KOLLA HIT alla som har akvarium och fiskar

#1 - 25 november 2003 17:09
En ny lag från riksdagen kan stoppa den privata akvariehobbyn:

Är det någon mer än jag som hört de nya reglerna staten ska införa, när det gäller hobbyn akvarium. De ska fördjuda alla små akvarie affärer och istället öppna nya stora statliga djuraffärer. Detta gällar alla sällskapsdjur, så väl hundar som marsvin till fiskar och reptiler. De ska även införa så att inte vem som helst ska få föda upp och odla djuren. För att få odla måste man ansöka efter ett intyg. Vissa kriterier måste klaras av t.ex. måste man ha en tillräckligt bra utrustning. Det kommer också att komma kontrolanter med jämna mellanrum, som kollar att allting står rätt till.

Vad tycker ni om detta??
Jag tycker att statens idé är bra men det kommer nog ta tid innan allt är i ordning.
Synd bara för alla affärsägare.
#2 - 25 november 2003 17:11
Det tror jag INTE på. Var har du läst det? Källa tack.
MVH
magnus
#3 - 25 november 2003 17:20
Har aldrig hört detta tidigare. Men det är ju inte ovanligt att svenska staten förstör för snåföretagarna.
#4 - 25 november 2003 17:37
Det var en dålig ida tycker jag!!
Jag vill kunna odla utan att behöva skaffa tillstånd och att det ska komma massa kontrollanter..
Visst är det bra att man kontrollera och så men allt blir så mycket krångligare!!!!!!!!!!!
#5 - 25 november 2003 17:49
Dålig lag. De skulle kunna ha vilka priser de vill, dv.s ha monopolet i Sverige. Det skule troligtvis även försvinna affärer i glesbygden. Jag som personligen försöker odla olika fiskar skulle ogilla massa kontrollanter...

Mvh Malawi´n
#6 - 25 november 2003 18:17
Det där tror jag inte på förrens jag har källan till det. En lag blir inte bara till så där, en motion måste skickas in först...
#7 - 25 november 2003 18:18
*host *host dessa *host kommunister bara *host gör saker och ting värre *host
#8 - 25 november 2003 18:23
Har hört det ja! Har detta inte varit med på denna siten innan!?
Har för mig det...Man kan skicka en protest till jordbruksdepartementet tror jag det blir.
Låter som en snedvriden regel-kanske bättre att sälja "svart" istället då eller ? ??
#9 - 25 november 2003 18:32
Det är inte första april idag så det låter som ett dåligt skämt (det hade varit ett bra skämt om det var 1 april). Det är omöjligt för Sverige att skaffa nya monopol, de monopol som redan finns går redan på undantag.
#10 - 25 november 2003 18:33
Med tanke på ditt (kalle kula) favoritcitat är det nog snarare en önskan från dig.

Privatisera akutsjukhus och förstatliga små akvarieaffärer låter som en rimlig politik...
Särskilt om staten är akvarieintresserad :)
#11 - 25 november 2003 18:37
Instämmer med Topfrog o Hult
Källor tack!

Kika gärna in här; http://www.skola.enkoping.se/vasterled/Bibliotek/kallkrit.htm
#12 - 25 november 2003 19:47
Ni kan vara lugna detta var ett skämt, kul att några gick på detta. Ett plus till Hult som verkar ha läst sin samhällskunskap+

God Jul
#13 - 25 november 2003 19:50
Verkligen roligt. Upskattar din humor.
#14 - 25 november 2003 20:26
Men faktum är att en nästan likadan historia är igång nu när nån av idioterna i riksdagen vill sätta antingen extra avgift eller skatt på fritidsfiske, främst i form av att smälta in detta i spö och tillbehörspriserna.

Mer info kommer säkert i morgondagens tidningar!

Uppgifterna kommer från dagens rapportsändning 20:00.
#15 - 25 november 2003 20:34
Gud vad jag skrattar.
#16 - 25 november 2003 20:59
Ett förslag kan komma att man inte får odla exotiska djur utanför det land de har sitt ursprung, kanske det gäller fiskar också.
Nåja, odlar man Elefanter då är det svårt att dölja, och odling av fiskar ...svårt att kolla.
#17 - 25 november 2003 21:09
ha.......ha......hrmmm....
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 25 november 2003 22:07
Ligger en motion till riksdagen just nu som helt vill stoppa hållandet av exotiska djur.
Det har också tillsatts en stor internationell utredning som går ut på att stoppa odling av exotiska djur i andra länder än i ursprungslandet.
Detta är sant till skillnad från Kalle KUlas inlägg som skulel ha legat i kategorin Humormania istället om det nu var menat som ett skämt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#19 - 25 november 2003 22:50
varför skulle det inte förvåna mej om Göran förbjuder att man får ha fiskar ?
#20 - 26 november 2003 02:39
Dåligt skämt eller inte, med vår regering hade det lika gärna kunnat vara sant. Jag slår vad om att något lika illa är på väg.

Nej, man borde slopa alla skatter och införa en frivillig "medborgaravgift" som ger en rätt till polis och militärbeskydd. Och då en fast summa på kanske 1000-2000 kronor i månaden, och inget sådant här procentuellt dravvel... Allt utom militär och polis borde privatiseras.

Så det så.

(Fan, så jag hatar svensk politik... Vi är den sista soviet-staten...)
#21 - 26 november 2003 05:51
Jag delar Nemesis frustration, men för att återgå till akvariehobbyn så skulle jag vilja veta mer om det här som Kramfors och Kjell skriver om.

Miljöpartiets motioner tror jag inte man behöver oroa sig för, men vad är det för stor internationell utredning som går ut på att stoppa odling av exotiska djur i andra länder än i ursprungslandet?

Vilken organisation genomför denna?

Det måste vara omöjligt att ha tropiska fiskar i akvarium i så fall!
Man kanske redan nu ska göra sig av med sina malawiciklider och satsa på ål, löja, aborre, spigg mm. De är ju inte riktigt lika fina men spiggen lär ju bli lite röd om buken någon månad på sommaren!!! Finns det något tekniskt tillbehör som kyler vattnet eller måste man ha akvariet utomhus?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 26 november 2003 08:40
Nej, man borde slopa alla skatter och införa en frivillig "medborgaravgift" som ger en rätt till polis och militärbeskydd. Och då en fast summa på kanske 1000-2000 kronor i månaden, och inget sådant här procentuellt dravvel... Allt utom militär och polis borde privatiseras.

Ja den som har gott om pengar skall kunna köpa polishjälp när man blir rånad, köpa sjukvård när man blir sjuk, köpa skolplats till sina barn, köpa hemhjälp när man blir gammal.
Tycker att det är sorgligt att vi är på väg mot ett sådant samhälle där ordet "solidaritet" har ersatts med orden "solid arisk" (citat Ronny Ericsson). Idag handklar det enbart att sko åt sig på andras bekostnad.
Kanske skulle man införa en "frivillig" avgift för att använda Zoopet på 500 kronor i månaden för sådana som Nemesis. Om man inte betalar blir man utslängd - det ligger ju i linje med hans frivilliga polishjälp.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
PS. Angående vilken organisation det handlar om så hittar jag inte papperen just nu, men det fanns en utförlig rapport i senaste numret av OFI-journal. Arbetsgruppen för att ta fram ett förslag tillsattes under ett CITES-möte i Geneve i augusti (tror jag det var) i år. Utgångspunkten för förslaget var helt korrekt att de rika länderna nu under så många år sugit de fattiga ländernas naturtillgångar att det var tid att vända på detta (vilket tyvärr inte detta förslag kommer att leda till).
#23 - 26 november 2003 08:55
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Utgångspunkten för förslaget var helt korrekt att de rika länderna nu under så många år sugit de fattiga ländernas naturtillgångar att det var tid att vända på detta (vilket tyvärr inte detta förslag kommer att leda till).

till en viss del skulle det väll gynna de fattiga länderna.
Tex.all sydamerikansk fisk/fågel skulle ju odlas i sydamerika.
afrikansk fisk/fågel i afrika osv.....
Och som vi alla vet så är ju husdjurs hobbyn ganska stor.
Många länder gör MYCKET pengar på oss "rika"
#24 - 26 november 2003 08:59
Jaha, så nu ska akvariefiskar förbjudas.
Det är ju bara en lag som skulle göra det ännu roligare att ha fiskar.
Det är ju som hastighetsgränser. Ha ha
#25 - 26 november 2003 09:50
Men om djuren ska odlas i ursprungslandet.. Hur ska transporter lösas? Det är ju en ganska aktuell fråga iaf när det gäller större djur.
#26 - 26 november 2003 09:58
Hur blir det med kor och grisar då?? Dom kommer väll knappast från sverige! Iofs inte så exotiska heller (inte nu i alla fall har kanske varit för tiotusen år sedan), men vart drar man gränsen?
#27 - 26 november 2003 12:13
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=MOT_LST&%24%7BOOHTML%7D=MOT_DOK&%24%7BSNHTML%7D=MOT_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3Dthw&%24%7BCCL%7D=define+reverse&%24%7BBASE%7D=MOTARKIV0102&%24%7BFREETEXT%7D=exotiska+djur&MRUB=&USK=&NR=&PARTI=&MSLUT=&MSLUT=
#28 - 26 november 2003 12:19
Knappast sant eller? Det tar ju musten ur det roliga med husdjur eller?

Stefan
#29 - 26 november 2003 12:20
Ursprungligen skickat av Niizze

Jaha, så nu ska akvariefiskar förbjudas.

Det är ju bara en lag som skulle göra det ännu roligare att ha fiskar.

Det är ju som hastighetsgränser. Ha ha

Ska dom göra kontroller likt radiotjänstgubbarna som letar TVapparater?? [;)]
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 26 november 2003 12:37
Riksdagsmotionen som jag åsyftade ovan är denna http://www.riksdagen.se/debatt/motioner/motion.asp?dok_id=GR02MJ317
Motionen som länkas till i Kramfors inlägg syftar ju mest på reptiler - i denna fråga tycker jag att hållande av giftormar skulle stoppas (med undantag för djurparker etc).

till en viss del skulle det väll gynna de fattiga länderna.

Tex.all sydamerikansk fisk/fågel skulle ju odlas i sydamerika.

afrikansk fisk/fågel i afrika osv.....

Och som vi alla vet så är ju husdjurs hobbyn ganska stor.

Många länder gör MYCKET pengar på oss "rika"

Problemet är väl bara att intresset för hållande av djur skulle minska om vi inte tilläts att odla sälja dem. De blir dessutom som så att det är de duktigaste akvaristerna (dvs odlarna) som kommer att försvinna och nivån på hela hobbyn kommer att sjunka (vilket i sin förlängning innebär sämre miljö för fiskarna).
Ett annat dilemma är ju också att de flesta fiskar som säljs idag är avelsformer som inte existerar i naturen - vilket ursprungsland har dessa?
Som morsan skriver så kommer det att uppstå stora transportproblem, vilket leder till miljöproblem.......
Ett beslut om att enbart tillåta odling i ursprungslandet kommer dessutom att leda till att akvariehobbyn minskar, vilket i sin tur leder till att de fattiga ursprungsländerna inte alls kommer att få in mer pengar, snarare mindre.
Nu är det ju inte bara på "naturtillgången" exotiska djur som de rika länderna suger ut de fattiga utan så är ju hela samhällssystemet uppbyggt, samtidigt som vi inom EU bygger upp kraftiga tullmurar (på vissa varor) gentemot de fattiga länderna.
Det vore säkert bättre om man i detta fall t.ex. införde en "djurskatt" av något slag som skulle komma ursprungsländerna tillgodo. Men det är väl tyvärr omöjligt att genomföra.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#31 - 29 november 2003 00:01
tyvär kan jag inte hålla med kjell i den här frågan, jag tycker att man ska få ha giftormar om man är en erfaren reptilägare.
Alla som håller giftormar borde vara tvungna att ha ett tillstånd för att få ha dom.
#32 - 29 november 2003 08:06
När det gäller giftormar håller jag med MichaelE, ett sådant tillstånd skulle ju kunna funka på samma sätt som en vapenlicens, att det är säljarens uppgift att kontrollera att personen han säljer giftorm till har ett tillstånd.
#33 - 29 november 2003 08:52
Till nemesis:
fråga vilken förälder eller gammal du vill! alla vill ha skydd från polisen, men dom kanske inte har råd att betala den där avgiften, för att dom måste köpa en skolplats till sina barn, sjukvård eller hemhjälp.
hur skulle det gå med skolplikten i ett sånt samhälle?man kan ju inte kräva att alla ska ha råd med att betala en avgift???
Kan du lösa dessa frågor eller finns det svagheter i dina åsikter kanske?
#34 - 29 november 2003 10:53
Jag kan tänka mig ett scenario där brandkåren inte släcker huset för man har inte betalar brandkårsavgiften. De pumpar inte igång hjärtat efter en hjärtattak på akuten för man har inte betalt sjukhusavgiften. Man får inte gå ut och promenera på trotoaren för man har inte betalt vägavgiften. osv osv osv...
#35 - 29 november 2003 10:53
Bara för att man privatiserar sjukvård och skola betyder det inta att det inte ska finnas ett socialt "skyddsnät". Jag har inte lust att betala 1 000 000 invandrares och uteliggares sjukvård och skola mm.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 29 november 2003 11:17
Bara för att man privatiserar sjukvård och skola betyder det inta att det inte ska finnas ett socialt "skyddsnät".

Vilket det i praktiken innebär och vi är med stormsteg på väg dit.

Jag har inte lust att betala 1 000 000 invandrares och uteliggares sjukvård och skola mm.

Lika förbaskat har Sverige och andra rika länder genom åren byggt sig en förmögenhet genom att utnyttja fattiga länders naturtillgångar och utnyttja deras arbetskraft när vi behöver dom. Företag som Volvo etc. hade överhuvudtaget inte existerat om det inte varit för invandringen. Idag byggs tullmurar upp runt EU etc.
Nej jag tycker det är helt OK att vara solidarisk och betala skatt till de som har det svårt i samhället, däremot har jag ingen lust att min skatt går till sådant som bonusar och fallskärmsavtal, till att göda en ofantlig byråkrati i EU, till att producera jordbruksprodukter som man sedan elder upp eller gräver ner. Detta gör mig för....d, inte att vi tar hit människor från andra länder som drabbats av krig, svält och förföljelse, inte att min skatt går till människor med psykiska problem (deras sjukhus har försvunnit) eller med alkoholproblem som är utan bostad. Snarare tycker jag att vi borde hjälpa dessa människor ännu mer.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#37 - 29 november 2003 11:49
Citat från mrsonk :
”Jag har inte lust att betala 1 000 000 invandrares och uteliggares sjukvård och skola mm.”

Fy…ty du börjar låta som en okunnigrasist å sådanna åsikter ska man vara lite mer försiktigt mä här på Forumet har Kjell sagt tidigare!!!

Sverige är ett rikt land där alla som jobbar osv. betalar skatt för att vi ska kunna bibehålla det system vi har… När det gäller Sjukvård, å vård i alla dess former samt att hjälpa folk från krigshärjade länder att få en fristad här i Sverige, däremot är jag inte nöjd… på det sättet som vissa skor sej på Systemet typ vissa chefers privilegier där åxå vi som skattebetalare är mä å betalar.

jag tycker att det är inte förenligt med demokrati att de rika blir rikare å de fattiga fattigare.

#38 - 29 november 2003 12:45
Jag är inte rasist men jag anser att vi fyllt den kvot av invandrare vi klarar av. Våra äldre får ingen bra vård, våra unga får ingen bra skola pga av att vi inte har råd, har vi då råd att ta in folk som inte jobbar eller på annat sätt bidrar till samhället. Många av de "flyktingar" som kom hit 90-96 kan återvända till sina hemländer idag, ändå får de stanna fast de inte har jobb eller annan försörjning, det vill jag INTE bidra till. Jag vill heller inte bidra till samma folk som gång på gång begår brott(gäller även svenskar). Sen skiter jag fullständigt i om ni kallar mig rasist eller inte.

"Företag som Volvo etc. hade överhuvudtaget inte existerat om det inte varit för invandringen"

Det var då det Kjell, då hade vi plats till dem, inte idag, VAKNA.
Ps: Jag menar inte vi ska slänga ut de som kom då Ds.
#39 - 29 november 2003 13:14
Sverige är på väg brant utför, det är "marknaden" som bestämmer S har blivit lättmoderater.
Se bara inom djurskyddet, ekonomin avgör om ett djur plågas, det finns inte pengar till kontroll.
Gamla är en belastning, skolan är kostsam, till och med Stockholm har börjat få stora under skott i landsting och kommun.
Mutor och "fallskärmar" kan vi läsa och höra om varje dag.
Här i Kramfors har vi Sveriges näst dyraste vatten, vår kommunal+landstingsskatt är bland det högsta i landet, orsaken till det är lätt att förstå, vår kommun tappar närmare 500 invånare varje år, orsak, jo, "marknaden" vill producera sina varor i "fattiga" länder där de kan köpa arbetskraft billigt.
Se bara på det barnarbete som förekommer i U-länderna.

Nå, vi får leva på turister som kommer hit till Höga Kusten.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 29 november 2003 13:30
Jag är inte rasist men jag anser att vi fyllt den kvot av invandrare vi klarar av

Tror du att de som flyr till Sverige idag gör det för att det är så himla skoj att komma till ett kallt regnigt land där det är näst intill omöjligt för dem att skaffa sig ett jobb och försörja sin familj, där deras barn kommer att trakasseras i skolan, där de av en stor del av befolkningnen kommer att betraktas som parasiter.
Nej knappast de kommer hit för att de tvingas lämna allt de äger och fly från släkt och vänner pga av att de själva och deras barn riskerar att dödas, våldtas eller svälta ihjäl om de stannar kvar.
Alla som begår brott skall självklart straffas vare sig det rör sig om invandrare eller svenskar. Så är det inte idag - idag kan man svindla till sig gigantiska pengar och gå fria. Hur många miljarder försnillades under den s.k. bankkrisen för några år sedan, ja det rörde sig inte om en eller två utan hundratals med miljarder som var puts väck. Hur många av dessa miljarder har hittats? Hur många har blivit dömda för dessa miljardsvindlerier? Alla vet nog svaret.
Vad hände - jo istället fick staten (dvs vi skattebetalre) gå in med en massa miljarder för att rädda bankerna och deras ägare. Var tas dessa pengar ifrån - jo från sjukvård, äldrevård, skola etc.

"Företag som Volvo etc. hade överhuvudtaget inte existerat om det inte varit för invandringen"

Det var då det Kjell, då hade vi plats till dem, inte idag, VAKNA.

Även idag finns det ett stort behov av arbetskraft och företagen ligger på för att vi skall öppna för arbetskraftsinvandring igen. Detta samtidigt som vi inte utnyttjar den resurs som redan finns i Sverige idag i form av många utbildade flyktingar som år efter år får sitta på flykting reservat och inte ens får arbeta.
Även idag skulle Sverige rasa ihop om invandrarna försvann - de flesta skitjobb som existerar i Sverige utförs idag av invandrare. Hur många svenska städerskor (sorry lokalvårdare) etc. etc. finns det.
Hur många svenska egna företagare finns det som driver pizzerior och servicebutiker (arbetstid 80 timmar i veckan till en låg lön) etc. etc.
Sverige är fortfarande ett rikt land som t.o.m. har råd att betala ut 20 miljarder om året i "socialbidrag" till byråkrater i EU och till att stödja lantbrukare i södra Europa som får betalt för att producera matvaror som sedan bränns upp, samtidigt som människor runt om i världen svälter ihjäl - [:(!].
Kjell
#41 - 29 november 2003 14:01
Skit bra sagt Kjell...ursäkta språket men det ger lite mera tyngd av det jag uttrycker...

Å det gör jag med handen på hjärtat...

Då jag själv är invandrad pga PINOCHET då var jag bara barnet som var tvungen att fly ditt föräldrarna flydde!!!
#42 - 29 november 2003 14:02
Oj oj oj!!!

Ibland blir jag alldeles matt...

Mrsonk skriver:"Jag är inte rasist men..."
Mmm... Det är den vanligaste frasen invandrarfientliga använder.

Du skriver vidare att:"Våra äldre får ingen bra vård, våra unga får ingen bra skola pga av att vi inte har råd, har vi då råd att ta in folk som inte jobbar eller på annat sätt bidrar till samhället."

Min fråga: -Vad ska vi göra med alla arbetslösa som inte bidrar till samhället? Alla handikappade? Alla sjukskrivna som tär på vår kassa?

Och när ska vi inse att det faktiskt FINNS invandrare som VILL jobba, men som faktiskt inte får jobb just därför att smygrasismen florerar?

Du skriver vidare:"Många av de "flyktingar" som kom hit 90-96 kan återvända till sina hemländer idag, ändå får de stanna fast de inte har jobb eller annan försörjning, det vill jag INTE bidra till."

Vad menar du med citattecknet kring ordet flyktingar?

Och, om det nu är så illa att de inte kan återvända till sina hemländer på grund av omständigheter (de blir mördade, torterade, försvinner mm), -är det deras eget fel då?

OCH, om vi nu accepterar det faktum att de inte kan återvända, och att det inte är deras fel att situationen ser ut som den gör i deras hemland.
-Vad tycker du då att vi ska göra? Du vill ju inte bidra till det säger du.

Du bygger ditt resonemang kring att vi (Sverige och vi som bor här)
inte har råd att ta in fler som inte kan bidra till sin egen försörjning. Att vi måste se om vårt eget hus först. Ja, jag har hört det resonemanget många gånger förut. Och varje gång har det fallit platt till marken.

Vi har inte råd att INTE ta emot de som söker hjälp!
40-talisterna går in pension nu, och vi behöver alla händer vi kan få för att jobba inom vård skola och omsorg!

Företagen flyttar från Sverige för att det inte finns nog med kompetent folk, samtidigt som vi har läkare och ingenjörer som skurar våra skitiga golv. Därför att vi inte kan ta vara på deras kompetens. (Kan, eller vill? Ibland undrar jag...)

Mrsonk, du säger att du skiter i vad vi kallar dej.
Jag väljer att inte kalla dej för någonting alls, vem du är spelar ingen roll. Men dina åsikter väljer jag att bemöta.
Sist jag hade en riktigt het diskussion kring just det här ämnet "vi har inte råd att ta in fler invandrare", hade jag det på Norrköpingsfängelse där jag jobbade som vakt.
Killen som delar dina åsikter hade kastat in en molotowcoctail på en flyktingförläggning. 2 barn under 7 år brann inne.

Tro mej, jag är vaken.

Mina ögon är vidöppna, och jag ryser!!!

/Acc, inte att leka med just nu
#43 - 29 november 2003 14:06
"Mrsonk skriver:"Jag är inte rasist men..."
Mmm... Det är den vanligaste frasen invandrarfientliga använder."

Vet inte om du ens vet vad ordet betyder.
Jag tycker inte hudfärg eller religon eller etnisk bakgrund spelar någon roll. Jag tycker inte om folk som kommer hit när de inte behöver det och inte har någon inkomst.
#44 - 29 november 2003 14:13
hej igen mrsonk!
Joddå jag är fullt medveten om vad det ordet betyder. Och jag konstaterade som sagt att den frasen är den vanligaste som invandrarfientliga använder.

Jag tycker att du ska svara på mina frågor till dej som jag skrev i inlägget ovan. Jag ser fram emot dina svar.

Sedan skulle jag bli jätteglad om du ville förklara vad som kännetecknar en flykting med anledning av att du skrev:

"Jag tycker inte om folk som kommer hit när de inte behöver det och inte har någon inkomst."

/Acc, lyssnar tålmodigt
#45 - 29 november 2003 14:38
"Min fråga: -Vad ska vi göra med alla arbetslösa som inte bidrar till samhället? Alla handikappade? Alla sjukskrivna som tär på vår kassa?"
Självklart ska vi ta hand om så många vi kan, men när vi inte har råd med de vi har kan vi inte ta in fler.

"Vad menar du med citattecknet kring ordet flyktingar?"
Många av de som kom hit som flyktingar är inte längre flyktingar. Jobbar de inte så kan de åka hem igen.

"OCH, om vi nu accepterar det faktum att de inte kan återvända, och att det inte är deras fel att situationen ser ut som den gör i deras hemland.
-Vad tycker du då att vi ska göra? Du vill ju inte bidra till det säger du."

Jag har aldrig sagt att vi inte ska bidra till att ordna det i deras hemland. Att ta hit alla som har det svårt hemma anser inte jag är rätt, först ska problemen lösas på hemmaplan.

"Vi har inte råd att INTE ta emot de som söker hjälp!
40-talisterna går in pension nu, och vi behöver alla händer vi kan få för att jobba inom vård skola och omsorg!"

Jag har aldrig kritiserat de som jobbar, de behövs. Arbetskaraft invandring är jag för. De som är här som kan återvända till sitt hemland och inte jobbar vill jag inte betala för om jag inte har råd att se om mitt eget hus först.

"Företagen flyttar från Sverige för att det inte finns nog med kompetent folk, samtidigt som vi har läkare och ingenjörer som skurar våra skitiga golv. Därför att vi inte kan ta vara på deras kompetens. (Kan, eller vill? Ibland undrar jag...)"

Först och främst anser att det är pga Sveriges skatte politik och marknaden som gör så att företag flyttar till mer gynsamma regioner, det är ett helt annat problem. Att ingenjörer mm sopar golv är tragiskt men det är inte jag som anställer dem.

"Killen som delar dina åsikter hade kastat in en molotowcoctail på en flyktingförläggning. 2 barn under 7 år brann inne."

Tack för jämföringen. Du verkar ju vara en person som är ganska trångsynt. Bara för jag inte tycker folk som lever på bidrag gör rätt för sig betyder det inte att jag vill mörda dem, samma som att jag tycker om barn men är inte pedofil.

En flykting är en person som flyr pga av krig eller att de blir förföljad eller riskerar fängelse eller reprisalier pga deras religon, tänkande, sexuella läggning mm.

Ps: Jag syftade på alla forna Joguslaver som kom hit pga krig mm som idag inte jobbat en minut som kan återvända till sina hemländer. Jag vet att inte alla kan det men det finns många som kan.

Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 29 november 2003 14:59
Många av de som kom hit som flyktingar är inte längre flyktingar. Jobbar de inte så kan de åka hem igen.

Problemet är att de inte får arbeta - hur skall de kunna arbeta om de inte får börja arbeta utan tvingas leva på bidrag.

Jag har aldrig sagt att vi inte ska bidra till att ordna det i deras hemland. Att ta hit alla som har det svårt hemma anser inte jag är rätt, först ska problemen lösas på hemmaplan.

Håller med och det gör även flyktingarna som självklart vill leva kvar i sitt hemland - problemet är att vi inte som ett rikt land tar vårt ansvar och som du säger "bidrar till att ordna det i deras hemland".

Arbetskaraft invandring är jag för.

När företagen vill ha hit färdigutbildad arbetskraft som lever ett hyfsat liv i ett fattigt land som betalt för deras utbildning så är det OK. Detta leder till att det fattiga landet blir ännu fattigare.
Låt istället företagen stå för utbildningen av de människor som flytt till Sverige pga förföljelse så får de sin arbetskraft.

Först och främst anser att det är pga Sveriges skatte politik och marknaden som gör så att företag flyttar till mer gynsamma regioner, det är ett helt annat problem.

Företagsbeskattningen i Sverige är relativt låg jämfört andra europeiska länder, det vet jag av egen erfarenhet eftersom jag drivit företag i flera olika länder. Anledningen till att de flyttar är i huvudsak tre
1/ Lönerna (svältlöner är att föredra).
2/ Närmare marknaden (vi bor för få människor i Sverige, vi behöver bli många fler).
3/ Bidrag (man får bidrag för att få flytta, exempel Gummifabriken i Gislaved som drevs med vinst stängdes och flyttades till Portugal -för detta fick de åtskilliga miljoner i EU-bidrag.
mvh kjell

#47 - 29 november 2003 15:05
Med marknaden menar jag också löner som är en del av "produktions kostnaderna" samt att komma närmare marknaden.
Att sen vi inte får spela med samma regler som resten av Europa tycker jag är tråkigt. De borde ha samma hårda krav som vi har.

Att det ska löna sig att flytta pga bidrag kan jag också anse att det är fel, i alla fall som det utnyttjas idag. Det ska klart ges bidrag för att skapa jobb på en plats, men det får absolut inte generera arbetslöshet på en annan plats.
#48 - 29 november 2003 15:23
håller med dig mrsonk till viss del men tänk på alla högt uppsatta politiker!!!!
i måndags kunde man läsa i tidningarna (än en gång) att nån jävla politiker hade ÄTIT en lunch för 400 000kr som skatte betalarna hade fått betala... alltså VI!!!!!!!!!!!!!!!!!
#49 - 29 november 2003 15:24
Hej igen!

Först och främst vill jag understryka att jag inte kallar dej för någonting. Det är dina åsikter jag inte delar.
Orsaken till att jag jämförde dig med killen som satt inne beror på att du ordagrant upprepade vad han sa, och det fick nackhåren att resa sig på mig.
Om du sedan vill sänka nivån på den här diskussionen genom att hemfalla till tillmälen, då får det stå för dej.

Du skrev: "En flykting är en person som flyr pga av krig eller att de blir förföljad eller riskerar fängelse eller reprisalier pga deras religon, tänkande, sexuella läggning mm."
-Instämmer till fullo.

Därför kommer dessa människor till Sverige. De söker asyl och sedan medborgarskap. (Asyl får de om de uppfyller FNs flyktingkriterier.) Får de inte medborgarskap blir de deporterade till sina hemländer.

Men om de får medborgarskap, så är de enligt Svensk lag svenska medborgare. Svenska medborgare har rätt att vara arbetslösa utan att bli utslängda.-Och tuuuur är väl det??!!

Därmed faller din utsago:
"Många av de som kom hit som flyktingar är inte längre flyktingar. Jobbar de inte så kan de åka hem igen." (Näe, nu är de svenska medborgare och de ÄR hemma!!!)
Du skrev vidare:
"De som är här som kan återvända till sitt hemland och inte jobbar vill jag inte betala för om jag inte har råd att se om mitt eget hus först."
-Om de är svenska medborgare så är detta deras hemland. De har samma rättigheter som du och jag.

En fundering: Det står en 7-årig handikappad flykting vid vår gräns och vill ha asyl. Det är fullt uppenbart att han aldrig kommer att kunna jobba, han är för gravt handikappad för det.
Enligt ditt resonemang ska vi "först lösa problemen i hans hemland".
För honom kan vi inte ta emot, han kommer ju bara att kosta pengar...
Vart ska han ta vägen tycker du?

Jag tycker nog att det är du mrsonk, som ska vakna.

Det pågår elände som vi inte ens har fantasi nog att föreställa oss, och det är vår förbannade medmänskliga skyldighet att hjälpa till på de sätt vi kan.

/acc
#50 - 29 november 2003 15:31
Ett tillägg...

Du vet om att man inte FÅR arbeta under tiden som man söker asyl?
#51 - 29 november 2003 15:45
Om en 7 årig handikappad ska få komma in beror ju på ett par skaer. Är det krig mm så är han välkommen. Har han inga föräldrar etc. får han komma. Får han inte den vård han behöver så ska han självklart få komma.
Jag säger inte att vi inte ska ta in några människor här, men vi får nog sätta lite högre gränser. Vi kan INTE hjälpa alla, tyvärr. Men det är klart vi ska hjälpa alla som vi KAN hjälpa.
Jag vill igen säga att jag inte har några fördomar pga etniskt ursprung, religon mm. det verkar du inte förstå Acc.

Att man inte får arbeta under asyl prövning är väl en sak, att det sen ska ta så lång tid att få saken utredd är väl ett problem som vi måste se över.

Jag tänker inte disskutera vidare då du verkar villja hjälpa alla till vilket pris som helst. Det spelar ingen roll hur mycket vår egen befolkning får lida.
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 29 november 2003 16:00
Jag säger inte att vi inte ska ta in några människor här, men vi får nog sätta lite högre gränser.

Både Sverige och andra rika länder har idag alldeles för höga gränser för att få stanna. Tvärtom se till att de utbildas och om de har utbildning se till att de får jobb - det skulle vi alla tjäna på.

Vi kan INTE hjälpa alla, tyvärr.

Vi har idag inte ens emot 1% av alla de människor som är på flykt världen runt, att mena att vi idag tar emot alla blir lite löjligt.

Så slutgiltligen:
Detta blir en tämligen meningslös diskussion eftersom problemen I Sverige inte beror på att vi tar emot för många flyktingar utan pengarna försnillas på annat sätt som jag skrivit om ovan.
Kjell
#53 - 29 november 2003 16:00
Vad det gäller invandrare, homosexuella, Romer, samer, osv då är det inte tillåtet att framföra vad man själv tycker för det är hets mot folkgrupp/diskriminering, lagar har gjort att yttrandefriheten är begränsad, även om det någon vill utrycka är sant.
Det går inte längre att säga vad man själv anser, "eliten" bestämmer vad vi ska tycka.

Och vad har det här på en sida om fiskar att göra.
#54 - 29 november 2003 17:07
Vi kan ju faktiskt inte ta in alla invandrare till lilla Sverige. Om vi nu kollar Sveriges anstalter så är det ca 90 % som är av utländsk härkomst. Tyvärr så kommer inte dom hit som behöver ha hjälp för att dom har inte råd etc etc.
Man har rätt att framföra sin åsikt utan att kallas rasist. Invandrarna själva är ju mer rasister än svenskarna i sig. Jag har jobbat med mycket invandrare & dom tycker (överlag) att dom senare på 90 talet är ett j*vla pack. "Dom vill inte jobba." "Dom är bara ute & slåss & lever j*vel."
Tyvärr så finns det en del brist yrken såsom hantverksyrken typ plåtslagare, svetsare mm som inga "svenskar vill ha". Jag själv har varit svetsare sen jag var 16 år & har sett detta problemet mer & mer tyvärr för att det är ett shitigt yrke. Alla vill ju vara rena om fingrarna.
Till saken.
Jag tycker det är bättre att hjälpa alla som har det svårt här hemma först. Tex att få sysselsättning till alla som går arbetslösa så det kanske bli så lite vandalism & våldsbrott som möjligt. Det är ju tyvärr ett stort problem i samhället idag som kostar mycket pengar.
#55 - 29 november 2003 17:16
Hej Jonas
Om vi nu kollar Sveriges anstalter så är det ca 90 % som är av utländsk härkomst.

Har du belägg för detta påstående eller är siffran bara gripen ur luften ?
Jag är nyfiken.

Guy
#56 - 29 november 2003 17:18
Det är så att jag har jobbat inom kriminalvården, så jag har belägg. Har du?
#57 - 29 november 2003 17:24
Om jag hade haft det så hade jag aldrig frågat.

Guy
#58 - 29 november 2003 17:46
Nja, nu har diskus10 passerat gränsen för det anständiga.
Det är på grund av sådana som du, som gjort att vi har de lagar vi har om hets mot folkgrupp tex.
När man kritiserar eller anklagar någon/något bör kritiken vara väl underbyggd.
#59 - 29 november 2003 17:58
Vet inte riktigt vad du syftar på?? Jag har inte anklagat någon. Jag har mycket god kontakt med människor med invandrar bakgrund. Så jag får inte säga min åsikt? Du läste nog inte hela mitt inlägg..........
#60 - 29 november 2003 18:12
Jo, jag läste det du skrivit.
Staffanstorp,ligger det nära Sjöbo?
Men du är konsekvent du har fördommar mot både invandrare och Svenskar (dom vill inte ta ett skitigt jobb)
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 29 november 2003 18:22
Vi kan ju faktiskt inte ta in alla invandrare till lilla Sverige.

Lögn - vi tar inte emot ens 1% av alla flyktingar som finns.

Om vi nu kollar Sveriges anstalter så är det ca 90 % som är av utländsk härkomst.

Lögn igen, fler svenskar än invandrare döms till fängelse i Sverige. Däremot så döms fler invandrare än svenskar till fängelse satt i relation till deras andel av befolkningen, men det är en helt annan sak.
Oavsett vilket så är dessa "kriminella invandrare" bara någon promille av den totala andelen invandrare och det skall ju inte de övriga invandrarna behöva lida för.
Man kan bevisa allt med statistik - t.ex. så utförs nästan alla allvarligare brott av män, det bästa vore i så fall att utvisa alla män (oavsett nationalitet) från Sverige om man vill få ner brottstatistiken rejält.
En mer intressant utredning som gjordes visar att de allra flesta brott begås av arbetslösa. Om man tittar på gruppen med arbetslösa så begår svenska arbetslösa lika många brott som invandrande artbetslösa, däremot finns det fler invandrare som är arbetslösa än det finns svenskar - så om man verkligen på allvar vill ha ner brottsstatistiken vore det att se till att alla såväl invandrare som svenskar får jobb (speciellt ungdomar).
Kjell
#62 - 29 november 2003 18:35
[:-106][:-129]
Bra att du kommer med riktiga rättelser. Jag trodde inte för en sekund att våra kriminalvårdsanstallter skulle bestå av en så stor andel invandrare.

Guy
#63 - 29 november 2003 18:43
Vad har Sjöbo med saken att göra? Och du bor i andra sidan av Sverige & ser inte problemen.... Det är väl inte det jag försöker komma fram till. Många invandrarna säger själv: "Dom vill inte jobba." "Dom är bara ute & slåss & lever j*vel."

Tyvärr så är, om vi nu säger "renodlade svenskar" så vill dom inte ta allt för shitiga arbeten för att man blir ju smutsig (nu säger jag inte alla). Jag är varken för eller emot svenskar eller invandrare, bara dom sköter sig.
#64 - 29 november 2003 18:45
Bara undar men hur har vi kommi fram till invandrare när det handlar om akvarier???
#65 - 29 november 2003 19:02
Fortsätt å undra du cool...

Det händer allt för ofta att i en diskussion så måste man ta in andra aspekter som underlag för sina argument SÅ därför... är vi där vi är… på den här tråden.
#66 - 29 november 2003 19:07

Guy
[/quote]
Då borde du göra ett besök för att kolla läget. Tex på Malmö anstalten som dom grövsta brottslingarna sitter på så är det ca 90 % invandrare, tyvärr. Trodde själv inte det var sant förrän jag var där och lämnade klienter.

"Lögn - vi tar inte emot ens 1% av alla flyktingar som finns."

Jag menade givetvis inte alla i hela världen, för dom flesta som flyr sitt hemland flyr till ett grannland.

#67 - 29 november 2003 19:48
Tack Kjell för dina rättelser faktamässigt!
Ganska intressant statistik det där om arbetslösa svenska män...
Någon som har lite funderingar om vad vi ska göra med dem kanske?

Och Discus, du vet väl om att det inte blir sant, bara för att många tycker likadant?

Även om jag som "svensk" säger att alla svenskar är kantarellälskare så betyder inte det att alla är det... -hur många jag än får med mej som säger samma sak.
Och visst florerar det fördomar i alla folkgrupper. Det vore naivt att tro någonting annat.

Men det mest naiva är att tro att vi själva är utan fördomar.

/Acc, frustrerad

Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 29 november 2003 20:24
Då borde du göra ett besök för att kolla läget. Tex på Malmö anstalten som dom grövsta brottslingarna sitter på så är det ca 90 % invandrare, tyvärr.

Har ingen aning om hur det är på Malmö-anstalten och tycker också det är ganska ointressant eftersom jag inte är så inskränkt att jag tror att Malmö är detsamma som Sverige. De fakta som jag redogjorde för gäller hela Sverige.
Kjell
#69 - 29 november 2003 20:50
Ja, inte blev Sjöbo känd för att ta mot flyktingar.
#70 - 29 november 2003 23:47
Citat: "Jag är inte rasist men jag anser att vi fyllt den kvot av invandrare vi klarar av. Våra äldre får ingen bra vård..."

Jag har iofs inga siffror, men min erfarenhet är att äldrevården hade kollapsat utan invandrarna. Det finns många invandrare på undersköterskeutbildningarna, och många invandrare som arbetar som vårdbiträden i väntan på svensk legitimation till sina egentliga yrken i sjukvårds"branschen" (väntan blir ofta lång pga helt orimliga språkkrav). / Cecilia (som ska gå och natta sina invandrade asiatiska och afrikanska fiskar)
#71 - 30 november 2003 01:43
Sverige är faktiskt ett ganska fördelaktigt land att ha industrier i. Det är väldigt lätt att avskeda folk, vi har låg bolagskatt, man kan få EU-bidrag, vi har lägre löner än många andra västländer. Ja det är några exempel. Det går inte att jämföra med låglöneländer som kina etc. En kines vid ett löpande band jobbar ca 10ggr effektivare till en tiondel av lönen. Det är fördelaktigt för västerländska företag att ha löpande-band industrier i låglöneländer och ha mer krävande industri och tjänster i de högutbildade länderna som exempelvis Sverige. Företagen tjänar mer pengar och kan nyinvestera vilket skapar mer jobb både hemmavid och i låglöneländerna.

Att det skapas spökstäder och stötvis hög arbetslöshet pga dessa flyttar är tragiskt men i långa loppet är jag övertygad om att det kommer gynna alla parter. Vi får se lite längre än till bara oss själva också. Vi har barn, barnbarn som också kommer få barn och barnbarn osv. Sen att det finns företag som missbrukar systemet som exempelvis Gisslavedfabriken är tragiskt och jag vet inte vad man kan göra åt det.

Genom att gynna låglöneländerna. Ge de arbete och en stabilare ekonomi genom att etablera industrier. Då kommer det i långa loppet skapa mindre flyktingar. Men det finns alltid utsugare som tvingar på länder att sälja snuskigt billig olja vars intäkter inte ens kommer befolkningen till gagn och liknande. Jag vet inte vad man kan göra åt det heller.

Visst är det hemsk med barnarbete. Men varför arbetar barnen? För att de inte har råd att inte göra det. Vad sägs om att bojkotta produkter tillverkade av barnarbetare? Det låter väl bra, så slipper barnen arbeta? Men hur ska de då ha råd med lite mjöl och bönor till middagen? Hur ska de då någonsin få råd att gå i skolan?

Kan vi skylla på grupper som missbrukar Seriges sociala skyddsnät? Eller ska vi skylla på det sociala skyddsnätets utformning? Om vi gör skyddsnätet mindre finmaskigt så att det blir svårare att missbruka/fångas upp i det. Hur kommer det då gå för de som verkligen är i behov av hjälp? Vill vi ha kvar vårt skyddsnät får vi acceptera att det finns de som missbrukar det. Det är ett pris vi får betala.

För att kunna bevara nuvarande system måste vi låta miljontals personer arbetskraftsinvandra precis som på 60-talet då min far kom till Sverige. Ett problem som detta skulle medföra är som nämnts tidigare att vi plockar in högutbildade personer från fattiga länder som därmed får det ännu svårare. Här vill jag dra en parallell till en sak som jag absolut inte vill jämställa med det men som kan ge en uppfattning om hur det skulle fungera. I Sverige utbildar vi ett antal tandläkare varje år. Denna utbildning kostar ca en miljon kr för Sverige per utbildad tandläkare. Pga tandläkarnas dåliga lön i Sverige flyttar de till exempelvis Norge eller Storbritannien där de tjänar mångdubbelt mer. Då har vi betalat en dyr utbildning som inte har gagnat oss själva. Tänk då vilken enorm investering det är för exempelvis ett fattigt land som Brasilien som har fri skola och universitet precis som Sverige. Sen tar vi hit deras dyrt utbildade läkare och skor oss på det. Vad vi ska göra åt det vet jag inte. Sverige kan kanske låta personer från fattiga länder att komma hit och utbilda sig för att sedan jobba i Sverige. Då slipper vi suga ut de fattiga ländernas knappa resurser. Men detta skulle bli en hög nota initialt.

Sen tycker jag att alla asylsökande och långtidsarbetslösa ska få göra samhällstjänst och få lön för det istället för bidrag. De kan göra vad som helst. Städa skolor, registrera sjukanmälningar, agera ordningsvakter, klippa kommunens gräsmattor, fälla sjuka träd, sopa gatorna, laga staket, tvätta nerklottrade bussar, listan kan göras lång. På så vis får de göra något för sitt bidrag, får arbetslivserfarenhet, får lust att söka ett "riktigt" jobb där de kan tjäna mer pengar för lika långa arbetsdagar. Nu kan inte asylsökande söka "riktiga" jobb men när de väl får asyl har de fått in en fot på arbetsmarknaden.

Nu har jag precis kommit hem från farsans 60-årsfest och borde väl egentligen inte skriva ett sånt här inlägg i nuvarande tillstånd. Men men, det får bära eller brista...
#72 - 30 november 2003 11:11
"Citat: "Jag är inte rasist men jag anser att vi fyllt den kvot av invandrare vi klarar av. Våra äldre får ingen bra vård..."

Jag har iofs inga siffror, men min erfarenhet är att äldrevården hade kollapsat utan invandrarna. Det finns många invandrare på undersköterskeutbildningarna, och många invandrare som arbetar som vårdbiträden i väntan på svensk legitimation till sina egentliga yrken i sjukvårds"branschen" (väntan blir ofta lång pga helt orimliga språkkrav). / Cecilia (som ska gå och natta sina invandrade asiatiska och afrikanska fiskar)"

Visst jobbar de inom vården också och jag måste säga igen till alla tröga människor som inte kan läsa JAG HAR INGET EMOT FOLK SOM JOBBAR. Det är de som inte jobbar som kostar pengar som annars hade kunnat använndas till skola, vård mm.
Kjell som bor i lilla Jonsered bör nog gå ut ur sitt hem ibland, kör ut till Hammarkullen eller liknande förort och se dig omkring.
#73 - 30 november 2003 11:31
Att ta emot invandrare eller inte och hur invandringspolitiken fungerar när dom väl är här, är väl två skilda saker.

Att som mr.sonk menar lösa problemet genom att begränsa det förstnämnda det vill säga invandringen är ju uteslutet, vi skall ju inte tro att vi kan skilja oss från övriga europeiska länder och inte ta emot flyktingar i samma utsträckning som andra europeiska länder.

Oftast brukar de som sysslar med den typ av argumentation som Mr.sonk försöka göra gällande att sverige tar emot ovanligt mycket flyktingar eller invandrare, så är inte fallet, det är vår skyldighet helt enkelt gentemot övriga västländer att ta emot våran beskärda del, det kan vi inte ens ändra på rent politiskt utan andra tråkiga konsekvenser.

Så då återstår det andra alternativet, hur får vi inom sverige invandringspolitiken att fungera, när du Mr.sonk börjar spåna i de frågorna vilket du inte gjort ännu så kommer du med rätta inte längre kallas rasist av en del och trångsynt av andra.

Politiken idag vad gäller invandrare är ju minst sagt bristfällig, så det är den biten vi behöver lösa, så att som Kjell säger vi får nytta av även den kompetens som kommer med invandringen, svenska folkets låga kompetens är ju det stora problemet idag sägs det ju.

Mvh Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 30 november 2003 11:51
Kjell som bor i lilla Jonsered bör nog gå ut ur sitt hem ibland, kör ut till Hammarkullen eller liknande förort och se dig omkring.

Inskränkthet har ytterst lite att göra med var man bor Oscar, om du tror det är du definitivt inskränkt.

Sedan kan jag bara hålla med om det som jarinen, Andreas, Cecilia, acc etc skrivit.

Detta med rädsla för det okända bottnar i en osäkerhet hos sig själv som ibland yttrar sig i ett rasistiskt tänkande. Detta är självklart inget specifikt svenskt utan är tämligen allmängiltigt. Speciellt om det kommer många "nya" till ett nytt ställe så uppstår en rädsla gentemot det okända. Detta gäller både omflyttningar inom ett land och utanför ett land. Därför är integrering av nykomlingarna in i ett samhälle både vad gäller arbete och bostad oerhört viktigt.
Denna "rasism" gentemot svenskar som flyttat till andra länder finns det många exempel på. Se bara hur de svenskar behandlades som flyttade till Amerika en gång i tiden. De betraktades då ofta som parias och inte alls i de rosenröda sken som man pratar om dem idag.
För en tid sedan visades ett TV-program om de rika svenskar som flyttat till solkusten i Spanien. På vissa orter bor det väldigt mycket svenskar och dessa betraktades som parias av ursprungsbefolkningen. Så fort det var ett inbrott så var det dom där jävla svenskarnas fel för de var tjuvar och banditer allihop.
Så ett rasiskt tänkande finns överallt.
Kjell
#75 - 30 november 2003 11:57
Jo Kjell, det stämmer som du säger. Jag såg det programet och tyckte det var intresant.
Om du läser vad jag skriver så ser du nog att jag inte har något emot hudfärg, religon etc, jag har inte heller något emot invandring, så länge vi kan ge dem det de behöver. Det anser inte jag vi kan idag, därför bör vi se över alternativen.
#76 - 30 november 2003 19:43
mrsonk: Jag HAR förstått vad du skriver. Jag gav bara min syn på en vanlig jämförelse (arbetslösa invandrare vs. äldrevård) som du använde i din argumentation.

Annons