Kolsten från lokstall i akvarium?

#1 - 24 oktober 2012 22:47
Hej,

ska snart starta upp ett 350 liters till mina Malawiciklider som nu går i ett mindre kar. Har plockat massa kolsten vid ett lokstall som jag kokat och tänkt silicona ihop till grottor. Är dessa stenar okej att använda tro? Har googlat en del men hittar inget om egenplockade kolstenar, vill vara på den säkra sidan. :)
#2 - 24 oktober 2012 23:35
Skulle inte våga använda någonting från en så förorenad plats.
#3 - 25 oktober 2012 06:44
Säger nog likadant, om det är ett gammalt lokstall har säkert stenarna fastbrända rester med asbest i etc. Mycket har nog sköljts ner av regn etc genom åren men jag skulle inte ens gå omkring där utan skyddsdräkt.
#4 - 25 oktober 2012 07:54
Fastbrända asbestrester på stenkol och skyddsdräkt??
Nog för att järnvägen generellt sett är och har varit en ganska smutsig miljö men det finns ingen anledning att överdriva.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 oktober 2012 08:40
Det är säkert 25-30 år sedan som jag hade kolstenar i ett Malawiakvarium men då var det i alla fall inga problem och stenarna och fiskarna lär väl vara samma då som nu.

Fast har för mig att jag för tiotalet år sedan läste någon varning för kolstenar i akvarium, men minns inte vad det handlade om.
#6 - 25 oktober 2012 09:04
Stenkol i sig ser jag inga problem med..
Problemet är väl snarare att TS inte med säkerhet kan veta om kolet i högen från ett lokstall har råkat bada i hormoslyr, kreosot, spillolja eller något annat obehagligt klet någon gång i tiden.. Det kan ju vara så att högen är en bortglömd rest från en sanering, men det kan lika gärna vara rent stenkol i högen.
#7 - 26 oktober 2012 17:54
SCB skrev:
Fastbrända asbestrester på stenkol och skyddsdräkt??

Nog för att järnvägen generellt sett är och har varit en ganska smutsig miljö men det finns ingen anledning att överdriva.

Du skriver det ganska bra i ditt nästa inlägg, ibland är det dumt att chansa.

Jag läste stenkol som ligger mellan slipersena, och där kan i mitt tänkande rester från bromsbelägg ha bränt fast. Förr var det väl asbest i tågbromsarna?

Jag har en gång tvättat motordelar i diesel, skulle ju inte ha det på händerna så jag skippade skyddshandskar. Gick kalas en stund, men efter ett tag började det svida i händerna och de svullnade upp. TJO. Efter det tänker jag lite mer, nu hände ingenting mer och någon dag senare var mina händer tillsynes ok igen.

Därav tycker jag att det finns platser man bör undvika att rota i, tex lok- och lastbilsverkstäders gårdar etc, gamla kemifabriker etc. Vill man ha kolsten går det nog att få tag på med bättre stamtavla. Om nu stenarna skulle ha dåliga rester av något, hur kul är det att döda ett gäng fiskar i onödan?

Annons