Lite dåligt att inte åtminstone [SIZE=4][COLOR=Red]några[/COLOR][/SIZE] fler än de vanliga arterna kommer oss till del.....
http://www.fishbase.org/identification/specieslist.cfm?famcode=216&areacode=
...eller vad tycker ni?
tummen skrev:Lite dåligt att inte åtminstone [SIZE=4][COLOR=Red]några[/COLOR][/SIZE] fler än de vanliga arterna kommer oss till del.....
http://www.fishbase.org/identification/specieslist.cfm?famcode=216&areacode=
...eller vad tycker ni?
tummen skrev:X.pygmaeus HAR ett litet svärd, det syns bara inte på bilden....;):D
Katharina skrev:Men den lilla gula svärdbäraren hade ju ingen svärd.. Pigmeus eller vad den hette.. Åhh, en sådan skulle jag vilja ha... Fast med svärd då... ;)
Åhh, de var fina.. Jag skulle vilja köpa sådana.. Vet du var dessa sorter går att hitta eller vad de kostar.. De är väl också mindre känsliga än de sönderavlade eller måste man ha en perfekt miljö??? ;)
Kjell Fohrman skrev:Som Guy skriver, visst går det att få tag på dom, men man kan inte begära att få allt serverat på fat utan man får faktiskt anstränga sig lite.
Vi var ju t.ex. bara 4 svenskar som hade orkat bege oss iväg till den senaste Poecilia-träffen i Danmark och där såldes det massor av mer eller mindre ovanliga Poecilia-arter.
Så visst finns dom att få tag på, bara man ids anstränga sig lite.
tummen skrev:Många akvarieaffärer bryr sig ju inte ens om att ta in dem, hur skall då "vanliga" akvarister veta att de finns....:confused: Var själv på Åled och frågade eter Micropoecilia picta, och de hade inte sett dem/hört talas om dem någon gång, och de importerar ju själva...;):D Men nu vet de om att de existerar i alla fall.....:p
Katharina skrev:Åhh, de var fina.. Jag skulle vilja köpa sådana.. Vet du var dessa sorter går att hitta eller vad de kostar.. De är väl också mindre känsliga än de sönderavlade eller måste man ha en perfekt miljö??? ;)
Azur skrev:Jag vet inte om det faktum att folk inte vill åka >100 mil för att kanske hitta ovanliga levandefödare är att särskilt starkt bevis för att det inte finns intresse. Vi bor ju inte alla i Malmö, liksom.
Beroende på var i sina hemländer de bor kan alla utom britterna ha haft närmare resväg än i alla fall mig: här från Stockholm är det 83 mil till Ebeltoft, från Oslo 52 mil, från Berlin 66 mil.Kjell Fohrman skrev:Jo jag tycker nog att det är ett tecken på intresset i Sverige när det var fler besökare från Norge, Tyskland, Holland och England än från Sverige trots att de hade längre resväg.
Kjell Fohrman skrev:På den tiden jag hade affär så tog man korkat nog då och då in lite udda levandefödare. Det var helt meningslöst eftersom de ALDRIG såldes.
Det är ju helt enkelt som så att affärerna av lönsamhetskäl aldrig kommer att kunna ta in vissa fiskar och dessa kan man enbart köpa genom kontakter med andra akvarister.
Så "vanliga" akvarister är inte intresserade av udda levandefödare (med några få undanatag). Dessa få undantag kan ju t.ex. få reda på det genom Zoopet;)
T.ex. så gjordes det rejält med reklam här på Zoopet för Poecilia-träffen med auktion i Ebeltoft - totalt kom det 4 svenskar. Så intresset i Sverige är ju uppenbarligen mycket klent.
Azur skrev:
EDIT3: Finns det verkligen nån ras av Xiphophorus pygmaeus som är så här gul eller är fotot missvisande? http://www.fishbase.se/Photos/PicturesSummary.cfm?ID=11999&what=species
EDIT4: Om nån är intresserad av Xenotoca eiseni kan jag förmedla kontakt. Var bara medveten om att den egentligen inte går att hålla med annan fisk pga att den är en så psykotisk fenbitare. Annars kan jag kanske ta med mig några till Bollmora-auktionen.
Matsvin skrev:
Och mina Xenotoca eiseni bor ihop med Endler, och det är endast en av alla de Endlerna som någonsin blivit biten i fenorna, och den allra största honan, men hon har å andra sidan blivit naggad i stjärtfenan flera gånger nu... Jag vet inte om mina Xenotoca är extra snälla :D
Azur skrev:Med endler?!
Wow. Ja, antingen är dina eiseni väldigt snälla, eller så är mina extremt elaka, för mina skulle döda och äta endler-guppis inom fem minuter.
I alla händelser tar jag härmed ett exekutivt beslut att inte sprida avkomman från mina fiskar.
Erik Rune skrev:
Guy Palm skrev:Vem skulle betala ett sånt pris för en svärdbärare.
Ett sätt att få tag på dem är genom att bli medlem här
http://www.poecilia.org/start/
Robin_Hedstrom skrev:Sist jag såg en X. pygmaeus i zooaffär kostade den runt 50 kronor vill jag minnas...
Guy Palm skrev:Har hämtat 3 par av Characodon lateralis, en lite udda ungfödare
http://www.goodeiden.de/html/lateralis1.html
BengtO skrev:Senast jag var hos Södermalmsakvarieaffär hade han C.lateralis, X.pygmeus, X.helleri Belize (jättesnygga), G.metallicus, P.intermedia och tre vildformer av guppy
Guy Palm skrev:Har hämtat 3 par av Characodon lateralis, en lite udda ungfödare
http://www.goodeiden.de/html/lateralis1.html
tummen skrev:Puttar upp denna tråd för att få veta om någon fått tag i nå´t kul på sistone????
Vandal skrev:nu har jag äntligen fått en bunt yngel på mina metalltandkarpar... får hoppas att de vill växa fort... tidigare har alla yngel blivit uppkäkade av föräldrarna, men nu verkar det funka bättre i en 375a med massa javamossa...
får ta mig en sväng upp te sthlm snart och spana efter lite kul levandefödare... visserligen hägrar danmark mer i det avseendet och jag ångrar att jag inte köpte de där Belonesoxen jag såg på poppi dyrecenter i våras... får hoppas att de går få tag i i göteborgstrakten snart...
Guy Palm skrev:De är fortfarande små, förhoppningsvis kommer de senare att få flytta till ett artakvarium. Skall byta ut mitt nuvarande 200-liters akvarium mot ett mindre Juvel Trigon 190 som bara kommer innehålla ungfödare och corys :)
BengtO skrev:Senast jag var hos Södermalmsakvarieaffär hade han C.lateralis, X.pygmeus, X.helleri Belize (jättesnygga), G.metallicus, P.intermedia och tre vildformer av guppy
Katharina skrev:Ops... Jag missade att jag hade fått svar på min fråga om pygmeus... Tack.. Jag brukar åka in till Janne ibland.. Då ska jag be honom att visa dem för mig...
Tur för mig så hade jag inte hunnit att köpa någon mer fisk eftersom jag fick Camallanus och har öst i en massa medicin och sabbat hela balansen i karet... Just nu är det inte läge, jag har en dos kvar att ge.. Men sedan ska jag låna en ficklampa av Janne och gå runt och kika lite.. ;) :D
Azur skrev:Akvarielagret hade inne en hel räcka (4-5 arter) ovanliga levandefödare idag - Girardinus metallicus (som jag nog måste skaffa nån dag), Alfaro cultratus, ett antal (vf?) Xiphophorus med Maya-inspirerade namn jag inte kommer ihåg...
Plus fyrögonfiskarna. ;)
Azur skrev:...å nu har akvariebutiken i Arninge inne Neoheterandria elegans. Väldigt söta små fiskar.
tummen skrev:Är det den akvariebutiken som ligger vid köpcentret nära motorvägen vi pratar om? Kul hursomhelst att de "vågar" ta in lite ovanliga arter...:)
Azur skrev:Japp, det är den. Jag har fått intrycket att de har en ny och mer engagerad akvarieansvarig. De har inte så där jättemycket fisk, men ofta helt andra arter än vad nån annan zooaffär i området har.
Whistler84 skrev:Den här mollyn (Poecilia kykesis) var ju otroligt vacker: http://www.fishbase.org/images/species/Pokyk_m0.jpg
Någon som har mer info om den? Svår att få tag på etc?
tummen skrev:TRÅKIGT med sjukdomar/parasiter...hoppas du blir av med det.:mad:;):)
Jag önskar [COLOR=Magenta][SIZE=3]jag[/SIZE][/COLOR] hade liiite närmre till Stockholm, visserligen har jag släkt där, men det tajmar oftast väldigt dåligt med affärernas öppetttider när jag är uppe...[:o]
Katharina skrev:Nu är jag fri från parasiter... Jag såg världens vackraste svärdbärare i Farsta i veckan.. Åhh... heltgula och med starkt oranga fenor... men de blir för stora i mitt kar... nu kryllar det av smått i karet eftersom många stora dött av..
Var till Akvarielagret en vända också i veckan men jag tyckte inte att de hade något speciellt.. Hittade inte ens mina vackra korallplaty där.. Den sorten som finns överallt nu är liten och uppnäst, en del t om ljusröda... Blää..
Men jag köpte 10 nya små neontetror, så himla små och söta... inte större än mina en månads guppyyngel... De gamla dog ju av medicineringen..
Får se om jag hittar några utav de gula playn och de verkar må bra så blir det kanske några sådana...:D
Måste berätta ett lustigt fenomen.. Nu blir mina Odlade endlers allt mindre precis som jag har läst att de blir om man inte parar in mer guppy men däremot är det inte alla som har återgått till den ursprungliga färgsättningen och inte heller formen på stjärten.. Dessutom har det börjat att dyka upp honor med färgade stjärtar.. Det fanns inte tidigare...
Jag förstår allt mer tjusningen med att avla på guppy... Man vet aldrig vad man får.. Jag ska kika på honorna idag och se om jag ser något... Kanske en hane också.. Kan bli spännande att se vad som händer då... :) Nu ska vi åka!!! :D
thues skrev:Tummen - det er muligt at komme afsted, og det er ikke så dyrt, som det har väret. Men jeg gläder mig - jeg skal väre i Mexico i drygt tre veckor :)
tummen skrev:Jag är (tyvärr) inte så bra på Danska som du verkar vara på Svenska, men om det är dyrt eller inte är en högst relativ fråga....:D