Kolla vad många levandefödare det finns....

#1 - 21 september 2007 21:52
Lite dåligt att inte åtminstone [SIZE=4][COLOR=Red]några[/COLOR][/SIZE] fler än de vanliga arterna kommer oss till del.....

http://www.fishbase.org/identification/specieslist.cfm?famcode=216&areacode=

...eller vad tycker ni?
#2 - 21 september 2007 22:02
tummen skrev:
Lite dåligt att inte åtminstone [SIZE=4][COLOR=Red]några[/COLOR][/SIZE] fler än de vanliga arterna kommer oss till del.....

http://www.fishbase.org/identification/specieslist.cfm?famcode=216&areacode=

...eller vad tycker ni?

Men den lilla gula svärdbäraren hade ju ingen svärd.. Pigmeus eller vad den hette.. Åhh, en sådan skulle jag vilja ha... Fast med svärd då... ;)
#3 - 21 september 2007 22:08
Katharina skrev:
Men den lilla gula svärdbäraren hade ju ingen svärd.. Pigmeus eller vad den hette.. Åhh, en sådan skulle jag vilja ha... Fast med svärd då... ;)

X.pygmaeus HAR ett litet svärd, det syns bara inte på bilden....;):D
#4 - 21 september 2007 22:49
tummen skrev:
X.pygmaeus HAR ett litet svärd, det syns bara inte på bilden....;):D

Åhh, de var fina.. Jag skulle vilja köpa sådana.. Vet du var dessa sorter går att hitta eller vad de kostar.. De är väl också mindre känsliga än de sönderavlade eller måste man ha en perfekt miljö??? ;)
#5 - 21 september 2007 23:07
Vad många det fanns! Vissa var riktigt snygga.
#6 - 22 september 2007 08:54
Katharina skrev:

Man skiljer inte på platty och svärdbärare genom att de har eller inte har svärd- Det är utseendet på gonopodiet som skiljer dem. Finns faktiskt fler arter av svärdbärare som saknar svärd.
http://xiphophorus.org/nsword.htm
Åhh, de var fina.. Jag skulle vilja köpa sådana.. Vet du var dessa sorter går att hitta eller vad de kostar.. De är väl också mindre känsliga än de sönderavlade eller måste man ha en perfekt miljö??? ;)

De är inte känsligare än andra ungfödare. Anledningen till att du inte hittar dem i akvarieaffärer är vårt eget fel. Vi är inte beredda att betala det pris som skulle göra det lönsamt att hålla dem. Vissa betalar tusentals kronor för en grupp troffar eller en zebrapleco. Vem skulle betala ett sånt pris för en svärdbärare.
Ett sätt att få tag på dem är genom att bli medlem här
http://www.poecilia.org/start/
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 september 2007 08:59
Som Guy skriver, visst går det att få tag på dom, men man kan inte begära att få allt serverat på fat utan man får faktiskt anstränga sig lite.
Vi var ju t.ex. bara 4 svenskar som hade orkat bege oss iväg till den senaste Poecilia-träffen i Danmark och där såldes det massor av mer eller mindre ovanliga Poecilia-arter.
Så visst finns dom att få tag på, bara man ids anstränga sig lite.
#8 - 26 september 2007 09:25
Som Guy skriver, visst går det att få tag på dom, men man kan inte begära att få allt serverat på fat utan man får faktiskt anstränga sig lite.

Vi var ju t.ex. bara 4 svenskar som hade orkat bege oss iväg till den senaste Poecilia-träffen i Danmark och där såldes det massor av mer eller mindre ovanliga Poecilia-arter.

Så visst finns dom att få tag på, bara man ids anstränga sig lite.

Många akvarieaffärer bryr sig ju inte ens om att ta in dem, hur skall då "vanliga" akvarister veta att de finns....:confused: Var själv på Åled och frågade eter Micropoecilia picta, och de hade inte sett dem/hört talas om dem någon gång, och de importerar ju själva...;):D Men nu vet de om att de existerar i alla fall.....:p
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 26 september 2007 09:43
tummen skrev:
Många akvarieaffärer bryr sig ju inte ens om att ta in dem, hur skall då "vanliga" akvarister veta att de finns....:confused: Var själv på Åled och frågade eter Micropoecilia picta, och de hade inte sett dem/hört talas om dem någon gång, och de importerar ju själva...;):D Men nu vet de om att de existerar i alla fall.....:p

På den tiden jag hade affär så tog man korkat nog då och då in lite udda levandefödare. Det var helt meningslöst eftersom de ALDRIG såldes.
Det är ju helt enkelt som så att affärerna av lönsamhetskäl aldrig kommer att kunna ta in vissa fiskar och dessa kan man enbart köpa genom kontakter med andra akvarister.

Så "vanliga" akvarister är inte intresserade av udda levandefödare (med några få undanatag). Dessa få undantag kan ju t.ex. få reda på det genom Zoopet;)
T.ex. så gjordes det rejält med reklam här på Zoopet för Poecilia-träffen med auktion i Ebeltoft - totalt kom det 4 svenskar. Så intresset i Sverige är ju uppenbarligen mycket klent.
#10 - 26 september 2007 09:49
Katharina skrev:

X.pygmeus går att få tag, jag kan förmedla kontakt om du vill.
#11 - 26 september 2007 09:52
Jag vet inte om det faktum att folk inte vill åka >100 mil för att kanske hitta ovanliga levandefödare är att särskilt starkt bevis för att det inte finns intresse. Vi bor ju inte alla i Malmö, liksom.

Själv skulle jag väldigt gärna vilja få tag i Poecilia gillii.

EDIT: Kom äntligen fram på länken i första inlägget. Runt en tredjedel av de där är INTE levandefödare, utan äggläggare. Alla afrikanska och en sydamerikansk poecilid är äggläggare.

EDIT2: Använd http://www.fishbase.se eller http://www.fishbase.de istället för http://www.fishbase.org. Fishbase.org ligger i Filippinerna, det är därför sidorna laddar så långsamt. Den svenska basen har tyvärr lite problem med pålitligheten, så jag rekommenderar http://www.fishbase.de .

EDIT3: Finns det verkligen nån ras av Xiphophorus pygmaeus som är så här gul eller är fotot missvisande? http://www.fishbase.se/Photos/PicturesSummary.cfm?ID=11999&what=species

EDIT4: Om nån är intresserad av Xenotoca eiseni kan jag förmedla kontakt. Var bara medveten om att den egentligen inte går att hålla med annan fisk pga att den är en så psykotisk fenbitare. Annars kan jag kanske ta med mig några till Bollmora-auktionen.
#12 - 26 september 2007 09:56
jag skulle nöja mig med vildfångade platys och svärdbärare.......
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 26 september 2007 10:26
Azur skrev:
Jag vet inte om det faktum att folk inte vill åka >100 mil för att kanske hitta ovanliga levandefödare är att särskilt starkt bevis för att det inte finns intresse. Vi bor ju inte alla i Malmö, liksom.

Nu var ju träffen liksom inte i Malmö;)
Nåväl det fanns i alla fall plats i bilen från Göteborg och vi passerade bl.a. "tummens hembygd" på vägen dit.
Jo jag tycker nog att det är ett tecken på intresset i Sverige när det var fler besökare från Norge, Tyskland, Holland och England än från Sverige trots att de hade längre resväg.

Xenotoca eiseni finns till salu hos Trop Akvariefisk importen i Göteborg. De fanns i alla fall där för några veckor sedan och samma fiskar fanns där också för ett halvår sedan.
#14 - 26 september 2007 10:45
Jo jag tycker nog att det är ett tecken på intresset i Sverige när det var fler besökare från Norge, Tyskland, Holland och England än från Sverige trots att de hade längre resväg.
Beroende på var i sina hemländer de bor kan alla utom britterna ha haft närmare resväg än i alla fall mig: här från Stockholm är det 83 mil till Ebeltoft, från Oslo 52 mil, från Berlin 66 mil.

Fast varför så få från Göteborg och Malmö, som kunde ta sig dit och tillbaks på samma dag, åkte, det är ju en annan fråga. :p
#15 - 26 september 2007 20:12
När jag klickar på länken så komemr det: Sidan kan inte visas!
Skitiriterande!
#16 - 28 september 2007 08:38
På den tiden jag hade affär så tog man korkat nog då och då in lite udda levandefödare. Det var helt meningslöst eftersom de ALDRIG såldes.

Det är ju helt enkelt som så att affärerna av lönsamhetskäl aldrig kommer att kunna ta in vissa fiskar och dessa kan man enbart köpa genom kontakter med andra akvarister.

Så "vanliga" akvarister är inte intresserade av udda levandefödare (med några få undanatag). Dessa få undantag kan ju t.ex. få reda på det genom Zoopet;)

T.ex. så gjordes det rejält med reklam här på Zoopet för Poecilia-träffen med auktion i Ebeltoft - totalt kom det 4 svenskar. Så intresset i Sverige är ju uppenbarligen mycket klent.

Eller så har man inte tid och ekonomi för att åka utomlands för att få tag i fiskarna man vill ha.....så är det tyvärr ofta för mig...många hål att stoppa pengar i....och mycket annat som måste göras....
#17 - 28 september 2007 13:15
Azur skrev:

EDIT3: Finns det verkligen nån ras av Xiphophorus pygmaeus som är så här gul eller är fotot missvisande? http://www.fishbase.se/Photos/PicturesSummary.cfm?ID=11999&what=species

EDIT4: Om nån är intresserad av Xenotoca eiseni kan jag förmedla kontakt. Var bara medveten om att den egentligen inte går att hålla med annan fisk pga att den är en så psykotisk fenbitare. Annars kan jag kanske ta med mig några till Bollmora-auktionen.

Mina X. pygmeus är INTE riktigt sådär gula :D Fast jag är glad att jag har fått gula yngel på dem :D

Och mina Xenotoca eiseni bor ihop med Endler, och det är endast en av alla de Endlerna som någonsin blivit biten i fenorna, och den allra största honan, men hon har å andra sidan blivit naggad i stjärtfenan flera gånger nu... Jag vet inte om mina Xenotoca är extra snälla :D

Däremot hade jag ett par palettciklider i samma akvarium ett tag, och de åt upp nästan alla Endlerynglen samt bet rejäla hål i ett par av mina Xenotocor, det var så att många av fjällen var borta på en och halva ryggfenan saknades på en annan...
#18 - 28 september 2007 13:24
Matsvin skrev:

Och mina Xenotoca eiseni bor ihop med Endler, och det är endast en av alla de Endlerna som någonsin blivit biten i fenorna, och den allra största honan, men hon har å andra sidan blivit naggad i stjärtfenan flera gånger nu... Jag vet inte om mina Xenotoca är extra snälla :D

Med endler?!
Wow. Ja, antingen är dina eiseni väldigt snälla, eller så är mina extremt elaka, för mina skulle döda och äta endler-guppis inom fem minuter.

I alla händelser tar jag härmed ett exekutivt beslut att inte sprida avkomman från mina fiskar.
#19 - 28 september 2007 18:45
Azur skrev:
Med endler?!

Wow. Ja, antingen är dina eiseni väldigt snälla, eller så är mina extremt elaka, för mina skulle döda och äta endler-guppis inom fem minuter.

I alla händelser tar jag härmed ett exekutivt beslut att inte sprida avkomman från mina fiskar.

Dina xenotoca har väl aldrig "bott" tillsammans med endler? Hur vet du då att de är elaka mot dem...?:D;)
#20 - 28 september 2007 19:56
#21 - 29 september 2007 00:16
Her en side med ekte levendefødare: http://www.goodeiden.de/

Erik Rune
Norge:)
#22 - 29 september 2007 21:55
Erik Rune skrev:
Her en side med ekte levendefødare: http://www.goodeiden.de/

Erik Rune

Norge:)

Tackar för bidraget, men där saknas bland annat Poecilia/Micropoecilia Xiphophorus mfl., men det kanske är en annan grupp av fiskar....jag är inte så bra på indelningen i olika klasser....:eek:[:P][:)]
#23 - 29 september 2007 22:39
Ja, hva er ekte levendefødare ? Noen som kan svare ?

Erik Rune
Norge
#24 - 1 oktober 2007 07:43
Erik Rune skrev:
Ja, hva er ekte levendefødare ? Noen som kan svare ?

Erik Rune

Norge

Det finns bevisligen många olika släkten, lika äkta allihop!;):D
#25 - 1 oktober 2007 07:53
Guy Palm skrev:
Vem skulle betala ett sånt pris för en svärdbärare.

Ett sätt att få tag på dem är genom att bli medlem här

http://www.poecilia.org/start/

Sist jag såg en X. pygmaeus i zooaffär kostade den runt 50 kronor vill jag minnas...
#26 - 1 oktober 2007 07:56
Sist jag såg en X. pygmaeus i zooaffär kostade den runt 50 kronor vill jag minnas...

Det låter som ett normalt cirkapris för den arten, och även för andra vildformer av levandefödare. Om man har tur så kan det dyka upp udda arter på akvarieauktionerna, lyckostar ni som bor i Stockholm, ni har ju flera stycken auktioner att "scanna" av nu under hösten....:p
#27 - 20 oktober 2007 22:38
Puttar upp denna tråd för att få veta om någon fått tag i nå´t kul på sistone????
#28 - 28 oktober 2007 18:25
Har hämtat 3 par av Characodon lateralis, en lite udda ungfödare
http://www.goodeiden.de/html/lateralis1.html
#29 - 28 oktober 2007 20:33
Guy Palm skrev:

Snygg!
Den kanske dyker upp på nästa års auktioner också????:p:D Om du får till en "god odling" på den alltså!
#30 - 29 oktober 2007 12:41
Senast jag var hos Södermalmsakvarieaffär hade han C.lateralis, X.pygmeus, X.helleri Belize (jättesnygga), G.metallicus, P.intermedia och tre vildformer av guppy
#31 - 29 oktober 2007 21:57
BengtO skrev:
Senast jag var hos Södermalmsakvarieaffär hade han C.lateralis, X.pygmeus, X.helleri Belize (jättesnygga), G.metallicus, P.intermedia och tre vildformer av guppy

Men när jag var i Stockholm senast hade han stängt!:mad: Typiskt att man inte bor närmre.:p:D
#32 - 5 november 2007 12:50
Guy Palm skrev:

Hur går det med dem nu?
#33 - 5 november 2007 13:55
Kan tipsa om att akvariebutiken i Arninge (nära Täby, norr om stockholm) har inne vildfångade Poecilia caucana, en ovanlig molly från Colombia.
#34 - 6 november 2007 22:46
finns även neoheterandria elegans i arninge, ovanlig liten levandefödare.
#35 - 6 november 2007 23:05
Där ser man - den missade jag. Det var nog inte riktigt min dag, jag lyckades blanda ihop Poecilia caucana med Poecilia gillii, och missade den där helt och hållet... :)

Jag fick lite intrycket att Arninges akvarieansvarige var intresserad av lite ovanligare arter - de hade tillochmed någon viktoria-ciklid inne - så jag får nog åka förbi och kolla där lite oftare.
#36 - 6 november 2007 23:49
tummen skrev:
Puttar upp denna tråd för att få veta om någon fått tag i nå´t kul på sistone????

Jag köpte en grupp X. milleri i på MAFs tysklandsresa för en månad sedan. Det är en liten svärdbärarart som blir 3-5 cm.
#37 - 7 november 2007 01:46
nu har jag äntligen fått en bunt yngel på mina metalltandkarpar... får hoppas att de vill växa fort... tidigare har alla yngel blivit uppkäkade av föräldrarna, men nu verkar det funka bättre i en 375a med massa javamossa...

får ta mig en sväng upp te sthlm snart och spana efter lite kul levandefödare... visserligen hägrar danmark mer i det avseendet och jag ångrar att jag inte köpte de där Belonesoxen jag såg på poppi dyrecenter i våras... får hoppas att de går få tag i i göteborgstrakten snart...
#38 - 9 november 2007 18:04
Vandal skrev:
nu har jag äntligen fått en bunt yngel på mina metalltandkarpar... får hoppas att de vill växa fort... tidigare har alla yngel blivit uppkäkade av föräldrarna, men nu verkar det funka bättre i en 375a med massa javamossa...

får ta mig en sväng upp te sthlm snart och spana efter lite kul levandefödare... visserligen hägrar danmark mer i det avseendet och jag ångrar att jag inte köpte de där Belonesoxen jag såg på poppi dyrecenter i våras... får hoppas att de går få tag i i göteborgstrakten snart...

Stort akvarium och mycket gömställen är nog modellen, lycka till.;)
Sedan så kommer ju auktionen i GBG snart också....Åled´s i Halmstad/Åled har mycket kul inne ibland. Så du behöver nog inte åka till storstaden bara för att få tag i levandefödare...
#39 - 9 november 2007 19:44
tummen skrev:
Hur går det med dem nu?

De är fortfarande små, förhoppningsvis kommer de senare att få flytta till ett artakvarium. Skall byta ut mitt nuvarande 200-liters akvarium mot ett mindre Juvel Trigon 190 som bara kommer innehålla ungfödare och corys :)
#40 - 9 november 2007 22:16
Guy Palm skrev:
De är fortfarande små, förhoppningsvis kommer de senare att få flytta till ett artakvarium. Skall byta ut mitt nuvarande 200-liters akvarium mot ett mindre Juvel Trigon 190 som bara kommer innehålla ungfödare och corys :)

Drar du bara ner på storleken eller även antalet akvarier? Kommer tyvärr inte ihåg hur många kar du har....:p;):D
#41 - 14 november 2007 21:21
BengtO skrev:

Ops... Jag missade att jag hade fått svar på min fråga om pygmeus... Tack.. Jag brukar åka in till Janne ibland.. Då ska jag be honom att visa dem för mig...

Tur för mig så hade jag inte hunnit att köpa någon mer fisk eftersom jag fick Camallanus och har öst i en massa medicin och sabbat hela balansen i karet... Just nu är det inte läge, jag har en dos kvar att ge.. Men sedan ska jag låna en ficklampa av Janne och gå runt och kika lite.. ;) :D
#42 - 14 november 2007 22:05
Katharina skrev:
Ops... Jag missade att jag hade fått svar på min fråga om pygmeus... Tack.. Jag brukar åka in till Janne ibland.. Då ska jag be honom att visa dem för mig...

Tur för mig så hade jag inte hunnit att köpa någon mer fisk eftersom jag fick Camallanus och har öst i en massa medicin och sabbat hela balansen i karet... Just nu är det inte läge, jag har en dos kvar att ge.. Men sedan ska jag låna en ficklampa av Janne och gå runt och kika lite.. ;) :D

TRÅKIGT med sjukdomar/parasiter...hoppas du blir av med det.:mad:;):)
Jag önskar [COLOR=Magenta][SIZE=3]jag[/SIZE][/COLOR] hade liiite närmre till Stockholm, visserligen har jag släkt där, men det tajmar oftast väldigt dåligt med affärernas öppetttider när jag är uppe...[:o]
#43 - 14 november 2007 22:11
Akvarielagret hade inne en hel räcka (4-5 arter) ovanliga levandefödare idag - Girardinus metallicus (som jag nog måste skaffa nån dag), Alfaro cultratus, ett antal (vf?) Xiphophorus med Maya-inspirerade namn jag inte kommer ihåg...

Plus fyrögonfiskarna. ;)
#44 - 14 november 2007 22:14
Azur skrev:
Akvarielagret hade inne en hel räcka (4-5 arter) ovanliga levandefödare idag - Girardinus metallicus (som jag nog måste skaffa nån dag), Alfaro cultratus, ett antal (vf?) Xiphophorus med Maya-inspirerade namn jag inte kommer ihåg...

Plus fyrögonfiskarna. ;)

KUL! Jag tror att det finns några medlemmar i POECILIA som levererar dit ibland, plus att de ju förståss importerar själva också....:p
#45 - 29 november 2007 21:01
...å nu har akvariebutiken i Arninge inne Neoheterandria elegans. Väldigt söta små fiskar.
#46 - 30 november 2007 11:23
Azur skrev:
...å nu har akvariebutiken i Arninge inne Neoheterandria elegans. Väldigt söta små fiskar.

Är det den akvariebutiken som ligger vid köpcentret nära motorvägen vi pratar om? Kul hursomhelst att de "vågar" ta in lite ovanliga arter...:)
#47 - 30 november 2007 12:11
tummen skrev:
Är det den akvariebutiken som ligger vid köpcentret nära motorvägen vi pratar om? Kul hursomhelst att de "vågar" ta in lite ovanliga arter...:)

Japp, det är den. Jag har fått intrycket att de har en ny och mer engagerad akvarieansvarig. De har inte så där jättemycket fisk, men ofta helt andra arter än vad nån annan zooaffär i området har.
#48 - 30 november 2007 12:19
Azur skrev:
Japp, det är den. Jag har fått intrycket att de har en ny och mer engagerad akvarieansvarig. De har inte så där jättemycket fisk, men ofta helt andra arter än vad nån annan zooaffär i området har.

Den ligger granne med barnbutiken eller hur? Det är flera år sedan jag var där, men det är kul att höra att de "ryckt upp sig" lite grann, och ju fler som får reda på det ju bättre, då höjs även nivån på sikt i fler butiker....kan man hoppas i alla fall.:p
#49 - 19 december 2007 12:28
Hur går det, är det någon som hittat något ovanligt någonstans på sistone?
#50 - 19 december 2007 16:27
Hans på Zoo-mässan hade inne rätt mycket olika vildformer av ungfödare när jag var nere i helgen. Det är ju nästan runt hörnet för dig tummen ;)
#51 - 19 december 2007 16:51
Den här mollyn (Poecilia kykesis) var ju otroligt vacker: http://www.fishbase.org/images/species/Pokyk_m0.jpg

Någon som har mer info om den? Svår att få tag på etc?
#52 - 19 december 2007 16:56
Jag har aldrig sett just den arten, men den påminner ju mycket om vildformen av segelfensmolly (Poecilia latipinna)....
http://nas.er.usgs.gov/XIMAGESERVERX/2005/20051107095034.jpg
...och vildforms-segelfenor går att få tag i (även om de kanske inte är lika vanliga som de helsvarta, helröda etc odlingsformerna).
#53 - 19 december 2007 17:11
Whistler84 skrev:
Den här mollyn (Poecilia kykesis) var ju otroligt vacker: http://www.fishbase.org/images/species/Pokyk_m0.jpg

Någon som har mer info om den? Svår att få tag på etc?

Finns inte någon registrerad hos Poecilia Scandinavia, vildform av [SIZE=2]Poecilia velifera, som också är snarlik kan man nog hitta
http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=4773
[/SIZE]
#54 - 22 december 2007 13:12
Finns arterna som nämns i ämnet hos någon av Zooaffärerna i Göteborgsområdet ?
#55 - 22 december 2007 14:22
tummen skrev:
TRÅKIGT med sjukdomar/parasiter...hoppas du blir av med det.:mad:;):)

Jag önskar [COLOR=Magenta][SIZE=3]jag[/SIZE][/COLOR] hade liiite närmre till Stockholm, visserligen har jag släkt där, men det tajmar oftast väldigt dåligt med affärernas öppetttider när jag är uppe...[:o]

Nu är jag fri från parasiter... Jag såg världens vackraste svärdbärare i Farsta i veckan.. Åhh... heltgula och med starkt oranga fenor... men de blir för stora i mitt kar... nu kryllar det av smått i karet eftersom många stora dött av..

Var till Akvarielagret en vända också i veckan men jag tyckte inte att de hade något speciellt.. Hittade inte ens mina vackra korallplaty där.. Den sorten som finns överallt nu är liten och uppnäst, en del t om ljusröda... Blää..
Men jag köpte 10 nya små neontetror, så himla små och söta... inte större än mina en månads guppyyngel... De gamla dog ju av medicineringen..
Får se om jag hittar några utav de gula playn och de verkar må bra så blir det kanske några sådana...:D

Måste berätta ett lustigt fenomen.. Nu blir mina Odlade endlers allt mindre precis som jag har läst att de blir om man inte parar in mer guppy men däremot är det inte alla som har återgått till den ursprungliga färgsättningen och inte heller formen på stjärten.. Dessutom har det börjat att dyka upp honor med färgade stjärtar.. Det fanns inte tidigare...
Jag förstår allt mer tjusningen med att avla på guppy... Man vet aldrig vad man får.. Jag ska kika på honorna idag och se om jag ser något... Kanske en hane också.. Kan bli spännande att se vad som händer då... :) Nu ska vi åka!!! :D
#56 - 9 januari 2008 10:56
Jag kom ihåg den här gamla tråden och googla efter "levandefödare förening" och fick fram den här länken. http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=944068
Matsvin har säkert mer kunskap i detta ämne för den som är intresserad. Mvh Matti
#57 - 9 januari 2008 11:05
Katharina skrev:
Nu är jag fri från parasiter... Jag såg världens vackraste svärdbärare i Farsta i veckan.. Åhh... heltgula och med starkt oranga fenor... men de blir för stora i mitt kar... nu kryllar det av smått i karet eftersom många stora dött av..

Var till Akvarielagret en vända också i veckan men jag tyckte inte att de hade något speciellt.. Hittade inte ens mina vackra korallplaty där.. Den sorten som finns överallt nu är liten och uppnäst, en del t om ljusröda... Blää..

Men jag köpte 10 nya små neontetror, så himla små och söta... inte större än mina en månads guppyyngel... De gamla dog ju av medicineringen..

Får se om jag hittar några utav de gula playn och de verkar må bra så blir det kanske några sådana...:D

Måste berätta ett lustigt fenomen.. Nu blir mina Odlade endlers allt mindre precis som jag har läst att de blir om man inte parar in mer guppy men däremot är det inte alla som har återgått till den ursprungliga färgsättningen och inte heller formen på stjärten.. Dessutom har det börjat att dyka upp honor med färgade stjärtar.. Det fanns inte tidigare...

Jag förstår allt mer tjusningen med att avla på guppy... Man vet aldrig vad man får.. Jag ska kika på honorna idag och se om jag ser något... Kanske en hane också.. Kan bli spännande att se vad som händer då... :) Nu ska vi åka!!! :D

Angående dina guppy så blir det oftast så att du aldrig riktigt kommer tillbaka till ursprunget om du en gång korsat Endlers med vanliga guppy, vilket du nu ser, men som du också säger så är det kul att se vad det blir av det.
Om man kan väldigt mycket om guppygenetik så kan man däremot ganska säkert se vad resultatet av en korsning blir, men även då kan det dyka upp avvikande individer....:D;):p
#58 - 21 januari 2008 12:23
Är det någon som hittat nå´t spännande?

Guy! Hur går det med dina små snyggingar?
#59 - 10 februari 2008 11:53
BengtO skrev:

Han har fortfarande de arterna plus Priapella intermedia och Poecilia caucana om det är någon som gillar det här med naturformer ;)
#60 - 10 februari 2008 12:47
Spännende tråd. Jeg kan ikke dy mig - når Erik Rune beretter, at Goodeider er äkte levendefödende har han faktisk noget ret. Goodeider adskiller sig fra Poeciliider (som er den familje, de fleste arter nævnt i denne tråd hører til) ved, at ungerne udvikler sig videre inde i hunnen efter, at äggene er kläkket.. Via en form for navlestreng er de forbundet med en form for moderkage - og hos nästen alle de levendefödende arterne födes ungerne derfor også med navlestreng (trophotaenium). Den er forbundet via gattet til moderkagen. Hos Poeciliiderne kläkker ägget typisk ved födslen, og det ser således ud som, de föder levende unger (men der er unndantag). Derfor kaldes Goodeiderne äkte levendefödere, men det gør ikke til mer äkte fisk end andre ;-)
Tidligere i denne tråd er der også én (ursakta - jeg husker ikke nnavnet), der nævner, at der findes arter i familjen Poeciliida, der lägger äg og ikke er levendefödende (på baggrund av oversikten i fishbase.org). Det er korrekt - det samme gælder Goodeiderne, hvor der er en underfamilie med fire arter, som er æglæggende. Den største underfamilie Goodeinae föder dog alle levende unger (omtrent 40 arter - herunder Characodon lateralis och Xenotoca eiseni). Mere kan läses på www.goodeids.com , www.goodeiden.de eller www.poecilia.org

Generelt tror jeg ikke - hverken i Sverige eller Danmark - at ovanlige naturformer av levendefödende fisk er nemme at finde i affärer (med undantag). Det er jo blandt andet derfor, vi har Poecilia Scandinavia - www.poecilia.org . Med hensyn til afstande - vi har haft arrangementer med deltagere fra både USA og Mexico, men jeg erkender gerne, at det selvsagt er en fråga om både tid og ekonomi for denn enkelte - for alle vores medlemmer och for andre, også når der er arrangementer andre steder - England, Mexico, Holland med flere - hvor nogle af vores medlemmer har været med (og kan berette om) - og alle vores arrangementer foregår heller ikke kun i Danmark, selv om det p.t. nok mestendels er Norge och Danmark. Det vil vi dog over tid gerne forsøge at ändre..
#61 - 10 februari 2008 13:20
I øvrigt rejser jeg selv til Mexico til april. Vi skal blandt annet se flere biotoper i det centrale Mexico, hvor der lever hotade ungfödende fisk (flere arter - både Goodeider og Poeciliider och andre). Jeg har väret i denne trakten av Mexico tidligere (hvor jeg deltog i et symposium om ungfödende fisk).

Jeg rejser den 19. april - bare en vecka senere end vores midtvejsmøde i Danmark dette året (2008) - http://www.poecilia.org/start/default.asp?page=185

En anden tråd handler om mødet (under Föreningsfrågor), men mere for at berette, at april bliver busigt, men ikke keligt (for mig i det mindste :) ;)).
#62 - 10 februari 2008 17:01
Og for at starte med tummen`s indlæg: Han har helt ret - der findes virkelig mange olika arter av fisk, der föder levende unger - også fra andre familjer en Poeciliidae (guppyer, platyer med mere) og Goodeider (se ovennstående indlæg) - halvnæb og firöjer til exempel. Och hvis vi täller fisk, der ikke er egnede i akvarier samt diverse saltvandsfisk (blandt andre en räkke haj-arter) med, er det rigtig mange: Ålekvabben (ved ikke, hvad den hedder på svensk - Åle-mor har jeg hört, men ved ikke, om det er rett) - og der er også enkeltstående arter, der gør det på samme avancerede sätt som Goodeiderne (som er den eneste hele familjen på det sätt) - Ålekvabben (Åle-mor ???) er en af dem.
#63 - 10 februari 2008 18:43
...och du skall veta att jag är SÅÅÅÅ avundsjuk på dig som skall ut och håva fisk "på riktigt"......
Ha det så bra!
#64 - 10 februari 2008 20:23
Thues: Skulle du råka få med dig några Poecilia gillii hem så kan de gärna få ett hem hos mig... ;)
#65 - 11 februari 2008 04:25
Jeg ved ikke, om jeg overhovedet får fisk med hjem (reglerne er indviklede), men i hvert fald får jeg set og fotograferet några. Poecilia gillii får jeg ikke med hem derfra, da de lever i Guatemala, Panama, Costa Rica i Centralamerika.
Hvis jeg stöder på dem annetsteds skal jeg kommme ihåg önsket.

Tummen - det er muligt at komme afsted, og det er ikke så dyrt, som det har väret. Men jeg gläder mig - jeg skal väre i Mexico i drygt tre veckor :)
#66 - 12 februari 2008 14:23
thues skrev:
Tummen - det er muligt at komme afsted, og det er ikke så dyrt, som det har väret. Men jeg gläder mig - jeg skal väre i Mexico i drygt tre veckor :)

Jag är (tyvärr) inte så bra på Danska som du verkar vara på Svenska, men om det är dyrt eller inte är en högst relativ fråga....:D
#67 - 12 februari 2008 14:35
tummen skrev:
Jag är (tyvärr) inte så bra på Danska som du verkar vara på Svenska, men om det är dyrt eller inte är en högst relativ fråga....:D

Jeg forstår svenska, men skriver og pråtar det inte bra ;)
Da jeg var pojka havde min familje en sommerstuga i Värmland, og jeg kommer ihåg litet fra dengang :D

Jeg skriver inte, at det inte er dyrt (det er relativt alt efter job, tidspunkt i livet m.m.) - men at det inte er så dyrt, som det var engang - det er mindre relativt ;) Billetterne er relativt billigere, end de var "i gamle dagor" - og rejsen er det dyreste. Og precist den er blevet billigere...;)

Annons