Kolmårdsfototävlingen avgjord

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 4 februari 2007 09:12
[COLOR=black][FONT=Arial]Så är då Kolmårdsfototävlingen avgjord. Vinnaren blev Lenmar[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Resultatet blev som följer[/FONT][/COLOR]
[FONT=Arial]1/ 6,86 Lenmar/Bidrag 6[/FONT]
[FONT=Arial]2/ 6,79 ansjo/Bidrag 2[/FONT]
[FONT=Arial]3/ 6,77 Petnym/Bidrag 9[/FONT]
[FONT=Arial]4/ 6,68 Arleklint/Bidrag 3[/FONT]
[FONT=Arial]5/ 5,81 Susanne/Bidrag 12[/FONT]
[FONT=Arial]6/ 5,65 Vinter/Bidrag 14[/FONT]
[FONT=Arial]7/ 5,06 Annika/Bidrag 1[/FONT]
[FONT=Arial]8/ 4,70 Cello/Bidrag 4[/FONT]
[FONT=Arial]9/ 4,60 MagicFingers/Bidrag 7[/FONT]
[FONT=Arial]10/ 4,58 Micke/Bidrag 8[/FONT]
[FONT=Arial]Oplacerade blev Rödlöga, Sonja och Jacob[/FONT]

[COLOR=black][FONT=Arial]Priser:[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]1:a pris: ett exklusivt bordsakvarium för räkor eller ett Miniwallakvarium (i trä) skänkt av [/FONT][FONT=Arial][COLOR=#800080]Aquastyle[/COLOR][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]2:a pris: är 3 st Back to Nature Slimline-sektioner skänkta av [/FONT][FONT=Arial][COLOR=#800080]On the Rocks [/COLOR][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]3:e pris är 2 st Back to Nature Slimline-sektioner skänkta av On the Rocks[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]4:e och 5:e pris: är priser enligt [/FONT][FONT=Arial][COLOR=#800080]vinstlistan [/COLOR][/FONT][FONT=Arial]på Zoopet.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Arial]Vi gratulerar vinnarna[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Totalt kom det in 822 röster.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Arial]Kommentar:[/FONT][/COLOR]
[FONT=Arial]En mycket ovanlig fototävling som var extremt rättvis. Alla fotade nämligen med samma kamera och hade lika lång tid på sig att fota (5 minuter). Ingen efterredigering i Photoshop var heller tillåten.[/FONT]

[FONT=Arial]De enda förutsättningar som egentligen skiljde lite åt var att de som fotade först hade lite kortare tid på sig för att hitta ett lämpligt motiv. De som var allra först ut drabbades också lite av att de just då på Tropikariet matade fiskarna vilket gjorde att vattnet för dom var lite smutsigare.[/FONT]
[FONT=Arial]Startordningen utgick från vilken placering man hade fått som ”Årets fotograf”. Dvs ettan där startade att foto här.[/FONT]
[FONT=Arial]Oavsett detta så var det en annorlunda och extremt rättvis fototävling med värdiga vinnare.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Tack:[/FONT]
[FONT=Arial]Ett stort tack till Aquastyle och On the Rocks som har skänkt vinster till tävlingen[/FONT]
#2 - 4 februari 2007 09:17
GRATTIS Vännen du vann även att jag dissade ditt foto nu när jag äntligen vet vems foto var vems...
#3 - 4 februari 2007 09:39
:) Ett stort grattis från Halmstad, nu har du nog haft hjälp av att du fotat med din qviddevittkamera så mycket.
#4 - 4 februari 2007 09:47
Grattis!
#5 - 4 februari 2007 10:21
Grattis!
#6 - 4 februari 2007 10:27
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4][COLOR=DarkOrchid]Galna lyckoyttringar från våra tre rum och kök i Sävedalen. Lennie har tjoat och barnen har dansat!!! Själv tappade jag andan!! YIPPIE!!!! Järnspik vad skitkul!!! Fatusan va jäkla skitroligt!! Yii-ha!!![/COLOR][/SIZE][/FONT]
#7 - 4 februari 2007 10:29
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4][COLOR=darkorchid]YIPPIE!!!! Järnspik vad skitkul!!! Fatusan va jäkla skitroligt!! Yii-ha!!![/COLOR][/SIZE][/FONT]

Där ser man.... Du har ju faktiskt uppgraderat "ramsorna" till det bättre!!:D
Och ett stort Grattis!!!
#8 - 4 februari 2007 10:33
Grattis
admin
Christian Alfredsson
#9 - 4 februari 2007 10:58
Stort grattis. Riktigt kul tävling.
#10 - 4 februari 2007 11:05
Grattis!!!

Grattis till alla vinnare, och tack till alla som givit min bild positiva kommentarer... Intressant att se hur placeringslistan kastats om lite mot hur den i allmänhet brukar se ut... (Utom jag som lyckades hålla mig kvar vid top 3)... ;)
#11 - 4 februari 2007 11:46
petnym skrev:
Grattis till alla vinnare, och tack till alla som givit min bild positiva kommentarer... Intressant att se hur placeringslistan kastats om lite mot hur den i allmänhet brukar se ut... (Utom jag som lyckades hålla mig kvar vid top 3)... ;)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Hur som helst så var det jäkligt gott att för denna enda gångens skull få lite högre betyg än dig, Sonja och Micke :p!! (Om än med några futtiga hundradelar ;)). Jag väntade ju absolut inte att min bild skulle vara med så här högt så jag är minst sagt ...överrumplad... (?). Jättegrattis till er andra som placerade er! Vilka otroligt fina priser det var i denna tävlingen!
[/COLOR][/FONT]
#12 - 4 februari 2007 12:40
Grattis till alla som lyckades fota så bra!!! :D
#13 - 4 februari 2007 12:43
Grattis!
#14 - 4 februari 2007 13:09
grattis grattis...
#15 - 4 februari 2007 14:39
Grattis!
Håller med om att det var en kul tävling. Imponerande att se hur bra vissa av er kom överens med kameran. Kan ju säga att det inte var fallet för mig...:D Men det var som sagt skoj ändå.
#16 - 4 februari 2007 16:25
Det är lite synd att bilderna är stängda för fler kommentarer...
#17 - 4 februari 2007 16:43
Grattis!
#18 - 4 februari 2007 18:24
Grattis till Lenmar och alla andra!
admin
Christian Alfredsson
#19 - 4 februari 2007 18:47
Bilderna är nu öppna för fler kommentarer.
#20 - 4 februari 2007 19:19
[CENTER][FONT=Comic Sans MS][SIZE=7][COLOR=red]Jättegrattis!![/COLOR][/SIZE][/FONT]
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D [/CENTER]
#21 - 4 februari 2007 19:38
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Ett varmt och ödmjukt tack för grattisarna!! Känns lite vansinnigt att vinna en sån "knäpp" (?;)?) tävling egentligen.[/COLOR][/FONT]
#22 - 4 februari 2007 19:56
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ett varmt och ödmjukt tack för grattisarna!! Känns lite vansinnigt att vinna en sån "knäpp" (?;)?) tävling egentligen.[/COLOR][/FONT]

Oj, tur att fotot var bättre än ordvitsen;)

Ett stort grattis i alla fall:D
#23 - 4 februari 2007 19:57
Grattis Lenmar, nu visade du var skåpet ska stå!
Bilagor:
#24 - 4 februari 2007 19:59
ansjo skrev:
Grattis Lenmar, nu visade du var skåpet ska stå!

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Ja och du likaså!! ;) Grattis på dig vännen!!
[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 4 februari 2007 21:33
Rätt kul "trampa i klaveret" kommentar som Guy gjort på bild 4:D
#26 - 4 februari 2007 22:52
Grattis!
#27 - 4 februari 2007 23:11
Rätt kul "trampa i klaveret" kommentar som Guy gjort på bild 4:D
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Rutorna var redigt räliga där va?? :D:D[/COLOR][/FONT]
#28 - 5 februari 2007 06:49
Stort grattis Lenmar!
PMar dig för adressuppgifter etc för vinsten. :o)
admin
Christian Alfredsson
#29 - 5 februari 2007 10:37
Vilket akvarium valde du?
#30 - 5 februari 2007 10:42
Vilket akvarium valde du?

Läs hennes dagbok så får du svaret, men jag kan viska det i ditt öra.
[SIZE=1]Väggakvarium

:)
[/SIZE]
#31 - 5 februari 2007 11:18
Grattis till alla vinnarna!

Detta var den första fototävling jag varit med i någonsin och det var en rejäl utmaning :)
Jag tyckte att det var kul att tävla och intressant att läsa kommentarerna efteråt och jag kommer absolut att skicka in nya bidrag. Förhoppningsvis har jag redan tävlat med min sämsta bild :D
Skulle Zoopet inte kunna ta bilderna som grund och göra en enkel fotoredigeringskurs?
#32 - 5 februari 2007 11:26
cello skrev:
Skulle Zoopet inte kunna ta bilderna som grund och göra en enkel fotoredigeringskurs?

Här kan du se en något redigerad version av min bild:
http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok39.php#Februari04

Det jag gjort är:
1, Ökat kontrasten något.
2, Tagit bort reflexen i ögat
3, Fixat bort lite prickar och reflexer i bakgrunden.
4, Minskat storleken så den passar formatet på min blogg
5, Skärp bilden något. (Ganska lite eftersom kompaktkameran redan skärpt bilden ganska rejält...)

Peter
#33 - 5 februari 2007 11:37
[quote=petnym;914525]Här kan du se en något redigerad version av min bild:

Tack för länken. Kan du inte visa vad man skulle kunna göra med mitt bidrag också (nr4) eller är den helt utom räddning? [:-118]
#34 - 5 februari 2007 17:11
cello skrev:
[quote=petnym;914525]Här kan du se en något redigerad version av min bild:

Tack för länken. Kan du inte visa vad man skulle kunna göra med mitt bidrag också (nr4) eller är den helt utom räddning? [:-118]

Vad vill du att jag skall göra med det?
#35 - 5 februari 2007 18:50
petnym skrev:
[quote=cello;914533]

Vad vill du att jag skall göra med det?

Skulle det tex gå att mildra speglingen i vattenytan??
#36 - 5 februari 2007 20:31
Grattis!
#37 - 13 februari 2007 18:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Akvariet har anlänt!
Väl inpackat i trä levererades det upp å ner ;), ser ni pilarna? Helt komplett med massa tillbehör: algmagnet, foder, bakteriekultur, håv, termometer, planterings"pinne" och en fjärrkontroll. Den där fjärrkontrollsmillimojjen måste innebära att om man släcker ljuset så "släcker" man pumpen med? :confused:

Vi tänkte betsa ramen lite mörkare så det kommer ta nån vecka till innan det blir firrar i. Men vattenfyllas skall det göras ikväll. :p[/COLOR][/FONT]
#38 - 13 februari 2007 19:10
oh, nu blir jag ju avis! :)

hoppas vi får se det up and running maria! :)
#39 - 13 februari 2007 19:47
smurfmats skrev:

hoppas vi får se det up and running maria! :)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Selvfölgelig!! :p[/COLOR][/FONT]
#40 - 14 februari 2007 15:27
Lenmar: Ah, äntligen.
Typiskt Schenker. Jag har just nu minst 2 kolli till som är ute i "ingenstans landet" nånstans o snurrar. Billigt... men inte så bra kanske.

O just ja: Nä, fjärrkontrollen styr bara belysningen. No worries! :)
#41 - 7 mars 2007 17:52
*trum trum trum* (med fingrarna)

Hrmpf. Nå Lenmar.... bilder..... vi vill ha bilder!! :)
#42 - 7 mars 2007 18:53
Aquastyle skrev:
*trum trum trum* (med fingrarna)

Hrmpf. Nå Lenmar.... bilder..... vi vill ha bilder!! :)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Sakta men säkert.. Idag har vi micklat med lite sand och annat... Hade tänkt slänga i en planta eller två men när jag gick runt på jakt bland de elva befintliga burkarna så hittade jag inget jag ville "sno"... Så det blir till att shoppa loss lite sådant imorrn... men visst kommer det bilder... snart...[:o][/COLOR][/FONT]
admin
Christian Alfredsson
#43 - 7 mars 2007 20:48
Härligt. Snackar vi imorgon?
Bilagor:
#44 - 8 mars 2007 20:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Så nu har jag tagit lite bilder på vinsten! Nu sitter det äntligen uppe också!! Tack än en gång, vi är jätteglada!! Lite förklaring till bilderna:
Eftersom vi valde fin rådasand i botten så la vi ett sönderklippt bottenfilter över bottenhålen för att sanden inte skulle rasa igenom alldeles. (Bottenfilterkonstrution på akvariet.) Vi tyckte också att det fick plats med lite mer biobollar så vi skaffade nåågra till. Allt filtermaterial är placerat i den röda "nätstrumpan" av plast som lätt går att vinscha upp genom filtretkammaren som är dold bakom höger ram. I akvariet som är 7 cm djupt inuti har vi tryckt ner en BTN slimlinebakgrund.

De slingriga rötterna är ormhassel som jag skaffat i blomsteraffären. Växterna i akvariet är en hängande form av javamossa som är placerad på rötterna lite här och var. En något smalbladigare javaormbunke sitter också fast med hjälp av sytråd på en av rötterna. I botten har vi planterat en cryptocoryne var "balansae" och en lågväxande art. Hittade sedan lite spiblad i ett av karen här hemma. Så här får det bli.
Vidare har vi "förstört" ytan på ramen, som var klarlackad, vi ville ha det lite mörkare och kanske en mer "sliten" finish så detta blev resultatet (även om det inte framgår ordentligt på bilderna... [:o]). Om det sistnämnda kan man läsa i min dagbok här på zoopet.[B)][/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 8 mars 2007 20:25
Ser riktigt bra ut - vad skall du ha i?
#46 - 8 mars 2007 20:29
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Det lutar åt nån räkart ELLER nån microrasbora... Hade bottenytan vart något större hade det blivit nån minipansarmal... Men, men... räkor är kul och minirasborer likaså! :) Om någon är av en annan mening med avseende på besättningen så hojta gärna till för att tipsa. [/COLOR][/FONT]
#47 - 8 mars 2007 20:35
Vad snyggt det blev!
#48 - 8 mars 2007 20:41
Micke skrev:
Vad snyggt det blev!

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nja... Nu ska vi inte överdriva. [:o] Akvariet i sig är snyggt och [/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]visst gjorde slimlinen sitt för ett "naturligare" synintryck... [/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vad snyggt det kommer BLI snarare :p. Hoppas nu på att javamossan tar akvariet i besittning!!!:p[/COLOR][/FONT]
#49 - 8 mars 2007 20:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ser visst kanonfint ut ju!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag kommer och inspekterar nå´n dag!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]:D[/COLOR][/FONT]
#50 - 8 mars 2007 23:13
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid] Hade bottenytan vart något större hade det blivit nån minipansarmal... [/COLOR][/FONT]

Varför inte några Aspidoras Pauciradiatus;)?
#51 - 9 mars 2007 15:02
ansjo skrev:
Varför inte några Aspidoras Pauciradiatus;)?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Noll bottenyta... annars hade de varit givna!! [/COLOR][/FONT]
#52 - 9 mars 2007 16:24
Nu blir jag ju så avis så det bara knakar....Man kanske ska fixa ett nytt kar så att man återigen får inspiration ;)

Väldans snyggt var det iaf. Å ett gäng mindre fiskar med lite färg på sitter nog som en fläskläpp.
#53 - 9 mars 2007 18:23
elinor skrev:
... sitter nog som en fläskläpp.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid][:D]:D Fläskläpp=röd? Funderar på att flytta över de små boraras macula-tussarna :rolleyes: Små glödande minifiskar? :rolleyes: Eller ett gäng röda räkor? De finns ju redan hemma liksom??[/COLOR][/FONT]

Annons