Kolla på Plus ikväll (TV) - Akvariet gick sönder och vattnet läckte ut.

#1 - 7 november 2005 16:41
idag på SVT kanal 1
21.00 Plus
Programledare: Sverker Olofsson. Del 10 av 16.
Akvariet gick sönder och vattnet läckte ut. Ska hemförsäkringen stå för kostnaderna för akvariets dåliga kvalitet?
* Även i SVT1 10/11 och SVT1 12/11
* Textat sid 199
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 november 2005 16:52
Akvariet gick sönder och vattnet läckte ut. Ska hemförsäkringen stå för kostnaderna för akvariets dåliga kvalitet?

Eller för kundens felaktiga "installation" - kan tänka mig att det ofta är svårt att bevisa om det är ett konstruktionsfel på akvariet eller om det köparen har ställt upp akvariet fel.
#3 - 7 november 2005 17:37
För säkerhets skull har jag tecknat en "drulleförsäkring" till min hemförsäkring.
Om man själv skulle vara orsaken till skadan, gäller hemförsäkringen.
#4 - 7 november 2005 17:43
ska bli kul å se.
kommer spela in akvariedelen.
#5 - 7 november 2005 17:51
Tack för tipset
#6 - 7 november 2005 18:06
Man får välan kolla på Plus ikväll låter det som.

Erik
#7 - 7 november 2005 18:30
Tack för tipset:D Ska bli kul å se !
#8 - 7 november 2005 20:34
Såg just programmet... Jag tycker heller inte att man kan kräva ersättning för golvet av akvariefirman.
#9 - 7 november 2005 20:35
beror på.
har butiken tillverkat akvariet har dom klantat sej och ska ersätta för det.
har däremot butiken bara sålt akvariet då är det bara garantin på akvariet dom ska ta.
#10 - 7 november 2005 20:38
Jag tyckte inte ens den ställningen som karet stod på såg ut som en riktig akvariemöbel... såg svajig ut.. och lägg på nylagt golv... som inte satt sig.. nä.. tycker nog med att firman gjort "rätt"
#11 - 7 november 2005 20:40
[QUOTE=MagicFingers]Jag tyckte inte ens den ställningen som karet stod på såg ut som en riktig akvariemöbel... [/QUOTE]

tittar man noga kan man se oskyddad spånskiva.

skulle vilja veta hur den skadade fogen såg ut
#12 - 7 november 2005 21:09
[QUOTE=MagicFingers]Jag tyckte inte ens den ställningen som karet stod på såg ut som en riktig akvariemöbel... såg svajig ut.. och lägg på nylagt golv... som inte satt sig.. nä.. tycker nog med att firman gjort "rätt"[/QUOTE]

Vad menar du med riktig akvariemöbel? *nyfiken* :)
#13 - 7 november 2005 23:02
Hallå!

Vad sa de på plus då?? Har ju ingen tv jue...
Hoppas man kan få en liten, kort samanfattning... :)
#14 - 8 november 2005 00:55
På plus sa dom:

Akvariet började läcka under natten vilket ledde till stora skador i golv. Försäkringen täckte skadorna, men ägarna fick stå för självkostnaden och reparationen.

Ägarna var lite vresiga för att dom inte fick ersättning från akvariebutiken. Butiken kunde dock stäcka sig till att ge ett nytt akvarium men inte mer.

Disskusionen som följde handlade om hurvida äffären var ansvarig eller om ägarna hade hanterat karet felaktigt.

Personligen känns det som om felet antingen ligger hos tillverkaren (inte affären) eller ägaren som hanterat karet felaktigt. Ett fabriksnytt kar är det väl i regel inte fel på, men det är klart, undantag finns. Så länge försäkringen täcker så är det väl bra, disskusionen om att försäkringstagarna får ta smällen tycker jag va lite långsökt.

Såg det inte ut som ett Juwel-kar förresten?
#15 - 8 november 2005 06:34
Själv fick jag ett läckande kar , mitt första . Det läckte ut över natten .Men under dagen när jag la i vatten så såg jag inte att det läckte. Som tur så var det ett litet kar :D på 63l . Jag åkte till hornbach och bytte det:) Inga större skdaor förutom att det var blött på golvet.

Det kanske läckte ut 20-30L.
#16 - 8 november 2005 06:47
[QUOTE=Yrrah]Såg det inte ut som ett Juwel-kar förresten?[/QUOTE]
Det är inte alls säkert att akvariet i inslaget var detsamma som läckte...
#17 - 8 november 2005 12:33
Det går att se plus på svt:s hemsida om det är någon som har missat det...
#19 - 6 februari 2006 20:34
ida togs akvariet upp igen i plus.

det var inte en läckande fog utan en spricka i bottenglaset och säljaren påstår att det är köparen som har orsakat sprickan, ex: lagt nåt tungt på glaset.
köparen påstår att akvariet va sönder redan vid köp så ord står mot ord.

dagens avsnitt ligger inte uppe nu men kommer nog upp senare.
addressen är www.svt.se/plus och klicka på "se programmet"
#20 - 6 februari 2006 22:20
Den är upplagd på nätet nu.
#21 - 6 februari 2006 22:38
Ifall det är en spricka i bottenglaset på ett nytt akvarium borde man väl se det innan man "installerar" akvariet.
#22 - 6 februari 2006 23:18
fyller man på vatten också när man är medveten om en spricka får man fan slylla sigsjälv

är som o stämma en biltilvärkare för att det trasiga bilbältet inte löste ut när du körde in i bergväggen när du viste att det va trasigt
#23 - 6 februari 2006 23:42
[quote=spaceace]Ifall det är en spricka i bottenglaset på ett nytt akvarium borde man väl se det innan man "installerar" akvariet.[/quote]

tycker ena de men samtidigt har jag märkt att en del har attityden att nytt inte kan va sönder och därför kollas de inte.

Annons