kolla hut!

#1 - 27 december 2005 11:22
kan guppy gå med slöjisar??? svara =D
#2 - 27 december 2005 11:29
Nej, det är inte att rekkomendera. Guppysarna vill ha det varmare än slöjstjärten och så fort slöjstjärten blir stor nog kommer den att äta upp guppysarna.
#3 - 28 december 2005 08:08
[QUOTE=Mickefisk57]kan guppy gå med slöjisar??? svara =D[/QUOTE]

guldfiskar är så lupska så dom äter nog upp gupyna mär dom blir stora
#4 - 25 januari 2006 17:54
slöjisar

[quote=Mickefisk57]kan guppy gå med slöjisar??? svara =D[/quote] hej mickefisk57 jag har 2 slöjsträtari mitt akvarie med guppys och det går utmärkt, mvh red cap
#5 - 25 januari 2006 17:55
hej! kan någon som vet lite eller mkt om tomtarna "red cap" berätta lite om dom
#6 - 25 januari 2006 22:45
De är väl som alla andra guldfiskar. Stora, fula, slöa och skitar ner jäkligt mycket. :p
#7 - 25 januari 2006 22:55
Fula är dom inte!!!!
Däremot blir dom stora,förstör "akvariet",äter upp inredningen inkl. ALLA andra fiskar som är tillräckligt stora för att ätas upp.:-)
MVH Marita
#8 - 25 januari 2006 23:03
Nej förlåt, dom är verkligen jättesöta...

http://petsplusfish.com/catalog/images/Both_Fancy%20Goldfish.jpg

...ungefär lika söta som inavlade hundar med ben/hud/vadsomhelst-problem.
#9 - 25 januari 2006 23:12
:-)
Avel förkommer också bland hundraser med mer eller mindre lyckade försök.
Gillar dock inte de mest extrema slöjstjärtarna.Måste finnas en en möjlighet att leva så "naturligt" som möjligt.
MVH Marita
#10 - 26 januari 2006 01:10
Nils, det där är ingen red cap, det är en ryukin. Dessutom borde du se upp med vad du säger här, den här avdelningen är trots allt för oss som har slöjstjärtar och uppskattar deras utseende.

red cap 74;
Här är en red cap (oranda). http://www.fish-express.com/ldocs/o-cap2.jpg Just red cap är de helt vita förutom utväxten på huvudet (som är röd), och inte alla sorters oranda.
Mer info finns här. :) http://en.wikipedia.org/wiki/Oranda
#11 - 26 januari 2006 15:00
Ok, ber om ursäkt. Jag får väl helt enkelt acceptera att vissa uppskattar defekta fiskar.
#12 - 26 januari 2006 18:04
så såg inte mina 2 ut vad har jag??

:confused: [quote=Insomniac]Nils, det där är ingen red cap, det är en ryukin. Dessutom borde du se upp med vad du säger här, den här avdelningen är trots allt för oss som har slöjstjärtar och uppskattar deras utseende.

red cap 74;
Här är en red cap (oranda). http://www.fish-express.com/ldocs/o-cap2.jpg Just red cap är de helt vita förutom utväxten på huvudet (som är röd), och inte alla sorters oranda.
Mer info finns här. :) http://en.wikipedia.org/wiki/Oranda[/quote]hej så såg inte mina 2 ut dom är vita men inte så golfbollsrunda utan mer avlång som en vanlig fisk och har inte en röd knöl på huvudet utan är bara röda ändå ,enligt där jag köpte dom var det tomtar så nu undrar jag vad kan jag ha[?] mvh red cap
#13 - 27 januari 2006 03:45
Du har ingen bild på dem?
Kan hända att de ser lite mindre ut eftersom de är unga? "Knölen" växer med åren. Min oranda är bara lite skrovlig på huvudet än så länge.
Just ordet tomte har jag aldrig hört när det gäller guldfiskar, förmodligen visste inte de anställda vad de heter.
#14 - 27 januari 2006 11:50
[quote=Insomniac]Du har ingen bild på dem?
Kan hända att de ser lite mindre ut eftersom de är unga? "Knölen" växer med åren. Min oranda är bara lite skrovlig på huvudet än så länge.
Just ordet tomte har jag aldrig hört när det gäller guldfiskar, förmodligen visste inte de anställda vad de heter.[/quote] okej hur gammla kan dom bli?dom är väldigt livliga och mkt matglada städar verkligen på botten mkt roliga att studera.mvh red cap"jenny"[:)]
#15 - 27 januari 2006 13:58
Det beror på hur bra man sköter dem! Normalt lever de 10-15 år, även om de kan bli över 25. Slöjstjärtar i damm brukar leva längre eftersom de går i dvala när klimatet blir lite kallare. Vanliga guldfiskar kan förmodligen bli ännu äldre.

Edit: Här är en bild på min oranda, tagen samma dag jag fick den. Inte mycket till utväxt ännu eftersom den är så ung, men det ligger som ett lager ovanpå huvudet och i "ansiktet". Är det en sådan du menar? http://www.petsociety.org/gallery/d/35574-2/goldie01.png
#16 - 28 januari 2006 22:54
Hej Insomniac:-)
jättefin fisk.jag visste inte heller att dom kallades "tomtar".
Oftast växer "capen" med åren.Förhoppningsvis "tar den inte över fisken".Alltså förmågan att simma.
Jag har haft en brun slöjstjärt som hade en "cape"(brun).Den växte mycket när fisken blev större.
Med risk att "att få äta upp gammal ost" dog den efter ca 1 år.Kunde inte simma till botten!!En av två slöjstjärtar som dött/avlivats
MVH Marita
#17 - 28 januari 2006 23:07
[QUOTE=Insomniac]Det beror på hur bra man sköter dem! Normalt lever de 10-15 år, även om de kan bli över 25. Slöjstjärtar i damm brukar leva längre eftersom de går i dvala när klimatet blir lite kallare. Vanliga guldfiskar kan förmodligen bli ännu äldre.

Edit: Här är en bild på min oranda, tagen samma dag jag fick den. Inte mycket till utväxt ännu eftersom den är så ung, men det ligger som ett lager ovanpå huvudet och i "ansiktet". Är det en sådan du menar? http://www.petsociety.org/gallery/d/35574-2/goldie01.png[/QUOTE]
Har du haft Slöjstjärt i en damm över vintern.
#18 - 28 januari 2006 23:11
[quote=Nils Holmström]De är väl som alla andra guldfiskar. Stora, fula, slöa och skitar ner jäkligt mycket. :p .......ungefär lika söta som inavlade hundar med ben/hud/vadsomhelst-problem...... Jag får väl helt enkelt acceptera att vissa uppskattar defekta fiskar......[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Behåll dina fördomar för dig själv!! :mad: Vem har gett dig rätten att uttala dig negativt om andra människors preferenser?? Tyckte du verkade rätt skärpt fram tills nu!! Bortgjord!! :mad: :mad: :mad: Undrar just om du har expanderkärl till ditt 240 liters kar?? Hur kan du trycka ner så stora fiskar i en sån liten "skål"???? Värre än att ha guldfisk i kupa!!!![/COLOR][/FONT]
#19 - 28 januari 2006 23:40
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Behåll dina fördomar för dig själv!! :mad: Vem har gett dig rätten att uttala dig negativt om andra människors preferenser?? Tyckte du verkade rätt skärpt fram tills nu!! Bortgjord!! :mad: :mad: :mad: Undrar just om du har expanderkärl till ditt 240 liters kar?? Hur kan du trycka ner så stora fiskar i en sån liten "skål"???? Värre än att ha guldfisk i kupa!!!![/COLOR][/FONT][/QUOTE]

tja vuxet svar :) vem gav dig rätten då?
#20 - 28 januari 2006 23:56
Hej Robban.
Vem är du???
Berätta om din erfarenhet av slöjstjärtar!!
:-) Marita
#21 - 29 januari 2006 01:26
tja hade guldfisk och sånt i början med innan jag lessnade på algiga plastväxter för de gjorde konfetti av allt grönt :)

vet faktiskt inte riktigt varför de är så populära faktiskt men de är ju en inkörsport till övrig akvaristik så det är ju positivt :)
#22 - 29 januari 2006 01:37
Hej det är helt sant.Om du vill ha ett växtakvarium är du "körd" när det gäller slöjstjärt.
Skulle egentligen inte var i ett akvarium.
Fri som en karp
#23 - 29 januari 2006 01:44
Tillhör art: karpfisk.
Lånade "fjädrar" "mört":-):-)
#24 - 29 januari 2006 02:06
Hej
Slöjstjärt är inte akvariastik tyvärr
Ändå är det en av de mest "svåra" fiskar som finns.
Svåra att få till lek,svåra att få att trivas,monogama etc
MVH Marita
#25 - 29 januari 2006 11:27
hej jag så ser dom ut ,kan dom bli så gammla ?va kul får se hur mina kommer att utvacklas då dom är väldigt underhållande at titta på dock lite klumpiga när dom simmar dom skabara fram speciellt när det är mat men dom är mysiga.fin bild föressten,mvh jenny
Bilagor:
#26 - 29 januari 2006 14:14
red cap 74: Ja, de kommer att bli jättefina när de blir äldre. Har en ryukin och en moor också, så jag väntar med spänning att se hur de utvecklas allihop.

Kramfors: Menade förstås inte här i Sverige (glömde visst att skriva det) där det blir så jäkla kallt! Om man inte har en väääldigt djup damm förstås. ;)

martal: Monogama? Det hade jag ingen aning om faktiskt.
Edit: Har kollat upp det och det stämmer inte.
#27 - 29 januari 2006 15:48
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Behåll dina fördomar för dig själv!! :mad: Vem har gett dig rätten att uttala dig negativt om andra människors preferenser?? Tyckte du verkade rätt skärpt fram tills nu!! Bortgjord!! :mad: :mad: :mad: Undrar just om du har expanderkärl till ditt 240 liters kar?? Hur kan du trycka ner så stora fiskar i en sån liten "skål"???? Värre än att ha guldfisk i kupa!!!![/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Jag kan erkänna att jag uttryckte mig klumpigt, och ber om ursäkt för det.

MEN, det är inga fördomar att slöjstjärtar är väldigt kraftigt avlade djur, som har ett flertal defekter, det är rena fakta.
Det krävs inga personliga erfarenheter för att tycka att det är djurplågeri med fiskar med ofungerande simblåsor, för långa fenor, täckta ögon, avsaknad av ryggfenor osv. Det räcker med sunt förnuft.

Vad gäller mina fiskar har jag 4 hantelciklider som blir en smula för stora som fullvuxna, men de jag har är väldigt små. Fiskbesättningen ska dessutom decimeras avsevärt inom den närmaste veckan.
Jag kan stå för mitt fiskinnehav, jag har (med få undantag) bara ursprungformer av fiskar i en miljö som påminner om deras naturliga.

Rätten att uttala sig negativt har vi alla, annars vore det himmla tråkigt att diskutera. Jag tycker det är en alldeles för omfattande "låt-gå" mentalitet när det gäller slöjstjärtar, jag personligen anser inte att det är seriös akvaristik och jag är säker på att det är många som håller med mig. Men jag vidhåller mitt tidigare statement att jag får väl acceptera det, för jag kan ju inte göra något åt saken, mer än att ge min personliga åsikt, vilket jag har grundlagstadgad rätt att göra, tack så mycket.
#28 - 29 januari 2006 18:12
Tycker att det är fel att odla på slöjstjärtar som ser ut sådär bara för man tycker dom är fina. Färger går väl och fenor också till viss del men inte en sån där tumör dom har på huvet! Ush, stackars golfbollar!

Obs! Detta är endast min personliga åsikt och jag har inte sagt ett skit om vad jag tycker om folk som har framodlade slöjstjärtar. (därför att det jag tycker om sånna personer borde vara osagt.)
#29 - 29 januari 2006 18:17
[QUOTE=Hugin]
Obs! Detta är endast min personliga åsikt och jag har inte sagt ett skit om vad jag tycker om folk som har framodlade slöjstjärtar. (därför att det jag tycker om sånna personer borde vara osagt.)[/QUOTE]

Detsamma gäller naturligtvis mig, man måste kunna kritisera ett fenomen utan att det för den sakens skull ska behöva bli personligt. Det finns med största sannolikhet en stor grupp duktiga akvarister som pysslar med slöjstjärtar och som har bra koll på deras behov av utrymme, mat, sjukdomar osv.
Jag kritiserar inte någon persons hållning och intresse av slöjstjärtar, utan vill bara kunna diskutera "arten" i sig.
#30 - 29 januari 2006 18:28
Ja, Slöjstjärten rör och upprör.
Man kan väl säga att akvariehobbyn började för mer än 500 år sedan med Guldfisk och Slöjstjärt.
Låt de som vill ha de fiskarna ha det utan att kommentera det.
Samtidigt är det rolig läsning då de som inte vet något om en sak kommenterar den.
Jag skrev för några år sedan på vår klubbsida citat: "Slöjstjärten är en avelsform " avlade på missbildningar" av Guldfisken".
Oj vad många gånger jag fått "äta" upp det genom all e-post som kommit om de orden.
#31 - 29 januari 2006 18:35
[QUOTE=Kramfors]
Låt de som vill ha de fiskarna ha det utan att kommentera det.
[/QUOTE]

Jag kan inte gå med på det, det måste finnas utrymme för diskussion om sådana saker. Annars är det ju fritt fram för avling på alla märkliga hybrider, missbildningar osv.
För mig är det viktigt med friska och sunda fiskar.
Hade folk till exempel tyckt att det var ok om man avlade fram katter utan öron? Eller varför inte fåglar med missbildat korta ben? Eller kanske hundar med hud farmför ögonen? Låter inte alltför smakfullt kanske? Vad är skillnaden mellan det och det här:

http://www.goldfishpages.com/Red-&-black-Lionhead,-Goldf.gif
http://www.aquariumist.com.ua/GoldFish22/Bubbleeye+.jpg

...och att akvariehobbyn började med slöjstjärt och guldfisk tycker jag inte spelar någon roll.

För övrigt har jag inget emot guldfiskar, de är fina och trevliga firrar, om än lite tråkiga.
#32 - 29 januari 2006 18:47
[quote=Nils Holmström]Jag kan inte gå med på det, det måste finnas utrymme för diskussion om sådana saker. Annars är det ju fritt fram för avling på alla märkliga hybrider, missbildningar osv.
För mig är det viktigt med friska och sunda fiskar.
Hade folk till exempel tyckt att det var ok om man avlade fram katter utan öron? Eller varför inte fåglar med missbildat korta ben? Eller kanske hundar med hud farmför ögonen? Låter inte alltför smakfullt kanske? Vad är skillnaden mellan det och det här:

http://www.goldfishpages.com/Red-&-black-Lionhead,-Goldf.gif
http://www.aquariumist.com.ua/GoldFish22/Bubbleeye+.jpg

...och att akvariehobbyn började med slöjstjärt och guldfisk tycker jag inte spelar någon roll.

För övrigt har jag inget emot guldfiskar, de är fina och trevliga firrar, om än lite tråkiga.[/quote]

mycket kloka ord tycker ja. håller med dig till punkt o pricka.

intressant läsning annars vad folk har för åsikter om detta.
#33 - 29 januari 2006 18:48
Ja jag förstår att du är intresserad av Slöjstjärt, (du kan ha några och inte berätta det för någon).

Jag har svårt att ha synpunkter på en avel som började på 1500 talet.
#34 - 29 januari 2006 18:52
[quote=Kramfors]Ja jag förstår att du är intresserad av Slöjstjärt, (du kan ha några och inte berätta det för någon).

Jag har svårt att ha synpunkter på en avel som började på 1500 talet.[/quote]

vem pratar du med?
#35 - 29 januari 2006 18:52
Mitt intresse håller sig nog till att försöka förstå varför folk så envetet vill försvara sina slöjstjärtar, är det bara för att de är söta??

Tycker det är lätt att ha synpunkter på fenomen som började på 1500-talet eller tidigare för dend elen. Det finns många dumheter som har hållt på ännu längre. Slaveri till exempel. Och avel på hundar och katter, vilket också har lett till missbildningar.
#36 - 29 januari 2006 19:03
vissa varianter av slöjstjärtar kan jag inte direkt påstå att jag gillar medans andra är ok för min del.

själv drar jag gränsen att fisken ska kunna simma hitta mat och se föremål innan fisken simmar in i dom.
#37 - 29 januari 2006 19:08
[QUOTE=Nils Holmström]Mitt intresse håller sig nog till att försöka förstå varför folk så envetet vill försvara sina slöjstjärtar, är det bara för att de är söta??[/QUOTE]

Personligen försvarar jag dem eftersom jag tycker de är helt underbara. Inte bara pga. utseendet men även för deras personlighet. Man ser lätt hund/katt beteende i var och en av dem. Som alla andra husdjur är de också väldigt olika på sina egna sätt. En den är blyga, en del är framåt. En del är snälla, en del är.. mindre trevliga. Det här brukar också variera med vilken sort man har. Oranda och ranchu brukar vara lugna av sig och allmänt snällare. Många brukar ha problem med ryukin och tycker att de är bråkiga.
De som tycker slöjstjärtar är tråkiga har nog inte ägnat så mycket tid åt dem. Att lära dem att äta ur handen är ett bra sätt att lära känna dem. De flesta slänger ner lite flingor och tar sig inte ens tid att försöka.
De som säger andra negativa saker om dem (fula, äckliga etc.) utan att ens ha haft någon.. Jag ser ingen mening i det, och det kan jag inte göra annat än att ifrågasätta.

Att en del tycker de är missbildade kan jag förstå. Jag har själv inte riktigt vant mig vid bubble eyes och pearl scales, även om de är fina på sitt sätt. Från första början trodde jag aldrig att jag skulle skaffa en oranda eller en ryukin, även om de är rätt så "normala". Så fel jag hade! Ryukin har hamnat högt upp på min favoritlista.
#38 - 29 januari 2006 19:10
[QUOTE=Raven]
själv drar jag gränsen att fisken ska kunna simma hitta mat och se föremål innan fisken simmar in i dom.[/QUOTE]

"kunna simma" är ju en defentitionsfråga. Många slöjstjärtar kan ju simma "hjälpligt".

Simblåseproblem är ju inget man är ute efter (hoppas jag) när man avlar på slöjstjärtar, men det förekommer ju mycket oftare hos dem än andra fiskar. Och det lär ju vara aveln som är orsak till detta, och det tycker jag är skäl nog att ifrågasätta det, även om inte alla fiskar lider av detta problem.
#39 - 29 januari 2006 19:15
Jag har haft guldfisk själv, tröttnade på dem efter ett halvår och återbördade dem till affären som gärna tog emot dem.

Slöjstjärt har jag inte haft, men temperamentsmässigt kan de ju inte skilja sig så mycket från guldfiskarna förutom det faktum att de inte har samma möjligheter att leva ut sina naturliga beteende. Lite som en chiuhaha som har fått alla sina kommunikationsmöjligheter bortavlade och inte längre kan "prata" med andra hundar.

Jag tycker att det spelar liten roll om man tycker att de är söta och trevliga, det är inte vad ägaren tycker om dem som är viktigt, utan hur fisken lever. Är vi inte alla överns om att det är fiskens behov som står i första rummet och att även fiskar har rätt till ett värdigt liv?
#40 - 29 januari 2006 19:18
[quote=Nils Holmström]"kunna simma" är ju en defentitionsfråga. Många slöjstjärtar kan ju simma "hjälpligt".[/quote]

tja den ska juinte ligga på botten dagarna i ända och kämpa för att komma till ytan.
samtidigt ska den inte flyta som en badboll och få kämpa för att komma ner till botten.
sen att fisken kanske inte kan simma i 120 är ju nåt helt annat och går att anpassa ett akvarie för det.
#41 - 29 januari 2006 19:29
[QUOTE=Nils Holmström]
Jag tycker att det spelar liten roll om man tycker att de är söta och trevliga, det är inte vad ägaren tycker om dem som är viktigt, utan hur fisken lever. Är vi inte alla överns om att det är fiskens behov som står i första rummet och att även fiskar har rätt till ett värdigt liv?[/QUOTE]

Jag gör mitt bästa för att de ska få så bra liv som möjligt. Förutom att skaffa ett 200-liters akvarium, köpa bra mat och ägna lite tid och omsorg åt dem finns det inte så mycket mer man kan göra?
#42 - 29 januari 2006 19:33
...och det är där jag tycker frågan om man bör skaffa dem överhuvudtaget kommer in. Ska man ha fiskar som redan (enligt mig) är obotligt sjuka?
#43 - 29 januari 2006 19:36
Man ska alltså utrota dem allihop? Ska man då döda alla cancerpatienter och mentalt handikappade också, eftersom de inte kan leva normalt? Jag skaffar hellre ett par fiskar och låter dem leva så bra de kan, istället för att låta någon snorunge ha dem i en skål.
Känns som om den här diskussionen inte kommer någonstans. Du ville veta varför jag har dem (och försvarar det) och det har jag svarat på.
#44 - 29 januari 2006 19:42
Utrota och utrota, man behöver ju inte ta ihjäl dem aktivt.
Men jag anser exempelvis rent konstruktivt att det bör finnas regler för hur missbildade de får vara.

Förstår att det är ett känsligt ämne för folk som har de som husdjur. Jag förstår att du tycker om dina slöjstjärtar och tycker det är väldigt bra att du gör vad kan för att de ska ha det bra.

Anledningen att disskussionen startade var att jag blev väldigt aggresivt angripen för att jag utövade min grundlagsstadgade rätt att komma med spydiga kommentarer. Jag är således inte ute på ett korståg mot slöjstjärtsinnehavare.
#45 - 29 januari 2006 19:43
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ni får ursäkta men jag upplever det så enormt kränkande att gång på gång läsa alla negativa åsikter om guldfisk och slöjstjärt. Jag älskar mina slöjisar och tycker de är de charmigaste fiskar man kan ha i ett akvarium. Men... det hindrar ju inte att jag har mina andra biotoper med sydamerikaner och asiater. Aldrig att nån hoppat på mina sajicor, skalarer, tetror eller guramisar! Men i denna delen av forumet som gäller just slöjstjärtar finns det SÅ MÅNGA fördomsfulla personer som inte är fostrade nog att uttrycka sig vänligt och informativt! Det mest skrämmande är väl ändå att SÅ MÅNGA personer får komma till tals med sina synpunkter om slöjstjärtar.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Personligen så kan jag inte förstå hur man kan skaffa hantlar till ett litet akvarium. Om du hade skaffat dig ett större med en gång så hade du fått se dem växa mycket fortare. Personligen förstår jag inte skillnaden mellan att skaffa hantlar till ett 240 liters akvarium och att skaffa slöjstjärtar till ett 50-liters?? De är ju också bara små när du köper dem????Och hur stora blir inte amazonarum? Och allihop i ett 240 liters? Jag har inga synpunkter på det egentligen för du får ha vilka fiskar du vill vad jag har invändningar emot är att du uttrycker dig så enormt negativt i den delen av forumet som faktiskt är till för personer som har guldfisk och frågor att diskutera med andra.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Oftast brukar jag knipa käft och bara stänga igen trådar som denna som fullständigt spårar ur och tappar ämnet men just idag vaknade jag väl på en retlig sida?? :rolleyes: Mitt råd är att titta på bambi och spela om scenen där Stampe säger att "om du inte har nåt snällt att säga så säg ingenting alls"!! Gud vad jag hade önskat att alla kunde sluta engagera sig i slöjstjärtars vara eller icke vara. Mina slöjisar är inte missbildade, de är inte sjuka däremot framavlade. De är de mest personliga av alla mina fiskar. De kan se skillnad på mig och min gubbe när vi kommer till akvariet. Sätter jag ned handen är de handtama, de simmar gärna mellan fingrarna på mig och det skulle jag gärna se mina blåciklider eller skalarer göra. Nä, de skulle aldrig komma på tanken!![/COLOR][/FONT]
#46 - 29 januari 2006 19:51
[quote=Nils Holmström]Jag är således inte ute på ett korståg mot slöjstjärtsinnehavare.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Välj dina grundlagsord bättre! Liksom du utövat din GRUNDLAGSSTADGADE rätt har jag utövat min![/COLOR][/FONT]
#47 - 29 januari 2006 19:58
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]...personer som inte är fostrade nog att uttrycka sig vänligt och informativt!... Det mest skrämmande är väl ändå att SÅ MÅNGA personer får komma till tals med sina synpunkter om slöjstjärtar....[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Har jag inte varit nog informativ i mina senare inlägg?
Och varför är det skrämmande att folk får komma till tals? Att folk uttrycker sina åsikter är sunt, tycker jag.

[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Personligen så kan jag inte förstå hur man kan skaffa hantlar till ett litet akvarium. Om du hade skaffat dig ett större med en gång så hade du fått se dem växa mycket fortare. Personligen förstår jag inte skillnaden mellan att skaffa hantlar till ett 240 liters akvarium och att skaffa slöjstjärtar till ett 50-liters?? De är ju också bara små när du köper dem????Och hur stora blir inte amazonarum? Och allihop i ett 240 liters? Jag har inga synpunkter på det egentligen för du får ha vilka fiskar du vill vad jag har invändningar emot är att du uttrycker dig så enormt negativt i den delen av forumet som faktiskt är till för personer som har guldfisk och frågor att diskutera med andra.[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Amazonarum är en utmärkt ciklid till ett 240-liters akvarium, den blir knappt 20 cm stor.
Vad gäll hantlarna så var det ett misstag från min sida, jag lyssnade på killen i affären. Men jag är medveten om deras storlek och letar aktivt efter ett större kar som passar deras och mina behov.

Dessutom handlar inte min kritik av slöjstjärtarna om hur man håller dem, utan om fisken i sig. Stor skillnad.

Vilken del av forumet tycker du vore lämplig att diskutera dem i då?

[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]..."om du inte har nåt snällt att säga så säg ingenting alls"!! Gud vad jag hade önskat att alla kunde sluta engagera sig i slöjstjärtars vara eller icke vara. [/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Så man ska bara knipa käft när man tycker att något är fel? Låter fegt, tycker jag.

För att citera Voltaire (en väl så god källa som Bambi): "Jag hatar dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att få uttrycka dem!"
#48 - 29 januari 2006 20:01
lenmar>> på dig låter de ungefär som att folk inte får ha egna åsikter..

folk får väl tycka o tänka som dom vill o har all rätt o säga de oxå.
#49 - 29 januari 2006 20:02
Självklart ska man få säga till om man tycker något är fel..
Men man måste också inse när man ska sluta kritisera.
#50 - 29 januari 2006 20:07
[QUOTE=Insomniac]Självklart ska man få säga till om man tycker något är fel..
Men man måste också inse när man ska sluta kritisera.[/QUOTE]

...och därför lägger jag ner nu. Jag tror nog att jag har fått fram min poäng.
#51 - 29 januari 2006 20:23
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ni får ursäkta men jag upplever det så enormt kränkande att gång på gång läsa alla negativa åsikter om guldfisk och slöjstjärt.[/COLOR][/FONT][/quote]

undrar var du drar gränsen nånstans ?

att nån inte tycker om en fisk anser jag inte va kränkande, alla har vi ju olika smak.

[quote=Insomniac]Ska man då döda alla cancerpatienter och mentalt handikappade också, [/quote]

usch va ensam ja skulle bli då :rolleyes:
är ju vetenskapligt bevisat att alla levande människor har minst 1 mentalt handikapp haha
#52 - 29 januari 2006 21:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag du Nils och alla andra. Säkert tycker ni jag är en elak ragata och det kan jag bjuda på men jag skulle aldrig komma på tanken att ifrågasätta varför folk väljer att skaffa vissa fiskar! Vi har ju alla olika smak och jag tycker inte jag har rätten att nedvärdera andras åsikter som Nils gjorde tidigare i tråden! Om man menar att slöjstjärtar är missbildade och obotligt sjuka så är det en personlig åsikt som jag tycker känns oerhört kränkande. Citat från Nils: [/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]De är väl som alla andra guldfiskar. Stora, fula, slöa och skitar ner jäkligt mycket. :p .......ungefär lika söta som inavlade hundar med ben/hud/vadsomhelst-problem...... Jag får väl helt enkelt acceptera att vissa uppskattar defekta fiskar......[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om man älskar sina slöjisar och har haft dem länge så tror jag nog att man som ägare till dem kan känna sig påhoppad. Kalla det gärna för att utöva sina medborgerliga rättigheter att yttra sig men jag kallar det för att vara elak! Jag kan må riktigt dåligt av överbefolkade akvarium men skulle nog inte bry mig nåt nämnvärt om att kommentera det, dessutom finns det så många förståsigpåare som gärna uttalar sig i guldfisktrådarna men som i själva verket inte har fiskarna eller nånsin LYCKATS ha dem! För det är ingen lätt fisk att ha och det är inte vem som helst som håller liv i sina slöjisar! För en del är de bara förbrukningsvaror precis som wettexdukar.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja du Raven, vart drar jag min gräns???[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag tror gränsen är passerad när någon som inte håller fiskarna skriker ut sina åsikter och sina nybörjarkunskaper som egentligen är helt felaktiga! Många har läst sig till sina kunskaper i massa trådar här på zoopet och genom det blivit "experter". [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Visst får man tycka att vissa fiskar är fula, personligen ser jag ingen charm i Jack Demsey till exempel! Av den anledningen så har du inte sett att jag uttalat mig i någon tråd om Jack Dempsey heller! Jag skulle hellre aldrig ifrågasätta hur någon kan ha en så ful och elak fisk (enligt mitt tycke) i sitt akvarium. [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om någon person ställer en fråga här i forumet om t ex guppy kan gå med slöjstjärtar så tycker jag man skall svara av en enda anledning:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]1. Man vet någonting om ämnet. (Och visst svarade Nils seriöst och riktigt i början av tråden!)[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om nån frågar om det finns någon som vet något om tomtarna red cap så tycker jag man skall svara seriöst på det. Jag tycker det är dumt att svara att de är som alla andra guldfiskar. Stora, fula, slöa och skitar ner jäkligt mycket. Är det ett seriöst svar på en seriös fråga?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Som slöjstjärtsägare kan jag säga att jag slutat ställa frågor i denna avdelningen för gång på gång får man dumma, otrevliga svar om att de är fula, missbildade mm mm och frågorna leds hela tiden bort ifrån ämnet. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag tror jag drar min gräns där! Kanske för skarp för dig. Oftast är jag ganska lugn och skiter i dessa trådar men då och då rinner bägaren över. När gränsen är nådd![/COLOR][/FONT]
#53 - 29 januari 2006 21:28
[QUOTE=Mickefisk57]kan guppy gå med slöjisar??? svara =D[/QUOTE]
Nå till frågan.
Ja de kan de, men de kan äta upp Guppyn.
Om du har växter och ett större akvarium kan Guppyn söka skydd bland växterna och de kan vara i samma akvarium, båda arterna tål temperaturer från 20-25 grader.
Men du kan inte ha Slöjstjärt i ett akvarium anpassat för Guppy då Slöjstjärten behöver ha ett stort biologiskt filter.
#54 - 29 januari 2006 22:35
lenmar, fimpa den röda fjolltexten är du snäll och kramfors gav ett bra svar på ursprungsfrågan så nu är det bra :)
#55 - 29 januari 2006 22:40
[quote=robban]lenmar, fimpa den röda fjolltexten är du snäll och kramfors gav ett bra svar på ursprungsfrågan så nu är det bra :)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4][COLOR=red]Ännu ett exempel på ett korkat inlägg å här är ett till!! Med större och rödare fjolltext! Å NU e de bra! [B)] [/COLOR][/SIZE][/FONT]
#56 - 29 januari 2006 22:45
Röd text kan synas dåligt för färgblinda.
#57 - 29 januari 2006 22:48
man kan markera texten o få vit text med blå bakgrund :D
fast de här har ju inte mycke med trådskaparens fråga o göra.:)
#58 - 29 januari 2006 22:49
[quote=Kramfors]Röd text kan synas dåligt för färgblinda.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Då slipper de läsa mina tråkiga inlägg! [;)] [/COLOR][/FONT]
#59 - 29 januari 2006 23:33
Håller med.. Fisken är ju vanskapt å de är givetvis fel att köpa en sådan skitfisk som säkerligen lider..
#60 - 30 januari 2006 00:12
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][SIZE=4][COLOR=red]Ännu ett exempel på ett korkat inlägg å här är ett till!! Med större och rödare fjolltext! Å NU e de bra! [B)] [/COLOR][/SIZE][/FONT][/QUOTE]

tja det är ju tydligen du och dina åsikter som styr i detta forum, kul för dig

grattis
#61 - 30 januari 2006 02:10
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja du Raven, vart drar jag min gräns???[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag tror gränsen är passerad när någon som inte håller fiskarna skriker ut sina åsikter och sina nybörjarkunskaper som egentligen är helt felaktiga! Många har läst sig till sina kunskaper i massa trådar här på zoopet och genom det blivit "experter".[/COLOR][/FONT][/quote] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=red] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Som slöjstjärtsägare kan jag säga att jag slutat ställa frågor i denna avdelningen för gång på gång får man dumma, otrevliga svar om att de är fula, missbildade mm mm och frågorna leds hela tiden bort ifrån ämnet. [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag tror jag drar min gräns där! Kanske för skarp för dig.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]

[COLOR=Black]för skarp....nej kan jag inte påstå men håller också med.
slöjstjärtar har ett oförtjänt dåligt rykte och inreder man ett akvarie rätt så kan man ha bra filtrering utan att det är "storm"
skitar ner...de gör väl alla fiskar ;) men har läst att det finns foder som innehåller mer skit och foder som innehåller mindre skit som också påverkar i slutet så mycke beror ju på ägaren.
sen när de gäller avel så är de i grund dubbelmoral och klaga på de så som ja ser de.
kor grisar hundar katter fåglar och en hel upsjö med andra djur avlas för att få fram vissa inriktningar, både bra och dåliga.
men de finns ju undantag som belgian blue som va ju på tapeten för ett tag sen till exempel.
[/COLOR][/COLOR][/FONT]

ps.
hoppas du inte tagit illa upp av vad jag skrivit Lenmar har inget personligt mot just slöjstjärtar men föredrar lite mer livliga fiskar själv
#62 - 30 januari 2006 02:25
[quote=Kramfors]Röd text kan synas dåligt för färgblinda.
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Då slipper de läsa mina tråkiga inlägg! [;)] [/COLOR][/FONT][/quote] [/quote]

som halvblind är jag benägen att hålla med Kramfors så om möjligt kanske du kan köra med "fet" stil ?
skulle underlätta betydligt.
#63 - 30 januari 2006 10:11
[QUOTE=Nils Holmström]
Slöjstjärt har jag inte haft, men temperamentsmässigt kan de ju inte skilja sig så mycket från guldfiskarna ...[/QUOTE]

Nils - det är mycket stor skillnad i temperament och beteende mellan en guldfisk och slöjstjärt.

Förstår din dragna slutsats men efter som ägare till båda "sorter" kan jag bekräfta skillnaden.
#64 - 30 januari 2006 10:19
[QUOTE=Nils Holmström]...Men jag anser exempelvis rent konstruktivt att det bör finnas regler för hur missbildade de får vara...[/QUOTE]

"hur" / till vilken grad är frågan... vem ska sätta gränsen? Vem har rätt att sätta gränsen? Din gräns eller kinesernas gräns? Freedom of speech, eller diktatur...
#65 - 30 januari 2006 10:55
Tycker inte att du (lenmar) kan jämföra åsikter om slöjstjärt och "oavlade" fiskar då det är jusst missbildningarna som har ifrågasatts. Om du skulle tycka att nån inte fick ha neontetror för att du tycker de är tråkiga/fula så är det en helt annan sak.

Har själv haft en slöjstjärt när jag var liten (en kompis tröttnade på den..) så jag vet att de kan vara roliga, söta och intressanta men jag skulle för den delen inte kunna tänka mig att skaffa en i nuläget eftersom jag har kunskaper och perspektiv på ett annat sätt än jag hade då. De KANSKE lider och det är tillräckligt för att jag ska välja annan fisk.

Jag försöker inte säga att du är dum på något sätt, du brukar aldrig verka dum heller =P men du måste nog acceptera "våra" åsikter om du inte vill riskera högt blodtryck eller nåt =)
#66 - 30 januari 2006 11:33
Kanske man ska ställa sig frågan om man ska ha fiskar som hos många far illa och och dör för att mäniskan ska ha dem som "prydnad".
#67 - 30 januari 2006 12:35
[quote=Kramfors]Kanske man ska ställa sig frågan om man ska ha fiskar som hos många far illa och och dör för att mäniskan ska ha dem som "prydnad".[/quote]

de där fick mej onekligen å tänka på tanta som hade kampfiskar i vas som prydnad.
nä skaffar man fiskar ska man ge dom en nåtsånär ok miljö där fisken kan simma runtå slå kullerbytor å ha sej.
#68 - 30 januari 2006 15:44
Avling:

Vem säger att de mår dåligt... Jag har haft en bubble eye och den var mer än glad... dessutom är det endast de aldrig som rört vid en bubble eye som tror att "bubblorna" lätt går sönder eller att de lätt skadar dessa.

Min gräns går vid en Bulldog som inte kan föda utan kejsarsnitt eller de Perser katter som avlas med alltför inavlad nos - ögon som alltid är infekterade och rinner. Inte alla Perser katter avlas så hårt, men vissa länder har en förkärlek till denna avling.

Har inte sett något liknande lidande i hos mina fiskar förutom en Wen som blev förstor och skymde sikten tills den klipptes ned(upp).

Vill ni titta hemma - titta i kylskåpet på mjölken... Hur stort var våra mjölkkors ljuver för 100 år sedan och hur många liter gav de? Aveln har I dag gett bönderna problem med att korna ofta trampar på spenarna och att de får behandla dessa med antibiotika på grund utav detta.
#69 - 30 januari 2006 16:28
[QUOTE=cri]
Jag har haft en bubble eye och den var mer än glad... [/QUOTE]

Hur vet du det?
#70 - 30 januari 2006 17:49
En glad fisk tigger mat och äter med god aptit, den visar inga symptom på stress när man byter vatten utan följer nyfiket det man gör i akvariet.
#71 - 30 januari 2006 23:05
[quote=Kramfors]En glad fisk tigger mat och äter med god aptit, den visar inga symptom på stress när man byter vatten utan följer nyfiket det man gör i akvariet.[/quote]

då mår mina fiskar hur bra som helst.. roligt :) . allt stämmer in på mina fiskar
De här har inget med trådens fråga o göra men ja tänkte bara säga de ändå
#72 - 30 januari 2006 23:26
Slöjstjärt är akvarium.Mer eller mindre välskötta.
Förhoppningsvis mer välskötta.
Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att man ska uttala sig om fiskar man aldrig haft.
Det avlas mängder med fiskar med defekter.T.ex ballonglyrstjärtsmolly,vissa guppys,papegojciklider etc.
Att ha ett akvarium med slöjstjärt som mår bra,simmar "runt" är ett nöje som jag unnar alla inkl. mig själv.":-)
MVH Marita
#73 - 30 januari 2006 23:36
[QUOTE=martal]
Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att man ska uttala sig om fiskar man aldrig haft.
Det avlas mängder med fiskar med defekter.T.ex ballongslöjstjärtsmolly,vissa guppys,papegojciklider etc.
MVH Marita[/QUOTE]

Måsta man ha ägt hybrider av malawiciklider för att tycka att det är fel att sprida dem i handeln?

Jag tycker även att papegojciklider är ett högst tvivelaktigt fenomen.
#74 - 30 januari 2006 23:42
Hej .
Vet inte riktigt vad du menar??
Avarter av ciklider??Avarter av guldfisk??
MVH Marita
#75 - 31 januari 2006 08:21
[QUOTE=martal]
Vet inte riktigt vad du menar??
Avarter av ciklider??Avarter av guldfisk??[/QUOTE]

Ja, jag tycker att det är samma sak. Eller vad menar du?
#76 - 31 januari 2006 14:50
[QUOTE=Nils Holmström]Hur vet du det?[/QUOTE]

Intresserad, livlig och nyfiken...
#77 - 31 januari 2006 14:51
[QUOTE=Kramfors]En glad fisk tigger mat och äter med god aptit, den visar inga symptom på stress när man byter vatten utan följer nyfiket det man gör i akvariet.[/QUOTE]

tack kramfors :)
#78 - 31 januari 2006 15:32
[QUOTE=Kramfors]En glad fisk tigger mat och äter med god aptit, den visar inga symptom på stress när man byter vatten utan följer nyfiket det man gör i akvariet.[/QUOTE]

tja slöjsjärt är ju fiskvärldens cocker spaniel :) viftar på svansen vad än folk gör med dom
#79 - 31 januari 2006 16:29
Nils, lägg ner nu. Det låter som om du bara vill bråka! Låt alla ha vilka fiskar de vill, försöker du stoppa handeln av guldfisk så gå ner till zooaffären och framför dina åsikter där.
#80 - 31 januari 2006 17:01
[QUOTE=robban]tja slöjsjärt är ju fiskvärldens cocker spaniel :) viftar på svansen vad än folk gör med dom[/QUOTE]
Jag har ingen Slöjstjärt men en Am Cocker.
#81 - 2 februari 2006 16:05
"Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att man ska uttala sig om fiskar man aldrig haft."

Varför? Får man inte tycka det är "fel" med riktigt sönderodlade fiskar utan att man har haft dom?
Menar du att man måste ha erfarenhet av fiskarna för att säga/tycka att dom är missbildade och inte kan simma eller se som dom ska?
#82 - 2 februari 2006 21:53
Hej.
Kommentar för att skriva en kommentar:-)??
Finns massvis med trådar med samma "fördomar":-)
Jag vet inte om du menar att alla som har slöjstjärt inte är seriösa akvarister??
MVH Marita
#83 - 3 februari 2006 11:14
amen herregud! Läs min fråga istället.

jag undrade bara om du tycker man måste ha haft slöjstjärtar någon gång i sitt liv för att få tycka att dom är sönderodlade och ev. missbildade?
¨
Edit: lade till "min" fråga istället för "frågan", för detta har spårat ur helt:)
#84 - 3 februari 2006 12:41
De som har synpunkter på Slöjstjärten och dess avel kan skriva sina inlägg i en ny tråd eller under övrigt.
Det har blivit så att om någon behöver ett råd om Guldfisk/Slöjstjärt påpekas det genast av flera att en fisk behöver 50 liter vatten och kommentarer om avel.
Hjälp den som ställer frågor om ni kan, varför ska flera upprepa fördomarna om Slöjstjärt i samma tråd.
#85 - 3 februari 2006 14:07
[quote=Kramfors] en fisk behöver 50 liter vatten[/quote]

så vad behöver en guldfisk då ?
själv tycker jag 50liter låter lite när dom enligt artbeskrivningen kan bli uppåt 25cm, tänker på slöjstjärt då.
#86 - 3 februari 2006 14:55
Kroppen på en Mix Slöjstjärt i blir ca 10-15 cm även mindre
Största Slöjstjärten enligt Guinness var 15 ” Orlando i TungHoi Akvarium i Hong Kong.
#87 - 4 februari 2006 18:51
Hej Kramfors.
Du har mycket "vettiga" åsikter!
Men om det är rekord så har jag slagit det:-)
En helt vanlig akvarist som precis mätt fisken. 2år gammal 15 cm lång 12 cm bred:-) samt 10 cm fena.
#88 - 4 februari 2006 20:18
Vissa blir stora.
De brukar vara 2 år i butiken.
#89 - 4 februari 2006 20:24
Hej Kramfors.
Jag vet det!!
Förmodligen är den 4 år gammal:-).Köpte den(plus en till feb -04) som är nästan lika stor:-)-:)
Återstår att se om dom växer mer!
#90 - 5 februari 2006 00:46
[quote=Kramfors]Kroppen på en Mix Slöjstjärt i blir ca 10-15 cm även mindre
Största Slöjstjärten enligt Guinness var 15 ” Orlando i TungHoi Akvarium i Hong Kong.[/quote]

Det var en baddare:D 15" = ~38 cm!!!
#91 - 11 februari 2006 17:38
Hmm, jag är ny här och vet att jag nog ligger långt efter dom flesta i kunskap :) Men jag måste få slå ett litet slag för guldfiskar, vi har en stor, vänlig jätte i vårt kar, där finns både guppy och ancistrus yngel i olika storlekar, men han är inte intresserad. Om han vill kan han nog ta vuxna guppies oxå, men han bara simmar omkring, käkar lite mossa och snor tabletterna från malarna. Det ser lite udda ut och han kanske borde ha en kompis av sitt eget slag, men det verkar som han trivs. Växer gör han ju definitivt och han verkar inte direkt plågad av vattentemperaturen heller (ca 25 grader). Tycker att han är en trevlig färgblaffa där han glider omkring som kung i akvariet. Fram för fler guldisar :p

/Lina
#92 - 13 februari 2006 14:04
Hoppas att ingen av inläggen var menade som personliga påhopp.

Har ju en del guldfiskar och inte tycker jag att de är så snygga på ögonen i närbild inne i ett akvarium men ute i en damm är guldfiskar helt oslagbara.
#93 - 9 mars 2006 08:00
Smaken är delad,ja..

[quote=Nils Holmström]Nej förlåt, dom är verkligen jättesöta...

http://petsplusfish.com/catalog/images/Both_Fancy%20Goldfish.jpg

...ungefär lika söta som inavlade hundar med ben/hud/vadsomhelst-problem.[/quote]

Själv har jag pigga och livliga fiskar med attityd, precis som jag kan tänka mig en dito mops. ;)
Svårskötta fiskar på grund av hård avel har jag däremot aldrig sett.
#94 - 23 mars 2006 10:07
Oj det var heta diskussioner ang slöjstjärtar. Själv håller jag med båda "sidorna".
Självklart tycker jag att det är fel att man avlar fram helt vanskapta fiskar. Fiskar utan ögon eller fiskar med så liten/lång fena att de inte ens kan simma är helt vansinne.
Dock anser jag inte att detta måste innebära att man helt tar avstånd från slöjisarna för precis som det beskrivs ovan så är det en mycket trevlig och personlig fisk.
Jag har också några sjölisar som jag haft några år nu och de är helt otroligt mysiga. Trodde inte när jag skaffade dem att fiskar kunde bli så.
(Är dock medveten om att de bor på tok för trångt, men tanken är väl att de ska få större så småningom.)

Så alltså, självklart kan man köpa/ha/föda upp slöjstjärtar, men man kan ju undvika att köpa de fiskarna som ser "missbildade" ut. Tycker att man ser ganska tydligt på en fisk om den lider av sina små "fel" eller inte.

Annons