Ursprungligen skickat av pö
Då är det bra att ha kampfiskar.
Som vanligt så har jag lite svårt att förstå vad pö menar.......Vad menar du?
Till klara: Om du vill veta huruvidare det behövs tillsats av co2 i ditt kar kan du ta reda på med hjälp av denna enkla tabellen:
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif
Om du ligger inom det gröna fältet så behövs ingen co2 tillsats och du kan köra på med full dos tmg. Om du ligger under så kan du antingen tillsätta co2 eller dra ner på tmg till halv dos. Att ändra på utblåset så att det inte vädrar ytan så mycket är råd man hör ibland, men gör inte det, det har andra konsekvencer också. Om du ligger över så kommer dina fiskar att få förgiftningssymptom (inte vidare lätt att nå). OKI, nu vet vi var vi ligger och skall åtgärda det. Men det är också bra att veta varför vi ligger över eller under (själva verket alltid under om tillsats ej skett). Om man ligger under så kan det bero på att man har mycket ljus som gör att växterna konsumerar mycket co2. Det kan omvänt också bero på att man har för mycket växter i förhållande till ljus. Så vill man nå det gröna fältet så kan man antingen minska växtbeståndet eller minska ljuset. Det sista alternativet är det jag själv förespråkar, nämligen co2 tillsats på ett eller annat sätt. Kom ihåg att om du vill ha ytterligare fart på växterna och fläskar på med mer ljus så se till att först säkra goda co2 nivåer annars så eldar du åt algerna. Givetvis så ökar växternas övriga näringsupptag i relation till ljusökningen, men sällan så mycket att full ranson tmg i veckan blir atillräckligt. Jag själv har sådan näringsåtgång att jag ger dubbel dos varje dag, men det är ytterst sällsynt att det går och aldrig nödvändigt. Jag bara gillar att fläska på.
MVH
Magnus
MVH
Magnus