kolsten (?)

#1 - 2 februari 2011 14:14
Har läst lite på diverse håll här på forumet att VISS sten inte är så bra att ha i karet, även om det säljs i butik, är rätt sugen på att fylla en stor del av neonburken med kolsten.
Någon som vet något om detta?
Sen även: Hur mycket väger den (alltså, jämfört med t.ex. hederlig gråsten), hur mycket kostar den på ett ungefär och är den lätt att få tag på?
#2 - 2 februari 2011 14:20
osäker på vilket sten som är olämplig men kolsten vägar iaf inte så mycket som gråsten. ganska lätt faktiskt
#3 - 2 februari 2011 14:21
hannesc skrev:
osäker på vilket sten som är olämplig men kolsten vägar iaf inte så mycket som gråsten. ganska lätt faktiskt

aha, okej! :) underbart ^^
Bilagor:
#4 - 2 februari 2011 14:22
snacka med micke på DM. han har nog koll på det. (hoppas jag) han säljer inte olämplig sten iaf
#5 - 2 februari 2011 14:29
Hade två kolstenar i mitt SA kar tidigare, bytte ut dem mot landskapsstenar å då såg jag att det var alldeles rostigt på sanden under den ena kolstenen. Så den verkade innehålla en del järn och de är ju kanske inte så bra alltid?
Bilagor:
#6 - 2 februari 2011 14:44
Har massor av kolsten utan bekymmer. Har uppmätt lite högre järnhalt i karet än i kranvattnet vilket iof kan bero på kattsandet jag har under subsratet. Något jag ser som positivt för det gillas av växterna.
#7 - 2 februari 2011 14:46
Kolsten (dvs antracit) och skiffer var liksom de enda inredningsmaterial som fanns på 70-talet... Jadå, det fungerar.
#8 - 2 februari 2011 14:49
vad kan järn ha för negativa effekter på fisk t.ex?
Jag hade bara tänkt ha neontetror i detta karet, och dom är ju rätt tåliga, så det kanske inte gör någonting?
#9 - 2 februari 2011 16:12
Azur skrev:
Kolsten (dvs antracit) och skiffer var liksom de enda inredningsmaterial som fanns på 70-talet... Jadå, det fungerar.

Håller med! Det funkade bra då och borde funka nu! Jag använde detta i många år och såg ingenting negativt med det.
#10 - 2 februari 2011 21:19
Kolsten fungerar ju som filtering också då den är extremt porös med mycket yta för gottigt att växa mot.
#11 - 2 februari 2011 21:24
danne0301 skrev:
Kolsten fungerar ju som filtering också då den är extremt porös med mycket yta för gottigt att växa mot.

Tänker du inte på koks nu? Det är poröst och flyter oftast. Kolsten är relativt slät.
#12 - 2 februari 2011 21:42
Nä koks för mig är sånt man eldade med förr :P Den är väl lättare än gråsten just för att den är porös?
Bilagor:
#13 - 2 februari 2011 22:02
danne0301 skrev:
Nä koks för mig är sånt man eldade med förr :P Den är väl lättare än gråsten just för att den är porös?

Koks var en restprodukt efter att man torrdestillerat ut "stadsgas" ur stenkolen. Den är porös, innehåller mycket aska, men går att elda vidare med om man bara fått upp värmen först.

Numera gör man väl koks för smältverk har jag för mig. Eller är det också förlegat?

Askinnehållet gör nog koks mycket olämplig för akvariebruk!
#14 - 2 februari 2011 22:37
danne0301 skrev:

Skall se om jag hittar en bild på de två.
Bilagor:
#15 - 2 februari 2011 22:45
Bild på kolsten
http://www.pwss.se/product.php?productid=376&cat=59&page=1
beskrivning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stenkol
koks är en slagg produkt från pyrolys bland annat från torrdestilering av stenkol.
Koksen blir därför porösare och flyter oftast.
Bilagor:
#16 - 2 februari 2011 23:02
Fast den kolsten jag har har inte många likheter med stenkol, förutom färgen då, och att om man drar kolstenen hårt mot t ex en annan sten blir det svart. Men det krävs betydligt mer 'skrapande' för att få svart av kolstenen i akvariet än av en kolbit, och kolstenen har en betydligt hårdare yta, mer sten och mindre..kolbit, helt enkelt.

Har dock inget vettigt att tillföra tråden annars, men är lite fascinerad över kolstenen rent generellt, jag blir inte heller riktigt klok på vad det är *egentligen* så att säga.

Jag la fö ner 3 kolstenar i akvariet. 1 fiskade jag upp efter 2 dagar då det växte en massa skumma alger på den. Dessa alger måste funnit med i/på stenen och aktiverats på ngt vis. Inte ens brutal kokning, skrapning och allmänna mordförsök fick dessa alger att försvinna. Övriga två stenarna har 1 vecka senare inte en enda alg. Så.. jag är fascinerad av dem men kan inte bidra med ngt eg - men vill följa tråden.
Bilagor:
#17 - 2 februari 2011 23:20
roosterboy skrev:
Har läst lite på diverse håll här på forumet att VISS sten inte är så bra att ha i karet, även om det säljs i butik, är rätt sugen på att fylla en stor del av neonburken med kolsten.

Någon som vet något om detta?

Sen även: Hur mycket väger den (alltså, jämfört med t.ex. hederlig gråsten), hur mycket kostar den på ett ungefär och är den lätt att få tag på?

Jag har bara kolsten i mitt malawi kar som jag startade för nån vecka sen och än så länge har det inte varit några problem iallafall. Den väger mindre än "vanlig" sten och där vart jag köpte kostade det 38 kr/kg. Borde inte vara några problem att få tag på, brukar finnas.
#18 - 4 februari 2011 10:56
Bara så en gammal man hänger med...

Är "kolsten" detsamma som antracit? Dvs. näst sidta steget i den s.k. inkolningskedjan torv - brunkol - stenkol - antracit - grafit?

Stenkolsblock var väl det man använde på femtio- sextiotal, men vad är då "kolsten"? :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 4 februari 2011 11:13
danne0301 skrev:

Nja, det är möjligt att den är porös men definitivt inte tillräckligt för att den skall fungera som filter. Så utifrån den utgångspunkten är den inte bättre än en gråsten.
Visst kan den finnas några pyttesmå hål i den men dessa är så små att de snabbt täpps igen och dessutom kan inte vattnet cirkulera inne i den och då blir det i så fall en anaerob zon där inte några nyttobakterier lever.

Annons