Kolla akvariumen på sidan (länk)

#1 - 6 januari 2004 10:58
Finns rätt häftiga akvarium Aqua Dome Fountain är min idol lite dyr bara.

http://www.funyards.com/aquariums/

/Sippe [:-12]
#2 - 6 januari 2004 11:24
En del fina men inte så värst bra för fiskarna. Men dom med runda kar var riktigt grymma. :)
#3 - 7 januari 2004 15:26
Jo!

/Sippe [:-12]
#4 - 7 januari 2004 15:29
Vilka märkliga akvarier.
Dock var några coola men thats it.
#5 - 7 januari 2004 15:33
Dom var fräcka, men jag är inte så säker på att fiskarna uppskattar alla
#6 - 7 januari 2004 16:39
Fiskarna bryr sig väl inte om akvariets former?
#7 - 7 januari 2004 20:25
Så länge du kan filtrera och syrestätta vattnet så spelar det ju ingen roll hur formen är bara det är tillräcklig volym.
#8 - 7 januari 2004 20:27
<font color="red">Formen måste väll spela roll? Kul att bara kunna simma uppåt och nedåt, tror inte fiskarna uppskattar det.</font id="red">
#9 - 7 januari 2004 20:34
Hur kul lär det vara att simma i en rektangulär burk då? Fiskarna simmar ju inte annorlunda för att det är en rund, yrkantig, avlång eller bred burk de går i!
#10 - 7 januari 2004 20:40
han menar nog en pelarburk, livliga fiskar kan nog inte
"sträcka" sig riktigt där i...
(edit) om man ser på art-beskrivningarna här på zoopet så ser man hur långt akvariet ska va för den sortens fisk,

"#1500C Pentagon Corner
Timepiece Unit™
17" X 12" X 72" high"

vilken fisk passsar in där, 17 x 12(!), sen har väl inte höjden nån särkskild betydelse?

men det svarta karet som stog bakom soffan var helt ok!
#11 - 4 september 2004 18:48
Finns rätt häftiga akvarium Aqua Dome Fountain är min idol lite dyr bara.

http://www.funyards.com/aquariums/

Länken är död!

Någon som vet var man kan handla akvarium med lite annorluna form? Typ kubformade eller akvarium som är högre än dom är breda/långa.

Jag har såg vid ett tillfälligt besök i Stockholm att akvarielagret har ett par trevliga modeller. Ett med välvd framsida där sidor och framsida var av ett enda glasstycke. (Det hade dvs kinesiska tecken på framsidan)
Ett annat var mer traditionellt, men det var högre än det var långt.

Är det någon som vet mer om dessa akvarier? Pris? Fabrikat? Storlek?
#12 - 4 september 2004 18:56
Jag vet ju inte vad som menades från början...
Troligen omarbetad site
Börja här istället:
http://www.funyards.com/Cart/category.aspx?categoryid=4&openid=4
#13 - 4 september 2004 19:04
Holmby: Jag har också varit och gluttat på de där akvarierna med kinesiska tecken på. Riktigt fräcka! Dom har ett inne på akvarielagret nu med "upphöjd" ljusramp, den sitter på en liten metallställning så man kan ha öppet akvarium. Riktigt sugen på det är jag :D
PatrikMalmo
#14 - 4 september 2004 19:22
Länken är död!

Gå in på huvudsidan och klicka dig vidare till "Products". Där hittar du akvarierna.

Spontant tycker jag det är häftigt med lite annorlunda former, ställer lite krav på nytt designtänkande!! ;) Rätt små kar annars, gäller att tänka över fiskvalet noggrant. Stämmer, som någon var inne på, att Danios och liknande gärna vill sträcka ut, så sådana firrar är nog inget bra val. Möjligen kan man lösa det med bra snurr på vattnet, om det samtidigt finns lugnvatten där fiskarna kan vila ut. Har sett en del mindre kar som varit mycket smart inredda där Danios och liknande firrar funkat utmärkt.

Någon som vet var man kan handla akvarium med lite annorluna form? Typ kubformade eller akvarium som är högre än dom är breda/långa.

Nu minns jag inte vad butiken hette, men vi var på ett ställe i Berlin sist vi var nere med akvarieföreningen i Tyskland - de hade sanslöst fräck design på flera av sina kar, varav ett gäng med öppna lösningar. Mycket snygga lösningar på belysningen också. Får tillägga att de var så dyra att det nästan gjorde ont att bara kolla på dem, så ska du ha något sådant rekommenderar jag STORA plånboken. Rätt inrett och välskött är det dock en knockout... ;) Kan gräva lite i materialet från sista Tysklandsresan om du verkligen är intresserad av att skaffa ett sådant kar.

Jag har själv ett kubformat kar från Aqua-Medic:
http://www.aqua-medic.de Gå in på Aquarium Systems och kika på Chromis, det är det jag har - fast svart. Egentligen gjort för saltvatten, men jag kör växtkar i det. Hittade det på ren tur här i Malmö - butiksägaren hade gjort en felbeställning och sålde karet inklusive MH-armatur på 150 W för drygt 4 papp (möbelkar alltså). Aqua-Medic verkar i övrigt inte ha så annorlunda formade kar, men du kan säkerligen beställa ett kubformat genom en Zoo-butik. Annars får du spana runt och lita till slumpen... :/

Hilsen!!
#15 - 4 september 2004 19:30
Jag är intresserad av ett nytt kar, men jag undersöker mest möjligheter just nu.

Akvarier som gör ont i plånboken får vänta tills jag vinner stort på lotteri, så du behöver inte vända upp och ner på dina samlingar Patrik.
PatrikMalmo
#16 - 4 september 2004 19:34
Jag är intresserad av ett nytt kar, men jag undersöker mest möjligheter just nu.

Akvarier som gör ont i plånboken får vänta tills jag vinner stort på lotteri, så du behöver inte vända upp och ner på dina samlingar Patrik.

Okiedokie, då avvaktar jag ett roligt besked!! Är det hittelön till en god länk när du vinner?!? ;) Jag kör på liknande "metod" just nu - lotterivinsten hägrar. Tror det är slugt att kila inom lite olika butiker när du har chansen, de kan sitta på ett schysst kar till vettigt pris. De karen jag såg i Tyskland behövde man dock vinna MYCKET pengar på lotteri för att ha råd med - speciellt om man ska fixa ok tillbehör också. Om man bara vill är jag övertygad om att det går att lägga nästan lika mycket pengar på ett växtkar som på saltvatten.

Hilsen!!

Annons