kolla upp telefonnumer

#1 - 10 juni 2005 12:42
mors.
för en stund sen blev min mobiltelefon uppringd av nån från 08-land ett nummer jag inte känner igen.
har sökt på det på eniros hemsida men hitta inget.

finns det nåt mer ställe man kan kolla på för att ta reda på information om nummret ?

Mvh Raven
#2 - 10 juni 2005 13:14
#3 - 10 juni 2005 13:16
Det var inte: 08-50102700?

Det är comviq nånting. Börjar bli heligt förbannad på att de inte ens låter en vara ifred på mobilen! [:-115]
#4 - 10 juni 2005 13:25
Blev uppringd från 08-54561819 häromdagen. Det är Halebop eller nått som försöker kränga mobilabonnemang.
#5 - 10 juni 2005 13:39
Om någon ringer inifrån en växel, så kan du inte hitta numret på dessa (eniro, hitta)sidor, eftersom dom inte visar anknytningar.
#6 - 10 juni 2005 15:03
[QUOTE=petnym]Blev uppringd från 08-54561819 häromdagen. Det är Halebop eller nått som försöker kränga mobilabonnemang.[/QUOTE]

nästan rätt nummer.
då vet ja iallafall va de va.

nä ja tror ja håller mej till comviq knockout de känns bäst för mej och de ja använder telefonen till.
#7 - 10 juni 2005 15:15
Om dom ringer igen så kan du följa detta schema:

http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanu.pdf
#8 - 10 juni 2005 15:21
haha ett alternativ.

blir nog mer.
mitt hem är min borg hejdå
#9 - 10 juni 2005 18:15
Spärrar inte http://www.nix.nu/ mot såna nummer?

Jag har iaf positiv erfarenhet av att anmäla mitt nummer till Nix.
Dessa dryga telefonförsäljare är nuförtiden ett minne blott!

Edit: Fast man kan kanske inte anmäla sina mobilnummer till Nix... Jag tänkte mest på fast telefoni...
#10 - 10 juni 2005 18:38
"Det var inte: 08-50102700?

Det är comviq nånting. Börjar bli heligt förbannad på att de inte ens låter en vara ifred på mobilen!"

Gå in på tex hitta.se och ersätt sista 3 eller 4 siffrorna med nollor så brukar växelns namn dyka upp! I detta fall : citylink.se
#11 - 10 juni 2005 19:27
[QUOTE=Toqer]Spärrar inte http://www.nix.nu/ mot såna nummer?

Jag har iaf positiv erfarenhet av att anmäla mitt nummer till Nix.
Dessa dryga telefonförsäljare är nuförtiden ett minne blott!

Edit: Fast man kan kanske inte anmäla sina mobilnummer till Nix... Jag tänkte mest på fast telefoni...[/QUOTE]
Vi har också anmält vårt fasta nummer till Nix, för ett år sedan kanske. Men alla kontrollerar tydligen inte ordentligt... i dag ringde det nån och ville sälja Rosenrot. Vad ska jag med det till???
Men det är iallafall väldigt sällan det ringer nån, innan kunde det ju vara flera gånger samma vecka...
De är ju också väldigt envisa, de hade ringt flera gånger när jag var på jobbet och min man hemma, men eftersom det är jag som står på abonnemanget är det tydligen mig de måste försöka sälja till...
#12 - 10 juni 2005 21:47
innan har ja haft comviq kontant och där får man ju bonus när man blir uppringd så aldrig varit intresserad av att spärra ;)

Håven va inte de numret.
va 08-54561808
ringer comviq för att få dej att välja deras abbonnemang ?
dom stör i alllafall inte mej har deras knockout abbonnemang.
#13 - 11 juni 2005 03:45
[QUOTE=petnym]Om dom ringer igen så kan du följa detta schema:

http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanu.pdf[/QUOTE]

hahaha kungligt :D
#14 - 2 augusti 2005 23:37
fått reda på vad de va för nummer.
nån som ville få mej att använda comhem ip telefoni.
skulle få rabatt å grattis modem bara för ja är kund där redan.

men gjorde klart direkt att jag inte va intresserad då jag ringer väldigt lite och det accepterade säljaren utan tjafs önskade trevlig kväll och sa hejdå.

första gången ja haft säljare som inte tjatat gnällt å gnatat.
#15 - 3 augusti 2005 08:46
Jag blev uppringd av en automagisk telefonröst från utlandet där de sa att jag vunnit en kryssning... Eftersom jag varit aktiv "scambait" för 419-scams (nigeriabrev) så tog det väl kanske 3 sekunder innan jag la på.

Fantastiskt att vissa går på det dock... "There is no such thing as a free lunch."

/J *Som uppenbarligen inte alls följde OP's tråd... fy på mig!*
#16 - 3 augusti 2005 10:56
[QUOTE=Joacim]Jag blev uppringd av en automagisk telefonröst från utlandet där de sa att jag vunnit en kryssning... [/QUOTE]
Den där automagiska rösten blev jag också uppringd av. En kvinna som pratade amerikanska. Jag hann dock bara höra "Congratulations! You've just won..." och sen la jag på, så jag vet inte vad jag hade vunnit. Så jag måste ha lagt på ännu snabbare än dej! :)
#17 - 3 augusti 2005 14:28
haha de där är inget jag råkat ut för.

skulle mycke väl kunna ta telefonen och bara lägga den ner så att deras telefonräkning ligger å tickar :D
#18 - 20 januari 2006 09:43
[quote=Håven]"Det var inte: 08-50102700?

Det är comviq nånting. Börjar bli heligt förbannad på att de inte ens låter en vara ifred på mobilen!"

Gå in på tex hitta.se och ersätt sista 3 eller 4 siffrorna med nollor så brukar växelns namn dyka upp! I detta fall : citylink.se[/quote]

Gammalt inlägg, jag vet... Men jag vill i alla fall rätta till här lite. Telefonnumret 08-50102700 går INTE till citylink, utan till ett callcenterföretag som heter Teleperformance. De säger sig ringa i ett markandsförande, insamlande eller informativt syfte. De har också hand om flera större företags kundtjänster.

Så ser du numret i displayen så är det bara att lyfta luren och
gapa "sluta trakassera mig!" eller nåt annat skoj. [:D]
#19 - 20 januari 2006 12:03
Knepigt förstainlägg?!

Kör min mentod annars, svara bara på nummer ni känner igen :D
Reggade mig förvisso på nix igår, så nu kan alla telefonförsäljare dra åt helvete!
#20 - 20 januari 2006 12:06
har inte reggat på nix får inga ovälkomna samtal.
de enda ja fått va en förfrågan om ja ville gå över från comhem internet till comhem combo abbonemang då dom hade infört ip-telefoni.

akn i själva verket va rätt kul när dom ringer.
#21 - 20 januari 2006 12:23
[quote=petnym]Om dom ringer igen så kan du följa detta schema:

http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanu.pdf[/quote]

Klockrent....ska jag använda nästa gång det ringer en sån jävel som ska kränga nåt till mig där hemma på kvällen. :D
#22 - 20 januari 2006 22:17
Jag hävdar att jag är med i nix, och undra varför dom ändå ringer..
Då lägger det företaget till mej på sin nix-lista. Å ringer inte mer..:D
#23 - 20 januari 2006 22:54
Jag och min sambo provade en annan strategi. Något telefonbolag ringde och min sambo svarade. Eftersom min sambo inte ville snacka med dem så förklarade hon att hon inte hade en aning om vad vi hade för abbonemang och bad de återkomma nästa kväll när jag var hemma. När de sedan ringde kvällen efter svarade min sambo igen och förklarade att jag var ute och inte kunde ta telefonen just då, men bad dem ringa igen. Ovanstående svar användes sedan cirka 20 gånger. Sista samtalet de ringde var av en kille som min sambo nu började känna igen rösten på eftersom han ringt 10-15 gånger, och han frågade om vi drev med dem. Givetvis förklarade min sambo. Då lade försäljaren på luren och ringde aldrig mer igen.
#24 - 8 augusti 2006 09:52
Gammal tråd detta, men ack så aktuell. Hittade den på google när jag sökte på "08-54561819".
Detta nummer har ringt mig ett par ggr varje dag i en tid nu. oerhört irriterande :mad:
Så jag försökte hitta info om numret och andra nummer som också har ringt mig. Google är guld värt, hehe.
När jag såg att andra också ville hitta info om numrena så tänkte jag fixa till en enkel sida för det ändamålet. En sida där vi samlar alla nummer från telefonförsäljare mm, så att folk lätt kan hitta info när de googlar efter numrena.

http://www.leffeboy.com/nummer/
.
#25 - 8 augusti 2006 13:32
Inte för att dethar med telefonförsäljning att göra, men likväl icke önskvärda beteenden hos viss företag.
Ställde på bilen igen i början av sommaren, efter att ha ahaft den avställd sen i höstas. Kollade först runt på nätet för att jämföra de olika försäkringsbolagens Trafikförsäkringar, för man ska ju öppna en sådan samma dag som man ställer på bilen. Sagt och gjort, jag hittade ett bolag som jag vart nöjd med kostnadsmässigt, och detvar inte samma bolag som jag hade haft förra gången bilen var igång.
Betalade in räkning så fort den kom.
Dagarna innan jag skulle åka på semester så fick jag ´brev från det gamla försäkringsbolaget, och då jag har en annan försäkring i det så tänkte jag inte så mycket mer på det. Hade mest semseter och sånt i skallen, det måste erkännas.
Då kom det en betalningspåminnelse om en obetald trafikförsäkring från just det gamla bolaget. Va ?? Men, jag hade ju tecknat en ny i ett annat bolag så vad i hela...[:(!] [:(!] [:(!]
Då slet jag fram kuvertet jag hade fått veckorna innan och läser:
"Med anledning av fordonets påställning i Centrala Bilregister så har denna försäkring utfärdats."
Utan att ens ha tagit kontakt med mig och frågat !!
Så igår ringde jag dem och frågade hur i hela friden de kan utfärda en försäkring utan att ens tillfråga kunden om man är intresserad av den ??
Och ja, de kunde se i sina register att jag hade tecknat en trafikförsäkring i ett annat bolag. Ibland kan man bli toksné för mindre alltså.:mad:
#26 - 8 augusti 2006 15:55
Mogwai, vågar man fråga om det var if ?
#27 - 8 augusti 2006 16:17
Det enklaste är väl att kostnadsfritt anmäla sig till www.nix.nu så slipper man telefonförsäljare.
#28 - 9 augusti 2006 06:30
[QUOTE=Raven]Mogwai, vågar man fråga om det var if ?[/QUOTE]

Det var inte If. Deras Trafikförsäkring var ju bland de dyrare, då man jämförde på nätet. Jag kan ge dig en ledtråd. Det börjar på "F".;)
#29 - 9 augusti 2006 06:54
Det där schemat var ju bara elakt, mycket roligare att förstöra för dem med deras egna okunskap. Tyvärr har, som jag förstått det, lagen reviserats om lite förra året. Förut gällde att säljaren var tvungen att ge nedanstående information redan i början av samtalet.
Efter att jag citerat väl valda lagar ut nedansåtende paragraf brukar de flesta säga hej då. En kille sprang iväg och hämtade företagets organisationsnummer, rabblade det och lade sedan på luren. Det var dock den gamla versionen där de var tvungna att lämna ut telefonnummer och organisationsnummer. Den nya hade ju inte alls samma klös :-(

[FONT=Frutiger-BlackCn][SIZE=4][B][FONT=Times-Bold][SIZE=2][LEFT]Information innan ett avtal ingås
6 §
[/SIZE][/FONT][FONT=Times-Roman][SIZE=2]I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skall näringsidkaren ge information
om
1. sitt namn och sin adress,
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper,
3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och avgifter,
4. leveranskostnader,
5. sättet för betalning och för leverans eller fullgörande på annat sätt,
6. vad som gäller om ångerrätt enligt denna lag,
7. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används, om inte
kostnaden är beräknad efter normaltaxa,
8. den tid under vilken erbjudandet gäller, och
9. avtalets kortaste löptid, om avtalet avser återkommande leveranser av
varor eller avser en tjänst som utförs fortlöpande.
Informationen skall ges klart och begripligt och på ett sätt som är anpassat
till det medel för distanskommunikation som används. Näringsidkaren skall
ta särskild hänsyn till behovet av skydd för underåriga.
Vid telefonförsäljning skall näringsidkaren i början av varje samtal ge
konsumenten information om sin identitet och namnet på den person som är
i kontakt med konsumenten och dennes relation till näringsidkaren. Näringsidkaren skall då också informera om samtalets syfte.[/LEFT]
[/SIZE][/FONT][/B][/SIZE][/FONT][FONT=Minion-Regular][SIZE=2][LEFT]
Från:
[COLOR=#22229c]http://62.95.69.3/SFSDOC/05/050059.PDF[/COLOR]

Intressant nog har följande version inte riktiga samma rader:
http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/distans_o_hemforsaljningslagen.pdf[/LEFT]
[/SIZE][/FONT]
#30 - 9 augusti 2006 13:16
[QUOTE=Mogwai]Jag kan ge dig en ledtråd. Det börjar på "F".;)[/QUOTE]
aahh börjar låta som det där bolaget som försökte tvinga på mej både hemförsäkring och olycksfallsförsäkring genom att vägra säga upp dom och fortsätta skicka räkningar för dom, allmänt kallat folkskam
klart ett av dom sämsta bolag jag stött på

Annons