Kolsten

#1 - 16 november 2006 19:12
Är det farligt att ha kolstenar som dekoartion i akvariet? Jag är ute efter lite mörkare stenar som ska få mina tetror att visa sina färger mera. Men jag tänkte nu att kolstenarna kanske avger kol och förstör vattnet?

Ungefär hur mycket kostar kolstenar per kg?
#2 - 16 november 2006 19:16
Finns ju att köpa i akvariebutiker. Jag har aldrig hört om någon som köpt kolstenar, som fått problem pga av dom, skulle inte heller tro det om man inte doppar stenarna i bensin innan man lägger dom i karet ;)
Hos Zoomässan kostar dom 55kr/kg, enda stället jg vet vad dom kostar, men det är ju ganska dyrt iaf.
#3 - 16 november 2006 19:20
inga problem att ha kolsten i akvariet. men enligt mig inte speciellt snyggt, men det är ju en smaksak.. 55kr/kg är kanske dyrt men kolsten är ju väldigt lätt så de blir ju inte så dyrt ändå..
#4 - 16 november 2006 19:23
inga problem att ha kolsten i akvariet. men enligt mig inte speciellt snyggt, men det är ju en smaksak.. 55kr/kg är kanske dyrt men kolsten är ju väldigt lätt så de blir ju inte så dyrt ändå..

Ja, det låter rätt dyrt. Vad skulle du göra för att få glödbandstetror och neoner att visa sina färger ordentligt då? Just nu har jag någon plaststen som är ljusbrun och ampellilja i karet. Du får gärna ge mig tips på hur du skulle göra :)
#5 - 16 november 2006 19:24
Leonard skrev:
Finns ju att köpa i akvariebutiker. Jag har aldrig hört om någon som köpt kolstenar, som fått problem pga av dom, skulle inte heller tro det om man inte doppar stenarna i bensin innan man lägger dom i karet ;)

Hos Zoomässan kostar dom 55kr/kg, enda stället jg vet vad dom kostar, men det är ju ganska dyrt iaf.

Haha, nej. Jag hade inte tänkt förgifta fiskarna med bensin iaf ;) men 55 kr/ kg låter lite väl dyrt.
#6 - 16 november 2006 19:30
jag tycker att mörk botten är ganska snyggt till färgglada stimfiskar. sen kan du ju köpa ett nytt lysrör som framhäver fiskarnas färger.
#7 - 16 november 2006 19:34
Jag har letat efter svart grus att köpa men det finns bara i 1 l påsar för 49 kr/ styck. Och det är lite mer än jag har plånbok för just nu.

Lysrör letar jag efter.

Hur många liter grus behöver man till ett 54- liters kar ungefär?
#8 - 16 november 2006 19:38
det finns svart blästersand på biltena som är väldigt mycket billidare.

vet inte hur många kg du behöver, beror på hur tjockt lager du vill ha.
#9 - 16 november 2006 19:44
ok. dessvärre så ligger ingen Biltema nära mig :(

Jag vill väl ha ungefär 1½-2 cm tjock sandbotten.
#10 - 16 november 2006 20:15
Om jag inte minns fel så var det något med det svarta blästersilikatet som inte var bra
#11 - 17 november 2006 16:59
Leonard skrev:

Sorry att jag skrev 55kr/kg, det var ju 25kr/kg, lite skillnad :D
Det var ju ganska billigt. Det väger ju inte så mkt heller.
#12 - 17 november 2006 18:11
Leonard skrev:
Sorry att jag skrev 55kr/kg, det var ju 25kr/kg, lite skillnad :D

Det var ju ganska billigt. Det väger ju inte så mkt heller.

Helt klart en jätteskillnad :D
#13 - 17 november 2006 20:52
25 kr/kg är nog ganska mycket normalpris på kolsten, och ett kilo är rätt mycket, de är ju som sagt rätt lätta.

Svart sand köpte jag i min loakla zooaffär för runt hundralappen för 30kg, blästersilikat var det.

själv tycker jag det är kanonsnyggt med kolsten, om man matchar det med sanden och gärna bakgrunden, as such:
#14 - 17 november 2006 21:06
MIn största kolsten som jag har i mitt akvarium är över 2dm "lång" och den väger inte mer än ett halvt kilo...dom är förvånansvärt lätta
#15 - 17 november 2006 21:19
gickan_87 skrev:
Ja, det låter rätt dyrt. Vad skulle du göra för att få glödbandstetror och neoner att visa sina färger ordentligt då? Just nu har jag någon plaststen som är ljusbrun och ampellilja i karet. Du får gärna ge mig tips på hur du skulle göra :)

Har du funderat på torv?
#16 - 18 november 2006 07:06
IaMtHeJoKe skrev:
MIn största kolsten som jag har i mitt akvarium är över 2dm "lång" och den väger inte mer än ett halvt kilo...dom är förvånansvärt lätta

Smal sten eller den flyter?
#17 - 18 november 2006 11:57
jolon skrev:
Har du funderat på torv?

Nej, jag trodde inte att man kan använda torv i akvarium. Berätta gärna lite mer!
#18 - 18 november 2006 12:06
Funkar det bra med aluminiumsilikat i karet? Då är det ju ett bra alternativ för alla som vill ha svart bottensubstat.
#19 - 18 november 2006 16:07
flygrc skrev:
Smal sten eller den flyter?

Nope den är ganska bred med...den är jättelätt iaf.. även om det låter konstigt
#20 - 19 november 2006 16:49
Danei skrev:
Funkar det bra med aluminiumsilikat i karet? Då är det ju ett bra alternativ för alla som vill ha svart bottensubstat.

Ja, det är samma sak som svart rådasand. Jag har det, den är mkt vass. igår fick jag tom en flisa i fingret, riktigt vassa! Så bottenlevande fiskar som släpar sig längs bottnen är ju ingen hit med sån sand, t ex Pansarmalar, Kuhlii, m.m.
Biltema har ju blästersilikat, det borde vara ungefär samma sak. också mkt billigare som sagt.

Annons