Kolsyrat vatten i akvariet?

#1 - 3 februari 2004 15:09
...
#2 - 3 februari 2004 15:17
kolla under växter & alger finns flera inlägg om CO2 där och någon som det står om Kolsyrat vatten med
#3 - 3 februari 2004 15:19
...
#4 - 3 februari 2004 18:58
...
#5 - 3 februari 2004 19:01
Ursprungligen skickat av blope

Tänkte bara berätta hur det gick med Loka i akvariet.

Hällde i en liten 33cl flaska i samband med vattenbyte i mitt 80l akvarie. Hällde samtidigt i lite bikarbonat och TMG. Växterna bubblar, och det har jag aldrig sett dem göra förut. Fiskarna är glada som vanligt. Om jag ska fortsätta med denna metod ska jag nog kolsyra mitt vatten själv samt hålla koll på pH-värdet.

Nu blev jag nyfiken! Hur mycket bikarbonat hade du i? Vad är TMG?
#6 - 3 februari 2004 19:04
...
#7 - 3 februari 2004 19:09
Hur ofta ska man/du hälla i denna blandning? Blir nyfiken om detta fungerar. Har själv ett 375 liters och har nu inte råd med en CO2 utrustning. Men jag vill ju gärna att mina växter ska växa ännu bättre! Växer inte algerna med då förresten?

Försökte titta på din hemsida men det gick inte komma dit. Fel address eller har du tagit bort den?
#8 - 3 februari 2004 19:39
...
#9 - 3 februari 2004 19:44
Så ett inlägg för ett tag sen på en otroligt enkel och billig co2 anläggning.Den bestod av 2 pet flaskor och en syresten.Någon som vet vilket inlägg det va i?
Fredrik
#10 - 3 februari 2004 19:48
Jag hoppas du skriver in här om ett par veckor så jag/vi får veta hur det funka.

Nu kom jag in på sidan! Häftigt med dokumentation från en sån lång tid!!! Men du,*fniss* Vad gör teskeden och sockerbiten i karet?

<font color="purple">fredrikakesson- Om du hittar den kanske du kan lägga in filen här för jag har tittat runt men inte hittat någon sån artikel!</font id="purple">
#11 - 3 februari 2004 20:03
Börja med att läsa hela denna artikel innan ni börjar laborera: http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=2 och om ni sedan vill prova så gå hit: http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35
#12 - 3 februari 2004 20:13
Sockerbit? Det är väl en zukkinibit(?) =D
#13 - 3 februari 2004 20:13
...
#14 - 3 februari 2004 20:18

...Men jag tycker att det ser töntigt ut med två PET-flaskor bredvid akvariet.. sorry ni som har det ;) men ni kanske gömmer dem på något sätt.. för mig skulle det inte passa allafall!...

Jisses så töntig jag är när jag kör mäsk-CO2 i så fall - jag har mina flaskor på lysrampen då. ;O)
#15 - 3 februari 2004 20:23
blope.

Jag tycker det ska bli jätte intressant att följa ditt projekt! Funkar det så snor jag hela ideen till mitt kar! Men bara med lokagrejen för den verkar kul! Jäst vid karet och sånt vill jag inte ha heller.
#16 - 3 februari 2004 20:35
...
#17 - 3 februari 2004 20:44

Marie J, den som väntar får se... du får spana i tråden om säg 2 veckor typ.. :)

*hoppas på positivt besked vid det laget*

*håller tummarna för er*

Lycka till!
#18 - 3 februari 2004 20:47
Ett väldigt enkelt och förhållandevis billigt alternativ till dyra CO2-anläggningar och stora klumpiga PET-flaskor är Sera CO2-Tabs plus, som är brustabletter man lägger i efter behov och som avger ett moln av koldioxid, köpes förpackat i en tub som rymmer 20 tabletter och som kostar ca. 75:-. Har kört med detta sedan i sommras och det funkar finfint och är busenkelt. Nackdelen är att all koldioxid utsöndras på en gång och inte droppvis konternueligt som med CO2-maskiner och PET-flaskor.
#19 - 3 februari 2004 20:58

klara, inget är fel så länge du tycker det är bra :) bara det funkar alltså ;)

Menar det [^], fast just nu fungerar ingenting så jag ska riva hela karet. Det är därför jag gav första länken i första inlägget, viktigt att veta vad man ger sig in på. Väntar med spänning på hur det går med ditt experiment.
#20 - 3 februari 2004 20:58
Ursprungligen skickat av kampfisken

Ett väldigt enkelt och förhållandevis billigt alternativ till dyra CO2-anläggningar och stora klumpiga PET-flaskor är Sera CO2-Tabs plus, som är brustabletter man lägger i efter behov och som avger ett moln av koldioxid, köpes förpackat i en tub som rymmer 20 tabletter och som kostar ca. 75:-. Har kört med detta sedan i sommras och det funkar finfint och är busenkelt. Nackdelen är att all koldioxid utsöndras på en gång och inte droppvis konternueligt som med CO2-maskiner och PET-flaskor.

Hur många tabletter ska det vara per 100 liter vatten och hur ofta gör man det?
#21 - 3 februari 2004 20:59
Då är det bra att ha kampfiskar.
#22 - 3 februari 2004 21:15
Ursprungligen skickat av pö

[?]Vad menar du pö??? Förtår inte inlägget???[?]
#23 - 3 februari 2004 21:23
Ursprungligen skickat av pö

Som vanligt så har jag lite svårt att förstå vad pö menar.......Vad menar du?

Till klara: Om du vill veta huruvidare det behövs tillsats av co2 i ditt kar kan du ta reda på med hjälp av denna enkla tabellen:
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif
Om du ligger inom det gröna fältet så behövs ingen co2 tillsats och du kan köra på med full dos tmg. Om du ligger under så kan du antingen tillsätta co2 eller dra ner på tmg till halv dos. Att ändra på utblåset så att det inte vädrar ytan så mycket är råd man hör ibland, men gör inte det, det har andra konsekvencer också. Om du ligger över så kommer dina fiskar att få förgiftningssymptom (inte vidare lätt att nå). OKI, nu vet vi var vi ligger och skall åtgärda det. Men det är också bra att veta varför vi ligger över eller under (själva verket alltid under om tillsats ej skett). Om man ligger under så kan det bero på att man har mycket ljus som gör att växterna konsumerar mycket co2. Det kan omvänt också bero på att man har för mycket växter i förhållande till ljus. Så vill man nå det gröna fältet så kan man antingen minska växtbeståndet eller minska ljuset. Det sista alternativet är det jag själv förespråkar, nämligen co2 tillsats på ett eller annat sätt. Kom ihåg att om du vill ha ytterligare fart på växterna och fläskar på med mer ljus så se till att först säkra goda co2 nivåer annars så eldar du åt algerna. Givetvis så ökar växternas övriga näringsupptag i relation till ljusökningen, men sällan så mycket att full ranson tmg i veckan blir atillräckligt. Jag själv har sådan näringsåtgång att jag ger dubbel dos varje dag, men det är ytterst sällsynt att det går och aldrig nödvändigt. Jag bara gillar att fläska på.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
#24 - 4 februari 2004 07:51
Vad är det för nackdel med att hela Co2 tabletten löser sig på en gång, kontra en anläggning där det kommer bubblor med jämna mellanrum?
Kan någon förklara skillnaden, alltså för och nackdelar?
#25 - 4 februari 2004 18:13
small: Som jag förstått det är problemet att om man kör på med för mycket Co så kan PH dyka kraftigt och detta påverkar fiskarna negativt, detta gäller i alla fall om man kör Co på vanliga vis, vet ej om samma gäller för tabletter, men har svårt att se att det skulle vara någon skillnad (kanske något KH höjande i också?).
#26 - 4 februari 2004 18:56
Eftersom akvariet är ett öppet system så försöker vattnet hela tiden ligga i ekvillibrium med luften/atmosfären som har en CO2-halt på 0,3 ppm.

Skapar tabletten en tillfällig spik på låtsäga 20 ppm så försvinner den ganska snabbt ur akvariet.

När CO2-halten ökar snabbt så dyker pH:t snabbt. När CO2-halten åter minskar så ökar pH:t.

Med tabletter och kolsyrat bordsvatten får man alltså hela tiden snabba pH-förändringar som fiskar eventuellt inte mår så bra av.

Fast ni blivande växtakvarister: Kör på! Det är kul när man märker vilken extrem tillväxt lite CO2 kan göra. Takashi Amano började också med bordsvatten.
#27 - 4 februari 2004 19:34
Det finns ganska små högtrycksCO2-anläggningar som fungerar ganska bra på små akvarium. Sera har bland annat ett som baseras på Sodastream-flaskor. Fungerar ganska bra. Man bör dock komplettera med en elektrisk ventil som stänger av CO2-tillförseln under natten, när inte växterna använder CO2. Notera att sodastreamflaskor kör med reducerat tryck. Inte fullt tryck som brandsläckare eller andra CO2-flaskor. Jag vet, jag har nämligen provat (övertrycksventilen löste ut, och det blev kallt i rummet :-)
#28 - 4 februari 2004 20:01
Till Topfrog: Tack för bistånd :O)
Vet att jag ligger under med CO2 = KH 3-4 och pH 7.2-7.4.
Algerna frodades och Cryptocorynerna smälte bort helt då jag sänkte pH med Seachems pH7-buffer samtidigt som jag körde mäsken i september-november. Slet bort mäskflaskorna och planterade H. polysperma + horsärv i massor + lät bli syrorna jag testat med. Algerna har dämpat sig lite sedan dess.

I januari var det dags att byta ut två av de fyra lysrören och nu har jag tre TLD 89 (två med reflektorer) och ett TLD 96. Mäter järnhalten varannan dag just nu och den ligger på 0 så jag har skvätt friskt med TMG sen lysrörsbytena + att Cryptocorynerna växt upp igen och kräver sin bottengödning.

Måste ändå tömma karet för tillfällig flytt då vi ska renovera rummet där det står och eftersom växterna fått så mycket stryk av mitt macklande så blir det räddas vad som räddas kan + köpa nya. Men sen gäller CO2 från start... därför läser jag varenda tråd som andas CO2, växtgödning och belysning. :O)
#29 - 4 februari 2004 20:15
Hejsan.

Läste i en bok om att tillsätta mineralvatten.
Volvic är välkänt bland akvarieägare som behöver ett mjukt vatten för vissa arters fortplantning.
Vlavert är ett medelhårt vatten medans Evian är ett hårt vatten.

Volvic, pH7, dH2.8, dKh2.8
Valvert, pH7.2-7.4, dH8.4-9.5, dKh7.8-9
Evian, pH7.2-7.4, dH16.2-16.8, dKH16.2-16.8
#30 - 9 februari 2004 14:13

Men jag tycker att det ser töntigt ut med två PET-flaskor bredvid akvariet.. sorry ni som har det ;) men ni kanske gömmer dem på något sätt.. för mig skulle det inte passa allafall!

Vem har sagt att det ska var pet-flaskor? (har en dunk)
Vem har sagt att den ska synas?[;)]
#31 - 20 februari 2004 13:33

Marie J, den som väntar får se... du får spana i tråden om säg 2 veckor typ.. :)

*hoppas på positivt besked vid det laget*

Hohoooooo - hur går det? Nyfiken ju... har gått mer än två veckor. ;O)
#32 - 23 februari 2004 14:09
...
#33 - 23 februari 2004 14:31
[quote]Ursprungligen skickat av fredrikakesson
Så ett inlägg för ett tag sen på en otroligt enkel och billig co2 anläggning.Den bestod av 2 pet flaskor och en syresten.Någon som vet vilket inlägg det va i?
Fredrik
[/quote Det du pratar om måste vara (mäsk) jag kör med det det funkar alldeles ut märkt jag blandar 1liter vatten och 1dl socker och en nypa jäst du kan ju prova dig fram.
#34 - 23 februari 2004 14:46
blope: Inga större resultat med mineralvatten alltså?

nisse33: Nej, det finns tonvis med CO2-inlägg, men kika in här: http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page37.html
#35 - 23 februari 2004 14:59
...
#36 - 23 februari 2004 15:06
Det kan alltid vara bättre tycker man själv ;O)
Bara växterna trivs och växer och du slipper alger så är mycket vunnet. Kommer också att köra igång med mäsken igen när jag nyinreder 375an som nu står tom pga renovering. Ska bli otroligt roligt att få börja om helt. Lycka till med allt!
#37 - 23 februari 2004 15:18
...
#38 - 23 februari 2004 15:24
Inte här... men på hemsidan ;)

Annons