Detta är altså ett refugium till ett saltvattensakvarium.
http://haaga.aqua-web.org/hardware/p2150356.htm
MVH
Magnus
marcuspajp skrev:jepp, det är helt fullt av alger. Förutom där det är sand då
fast det ser nog inte så fint ut på riktigt, inte de bubblorna jag har sett irl iallafall...
Tropfrog skrev:Vi har liknande på jobb. Det är någon makroalg (caulerpa sp?, halimeda sp?). I vilket fall så kommer de när de vill och försvinner när de vill. Att försöka införa de i ett kar som inte har det i sig leder oftast till att de dör och belastar systemet i onödan.
MVH
Magnus
Urk ja, jävla caulerpa. Värsta ohyra som finns i saltvatten: giftig, ingenting äter det, ingenting lever på det, och är nästan omöjlig att utrota. Plus att rätt vad det är så sporulerar den, så man står där med kilovis med döda & ruttnande alger i akvariet.Tropfrog skrev:Detta är altså ett refugium till ett saltvattensakvarium.
Tropfrog skrev:Vadå?? Har du sett karet irl? Vilka bubblor syftar du på? Fotomontage?
MVH
Magnus
Azur skrev:Refugium: ett separat akvarium kopplat till huvudakvariet där man inte har fisk. I refugiet får smådjur därför en chans att leva & föröka sig. En sump är egentligen inte samma som ett refugium, utan en sump är bara ett yttre vattenförråd där man har olika teknik som avskummare, värmare mm, men ofta använder folk sina sumpar som refugier.
"Ärtorna" är spontana alger, ja. Troligen Caulerpa racemosa.
"bubbelalger" är en annan alg som ofta dyker upp, Valonia spp. Den ser normalt ut som metallicgröna kulor. Jag tycket inte den är ful, men folk brukar försöka bli av med den.
Vet inte vad som var häftigt med sumpen förutom att den är stor & full av olika livsformer. Jag tycker iofs sånt är häftigt. Blev faktiskt lite sugen att smäcka upp ett saltvatten igen.