Hej alla !
Nu är det semestertider. och som vanligt ska man kolla så alla
passen i familjen är up to date som det heter.
Men ibland räcker det inte med att kolla passen hemma.
En liten historia som hände för ett par år sedan.
familjen hade under vintern beslutat att åka til kanarieholmarna på en två veckors tripp. frugan + jag + äldsta kotten hade pass sedan tidigare.
men den minste var bara typ 2 veckor gammal när resan bokades.
han skulle fylla jämt 6 månader när resan skulle bli av.
ungefär vid 4 månaders ålder, så går vi ner till polisen, han blir efter diverse stök fotad, och alla dokument ifyllda.
ungefär tre veckor senare åker vi ner till polisen för att hämta ut passet. just då fanns det inga p-platser lediga, så jag cirkulerar runt kvarteret med kottarna i bilen, medans frugan springer in och hämtar passet.
frugan får passet, och springer ut.
just då svängde jag runt hörnet på fel håll, så det dröjer kanske 2-3 minuter innan jag kommer fram till frugan. så hon står där och får helt plötsligt för sig att kolla hur passet ser ut.
hon ser då att....det är fel pass hon har fått !!!!
frugan meddelar detta när jag kommer fram, jag parkerar då vansinnigt olagligt utanför entrén, och vi går alla in till luckan, tränger oss före i kön, och nu utspelar sig ungefär följande diskussion mellan frugan och den lite äldre polisdamen i luckan:
- Ursäkta mig, men det pass jag fick till min son för 6 minuter sedan är fel.
- Omöjligt. Vi gör inte fel.
- Men titta här, mitt barn heter inte Karl han heter Jonathan.
- Men titta då (viftar med passet) !
- Behöver inte titta, vi gör inte fel.
- MEN TITTA DÅ FÖR H-E !!!!!!
- Jaha, det är kanske inte ditt barn i passet, men du har fått rätt pass
enligt det löpnummer som finns. Vi gör inte fel !!
- Nu får du ju ge dig. Varför ska jag ha ett pass till ett barn som inte är mitt eget ??
- Det vet väl inte jag, Vi gör ju inte fel. Vi är polisen !!!!!
- OK. Kan vi göra som så att du kollar den högen av pass du har där,
och se om det finns ett pass till en kille på ca 5 månader, heter Jonathan, personnummer 2006-xx-xx-xxxx ?
- Ok, då gör jag väl det, men bara för att bevisa att vi inte gör fel !!
Polisdamen lyfter det första passet i högen, öppnar det, och läser Jonathan, personnummer 2006-xx-xx-xxxx.
- Titta, vi har ett pass till ditt barn.
- Bra, kan jag få det, så får du tillbaka det som du lämnade ut innan.
- Nej, jag kan inte lämna ut detta pass utan dokumentation.
- Men du fick ju alla papper för 9 minuter sedan. Jag ser att de ligger längst upp i högen där (pekar).
- Men det är ju redan utlämnat det passet.
- Ja, men det blev ju fel (frugan börjar nu få en högröd ton i ansiktet).
Nu lägger sig killen som står bredvid oss i. Han säger.
- Jag kommer ihåg henne, ge henne rätt pass, så vi andra får våra.
-Omöjligt. Vi gör inte fel.
Nu brister det för frugan, hon ger polisdamen en avhyvling som förmodligen skulle rendera 2-6 års fängelse med alla de hot hon vräker ur sig mot kärringen i luckan. Då kommer vakthavande befäl. Han lyckas lugna ner frugan så att hon kan dra historien för honom. Han tittar på passen, och konstaterar.
- Vi har nog gjort fel. Ge henne rätt pass.
Kärringen surnar till och kläcker ur sig.
Det skulle hon inte sagt. Efter en jordbävningsutskällning från frugan, mordhot från mig, samt mer eller mindre uppror på alla andra i kön, så bokstavligen slänger vakthavande befäl ut kärringen från luckan, sätter sig ner, och lämnar ut rätt pass till oss, med en ursäkt.
Lagom urladdade traskar vi därifrån, sätter oss i bilen, kommer kanske 10 minuter innan jag undrar varför frugan har två pass i handen......
Oooppss...i röran glömde vi lämna tillbaka det felaktiga.
Snabbt vända bilen, tillbaka, in och lämna passet.
Så.....att kolla passen på plats är kanske en bra idé.