l(mycket rymligt ändå) och där bor 5 platy och en pansarmal. Skulle jag kunna ha någon botia? Kulfisk vad jag vet är väl lite aggresiv men oj så cool ändå:D
#8 - 3 februari 2008 14:22
Det finns ju mindre botior. Pakistanbotior. De är väldigt trevliga och bör gå några st tillsammans. Obs botior är väldigt effektiva på att käka yngel med! I mitt växtakvarium där det finns Black Mollys klarar sig inte ens mer än något enstaka yngel av dem...
#9 - 5 mars 2008 19:37
ajdå ,så dom äter yngel..:/ menmen..e dom dyra då? pakistanbotia alltså.[:o]
#10 - 5 mars 2008 19:42
Läs denna tråden som är i full gång.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116145
#11 - 9 mars 2008 22:32
Jag har läst att sniglar , dessa invationsinvånare, kan överleva ca 10 år i torka... Om det stämmer vet jag ju inte till hundra procent men det stod det i en akvariebok jag hittade... Har själv invation just nu och de växter jag har tog jag från ett annat akvarium här hemma som inte hade sniglar och nu har jag sniglar...
#12 - 11 mars 2008 09:41
köp snigelätande sniglar...

Annons